Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Worstelen met keuze camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Worstelen met keuze camera

    Hoi,

    Hebben jullie dat nu ook? Dat je na veel wikken en wegen een camera koopt en er op dat moment verschrikkelijk blij mee bent, maar dat je nog geen jaar later al denkt dat je toch iets meer wilt…en dat dat al de tweede keer achter elkaar is dat ’t gebeurt…

    Ben op dit moment in het bezit van een Olympus C-40 (4mp, 3x zoom(35-98mm, 2.8-4.8), alles handmatig instelbaar, >350 mb Smartmedia, paar setjes GP-2000mah batterijen) en de camera is lekker klein en voldoet op zich goed. Maar toch wil ik wat meer…

    Ik zoek een camera die eigenlijk net wat meer biedt, zoals iets meer telebereik, de mogelijkheid om een externe flitser aan te sluiten, liefst een iets lichtsterkere lens, wat minder ruis en ook een RAW-mode lijkt mij wel aantrekkelijk. En dan nog het liefst op AA-batterijen (heb ik al een paar van en een auto-oplader, die enorm handig is bij lange kampeervakanties waarbij je niet in de buurt van netstroom komt) en met Smartmedia (vanwege alreeds in bezit) of CF (i.v.m. de lagere prijs). En ook het kunnen gebruiken van filters is wenselijk.
    Aangezien ik de C-40 wil houden voor de makkelijk en het kleine formaat, mag een nieuwe camera wat groter zijn.
    Het budget dat ik heb is <750euro (liefst incl. flitser). M.a.w.: een nieuwe DSLR zit er niet in en ook een uitgebreide pro-sumer (Nikon 5700 of Minolta A1) ligt buiten bereik, al lijkt mij de gestabiliseerde lens van de Minolta wel praktisch gezien mijn niet echt stabiele hand.

    Zelf heb ik op dit moment in mijn hoofd (en van deze camera’s kan ik de diverse reviews bijna dromen):

    - Fuji S602 (2dehands, maar geen RAW)
    - Canon G2/G3 (2dehands)
    - Canon G5 (2dehands/nieuw)
    - Olympus E-10 (2dehands)

    Ik zit nu nog enorm te twijfelen of ik nu geld ga uitgeven of wacht tot volgend jaar als wellicht de prijzen van de DSLR’s gedaald zijn en ga ik in de tussentijd met een slaveflitser aan de slag om in ieder geval dat manco te compenseren?

    Nu zit ik met de volgende vragen:
    - zijn er nog modellen binnen mijn wensenpakket en prijsklasse die ik over het hoofd heb gezien
    - welke van de genoemde camera’s lijkt jullie het best?
    - Welke is het meest waardevast i.v.m. met mogelijk weer verkopen na één of twee jaar?
    - Hoe bruikbaar is de RAW-mode? Ik weet wat het principe is, maar hoe pakt het uit in de praktijk? Gebruik je het veel en biedt het echt veel voordelen?
    - Zijn er nog motivaties buiten de door mij genoemde om toch deze stap te wagen

    Ik fotografeer voornamelijk landschappen en het gebruikelijke huis-, tuin- en keukenwerk. Geen sport en geen giga-telebereik nodig.

    Excuses voor de grote lap tekst en de vele vragen, maar ik kom er niet meer uit en hoop wat nuttige suggesties te vernemen…

    Hartelijk dank, iedere info wordt zeer gewaardeerd!

    Groet,
    Mike


    www.lowspark.nl

  • #2
    Waarom ga je niet opzoek naar een tweedehandse DSLR, dan heb je alle wensen in huis, ook een toestel dat geschikt is voor uitbreiding en waar je letterlijk alle kanten mee uit kan. Deze week kwam ik een Canon D30 tegen op fotoapparatuur.nl voor 500 Euro, man dat is een koopje. Ik heb twee jaar geleden mijn D 30 body bijna 3000 euro betaald hé, en na 1,2 jaar verkocht voor 1500 Euro. Ik denk echt dat dit het beste is wat je momenteel kan doen.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      ik zou in ieder geval wachten tot oktober dan is er in duitseland een grote beurs waar ieder model met zijn nieuwe toestellen op de markt komt, daar kelderen dan ook de prijzen van de oude toestellen, waar ik zit op te wachten
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Digi, je moet er dan nog lenzen bijrekenen ook, en een flits, dan kom je ver boven zijn budget... Alhoewel ikzelf ook eerder zoiets zou doen, want de lenzen en de flits kun je later gewoon verder gebruiken...

