Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe studio

    Goedemorgen,

    Ik wist niet zeker waar het thuis hoorde, maar denk dat dit de meest geschikte plek op het forum is.

    Ik ben onlangs in de mogelijkheid gekomen om fotostudio materiaal te gebruiken en hiermee in een apart lokaal iets op te zetten. Zelf heb ik weinig ervaring daarmee, maar ben wel leergierig. Er wordt ook niet verwacht dat ik het 1,2,3 kan, maar wel dat ik er kan leren.

    Nu wil ik de locatie inrichten, maar zie dat er 2 grote ramen zijn en dat deze geen gordijnen hebben. Kunnen jullie mij adviseren waar ik dan best de achtergronden neerzet?

    Is dit recht voor de ramen of de ramen als zij-belichting gebruiken. (indien nodig kan ik deze misschien afplakken tijdens shoots)

    Alle andere tips and trics zijn ook welkom.
    Momenteel ben ik ook een oplijsting aan het maken wat er beschikbaar is. Ik denk 2 flitslampen (elinchrom dlite rx4), 1 continuous Light (Bresser SLH3), verschillende brede papieren achtergronden en een tafeltje voor productfotografie. Daarnaast nog enkele paraplu's en softboxen.

    Alvast bedankt,
    Groeten, Guido
    Last edited by guidomarree; 21 januari 2023, 10:28.
    Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

  • #2
    Re: Nieuwe studio

    Gefeliciteerd.
    Wat is nu precies je vraag?
    Greets Carsten
    It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
    (Duke Ellington)

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe studio

      De achtergronddoek zou ik niet voor het raam zetten, maar tegen een muur.
      Ik zou voor overgordijnen zorgen zodat je deze deels of helemaal kan sluiten.
      succes
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe studio

        Er is daar niet echt een goed antwoord op te geven.
        Hangt allemaal af van welk beeld je wil bekomen.
        Er is daar geen standaard in of zo.

        Fotografie is voor het grootste deel problemen oplossen.

        Eduardo gaf je al een idee.
        Ramen afschermen is een veilige optie.
        Ramen open houden kan een uitdaging worden.
        Hangt er allemaal van af hoever je gevorderd bent en die problemen de baas kan.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe studio

          Al bedankt voor de reacties.
          Aangezien het een beschermd gebouw is, moet ik eens kijken naar de mogelijkheden om gordijnen te plaatsen.
          Het raam is blijkbaar wel noord gericht, dus dat is al iets minder invloed.
          Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe studio

            Noord gericht raam is de max.
            Het beste licht komt van daar.

            Zoals ik eerder al gezegd hebt komt het aan op je creativiteit en problemen oplossen.
            Je kan bv portretten maken in de klassieke benadering waarbij je geen natuurlijk licht zal toelaten.
            Verduister het raam en je kan doen wat je wil zonder ingewikkeld te worden.

            Echter is niets zo leuk als het combineren van natuurlijk licht met kunstlicht.
            Of gewoon werken met enkel natuurlijk licht.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe studio

              Als je met flitslicht wil werken en je hebt het flitslicht nog niet onder de knie dan zou ik u aanraden om de ramen te verduisteren. Desnoods met grote zwart geschilderde isomoplaten die je ook nog kan gebruiken voor iets anders in uw fotografie ( om licht af te schermen enz... ). Een studioflits heeft een pilootlicht en dat licht is in het leven geroepen om uw belichting en uw schaduwen te zien nog voor je uw foto maakt. Het is dus heel belangrijk dat er geen ander licht is want dan zal je uw schaduw en licht uit uw flits niet goed zien. Wanneer je nog veel moet leren over licht zal je veel sneller doorhebben wat het licht doet als je het goed ziet. Wanneer je alles gaat mengen zal het veel langer duren tegen dat je alles onder controle hebt.
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe studio

                Hallo,

                Maak je productfoto's of mensen?
                Voor modelfotografie kun je de raamkozijnen heel goed als achtergrond gebruiken.
                Greets Carsten
                It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                (Duke Ellington)

                Comment

                Working...
                X