Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breendonk, is niet vergeten...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Breendonk, is niet vergeten...

    Even schetsen, 1940/1945, vader en broer in het verzet, oudste zus verpleegster >bombardement Mortsel + V1 & V2 Antwerpen en zoals velen, 4 jaar honger en ontbering, arm, Joden vervolging, rassenhaat, gestapo >angst, verraad, op dril marcherende soldaten, repressie, zwarte markt, bombardementen op het Antwerpse + geronk-motor V1 en de dodelijke stilte van de V2-bommen, vernieling, het verlies van geliefden.

    De ouderlijke woonst is gelegen op de scheidingslijn Deurne/Merksem pal aan het Albertkanaal, komt bij de bevrijding letterlijk tussen 2 vuren te liggen (frontlinie), kogelinslagen tot op heden perfect zichtbaar, 300m van daar (Ebes) 10 verzetslieden gefusilleerd wegens sabotage.

    Mijn geliefde ouders die ‘ik jong’ heb moeten afgeven en in hun korte leven toch 2 wereldoorlogen hebben meegemaakt, hebben mij dit alles en nog veel meer, zorgwekkend toevertrouwd toen ik nog peuter was, nu nog steeds hoor ik hun stem, verhalen, verdriet en onvermogen, hun angst en de toen reeds onvoorstelbare verhalen over het “fort van Breendonk”.

    Op hun vraag en haar betraande ogen heb ik beloofd om nooit te vergeten, haar smeekbede “nooit meer oorlog” over te dragen.

    Daarom ook deze SD, vanwege de kracht en getuigenis van u en via uw beelden, dat zijn we hen allen verplicht, dat ‘ze’ niet vergeten worden en zeker niet waarom.

    Het viel me op dat er mensen zijn die hier nog nooit geweest zijn, er zelfs nog nooit van gehoord hebben, ook daarom…

    Mijn bijdrage om niet te vergeten en op vrede http://teddy-bear.fotopic.net/


    Einde van het mensdom.



    HOOP! (op een celmuur)


    Galg, het einde, weg pijn.





  • #2
    Hallo Teddy bear
    nu ook weer een aangrijpend album,net als dat album van Wimvan
    dit moet mensen toch wel weer aan het denken zetten
    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
    www.langenacker.nl

    Comment


    • #3
      Aangrijpend verhaal en foto's. Hier krijg ik het weer koud van.
      Groetjes Vicky

      Comment


      • #4
        Sterk album teddy.

        Mooi hoor.

        Leo

        Comment


        • #5
          Teddy,

          Toen we samen bij de isoleercellen stonden, zei je tegen mij: "zo en nu ga ik de SS uithangen". Door de manier waarop je dat toen zei, wist ik dat je heel wat anders bedoelde.

          Je hebt er goed aan gedaan BD te misbruiken voor een klein lesje in nederigheid en vrijheid. En misschien hebben veel mensen niet genoeg aan de gruwelverhalen en de indringende beelden van Breendonk, maar ik ben er zeker van dat albums als het jouwe mensen doen nadenken.

          Het was al een hele tijd geleden dat ik nog in Breendonk was, maar ik herinnerde me weer dat mijn overleden grootmoeder vertelde over hoe het was toen zij niet lang na de oorlog het Fort bezocht. "Alsof de geur van bloed er nog steeds hing" zei ze altijd. Ik was eerlijk gezegd "blij" dat ik er weer eens op bezoek was.


          Kris.
          My work: VICTORIE.com

          Comment


          • #6
            Pakkende foto's, sfeer heel goed weergegeven...
            Jan
            www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

            Comment


            • #7
              idd, knap en vooral sprekend album.
              Weer heel ander foto's dan die ik tot nu toe gezien heb.
              Breendonk was toch een prachtshooting waar je gerust een volle dag zou kunnen verblijven.
              Emotioneel ook...Je kan je de miserie zo terug voorstellen wat daar gebeurt is.

              Comment


              • #8
                Aangrijpend en alleszeggend album Teddy.
                Denk dat we zo ongeveer van dezelfde leeftijd zijn, en ook mijn ouders hebben soortgelijke verhalen vaker verteld. Hoop dat er toch - mede door dit soort documentatie - steeds effe gedacht zal worden aan het verleden.
                Knap in beeld gebracht.

