Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zware overbelichting bij Nikon D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zware overbelichting bij Nikon D70

    Dag allemaal

    er wordt vaak gereageerd op topics als deze met links van voorgaande topics met dezelfde problemen.

    Nu zou ik vooral willen vragen dat niet te doen als er geen duidelijk antwoord in staat.

    Eerst en vooral, ik ben vrij nieuw in fotografie, 5maandjes nu ongeveer.
    Maar ik krijg toch al vele complimenten

    Maargoed, zoals de topictitel zegt, ik gebruik een Nikon D70.
    En eerst., de voorbije 4 maanden dus, ging alles goed..
    Sinds vorige maand begon alles overbelicht te worden..
    Ik heb alle topics erover op BD gelezen.
    Ik heb alle sites op google erover gelezen.
    Ik heb de handleiding gelezen.
    en ik heb 3 D60-gebuikers ondervraagd.
    .

    hier zijn enkele voorbeelden:

    De foto's hoeven niet beoordeeld te worden. En de tshirts heb ik zelf gemaakt.

    Ik heb bij deze foto's de gewone spotmeting gebruikt.
    Er is mij aangeraden het AE-L/AF-L knop te gebruiken.
    Maar dat is enkel bij standen P, S of A en ik als beginner verkies de andere standen.

  • #2
    Re: Zware overbelichting bij Nikon D70

    Beste,

    Ik fotografeer met een D70S, dus denkelijk weinig verschil in belichting met D70S.
    Vooreerst momenteel draai ik op een laag pitje door omstandigheden.
    Lig uw probleem niet in de soort meting dat je laat uitvoeren zijnde een centraal-punt meting waardoor de foto centraal wel goed belicht is (1ste foto) maar de rest hierdoor overbelicht. Bij de 2de foto lijkt het mij net omgekeerd. Verkeerde instellingen. Experimenteer even met de belichtingsmeter mogelijks ligt hier de oplossing.
    De 3de foto lijkt mij qua belichting eerder in orde gezien de belichtingsinvalhoek (zon?).
    Succes !
    Nikon D70S met kitlens 18-70.

    Comment


    • #3
      Re: Zware overbelichting bij Nikon D70

      bij alle foto's is de sluiter 1/1250 en diafragma F18. Toeval?
      Op hoeveel heeft u uw iso ingesteld? Druk op de ISO knop, en het komt op het display bovenaan.

      Indien nodig kan u uw D70 eens te resetten naar fabrieksinstellingen:


      mvg,
      Kristof

      Comment


      • #4
        Re: Zware overbelichting bij Nikon D70

        Oorspronkelijk geplaatst door Robbe Bekijk bericht
        Ik heb bij deze foto's de gewone spotmeting gebruikt.
        Er is mij aangeraden het AE-L/AF-L knop te gebruiken.
        Maar dat is enkel bij standen P, S of A en ik als beginner verkies de andere standen.
        Spotmeting resulteert vaak in overbelichting van zaken buiten de "spot". Ik zou je aanraden om de matrix-metrix van de D70 te gebruiken (werkt heel goed), behalve in extreme gevallen (een kat onder een lamp in een donkere kamer bijvoorbeeld).

        Groeten,

        C.

        Comment


        • #5
          Re: Zware overbelichting bij Nikon D70

          Het is wel wonderbaarlijk om een sluitertijd van 1/1250" te zien bij een diafragma van f18 . Heb je lichtmeting gedaan naar de zon? Rare is dat alle 3 de foto's dezelfde sluitertijd en diafragma hebben. Stond je toevallig niet op manueel? Op wat stond je ISO?

          Comment


          • #6
            Re: Zware overbelichting bij Nikon D70

            Oorspronkelijk geplaatst door kmeirlaen Bekijk bericht
            bij alle foto's is de sluiter 1/1250 en diafragma F18. Toeval?
            Dit is maar 1 enkele jpg.
            Dus de ingesloten exif is waardeloos.

            Comment


            • #7
              Re: Zware overbelichting bij Nikon D70

              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              Dit is maar 1 enkele jpg.
              Dus de ingesloten exif is waardeloos.
              Toeme, inderdaad, me laten vangen door de TS die schreef dat hij de eerste foto etc etc ...
              maar het is dus een collage van 3 foto's die de EXIF van 1 van de gebruikte heeft gehouden.
              En je hebt een D70 en hebt D60 gebruikers ondervraagd????

              Comment


              • #8
                Re: Zware overbelichting bij Nikon D70

                Dit lijkt me eenvoudig.
                Je zegt dat je spotmeting hebt gebruikt. Het kleine deeltje in de foto waarop je hebt gemeten moet dan goed belicht zijn. In elke foto is er wel zo'n plaats in de buurt van het centrum die goed belicht is. Spotmeting is ontworpen voor specifieke omstandigheden en om bepaalde effecten te bereiken. Gebruik de gewone matrixmeting en je probleem zou moeten opgelost zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Zware overbelichting bij Nikon D70

                  ... en bij twijfel neem je eens een paar foto's volautomatisch. Zijn die beter, dan ligt het niet aan het toestel.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zware overbelichting bij Nikon D70

                    Bij je foto's vallen me een paar dingen op:
                    - bij de eerste foto is het shirt m.i. behoorlijk goed belicht
                    - de omstandigheden waaronder je je goto's hebt gemaakt zijn voor een belichtingsmeter lastig. Bij de eerste heb je een heel lichte achtergrond (ik schat in belicht op het shirt, in ieder geval een voorkeur op dat gebied), en de andere twee hebben een heel donkere achtergrond.
                    Een belichtingsmeter moet op basis van het binnenkomende licht een beslissing nemen over sluitertijd en diafragma. Als je hem, zowel hele hoge lichten aanbiedt, als donkere vlekken wordt dat voor hem lastig.
                    Spotmeting op de plek die je goed belicht wilt hebben is dan de oplossing, maar heeft wel tot gevolg dat er andere stukken in je foto sterk onder- of overbelicht kunnen worden. Als je een foto hebt gemaakt onder moeilijk lichtomstandigheden is het raadzaam je histogram te controleren. Hier kun je info uithalen of je je belichting verder moet aanpassen.
                    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zware overbelichting bij Nikon D70

                      De D70(s) onderbelicht zelfs standaard. Zowel mijn D70 als D70s staan standaard ingesteld op +0.3, +0.7 afhankelijk van de situatie.
                      De matrixmeting voldoet zeer goed, samen met het permanent bekijken en evalueren van je histogram (zoveel mogelijk naar rechts belichten!).Door naar je histogram te kijken kan je onmiddelijk de belichting van je foto evalueren en een aangepaste 2de foto maken. Op deze manier zal je er weinig zwaar langs zitten.

                      Comment

                      Working...
                      X