Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd bij belichting studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd bij belichting studio

    Hoi allemaal,

    Ik ben druk aan het fotograferen in mijn amateur thuis studiotje in de woonkamer. Ik gebruik hiervoor een linkstar 400W/s flitsset.
    Ik mag niet klagen over de resultaten, maar bij een witte achtergrond krijg ik vaak wel de achtergrond wit maar niet de voorgrond. Hieronder heb ik een extreem onbewerkt voorbeeld geplaatst.
    Over het algemeen valt er in photoshop een hoop te redden, maar ik wil eigenlijk zo min mogelijk photoshoppen.

    Flitsopstelling : 2x 400W/s met standaard reflextor op de witte achtergrond gericht (achtergrond wordt dus prima wit)
    1x56richtgetal externe flitser in paraplu om model te belichten.
    Afstand model tot achtergrond 2 a 3 meter.

    Wie heeft er tips



    Camera Model: SONY (DSLR-A100)
    Lens Focal Length: 35,00 mm (Tamron 17-50 f2.8)
    Shutter Speed: 1/40 sec
    F-Number: F5,6
    ISO: 100
    Compensation: EV 0/10
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

    http://ubovdburg.zenfolio.com/

  • #2
    Re: Hulp gevraagd bij belichting studio

    Is het moeilijker dan: licht op de voorgrond verhogen en/of op de achtergrond verminderen?
    Ik (leek) zou alleszins zorgen dat mijn hoofdobject goed uitgelicht is.
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd bij belichting studio

      De oplossing is extra licht, daar waar je achtergrond niet wit is, is er gewoon minder licht, en dat kan je oplossen door meer licht te plaatsen. Of door een groter licht te gebruiken, zoals bijvoorbeeld een softbox van 170 cm, die verdeeld het licht over een veel groter oppervlak. Maar toch zijn twee flitsen voor opnames op een witte achtergrond weinig, eigenlijk heb je al twee flitsen alleen nodig voor de achtergrond te belichten, dan nog eentje voor je model als hoofdlicht en eentje als opheldering aan de andere zijde van het model, maar dan kan eventueel ook een reflectiescherm zijn.

      Verder is het meten, de achtergrond moet 1 stop meer licht hebben dan het hoofdlicht op het model, als start meet je iedere flits apart op, en dan met je nog is als alle lampen ingesteld zijn op je model. En dan ziet het er bij mij uit als volgt gemeten op 100 ISO
      Achtergrond = F 16
      Model = F11
      Opheldering = F8

      de opname wordt gemaakt op F11

      MVG, Jeff c.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd bij belichting studio

        Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
        Is het moeilijker dan: licht op de voorgrond verhogen en/of op de achtergrond verminderen?
        Ik (leek) zou alleszins zorgen dat mijn hoofdobject goed uitgelicht is.
        Ja lijkt me ook. Ik zie niet echt wat het probleem is.
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd bij belichting studio

          Ik heb ook eens zitten experimenteren met een Illustar 300Watt set (ongeveer hetzelfde als jouw Linkstar) en eerlijk gezegd gebruikte ik twee 580EX II om de witte achtergrond te belichten en de 300 Watt flitsers op ongeveer 50% door een softbox om het model te belichten in een Rubens opstelling ... werkte prima hoor.
          Sluitertijd op 1/125 trouwens met f waarde 5.6 of 8.0 ... vermits jij op 1/40 werkt en nog is het model onderbelicht heb je gewoon licht te weinig op de voorgrond, op welke power stond je voorste flitser ?

          Wat je ook kan doen is je 56 flitser hoog, in het midden van je achtergrond zetten, er een karton onder kleven zodat je geen strooilicht krijgt naar voor toe, en dan met je twee studioflitsen terug de voorgrond belichten.

