Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD Macro 10-08-2013

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD Macro 10-08-2013

    Wat heb ik geleerd/ondervonden?
    1. Dat de 100mm lens die ik gebruik voor schuwe beestjes niet geschikt is. Ehm, dat zijn de meeste van die beestjes.
    2. Geduld, geduld en nog eens geduld.
    3. Dat ’s morgens vroeg de beste periode is.
    4. Ik nog veel zal moeten oefenen, al of niet met een geschikte lens. (halve trouwboek overtuigen)
    5. Het toch enige lenigheid van het lichaam vereist. Alhoewel ik van Chrit een truukje heb vernomen om het lichaam te sparen.
    6. Dat de meeste foto’s die in de Macro SD-foto topic’s getoond worden stukken beter zijn dan die van mij.
      1. Dat de enige commentaar die ik daarop kan geven, behalve Wauw en Mooi ook moet zijn; Hoe bekomen jullie die zo scherp? Ikzelf heb bijna steeds f16 gebruikt en nu vraag ik mij af was dat te veel?


    Van de 170 beestjes foto’s die ik genomen heb zijn er maar een 9-tal waar ik iet of wat tevreden over ben. Dat is te weinig naar mijn goesting. Ook wegens de beperking van 100mm heb ik te veel moet uitsnijden met alle negatieve gevolgen van dien.


    mvg
    Marc

    PS: Ik kijk al uit naar de volgende Macro SD met Liliane.


    Hier zijn enkel de beestjes foto's.

    1)


    2)


    3)


    4)


    5)


    6)


    7)


    8)


    9)
    Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
    M.v.g. Marc

  • #2
    Re: SD Macro 10-08-2013

    Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
    Wat heb ik geleerd/ondervonden?

    1. Dat de 100mm lens die ik gebruik voor schuwe beestjes niet geschikt is. Ehm, dat zijn de meeste van die beestjes.
    Ik gebruik ook een 100mm macro, en dat lukt best op een APS-C sensor.

    2. Geduld, geduld en nog eens geduld.
    Inderdaad

    3. Dat ’s morgens vroeg de beste periode is.
    Inderdaad, maar ook zooo lastig

    4. Ik nog veel zal moeten oefenen, al of niet met een geschikte lens. (halve trouwboek overtuigen)
    Ik zou eerst verder oefenen met je huidige materiaal, want daarmee kan je best nog wel wat verbeteren.

    5. Het toch enige lenigheid van het lichaam vereist. Alhoewel ik van Chrit een truukje heb vernomen om het lichaam te sparen.
    Vertel.

    6. Dat de meeste foto’s die in de Macro SD-foto topic’s getoond worden stukken beter zijn dan die van mij.
    De meesten zijn wellicht ook al veel langer hiermee bezig, en oefening baart kunst (zeggen ze toch ).

    7. Dat de enige commentaar die ik daarop kan geven, behalve Wauw en Mooi ook moet zijn; Hoe bekomen jullie die zo scherp? Ikzelf heb bijna steeds f16 gebruikt en nu vraag ik mij af was dat te veel?
    f/16 is bijna altijd teveel om een wazige achtergrond te krijgen. Ik gebruik meestal iets tussen f/5.6 en f/11, afhankelijk van de situatie. De truuk is om exact scherp te stellen. Een stevig statief en goede ogen (of live-view) kunnen daarbij van bijzonder grote waarde zijn. Manueel scherpstellen kan helpen.


    Van de 170 beestjes foto’s die ik genomen heb zijn er maar een 9-tal waar ik iet of wat tevreden over ben. Dat is te weinig naar mijn goesting. Ook wegens de beperking van 100mm heb ik te veel moet uitsnijden met alle negatieve gevolgen van dien.
    Als je dicht genoeg komt moet je met 100mm niet altijd veel uitsnijden. En 't is perfect normaal dat er een groter dan normaal deel van de foto's niet geschikt zijn voor publicatie. Macro is nu eenmaal een zeer techische tak van de fotografie waarbij er zeer veel parameters correct moeten zijn voor een geslaagde foto.

    Gewoon zeer veel blijven oefenen.

    En dan nu over de foto's:

    Sterke voorkeur voor de tweede, de vierde en de laatste. Een groter diafragma zou wellicht een rustiger achtergrond opgeleverd hebben.

    Lieven.
    www.elwee.net

    Comment


    • #3
      Re: SD Macro 10-08-2013

      Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
      Wat heb ik geleerd/ondervonden?[*]Dat de 100mm lens die ik gebruik voor schuwe beestjes niet geschikt is. Ehm, dat zijn de meeste van die beestjes.
      Heb deze keer zelf een 100mm gebruikt en inderdaad de 180mm geeft meer speelruimte, maar is dan weer zwaarder.

      [*]Geduld, geduld en nog eens geduld.
      Inderdaad, zonder veel geduld kan je het vergeten.

      [*]Dat ’s morgens vroeg de beste periode is.
      De ene morgen is ook de andere niet. Een morgen met veel dauw en nadien een niet al te zonnige lucht is mogelijk best.

