Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichttent en opstelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichttent en opstelling

    Hey iedereen,

    Ik ben van plan om me in het kort een lichttent aan te schaffen om me thuis wat mee bezig te houden tijdens de grijze dagen (die tegenwoordig genoeg aanwezig zijn)
    Nu is mijn oog gevallen op de lichttent van Interfit. In vergelijking met de andere merken komt deze er qua prijs het beste uit (toch voor het 90cm model)
    Qua belichten had ik gedacht van de twee bouwlampen (500W) die we hier staan hebben op te stellen langst de zijkant en om bovenaf te bij te lichten, een statief bij te kopen voor een daglicht lamp.

    Nu zijn mijn vragen het volgende...
    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Interfit lichttenten?
    Hoeveel Watt ga ik ongeveer nodig hebben om voor de daglicht lamp voor bovenaan?
    En kan ik met de genoemde belichting resultaten boeken? Ik besef dat het zoeken zal worden hoe ik de lichten het beste opstel, dat hoort er eenmaal bij, maar als ik al fout zit qua materiaal gaat het zoeken naar een correcte opstelling niet veel uithalen hé.

    Verdere tips zijn altijd welkom!

    Alvast bedankt voor de hulp.

    Mvg,
    Peter

  • #2
    Re: Lichttent en opstelling

    Voor dat soort fotografie zet je de camera op een statief, en dan is de hoeveelheid licht niet zo heel belangrijk. Bij minder licht heb je gewoon een langere sluitertijd, de onderwerpen bewegen toch niet.

    Werk niet met verschillende soorten lampen door elkaar, want dan krijg je de kleuren nooit goed. Met eender welke lamp zal je een handmatige witbalans moeten maken als je in jpeg werkt.

    Hoe je de lampen het best plaatst rond de lichttent hangt af van het effect dat je wil bereiken, er is dus geen standaard-plaatsing die altijd de beste resultaten geeft.

    Ik heb zelf nog geen lichttentje, maar ooit koop ik er nog wel een om mee te experimenteren.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Lichttent en opstelling

      Ik werk zoizo in RAW en eveneens op statief. Men witbalans kan ik manueel instellen (werk met de canon 40D) en nadien eventueel nog anpassen op de pc. Het lijkt er dus op dat ik ook beter een hallogeen lamp gebruik voor bovenaan?
      Alvast bedankt voor de reactie!

      Mvg,
      Peter

      Comment


      • #4
        Re: Lichttent en opstelling

        Oorspronkelijk geplaatst door pee_1207 Bekijk bericht
        Ik werk zoizo in RAW en eveneens op statief. Men witbalans kan ik manueel instellen (werk met de canon 40D) en nadien eventueel nog anpassen op de pc. Het lijkt er dus op dat ik ook beter een hallogeen lamp gebruik voor bovenaan?
        Alvast bedankt voor de reactie!

        Mvg,
        Peter
        Ik heb enkele weken geleden een tutorial gemaakt over het fotograferen van schaalmodellen ... in een licht tent dus ik denk dat deze link je wel zal interesseren, het principe blijft gelijk hé, of het nu juwelen, kleine gadgets of autootjes zijn

        Photographing scale cars

        Een vb'tje van opstelling :



        één van mijn recente modellen in deze tent (maar dan met zwarte plexi plaat als ondergrond)


        Ik zou eerlijk gezegd niet met halogeen of bouw lampen beginnen werken ... die worden zo gloeiend heet, heb dit zelf op zeer 'brandende' manier ontdekt

        Kijk even naar deze set : Licht tent 80cm met 3x60Watt daglicht lampen (WB 5000) dat is de set die ik zelf gebruik, met dan nog eens 3x Ikea LERSTA lamphouders (omdat die een zwanehals hebben, lekker handig ) ben je voor minder dan 170 Euro (129 + 3x9.99) volledig gesteld

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: Lichttent en opstelling

          Knap werk Mark,
          en bedankt voor de info, ga alles eens rustig door lezen!

          Mvg,
          Peter

          Comment


          • #6
            Re: Lichttent en opstelling

            waar kan je die verschillende kleuren plexiplaat vinden?
            Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

            Comment


            • #7
              Re: Lichttent en opstelling

              Oorspronkelijk geplaatst door Peke Bekijk bericht
              waar kan je die verschillende kleuren plexiplaat vinden?
              Hobbywinkel misschien?

              Comment

              Working...
              X