                Groetjes, Jan.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                Comment


                • #9
                  We hebben idd wat gemist!!! Maar, ik had het wel kunnen weten ... Achter de schermen volgde ik je gehele opzet wel. Van in den beginne had ik door dat het een ijzersterke BD-dag zou worden.
                  Proficiat met deze steevaste en diepzinnige uitwerking, waar de emoties vanaf druipen!!! Het schetst beslist de gevoelige kant op z'n eerlijkst van een ruige, maar warmhartige teddy! M'n oprechte waardering daarvoor!
                  Heb van je album genoten; er steken héél wat aangrijpende beelden in. Willen of niet, je wordt gewoon meegesleurd naar de meedogenloze leefwereld vol ellende en angst van toen ...

                  PS: Patricia en ik hopen op je volgende Motor-Safari aanwezig te kunnen zijn (die komt er toch nog wel?!), en hopelijk zullen we dan ook op onze eigenste tweewieler kunnen deelnemen
                  Sam greetzzzzzzz U
                  -------------------------------------------
                  Never apologize for showing feeling.
                  When you do so, you apologize for the truth.
                  -------------------------------------------
                  Canon Stuff

                  Comment


                  • #10
                    Hier sé de Grils

                    Ik vermoede wel zoiets, dat je over de schouder mee keek...

                    Ach, volgend jaar... 'k ga eerst even wat uitrusten, misschien.. als, indien, hopelijk, maar er vooral goesting op hebben

                    En laat die(jullie) foto's maar eens terug komen he

                    Comment


                    • #11
                      Godver....., teddy, ik dacht ook al iets, maar, ongeloofelijk hoe men zoiets, zonder woorden voelt aan het zien van figuren, foto's.
                      Sterk, ijzersterk. Ik heb er weer een herinnering bij. Spijtig dat diegene die dit zouden moeten zien, steeds de andere kant uitkijken en steeds erop hameren dat ze van niets weten.
                      Inderdaad, Deze zwarte periode kan en mag niet verloren gaan. Het is niet vergeten.
                      PS. ik heb al geschreven, en je weet vermoedlijk ook wel. Ik kan dit geen mooie foto's vinden. Ik krijg dat gewoon niet over mijn lippen. Technisch wel, dit is knap, dit verhaalt een gevoel, maar mooi ? wie kan zoiets nu mooi vinden ?
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Waaw Teddy.....en wij buiten maar zwanzen en speculeren waarom jij en An zolang binnen bleven..... had ik het geweten had ik je steun komen aanbieden....

                        dit verhaal, je foto's....ze versterken alleen maar het respect dat ik al voor je had..... je ouders zijn misschien jong gestorven, maar datgene wat ze hebben voortgebracht, jij dus, is een fantastische kerel met het hart op de juiste plaats !


                        Stef

                        ps : Is Harrietje al bekomen van dienen dikken brandblusser op haar ?

                        Stef

                        Comment


                        • #13
                          ik vermoedde al zoiets. Sterk dat je toch nog foto's hebt kunnen maken daar.
                          http://katrijn.fotopic.net
                          Canon 10D met glaswerk, Canon G3,Tripod Velbon

                          Comment


                          • #14
                            Teddieken, een pakkend verhaal en heel schetsende foto's.
                            Ik sluit mij aan bij het verhaal van Winvan. Mensen die het zouden moeten lezen, zien, voelen, die draaien zich om,naar de andere kant, die beweren dat dit allemaal niet waar is, dat het niet gebeurd is.
                            We kunnen alleen maar hopen dat dit nooit meer hoeft te gebeuren, alhoewel het nog dagelijks gebeurt. Kijk maar naar het nieuws.

                            Comment


                            • #15
                              well done Teddy,

                              Je hebt er goed aan gedaan BD te misbruiken voor een klein lesje in nederigheid en vrijheid
                              vind ik een rare quote, vooral het woord "misbruik". Ik, en ik ben er zeker van de grote meerderheid van de andere deelnemers (zo niet allen) hebben geen enkel moment gedacht aan dit woord ... Als iemand een tocht organiseert met als eindpunt Breendonk en expliciet een bezoek aan deze plaats voorstelt dan weet iedereen waaraan zich te verwachten ... Ik zou eerder spreken van "te baat nemen" ... maar allicht was het zo bedoeld.

                              Nogmaals well done.

                              PS: Patricia en ik hopen op je volgende Motor-Safari aanwezig te kunnen zijn (die komt er toch nog wel?!), en hopelijk zullen we dan ook op onze eigenste tweewieler kunnen deelnemen
                              Sammeke,

                              mag ik je in alle nederigheid wijzen op de volgende thread?



                              mvg,
                              Giant Pat
                              Do or Do Not - There is no try ...
                              www.giantpat.be

                              Comment

                              Working...
                              X