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Hulp gevraagd bij belichting studio

            Inderdaad was het onderwerp van de vorige foto onderbelicht, maar op onderstaand voorbeeld is het onderwerp beter belicht.
            Maar ook dan is er nog altijd het probleem van de voorgrond.
            De externe flitser is niet sterk genoeg om de achtergrond van 2,7 m breed egaal te belichten, dus dat is geen optie.
            En als ik de flitsers op de achtergrond minder hard laat flitsen, krijg ik de kleurzweem van de voorgrond ook nog eens op de achtergrond.



            Camera Model: SONY (DSLR-A100)
            Lens Focal Length: 45,00 mm (Tamron 17-50 f2.8)
            Shutter Speed: 1/60 sec
            F-Number: F5,6
            ISO: 100
            Compensation: EV 0/10
            Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

            http://ubovdburg.zenfolio.com/

            Comment


            • #7
              Re: Hulp gevraagd bij belichting studio

              Dag Ubo

              mijn goedkoopste advies : koop een (tweedehands) reportageflitser met vergelijkbaar richtgetal van je huidige en gebruik de 2 reportageflitsers om je achtergrond te belichten - van beide kanten onder een hoek van 45 graden met bv diffusor om spots te vermijden. Gebruik je Linkstar-flitsers zoals door de anderen reeds vermeld voor je hoofdonderwerp. Werkt prima. Meet je flitsers afzonderlijk zoals Digipics357 beschreef. Om bugettaire redenen werken we soms zo op de academie.

              groet
              Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

              Comment


              • #8
                Re: Hulp gevraagd bij belichting studio

                Hmmmmm...je hoeft naar mijn mening helemaal geen lampen extra aan te schaffen. Ik heb 2 x 200 Watt lampen (en stuk minder sterk dan de jouwe) maar krijg EN de achtergrond goed belicht en het model. Het is een kwestie van de lampen goed plaatsen. 1 lamp zet ik schuin en dicth op de achtergrond: die verlicht meer dan genoeg achtergrond voor 1 model....de andere lamp gebruik ik om het model goed uit te lichten. Het is echt te doen hoor!!!...Even stoeien met de opstelling.
                Succes


                Hier een voorbeeldje van een witte achtergrond uitgelicht met 1 200watt lamp, die ik een stop hoger zet dan mijn hoofdlamp op het model. Verder geen extra hulpmiddelen gebruikt!

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp gevraagd bij belichting studio

                  Dag Monica,

                  Deze foto kende ik inderdaad al van jou. Deze heb jij al eens eerder geplaatst in een ander TOPIC.
                  Ik heb wel eens geprobeerd om met 1 lamp de achtergrond te belichten, maar kreeg een kleurverloop in de achtergrond. Ik zal het volgende keer nogmaals proberen.

                  Mijn persoonlijke mening over jou voorbeeld is overigens dat ik vind dat het model wat overbelicht is. Zeker in het wit van het shirt. Dit zou mijn inziens best wat minder mogen.
                  Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

                  http://ubovdburg.zenfolio.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp gevraagd bij belichting studio

                    Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
                    Dag Monica,

                    Deze foto kende ik inderdaad al van jou. Deze heb jij al eens eerder geplaatst in een ander TOPIC.
                    Ik heb wel eens geprobeerd om met 1 lamp de achtergrond te belichten, maar kreeg een kleurverloop in de achtergrond. Ik zal het volgende keer nogmaals proberen.

                    Mijn persoonlijke mening over jou voorbeeld is overigens dat ik vind dat het model wat overbelicht is. Zeker in het wit van het shirt. Dit zou mijn inziens best wat minder mogen.
                    euuh, scherm beter afstellen, want ik zie nergens uitgebrande delen in het tshirtje
                    Klein beetje overstraling op het achterste been maar voor de rest OK.

                    Jou foto's daarentegen zijn vrij donker.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp gevraagd bij belichting studio

                      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      euuh, scherm beter afstellen, want ik zie nergens uitgebrande delen in het tshirtje
                      Klein beetje overstraling op het achterste been maar voor de rest OK.