        @mikewi: ikzelf zou binnen je lijstje gaan voor de 602, goede zoom met alle mogelijke manuele zaken. Raw ontbreekt hier wel, maar de meeste foto's kunnen gewoon rechtstreeks zo afgedrukt worden, op scherm hebben ze soms de neiging om er wat soft uit te zien... Voor die prijs moet je die zeker kunnen vinden, zeker als je weet dat de opvolger (S7000) nieuw kunt vinden voor €699! (http://www.koopdigitaal.nl). Misschien kun je net zogoed een nieuwe kopen...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Gezien je verleden en het feit dat je snel tegen de beperkingen aanloopt zou ik in uw geval wachten tot een DSRL in bereik komt zodat je veellanger weer verder kan.
          Ik was heel tevreden met mijn minolta dimage 7, een heel mooi toestel met heel wat mogelijkheden maar nu ik een tweetal weken een 300D in huis heb begrijp nog amper hoe ik met de dimage 7 kon leven.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            @Digi: een DSLR lijkt mij inderdaad fantastisch, vandaar ook de E-10 op mijn lijstje. Die D-30 lijkt mij ook interessant, maar i.c.m. goede lens, flitser en 256 mb aan CF, kom ik toch inderdaad zoals CooMa meldt wel boven budget uit. Hoeveel lever ik aan kwaliteit in als ik eerst een goedkope lens eropzet (ik zag zojuist op fotoapparatuur.nl een Sigma 28-135 3.8-5.6 voor 160euro) en doorspaar voor een wat betere lens? Ik heb nog een oude (15jaar)Vivitar flitser (zwenkkop, richtgetal 25), heb ik daar nog iets aan?

            @Lieven: oktober is net te laat, ik ga in augustus op huwelijksreis en als ik dan toch besluit iets aan te schaffen, dan liever voor augustus

            @CooMa: een nieuwe S7000 vind ik net te prijzig voor wat ik krijg, hoewel de lens qua bereik en lichtsterkte wel aantrekkelijk is. Een 2dehands 602 is daarentegen redelijk geprijsd (ca 400 euro (?) )...
            www.lowspark.nl

            Comment


            • #7
              Ik heb de Minolta A1 (tweedehands van Lapino) en dat is inderdaad een heel goed toestel met de handige stabilisatie. Ik heb ook een externe filtser en ben heel tevreden van de combinatie van die twee. De camera werkt wel niet met AA-batterijen(die kan je dan misschien wel gebruiken voor de flits) maar de meegeleverde batterij gaat langer mee dan AA-batterijen (weet ik uit ervaring met de Minolta 7i). Ik heb wel direct redelijk veel uitgeven voor de camera, flits, CF-kaartje,... Maar het toestel is het zeker waard.

              Thijs

              Comment


              • #8
                Als ik het goed heb, staat er een 602 te koop in de koopjeshoek: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=35782

                Daarentegen, als je een E-10 een DSLR noemt, dan moet je dat ook doen met een 602
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  @Lazy Charles: en dat is dus inderdaad de keuze die ik moet maken; ga ik weer voor een compromis of wacht en spaar ik en koop ik dan een nieuwe DSLR. Of koop ik een tussenoplossing die ik kan gebruiken totdat het zover is en weer 2dehands kan verkopen

                  @Thijs: zo recent als de A1 is, is hij 2dehands ook nog te duur zeker als ik er nog wat accessoires bij nodig heb.

