Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitser ter aanvulling van nikon sb900

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flitser ter aanvulling van nikon sb900

    hallo,
    ik ben al jaren in het bezit van een nikon sb900 en ben daar zeer tevreden mee. Graag had ik uitgebreid met een extra flitser. Waar moet je op letten bij aanschaf ? Het schijnt dat het helemaal niet nodig is om naar zo'n dure flitser als de sb900 te gaan als het om een tweede flitser gaat en dat je gerust weg kan met een flitser die niet ttl aangestuurd wordt. Wat zouden jullie aanraden ? Welk merk, model ? alvast bedankt voor de feed-back.
    Last edited by vankarin; 17 november 2016, 15:18.

  • #2
    Re: flitser ter aanvulling van nikon sb900

    Het hangt er een beetje van af hoe je wil werken en wat je wil doen.

    Wat veel gedaan wordt is "strobist". Dat houd in dat je manueel gaat werken op je camera en manuele flitsen gaat inzetten om je beeld te belichten.
    Dan heb je idd geen dure ttl flitsen nodig.
    Bij strobist werken ze meestal met reportageflitsen aka speedlites.
    Hier is het voldoende om bv enkele flitsen te kopen van het merk Yongnuo type 560 III of 560 IV. Die heb je voor een prikje en zijn even krachtig als je sb900.
    Echter ondersteunen ze geen TTL en zal je dus alle instellingen manueel moeten doen.
    Om een en ander vlot te doen verlopen ga je meestal ook een commander erbij kopen. Voor de modellen 560 III en 560 IV is dat de 560 TX.
    Het leuke er aan is dat je dan de kracht van de flitsen van op afstand kan instellen op je camera. De 560 III en 560 IV types hebben ingebouwde ontvangers.

    Er bestaan ook nog ouder modellen van flitsen die manueel werken en die GEEN ontvangers ingebouwd hebben. In dat geval moet je elke flits afzonderlijk instellen (dus veel weg en weer lopen) en zal je ook een setje triggers moeten kopen.

    Voor echt reportagewerk kan je nog steeds je sb900 op je toestel zetten en in TTL mode werken. Op reportage moet alles zeer snel gaan en is er geen tijd om met instellingen te prutsen.
    Dus lekker gaan met die banaan op TTL.

    Er zijn nog mogelijkheden maar voor Nikon ken ik die niet zo goed. Voor Canon kan je van het merk Yongnuo bv TTL flitsen kopen die een gelijkaardige functionaliteit hebben als hierboven beschreven. Ze ondersteunen ook HSS wat handig is al je bv buiten in volle zon wil inflitsen. Ik weet niet hoe ze dat oplossen bij Nikon.

    Comment


    • #3
      Re: flitser ter aanvulling van nikon sb900

      alvast bedankt voor de info. Kan je met die yongnuo flitsers 560 III of IV in high sync fotograferen ? Moet je bij deze flitsers de bijhorende commanders kopen of kan je er ook een trigger zoals cactus aanhangen (de V6 II ondersteunt high sync). Of kunnen ze aangestuurd worden via de master/slave functie van nikon ?

      Comment


      • #4
        Re: flitser ter aanvulling van nikon sb900

        HSS is niet ondersteund op de modellen 560. Ontvangers zitten ingebouwd op de modellen 560 III en 560 IV dus je kan er de bijpassende zender en commander 560 TX voor kopen. Die stuurt dan alles aan en je hebt niets extra meer nodig. Opgelet de submodellen I en II bevatten geen ontvangers. Dus daar moet een trigger onder.
        Je KAN als je wil er ook Cactus triggers onder de III of IV hangen maar ik denk dat je geen HSS zal hebben. Ik heb het nooit geprobeerd maar ik heb er geen goed oog in dat het zou werken op HSS.

        Van Yongnuo bestaan er wel flitsen, model 568EXII, die HSS ondersteunen. Die zijn even krachtig als een sb900. ECHTER zitten er geen ontvangers in. Daar zou je wel de Cactus kunnen onder zetten.

        Voor Canon bestaat er er wel een model voor, namelijk de 900EX-RT, die alles kan. Die werkt samen met de master/slave functies op de nieuwste cameras van Canon. Maar bij mijn weten bestaat dat model echter niet voor Nikon.