      [*]Ik nog veel zal moeten oefenen, al of niet met een geschikte lens. (halve trouwboek overtuigen)
      Een gevoel dat ik ook heb. Nog veel oefening nodig en vroeg opstaan.

      [*]Het toch enige lenigheid van het lichaam vereist. Alhoewel ik van Chrit een truukje heb vernomen om het lichaam te sparen.
      Ben benieuwd naar het truukje? Daags nadien voelde ik mij gebroken.

      Dat de meeste foto’s die in de Macro SD-foto topic’s getoond worden stukken beter zijn dan die van mij.
      Heb hetzelfde gevoel, maar toch sporen die foto's je telkens aan om het beter te doen.

      [*]Dat de enige commentaar die ik daarop kan geven, behalve Wauw en Mooi ook moet zijn; Hoe bekomen jullie die zo scherp? Ikzelf heb bijna steeds f16 gebruikt en nu vraag ik mij af was dat te veel?
      Die scherpte kan minimaal zijn en zeker geen AF gebruiken, maar manuele scherpstelling gebruiken zoals Lieven al aanhaalde, op een stevig statief, met afstandsbediening of gebruik vertraagde sluiter. Mijn toonbare beelden werden gemaakt bij f5.6 en f8; dan is de achtergrond veel rustiger.

      Van de 170 beestjes foto’s die ik genomen heb zijn er maar een 9-tal waar ik iet of wat tevreden over ben. Dat is te weinig naar mijn goesting. Ook wegens de beperking van 100mm heb ik te veel moet uitsnijden met alle negatieve gevolgen van dien.
      Van de 150 foto's die ik genomen heb, hou ik er een 20-tal over, waar ik tevreden over ben.

      Groeten, Jacques
      BD0681BE -
      Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

      Comment


      • #4
        Re: SD Macro 10-08-2013

        Oei, dan toch eens naar mijn foto's kijken die allen met een 55mm getrokken zijn. Daar was ik meer dan tevreden over, maar blijkbaar kan dat dan niet?
        Zonder ook maar één foto te snijden zelfs, dus aan de mm's kan het echt niet liggen. Gewoonweg oefenen en wat proberen... (ook al was het voor mij oo de eerste keer macro)

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: SD Macro 10-08-2013

          Bedankt al aan diegene om te reageren.

          Inderdaad, oefenen zal het worden. Hier vlakbij ligt er een plas (overstromingsgebied) en ben van plan om daar eens wat meer naar toe te gaan.
          Alleen dat vroeg opstaan is een probleemke. Moet al iedere dag vroeg opstaan.

          Wat heb ik afgeluisterd aan tafel ivm het truukje van Chrit?
          1) een schaar
          2) een schopje
          3) een zelfgemaakt tableau al of niet op poten of dat je aan jouw statief kan vastmaken en dat je ook in de hoogte kan regelen.
          4) knijpers/klemmen

          Wanneer het onderwerp te laag bij de grond of moeilijk bereikbaar is knip de stengel dan af waar het opzit en plaats het tussen de klemmen. Zo ver niks nieuws onder de zon. Tenminste voor ervaren Macro-fotografen. Voor mij was dit nieuw.

          Zit het niet op een stengel, bv paddestoel, pak dan het schopje en schep het stukje grond eruit en plaats het op het tableau. Na het nemen van de foto het stukje grond terugplaatsen.
          eg, voila geen moeilijke houdingen meer nodig.

          @Chrit:
          is het zo ongeveer juist?

          mvg
          Marc
          Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
          M.v.g. Marc

          Comment


          • #6
            Re: SD Macro 10-08-2013

            Nummer 7 heeft mijn voorkeur

            Meestal doe ik 3 opnames met telkens een ander diafragma - f5.6, f8 en f11 bijvoorbeeld. Achteraf kies ik dan welke het best past. Experimenteren kost niks, dus waarom niet? De teller gaat dan wel snel omhoog maar van de 400 opnames heb ik er uiteindelijk maar 11 overgehouden - en daarvan sneuvelen er misschien nog enkele. Ik heb er geen probleem mee met 1 enkele foto terug te komen. Uiteindelijk zijn het allemaal foto's van beestjes en planten, waarvan ik er al zovele heb. Hoeveel fotos van een zweefvlieg heeft een mens nodig? Eén opname is genoeg om de herinnering aan de dag terug te brengen - met Lilybie's groepsfoto als toetje.

            De scherptetruuk is om het beeld dat je op BD plaatst apart nog eens op te scherpen - ik doe dat in Photoshop met een zeer kleine radius, bvb 50% bij radius 0.4. Dat geeft een haarscherp beeld zonder scherpteartefacten.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

            Comment


            • #7
              Re: SD Macro 10-08-2013

              Ben niet zo overtuigt van je foto's.
              Maar het ligt niet aan de lens hoor, ik werk zelfs met een 50mm 1.8 prime lens en ben tevreden over de meeste van m'n foto's
              - Photography made me look at things differently -

              Comment

              Working...
              X