Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellen witbalans

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instellen witbalans

    Kan iemand mij zeggen hoe ik mijn witbalans instel bij gebruik van studioflitsets ?
    Stel ik die in op AWB, zon e.a
    dank bij voorbaat
    Canon 5DmkII - 50 mm 1.2L, 24-70 mm 2.8L, 70-200 mm 2.8L

  • #2
    Re: Instellen witbalans

    grijskaart gebruiken
    of
    x-rite colorchecker passport
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Instellen witbalans

      Als je in RAW fotografeert gewoon op Automatisch laten staan en achteraf corrigeren of, als je de kleurtemperatuur van de lampen kent (meestal tussen 5500 en 5900 K) en je kunt je witbalans manueel instellen dan dat doen op dezelfde temperatuur als je lampen.

      groeten, Bert
      Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
      www.bertofotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Instellen witbalans

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        grijskaart gebruiken
        of
        x-rite colorchecker passport
        En dit een paar keer tijdens de shoot. Goedkopere flitssets zijn niet zo stabiel in de tijd. 't Kost ook geen geld of moeite he.
        Raw schieten en WB met bovenvermelde hulpmiddelen juist instellen in je fotobewerkingsprogramma. WB in toestel op automatisch zetten. Je zal zo zien dat eenmaal je raw processor een preview geeft met standaard waarden dit is op basis van de gegevens uit je cam. Uiteraard kan je je previews anders gaan instellen maar een paar uitzonderingen niet te na gesproken heeft dit weinig zin.
        Schiet je in jpeg moet je steeds eerst je toestel callibreren voor WB met een grijskaart of gelijkwaardig 'systeem' of de waarden in °K instellen als je denkt dat je het weet.

        Tjerri

        Comment


        • #5
          Re: Instellen witbalans

          Als je je witbalans op "Bewolkt" instelt heb je meestal een goed resultaat. Uiteraard heb je met een grijskaart altijd de juiste witbalans.
          Canon 50D, Canon F4 24-105mm, Canon 10-22mm, Canon F1.8 50mm
          Flickr page

          Comment

          Working...
          X