Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

continu flourescerend licht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • continu flourescerend licht

    Iemand ervaring met "continuous flourescent light" ?
    Voor opbouw van een eenvoudige thuisstudio (vb.: 2 lichten + reflector)
    Eenvoudig modelfotografie + productfotografie

    Wat ik tot hiertoe gevonden heb:

    +
    > daglicht kleur (5600K), kan gemengd worden met flitsers / daglicht
    > You See What You Get (gemakkelijk om studiowerk aan te leren ?)
    > geen trigger-toestanden nodig
    > worden niet warm
    > alle sluitersnelheden zonder beperking bruikbaar
    > diffuus / zacht licht

    -
    > stroomverbruik
    > minder lichtopbrengst dan flits-setup (welke ISO waarde nodig ?)
    > het beeld wordt niet "bevroren" zoals bij een flits
    > niet bruikbaar op locatie

    Alle input is welkom !

    review te lezen op: http://www.studiolighting.net/contin...-pro-5000-kit/
    Last edited by Yoda; 4 januari 2010, 22:22. Reden: toevoegen URL review
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

  • #2
    Re: continu flourescerend licht

    Ik heb daar toch mijn twijfels bij hoor.

    Licht is iets dat je moet gebruiken in functie van je onderwerp (opdracht) er bestaat niet echt zoiets dat voor alles ideaal is, als je echt moet kiezen dan denk ik dat een flits het meest veelzijdige is. Wat niet wil zeggen dat een continue verlichting geen voordelen heeft. Er zijn vandaag vele mogelijkheden, de ene al wat bruikbaarder dan de andere.

    Wat je voorstelt, de combinatie van product en modelfotografie zijn wel zeer grote verschillen en daarom zou ik de belichting met studioflits willen aanbevelen.
    Een continue verlichting voor modellen gaat reeds zeer vlug problemen geven met bewegingsonscherpte.

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: continu flourescerend licht

      Ik vermoed dat je nog iets over het hoofd ziet : CRI - Color Rendering Index : maw de mogelijkheid van fluorescentie om kleuren correct weer te geven. Meestal liggen de waarden van goedkope lampen rond 80. Je hebt 90 of liefst meer nodig om de kleuren zo natuurgetrouw weer te geven.

      Zorg ervoor dat je lampen vindt met CRI >=90 om kleurzweem te vermijden = Full Spectrum lampen of Daylight Balanced lampen

      Ik heb al ge-experimenteerd met zo een opstelling. Ik verkies de flitser om het beeld te bevriezen. Kleuren waren ook niet zo schitterend, maar waarschijnlijk heb ik niet echt de perfecte Daylight Lamp.

      groet
      Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

      Comment


      • #4
        Re: continu flourescerend licht

        Licht is iets dat je moet gebruiken in functie van je onderwerp (opdracht) er bestaat niet echt zoiets dat voor alles ideaal is, als je echt moet kiezen dan denk ik dat een flits het meest veelzijdige is.
        ...
        Een continue verlichting voor modellen gaat reeds zeer vlug problemen geven met bewegingsonscherpte.
        Bedankt voor jouw input, ik begrijp hieruit dat ik continu licht kan gebruiken voor productfotografie (langere sluitertijd / bevriezen beweging is hier niet aan de orde). Wellicht is productfotografie ook het eenvoudigste om studio te leren, vermits producten niet weglopen en ik ze niet op de zenuwen kan werken als ik allerlei zaken uitprobeer
        "Away put your weapon, I mean you no harm"

        Comment


        • #5
          Re: continu flourescerend licht

          Oorspronkelijk geplaatst door Amateurken Bekijk bericht
          Ik vermoed dat je nog iets over het hoofd ziet : CRI - Color Rendering Index : maw de mogelijkheid van fluorescentie om kleuren correct weer te geven. Meestal liggen de waarden van goedkope lampen rond 80. Je hebt 90 of liefst meer nodig om de kleuren zo natuurgetrouw weer te geven.