                  @CooMa: Ik denk dat jij dan de E-10 niet zo goed kent, volgens DPreview is het echt een SLR, zie ook plaatje hieronder van de review van Phil Askey...


                  www.lowspark.nl

                  Comment


                  • #10
                    De Canon G5 staat vanaf 2 januari bij Makro te koop voor 739 euro.
                    Die is wel met een Li-ion batterij, maar die zijn meestal ook veel beter dan AA-akku's. En als je wat zoekt kan je die bestellen voor ongeveer dezelfde (of lagere) prijs dan een setje (4) penlites met hoge capaciteit. (Ik heb 24,5 euro betaald, maar ik heb hier al lagere prijzen gezien.)
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      @mikekiwi: de reden van mijn opmerking is dat er op dpreview al eens een hele discussie geweest is over wat is nu precies een SLR... Uitkomst daarvan was dat de 602 ook een slr is... Maar dat zijn niet mijn woorden...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Aha CooMa, dat had ik dus even gemist.... ik ben alleen afgegaan op de aanduiding van Phil Askey en het plaatje dat bij de review stond...

                        Ik zal eens gaan rondkijken naar wat "recht-uit-de-camera"-foto's van de G3 en de S602 en die met elkaar gaan vergelijken. Volgens DPreview is de G5 minder dan de G3 en daarom valt eerstgenoemde voorlopig af (toch bedankt voor de tip, Black B@ndit).

                        Ik weet dat ik nu een heel moeilijke vraag ga stellen, maar waar zit nu precies het kwaliteitsverschil tussen een pro-/con-sumer camera en een DSLR? Uiteraard hangt dit van de lens af, maar zijn de foto's scherper, is er minder ruis, kan je hogere iso-waardes gebruiken.... Ik heb er net te weinig verstand van om dit precies te kunnen inschatten (uiteraard snap ik dat je met een (D)SLR veel meer flexibiliteit hebt qua lensgebruik).

                        En als ik nu een Olympus E-10 ga vergelijken met een Eos 300D, zit daar echt zo veel verschil in (behalve de paar extra megapixels) dat ik op een 300D (of D70 over een paar maandjes) zou moeten wachten?

                        Vragen, vragen, vragen...gek wordt ik ervan

                        www.lowspark.nl

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by mikekiwi

                          Ik weet dat ik nu een heel moeilijke vraag ga stellen, maar waar zit nu precies het kwaliteitsverschil tussen een pro-/con-sumer camera en een DSLR? Uiteraard hangt dit van de lens af, maar zijn de foto's scherper, is er minder ruis, kan je hogere iso-waardes gebruiken....

                          + Immens bereik van afhankelijk van de lenzen (van heel breed tot mega tele)
                          + Weinig shutterlag
                          + Snellere autofocus (afhankelijk van lens en omstandigheden)
                          + Hogere ISO waarden mogelijk met veel minder ruis
                          + Mogelijkheid om sneller foto's na elkaar te nemen (bij 10D: 9 in 3 seconden)

                          en nog enkele voordelen, maar ook enkele nadelen:

                          -Geen zo'n draaibaar schermpje, soms handig voor laag bij de grondse macros
                          -Lenzen wisselen en lenzen meeslepen
                          -Meestal iets zwaarder

                          ...

                          http://www.vannecke.be
                          Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                          Comment


                          • #14
                            @Wunjo: Dank, dat is een duidelijk lijstje...

                            Heeft iemand een idee van het kwaliteitsverschil tussen een Oly E-10 en een EOS D-30? De D-30 heeft zeer weinig last van ruis, maar de E-10 weer een megapixeltje meer.

                            Bij de E-10 zit de lens vast aan de body en dat heeft weer als (enige?) voordeel dat het stof-probleem nihil is, terwijl dat bij de D-30 wel aanwezig is.

                            Als ik zo'n 2dehands D-30 zou aanschaffen met een Sigma 18-50 lens (140 euro bij Topfoto in Düren), doe ik dan de camera onrecht aan of is dit wel een redelijke combinatie (terwijl ik doorspaar voor een 28-135 IS) ?

                            Grappig dat elk antwoord weer een (of meer) nieuwe vraag bij mij oproept...of ben ik gewoon een zeikerd?
                            www.lowspark.nl

                            Comment


                            • #15
                              Die 28-135 IS USM schijnt heel goed te zijn. Ik heb ze dan ook besteld
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X