Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Continu licht set

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Continu licht set

    Hallo,

    Graag had ik jullie mening willen weten over volgende set: https://www.bonjourfoto.nl/Daglicht-...ampen-Set.html
    Deze set wil ik graag kunnen gebruiken voor het shooten van newborns.

    Andere alternatieven zijn ook welkom.
    Groetjes.

  • #2
    Re: Continu licht set

    Het is nuttig om een onderzoek te doen naar ofwel flitsen ofwel continu-licht. En als je kiest voor continu ga je dan voor LED of voor daglichtlampen zoals de set die je aanhaalt.
    Er is hier al veel over geschreven, dus je kan dat even nalezen.
    Ikzelf ben net overgeschakeld van continu-LED-licht (goedkope opstelling) naar strobist (werken met verschillende reportageflitsers en paraplu's)
    Ik had teveel bewogen foto's bij het continu-licht. De softboxen nemen erg veel licht weg zodat je opbrengst redelijk laag ligt en je vaak met 1/60e moet werken.
    Als je het licht wil gebruiken in een studiootje, dat wil zeggen dat het vast mag blijven staan, dan is er voor de centjes die je wilt uitgeven natuurlijk ook een echte studioflits-set te kopen.
    Deze laatste zou ikzelf prefereren, na mijn studie, maar ik heb geen vaste plek dus koos ik voor de veel handigere strobist oplossing.
    Nu moet ik nog veel oefenen en studeren, want met licht werken is niet vanzelfsprekend. Ook niet als het continu licht is.
    Ikzelf dacht dat ik het mij veel gemakkelijker ging maken met dat continu licht maar zoals je kan lezen ben ik ervan teruggekomen.
    Nog eens goed nadenken en veel lezen dus.
    Straatfotograaf in Antwerpen

    Comment


    • #3
      Re: Continu licht set

      Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
      Het is nuttig om een onderzoek te doen naar ofwel flitsen ofwel continu-licht. En als je kiest voor continu ga je dan voor LED of voor daglichtlampen zoals de set die je aanhaalt.
      Er is hier al veel over geschreven, dus je kan dat even nalezen.
      Ikzelf ben net overgeschakeld van continu-LED-licht (goedkope opstelling) naar strobist (werken met verschillende reportageflitsers en paraplu's)
      Ik had teveel bewogen foto's bij het continu-licht. De softboxen nemen erg veel licht weg zodat je opbrengst redelijk laag ligt en je vaak met 1/60e moet werken.
      Als je het licht wil gebruiken in een studiootje, dat wil zeggen dat het vast mag blijven staan, dan is er voor de centjes die je wilt uitgeven natuurlijk ook een echte studioflits-set te kopen.
      Deze laatste zou ikzelf prefereren, na mijn studie, maar ik heb geen vaste plek dus koos ik voor de veel handigere strobist oplossing.
      Nu moet ik nog veel oefenen en studeren, want met licht werken is niet vanzelfsprekend. Ook niet als het continu licht is.
      Ikzelf dacht dat ik het mij veel gemakkelijker ging maken met dat continu licht maar zoals je kan lezen ben ik ervan teruggekomen.
      Nog eens goed nadenken en veel lezen dus.
      Hallo,

      het is voor newborns en dan wordt het niet echt aangeraden om met flitslichten te werken, zelf beschik ik ook niet over een studio, een zeer kleine ruimte voor de newborns te doen heb ik dan wel :-).
      Maar ik ga me er nog wel een beertje in verdiepen zoals je zegt... en nog wat youtube filmpjes bekijken, maar heb ik eerder al gedaan en van de set die ik aanhaalde heb ik op zich niet zoveel gevonden.

      Comment


      • #4
        Re: Continu licht set

        Als je een zeer kleine ruimte hebt hou er dan rekening mee dat die twee staanders met hun softboxen erg veel ruimte innemen want het zijn grote softboxen wat nodig is om zacht licht te verkrijgen. Flitsparaplu's die je gebruikt i.p.v. softboxen als je met reportageflitsers werkt, zijn ook groot (80 cm of 100 cm diameter) en geven in feite hetzelfde probleem qua ruimte.
        Weet ook, hoe dichter het licht op de baby staat hoe zachter het licht. Ze moeten dus dichtbij kunnen staan. Vaak ongeveer dichter dan 1 meter.

        Ik heb net wat testen achter de rug met 1 reportageflitser die door een paraplu afgaat en de resultaten zijn zondermeer fantastisch. Dit heb ik met continulicht nooit kunnen bereiken.
        Het flitslicht is zacht en het model knijpt haar ogen niet dicht door de veelheid aan licht bij continu-licht.