          Zorg ervoor dat je lampen vindt met CRI >=90 om kleurzweem te vermijden = Full Spectrum lampen of Daylight Balanced lampen

          Ik heb al ge-experimenteerd met zo een opstelling. Ik verkies de flitser om het beeld te bevriezen. Kleuren waren ook niet zo schitterend, maar waarschijnlijk heb ik niet echt de perfecte Daylight Lamp.

          groet
          In mijn lijstje staat "5600°K", dit zijn de juiste denk ik ? Kan je me meer uitleg geven over CRI ? Welk type lampen (merk/model) heb je gebruikt ? Bedankt alvast !
          "Away put your weapon, I mean you no harm"

          Comment


          • #6
            Re: continu flourescerend licht

            Ik heb deze hier gekocht

            http://www.studioflash.be/index.php/cPath/190

            groet
            Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

            Comment


            • #7
              Re: continu flourescerend licht

              Oorspronkelijk geplaatst door Amateurken Bekijk bericht
              Ik heb deze hier gekocht

              http://www.studioflash.be/index.php/cPath/190

              groet
              Ik vind op die website lampen terug van "5000-5500K", lijkt me niet ideaal (beter 5600?)

              Wat is CRI= 90 ?
              "Away put your weapon, I mean you no harm"

              Comment


              • #8
                Re: continu flourescerend licht

                Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
                Bedankt voor jouw input, ik begrijp hieruit dat ik continu licht kan gebruiken voor productfotografie (langere sluitertijd / bevriezen beweging is hier niet aan de orde). Wellicht is productfotografie ook het eenvoudigste om studio te leren, vermits producten niet weglopen en ik ze niet op de zenuwen kan werken als ik allerlei zaken uitprobeer
                ook erg geschikt voor kunstwerk fotografie, beelden, schilderijen...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: continu flourescerend licht

                  Yoda :

                  kijk even naar

                  http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurweergave-index

                  groet
                  Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

                  Comment


                  • #10
                    Re: continu flourescerend licht

                    philips graphica hebben bv. meer dan 90% CRI zorg wel dat je een dimbaar digitaal voorschakelapparaat hebt, wordt vaak voor video gebruikt. als het voor fotografie is, verkies ik een flitsset boven een continu set

                    Comment


                    • #11
                      Re: continu flourescerend licht

                      Oorspronkelijk geplaatst door Amateurken Bekijk bericht
                      Ok, thanks
                      "Away put your weapon, I mean you no harm"

                      Comment


                      • #12
                        Re: continu flourescerend licht

                        Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
                        philips graphica hebben bv. meer dan 90% CRI zorg wel dat je een dimbaar digitaal voorschakelapparaat hebt, wordt vaak voor video gebruikt. als het voor fotografie is, verkies ik een flitsset boven een continu set
                        Welk type fotografie ? (model, product, ...)

                        Welke voordelen heeft een flitsset voor jou ?

                        Bedankt alvast
                        "Away put your weapon, I mean you no harm"

                        Comment


                        • #13
                          Re: continu flourescerend licht

                          Lees ook eens op deze site http://www.olino.org/articles/2009/0...-nader-bekeken

                          Comment


                          • #14
                            Re: continu flourescerend licht

                            Oorspronkelijk geplaatst door PS-guest Bekijk bericht
                            Zeer interessant


                            algemene opmerking:
                            Het valt me op dat continu licht weinig gebruikt wordt.
                            Nochtans zie ik enkele voordelen (eenvoudig, alle sluitersnelheden, geen aansturing)
                            "Away put your weapon, I mean you no harm"

                            Comment


                            • #15
                              Re: continu flourescerend licht

                              Hallo , ik ben Thierry en op zoek n d zelfde "mogelijkheden"
                              Reeds heeel wat opgestoken hier ! (Dankjewel)
                              Ik trek voornamelijk bloemen (close-ups), en dit ging erg vlot met kunstlicht (2 halogeentjes ). Helaas voor portret heb je véél meer licht nodig en dan verschijnen de problemen met continulicht .
                              Nochthans wordt er in GB en Amerika veel met gewerkt , dus het zal wel mogelijk zijn .
                              Misschien is het ook een kwestie v prijs ?

                              Comment

                              Working...
                              X