Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

graag advies bij aankoop studioflitsers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • graag advies bij aankoop studioflitsers

    Ik weet niet of ik deze topic nu best bij accessoires of bij strobist plaats...

    Ik zou graag willen investeren in een nieuwe set studioflitsers en zou graag wat goede raad willen, zodat ik geen miskoop doe.

    Momenteel werk ik met 2 flitsers van Falcon Eyes (SS-110F - 220 W), die hun werk nog steeds goed doen. Omdat ik de laatste tijd meer en meer studioreportages doe en de flitsers ook al eens gebruik tijdens een huwelijk (Photoboot) wil ik zowiezo een reserve-set beschikbaar hebben voor het geval er iets stuk gaat.

    Vermits mijn Falcon Eyes set al verschillende jaren oud is (en bovendien eerder bedoeld voor amateur-fotografie) wil ik deze dus houden als back-up en een nieuwe set flitsers kopen.

    Ik heb thuis een eerder kleine studio van 8 x 4 meter, dus ik denk dat ik moet oppassen dat ik mijn flitsers niet té krachtig koop, of kan ik hier weinig verkeerd doen? Als ik met beperkte scherptediepte wil fotograferen moet de flitskracht laag genoeg gezet kunnen worden...?

    Als ik werk met een witte achtergrond dan gebruik ik momenteel naast mijn 2 studioflitsers ook nog 2 speedlights die zorgen voor de overbelichte achtergrond. Alle 4 deze lichten stuur ik aan met YN-622C's en op de camera heb ik een YN-622 TX. Kan ik deze triggers blijven gebruiken, eender welke studioflitsers ik aankoop? Ik weet dat Elinchrom bvb werkt met het Skyport systeem, maar hoe stuur je dan die extra speedlights aan? Ik vraag me ook af of ik niet beter mijn speedlights zou vervangen door 2 studioflitsers (als ik dan toch een setje extra heb), maar dan zit ik met 2 sets van verschillende merken en ik weet niet of dat problemen geeft in de praktijk... tips?

    Kan iemand ook even het belang van de flitsduur verduidelijken? Ik weet dat een korte flitsduur ervoor kan zorgen dat je beweging kan bevriezen, maar in welke mate is dit van belang voor portretfotografie (ook kids die niet stilzitten) in een studio-omgeving?

    Welke set zouden jullie voor 'mijn geval' kunnen aanraden?

    Ik heb zitten kijken bij Elinchrom, zou ik opteren voor een D-lite RX4? Of toch eerder voor de BRX-serie (250 of 500). Of een ander merk? Budget maakt niet heel veel uit, maar wil ook geen héél dure flitsers kopen en uiteindelijk maar de helft van hun mogelijkheden gebuiken.

    Ben benieuwd naar jullie tips... als iemand nog een setje te koop heeft staan kan dat natuurlijk ook een optie zijn :-)

    Alvast bedankt!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: graag advies bij aankoop studioflitsers

    Ben ook aan het rondkijken dus ik volg hier even.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

    Comment


    • #3
      Re: graag advies bij aankoop studioflitsers

      Moderator Note: Verplaatst vanuit het 'Accessoires'-forum, op vraag van de topicstarter. Hopelijk kan hier iemand hem helpen.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: graag advies bij aankoop studioflitsers

        Niemand die even goede raad kan geven..?
        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

        Comment


        • #5
          Re: graag advies bij aankoop studioflitsers

          Of dit goede raad is weet ik niet.
          Zelf heb ik o.a.de elinchrom elc 500. Kijk er maar eens naar bij Servix of zo. Ze zijn bijzonder ruim regelbaar qua flitsintensiteit en kunnen ook als slave reageren op andere flitsen.
          "Just do it !"

          http://jr52.be/index.html

          Comment


          • #6
            Mits de FE's voorzien zijn van een slave-functie, kun je een set elinchroms met skyport bedienen en flitsen de FE's mee. Is dit niet het geval, kun je de Elinchroms laten meeflitsen mbv hun slave-functie. Die hebben ze nl. allemaal (studio-flitsers dan, andere series hebben niet allemaal een slave-optie).
            Wil je heel ver terugdraaien met je licht, kijk dan eens naar de ELC500's. Daar kun je verder mee terug als de BRXi serie. Zjn ook moderner (display en techniek), maar de BRXi's zijn zeker niet slecht. Uiteraard kan de BRXI250 verder terug dan de 500. Je hebt soms sneller teveel dan te weinig licht in een studio.
            Voordeel vsn Elinchrom is dat alle lampen te bedienen zijn via de skyport, maar ook de instellingen kunt aanpassen via app op (i)phone. Best handig indien een lamp op statief hoog staat opgesteld. Maar het kan bv. ook mbv de skyport USB MK2 aan te sluiten op een laptop.
            Elinchrom biedt een zeer uitgebreid systeem, waarmee zonder meer kunt uitbreiden op je eerste set. Zowel softboxen als extra lampen zijn perfect modulair.

            'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

            Comment


            • #7
              Re: graag advies bij aankoop studioflitsers

              Bedankt voor de reacties.
              Ik heb ondertussen een setje tweedehands kunnen vinden en als alles normaal verloopt heb ik binnenkort 2 elinchrom bxri 250 flitsers.
              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

              Comment

              Working...
              X