                      Jou foto's daarentegen zijn vrij donker.
                      Zunoel, Het klopt dat mijn foto's te donker zijn. Daar gaat deze post ook over.

                      Ik zeg ook niet dat ik uitgebeten wit zie, maar alleen dat de foto naar mijn smaak te licht is (buik en bovenbeen van het meisje).
                      Verder heb ik geen kritiek op de foto van Monica, en daar is deze post overigens ook niet voor bedoelt.
                      Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

                      http://ubovdburg.zenfolio.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp gevraagd bij belichting studio

                        hoi UBO,

                        Ik denk dat zunoel gelijk heeft over je scherm, want alle details zitten nog in de kleding. Ik herken dit wel...mijn contrast stond bv te hoog van mijn scherm, waardoor veel veel heldere foto's overbelicht leken. Moet je voor de gein maar je contrast eens verlagen

                        Kijk UBO, je wilt een egale achtergrond. Dan heb je twee opties bij een witte achtergrond.
                        1) Je belicht de achtergrond totaal NIET (ook niet indirect via je hoofdlamp), dan krijg je een egaal grijze achtergrond

                        2) Je wilt een wit egale achtergrond en zult dus echt die lamp die je op de achtergrond richt een flink aantal stops hoger. Een witte achtergrond kun je niet overbelichten, je wilt immers een dataloze egale witte achtergrond. Waar je wel voor moet uitkijken is overstraling. Zunoel heeft gelijk, het beentje van Anne wordt hier wel wat overstraalt bv (ze zat dicht bij de achtergrond vanwege ruimte gebrek)

                        Daarnaast moet je je hoofdlicht heel goed positioneren en instellen, anders krijg je een onderbelicht model, zoals in jouw opstelling het geval is.
                        Geloof me...het is goed te doen met 2 simpele lampen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp gevraagd bij belichting studio

                          Monica,

                          1) Een egaal grijze achtergrond door het niet belichten lukt me inderdaad prima (netzoals een egaal rode en zwarte achtergrond)

                          2) Een egaal witte achtergrond lukt ook prima met twee lampen en een uitsnede van de foto waarbij je de vloer niet ziet
                          Een egaal witte achtergrond incl. een egaal witte voorgrond is me nog niet gelukt. Met 1 lamp heb ik het wel geprobeerd maar dan kreeg ik of kleurverloop (te weinig belicht volgens jouw theorie) of overstraling (geconstateerd uit eigen ervaring). Hier zal ik dus een middenweg in moeten vinden.
                          Maar wat gebruik jij bij je lamp welke je op de achtergrond richt? (softbox, paraplu of reflektor). En jij ziet dus geen verloop in de achtergrond als je je flitser aan 1 zijkant zet?
                          Jij bent overigens de eerste die ik hoor beweren dat de achtergrond belichten met 1 lamp voldoende moet zijn. Hier, maar ook in boeken en elders op internet, lees ik altijd dat er twee flitser gebruikt moeten worden. Misschien is het zoals jij zelf al aangeeft, dat ik me dan zal moeten beperken tot 1 model (ik doe namelijk ook regelmatig groepen).

                          I.i.g. bedankt voor je antwoord.
                          Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

                          http://ubovdburg.zenfolio.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp gevraagd bij belichting studio

                            Het ligt er maar net aan hoe groot de achtergrond is die je moet ophelderen. Ik gebruik een 200 Watt lamp, zonder toeters en bellen en zet die voluit links of rechts van het model, op zo'n 30/40 cm afstand van het doek en laat hem schuin over het doek flitsen. De andere lamp gebruik ik om de persoon te belichten. Je ziet het...zelfs het papier waar ze op zit is belicht.
                            Dit moet je niet met een groep proberen, dan heb je zeker 2 lampen nodig voor de achtergrond.

                            Comment

                            Working...
                            X