Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

X100f - scherpstellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • X100f - scherpstellen

    Hallo,

    Ik gebruik afs, 1 scherpstelpunt. Als ik scherpstel met de evf/ovf, dan verspringt het witte vierkantje altijd naar een andere plaats als ik de knop indruk om scherp te stellen. Dit gebeurt niet als ik het lcd -scherm gebruik.
    Is dit normaal of heb ik ergens een instelling verkeerd staan?
    Graag jullie mening.
    J.
    Fuji x 100 f

  • #2
    Re: X100f - scherpstellen

    Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik gebruik afs, 1 scherpstelpunt. Als ik scherpstel met de evf/ovf, dan verspringt het witte vierkantje altijd naar een andere plaats als ik de knop indruk om scherp te stellen. Dit gebeurt niet als ik het lcd -scherm gebruik.
    Is dit normaal of heb ik ergens een instelling verkeerd staan?
    Graag jullie mening.
    J.
    Dat zal wel een instelling zijn, en dus normaal.
    De meeste camera's hebben verschillende focus punten die automatisch door de camera gekozen kunnen worden, of die jij zelf kunt kiezen.
    Ik ken het toestel niet, maar bekijk eens in je handleiding het hoofdstuk scherpstellen en scherpstelveld of focus punt
    Daar zul je wel een instelling vinden om dit aan te passen.

    Comment


    • #3
      Re: X100f - scherpstellen

      Bedankt voor de reactie. Heb het Door jou aangehaalde helemaal uitgespit, maar kon niets vinden. Daarom deze post.
      Fuji x 100 f

      Comment


      • #4
        Re: X100f - scherpstellen

        Ik heb de handleiding opgezocht, deze is wel van de X100t maar ik denk niet dat het veel verschil geeft.

        zoek naar menu "autofocus Instelling"
        en daar vind je bij scherpstelling "AF-veld keuze"

        doorloop in je camera de menu's tot je deze tegen komt.

        hopelijk lukt het hiermee

        Comment


        • #5
          Re: X100f - scherpstellen

          Is dat niet de paralax compensatie als je de zoeker gebruikt?

          Comment


          • #6
            Re: X100f - scherpstellen

            Mlap : poging gedaan, maar geen verandering.
            Spanik : zou kunnen. Kan dit ergens afzetten?
            Denk dat ik een reset ga doen.
            J.
            Fuji x 100 f

            Comment


            • #7
              Re: X100f - scherpstellen

              gezichtsherkenning aanstaan ? op de xpro2 springt die dan ook soms uit 't vierkant als die erbuiten een gezicht kan zien

              Comment


              • #8
                Re: X100f - scherpstellen

                Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
                Mlap : poging gedaan, maar geen verandering.
                Spanik : zou kunnen. Kan dit ergens afzetten?
                Denk dat ik een reset ga doen.
                J.
                Geen idee bij de x100. Ik herinner me dat dit bij mijn xpro1 zo werkte. In dat geval springt het vierkantje wel altijd naar rechts onder als ik me goed herinner. Langs de andere kant weet ik wel niet meer of dat ook het geval was bij evf. Heb die echter amper gebruikt.

                Comment


                • #9
                  Re: X100f - scherpstellen

                  Dit is enkel in OVF en helemaal normaal, omdat het de parallelax correctie is. Geen probleem maar dus een feature 😊 dit omdat je door een appartement viewfinder kijkt. Check de handleiding maar eens, dit staat er ergens in.
                  Anders vind je wel meer info op Google.


                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                  Comment


                  • #10
                    Re: X100f - scherpstellen

                    Inderdaad zal het dat wel zijn zelfs zonder gezichtsherkenning is er soms een verspringing. Met reset geen verandering. Bedankt voor de inbreng.
                    J.
                    Fuji x 100 f

                    Comment


                    • #11
                      Re: X100f - scherpstellen

                      Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
                      Inderdaad zal het dat wel zijn zelfs zonder gezichtsherkenning is er soms een verspringing. Met reset geen verandering. Bedankt voor de inbreng.
                      J.
                      En waarom gebeurd dit dan "NIET" .. als je het LCD scherm gebruikt ?
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: X100f - scherpstellen

                        Bij Lcd kijk je TTL, dus daar heb je geen correctie nodig van parallelax.

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                        Comment


                        • #13
                          Re: X100f - scherpstellen

                          Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                          Bij Lcd kijk je TTL, dus daar heb je geen correctie nodig van parallelax.

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                          Ja uiteraard ... dat weet ik natuurlijk wel... EVF en LCD is via sensor... ik had Joebat zijn uitleg verkeerd geïnterpreteerd (dacht even dat hij doelde op gezichtsherkenning)
                          Maar goed om er mij op te wijzen ODB

                          Dus Sorry Joebat.. ik kan me ook wel eens vergissen of abuis zijn.

                          Uiteraard corrigeert het kader in de OVF .. vooral naarmate je onderwerp korter bij de camera is.
                          Soms valt je onderwerp zelfs uit beeld bij hele korte afstanden (lees bijna-macro-domein)
                          Alhoewel.. voor macro vind ik de X100 serie verre van ideaal en dat is voornamelijk door het objectief die te soft is bij open diafragma.

                          Toch nog een opmerking aan Joebat.
                          Je schrijft in begin-post "als ik scherpstel met OVF/EVF" dan verspringt het witte vierkantje.. "ik heb dit niet met het LCD"
                          Nogthans.. als je het probleem niet hebt met het LCD... dan heb je dat ook niet met de OVF (is ook een beetje verwarrend)
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: X100f - scherpstellen

                            Geen probleem, heb dat ook al voorgehad.
                            Inderdaad komt dit zowel voor in de ovf als in de evf. Voor je scherpstelt, Is het witte vierkantje waar je focuspunt is, zichtbaar. Neem gewoon in het midden. Als je de ontspanknop half indrukt wordt het vierkantje groen en verspringt iets of Veel. Dat ervaar ik. Als ik de lcd gebruik wordt het wit vierkant gewoon groen na schetpstelling en verspringt niet.
                            J.
                            Fuji x 100 f

                            Comment

                            Working...
                            X