        Nu, zoals met alles is het ook zo dat hoe meer er op zit van mogelijkheden hoe hoger de prijs is.
        Die modellen 560 worden veel gebruikt in grote aantallen omdat ze spotgoedkoop zijn in aankoop. Zelf heb ik er 8 van want ze kosten maar 80 euro per stuk.
        Kan je heel leuke dingen mee doen.
        En de kwaliteit ervan moet niet onderdoen voor het origineel van Canon.

        Wil je ze ook buiten gebruiken dan zit je echter met de beperking dat je geen HSS hebt. Dus je zit vast aan een sluitertijd rond de 1/200ste of trager.
        Wil je in volle zon schieten dan zal je diafragma dicht moeten of je moet een ND filter voor je lens plaatsen en dat gaat ook.

        Wil je sportopnames maken dan ben je verplicht naar HSS te gaan. Er is geen omkomen aan. Dan moet je model 568EX nemen en er Cactus triggers onder zetten.

        Comment


        • #5
          Re: flitser ter aanvulling van nikon sb900

          Dat klopt, het is idd niet nodig om naar eigen merk flitser te gaan als 2e fliter. Yongnuo is niet slecht en niet duur. Maar kijk ook naar de kleurtemperatuur, recycle tijd enz...
          Last edited by bvphotography; 19 november 2016, 12:32.
          Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

          Comment


          • #6
            Re: flitser ter aanvulling van nikon sb900

            Ja er zijn nog ander merken ook natuurlijk. Ik durf daar niet zo over uitspreken omdat ik die zelf niet bezit.
            Zo worden de producten van Phottix hier op het forum ook veel gebruikt. Hun oplossingen zijn gelijkaardig aan de Yongnuo oplossingen.

            De prijzen zijn wel iets hoger.

            Comment


            • #7
              Re: flitser ter aanvulling van nikon sb900

              ik heb onlangs de " Mcoplus MC0910 " aangeschaft en ben er tot op heden zeer tevreden over, deze kan ook door de camera aangestuurd worden via de commander stand. http://www.fotokonijnenberg.be/mcopl...peedlite-nikon
              Mvg,
              Annie

              Comment


              • #8
                Re: flitser ter aanvulling van nikon sb900

                Ik heb redelijk goede ervaringen.met yongnou, godox en recentelijk cactus flitsers. Mijn godox heb ik ondertussen 5jaar en.koste me destijds 80€.

                Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                Comment


                • #9
                  Re: flitser ter aanvulling van nikon sb900

                  bedankt voor alle info. Ik heb intussen de cactus V6 versie 2 gekocht samen met een cactusflitser RF60. Deze flitser werkt als ontvanger van de V6.2 waardoor ik niet onmiddellijk een ontvanger moest apart kopen. Ik heb het geheel nog niet uitgetest maar de beoordelingen die ik gelezen heb zien er niet slecht uit. Hss wordt ondersteund.

                  Comment


                  • #10
                    Re: flitser ter aanvulling van nikon sb900

                    Kan je de power van de sb-900 ook wijzigen met de cactus V6 ?

                    Peter

                    Comment


                    • #11
                      Re: flitser ter aanvulling van nikon sb900

                      Misschien ook nog dit :
                      Als de sb 900 niet via de trigger kan gereduceerd worden dan kan mss de RF 60 als hoofdlicht dienen en de Nikon als bijlicht in de slave mode.
                      Ook opletten indien je HSS wilt doen , kijk even of je camera dit aankan . Niet alle typen ondersteunen dit , mijn D5500 in de tijd dus niet.
                      De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

                      Comment


                      • #12
                        Re: flitser ter aanvulling van nikon sb900

                        Oorspronkelijk geplaatst door Anraey Bekijk bericht
                        ik heb onlangs de " Mcoplus MC0910 " aangeschaft en ben er tot op heden zeer tevreden over, deze kan ook door de camera aangestuurd worden via de commander stand. http://www.fotokonijnenberg.be/mcopl...peedlite-nikon
                        Kan ik dan met een gerust hart de (Mcoplus MCO910N Speedlite Nikon) van bij Konijnenberg aanschaffen?
                        Dit in combinatie met SB900 en PHOTTIX OdinII zender en ontvangers? (Camera=D700)
                        Wat is eigenlijk het verschil tussen de SB910 en de Mcoplus MCO910N Speedlite Nikon?

                        Comment


                        • #13
                          Re: flitser ter aanvulling van nikon sb900

                          is een topic van 2016
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment

                          Working...
                          X