        Kostprijs voor 1 flitser, 1 trigger op de camera, 1 staander en 1 paraplu: ongeveer 140 Euro. Die prijs vond ik acceptabel om het uit te testen.
        Veel info over belichten etc.... kan je vinden op http://strobist-fotografie.blogspot....inu-licht.html

        Veel succes
        Straatfotograaf in Antwerpen

        Comment


        • #5
          Re: Continu licht set

          Ik gebruik ook flitsen voor baby en newborn. Veel beter licht. Je kan op laag iso werken wat de ruis ten goed komt. Je moet niet vol open apertuur gaan wat gunstig is voor veel scherptediepte (als je dat wenst) En je kan zelfs met moderne HSS opstelling werken waardoor je met zeer snelle sluiters kan werken alhoewel de newborn niet echt grote manuevers doet

          Het klopt dat babys een beetje vreemd opkijken na een flitspuls. Je ziet ze reageren en denken van "wat is mij dat nu weer?" Maar een verdere reactie komt er niet. Ze gaan niet wenen of schrikken of zo.
          Ik heb wel al gehad dat ze spontaan begonnen te plassen maar dat is onderdeel van het leven heh.
          Als ze slapen reageren ze zelfs totaal niet is mijn ondervinden. Ze kunnen wel reageren op de fluittoon (ready) van je flits als die aan staat. Dus die zet je best uit.

          Maar het beste is werken met natuurlijk licht als je dat voorhanden hebt. Werken voor een groot raam, zet er eventueel een diffuser tussen en achter de baby eventueel een reflector. Kan je prachtige dingen mee doen.

          Comment


          • #6
            Re: Continu licht set

            Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
            Als je een zeer kleine ruimte hebt hou er dan rekening mee dat die twee staanders met hun softboxen erg veel ruimte innemen want het zijn grote softboxen wat nodig is om zacht licht te verkrijgen. Flitsparaplu's die je gebruikt i.p.v. softboxen als je met reportageflitsers werkt, zijn ook groot (80 cm of 100 cm diameter) en geven in feite hetzelfde probleem qua ruimte.
            Weet ook, hoe dichter het licht op de baby staat hoe zachter het licht. Ze moeten dus dichtbij kunnen staan. Vaak ongeveer dichter dan 1 meter.

            Ik heb net wat testen achter de rug met 1 reportageflitser die door een paraplu afgaat en de resultaten zijn zondermeer fantastisch. Dit heb ik met continulicht nooit kunnen bereiken.
            Het flitslicht is zacht en het model knijpt haar ogen niet dicht door de veelheid aan licht bij continu-licht.

            Kostprijs voor 1 flitser, 1 trigger op de camera, 1 staander en 1 paraplu: ongeveer 140 Euro. Die prijs vond ik acceptabel om het uit te testen.
            Veel info over belichten etc.... kan je vinden op http://strobist-fotografie.blogspot....inu-licht.html

            Veel succes
            dank je wel.

            Comment


            • #7
              Re: Continu licht set

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Ik gebruik ook flitsen voor baby en newborn. Veel beter licht. Je kan op laag iso werken wat de ruis ten goed komt. Je moet niet vol open apertuur gaan wat gunstig is voor veel scherptediepte (als je dat wenst) En je kan zelfs met moderne HSS opstelling werken waardoor je met zeer snelle sluiters kan werken alhoewel de newborn niet echt grote manuevers doet

              Het klopt dat babys een beetje vreemd opkijken na een flitspuls. Je ziet ze reageren en denken van "wat is mij dat nu weer?" Maar een verdere reactie komt er niet. Ze gaan niet wenen of schrikken of zo.
              Ik heb wel al gehad dat ze spontaan begonnen te plassen maar dat is onderdeel van het leven heh.
              Als ze slapen reageren ze zelfs totaal niet is mijn ondervinden. Ze kunnen wel reageren op de fluittoon (ready) van je flits als die aan staat. Dus die zet je best uit.

              Maar het beste is werken met natuurlijk licht als je dat voorhanden hebt. Werken voor een groot raam, zet er eventueel een diffuser tussen en achter de baby eventueel een reflector. Kan je prachtige dingen mee doen.
              Mij hebben ze altijd verteld dat je best geen flitsen gebruikt als je met newborns aan de slag gaat :-). Soms weet je het niet meer hoe of wat te doen... ik kan de ruimte in de living gebruiken en dan heb ik plaats om wel wat te zetten, maar als ik in mijn kleinere ruimte ben heb ik wel veel minder licht...

              Ik heb reeds een reportage flitsers van godox en een softbox van canon ook met honeygrid die zit er ook nog bij...

              Comment


              • #8
                Re: Continu licht set

                Momenteel is er weinig tot geen betaalbaar continulicht systeem dat genoeg licht kan op opbrengen om studioflitser te vervangen.

                Om je even een idee te geven van de kracht van bovenstaande continulicht-set tegenover een reportageflitser:

                Jou daglichtset heeft een lichtopbrengst van 5500 lumen op een halve meter afstand. op 2 meter werkafstand is dit nog 560 lumenwat ruwweg en met wat nattevingerwerk overeenkomt met een 7 tot 8 EV.

                8 EV komt overeen met ISO 100, F2.8 1/30 sec
                Je wil toch al snel naar een iets snellere sluitertijd bvb 1/125 sec wel dan zal je naar 400 iso moeten en met de lampen op volle kracht (wat ook geen pretje is om in te kijken).

                Een reportageflitser met een richtgetal van 36 haalt op 2 meter een diafragma van F/18 op full power.
                Dus jou Godox met je al op 1/8 van zijn kracht zetten op iso 100 om op 2 meter tegen f2.8 te kunnen flitsen tegen eender welke snelheid tot 1/250

                Dus zelfs jou godox flits is vele male krachtiger dan die daglicht-set.

                Te veel licht kun je dimmen
                te weinig licht, tja das dan pech
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment

                Working...
                X