Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witte vlek op elke foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witte vlek op elke foto

    Sinds kort heb ik op elke foto een vrij grote witte vlek. Zie bijlage als voorbeeld...
    Mijn camera is een Nikon D7100. Ik heb die een jaar of 7 en de laatste 2 a 3 jaar heb ik die vrij weinig gebruikt. Enkele keren per jaar en tot voor kort geen enkele problemen mee gehad...

    Ik heb met verschillende lenzen geprobeerd maar het blijft, dus het ligt niet aan de lens.
    Ik heb ook al enkele keren de sensor proberen reinigen met een speciale kit van Nikon maar dat helpt niet... ik had wel wat kleine donkere vlekjes en die zijn nu weg dus ik vermoed dat het ook geen stof is dat deze vlek veroorzaakt...

    Het is steeds op dezelfde plek. Wat ik wel merk is dat ze kleiner is op f/22 van op f/9

    Wat zou het kunnen zijn en vooral, hoe kan ik het oplossen?

    DSD_3353 by Yannick Ongena, on Flickr
    http://www.yonaweb.be/passero
    Flickr Photostream

  • #2
    Re: Witte vlek op elke foto

    Stof kan alleen donkere (zwarte) vlekken maken op de foto, het licht wordt op die plaats tegen gehouden door het stof.
    Als die witte vlek altijd op dezelfde plaats zit, dan vrees ik dat er een probleem is met de sensor, een andere mogelijkheid is een "lichtlek" in het sluitergordijn of in de camerabody.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Witte vlek op elke foto

      Zijn er manieren waarop ik een lichtlek kan testen?

      Wat ik ook opmerk is dat meestal die vlek de helderheid opgetrokken wordt. Het lijkt erop dat die plek meer belicht wordt.
      Is een probleem met het sluitergordijn niet meestal aan de rand waarbij het licht van aan de rand binnen komt en niet gelijk op mijn foto?

      En sensor vervangen is niet mogelijk vermoed ik? Of zal vrij duur zijn?
      http://www.yonaweb.be/passero
      Flickr Photostream

      Comment


      • #4
        Re: Witte vlek op elke foto

        Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
        Zijn er manieren waarop ik een lichtlek kan testen?

        Wat ik ook opmerk is dat meestal die vlek de helderheid opgetrokken wordt. Het lijkt erop dat die plek meer belicht wordt.
        Is een probleem met het sluitergordijn niet meestal aan de rand waarbij het licht van aan de rand binnen komt en niet gelijk op mijn foto?

        En sensor vervangen is niet mogelijk vermoed ik? Of zal vrij duur zijn?
        Als je zegt dat de vlek verschilt met het gekozen diafragma, en de vlek is rond, dan lijkt dat op een lichtlek (de vlek is rond)
        Ook zie ik coma langs rechts, dit betekent dat de lichtinval schuin is.
        1. Maak een foto, manueel, met de lenskap erop. (sensor test)
        2. Vervang het objectief door een ander. (lens test)
        3. Maak een frame ZONDER objectief. (gordijn test)


        Dan weten we meer.
        YMMV
        Last edited by Nerdifant; 10 augustus 2021, 19:50. Reden: motivering
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Witte vlek op elke foto

          1. Manueel met lenskap erop: enkel zwart. Niets van vlek. Gelijk welke lens
          2. Had ik reeds gedaan. Elke lens geeft dezelfde vlek op dezelfde plek
          3. Daar zie ik wel een vlek, maar is niet meer rond. Zie bijlage:
          4. Ik heb ook eens een dikke trui genomen en die volledig over de camera gewikkeld zodat enkel het voorste deel van de lens vrij was. Op die frame was de vlek ook te zien. Geen idee of dit een goeie test is een lichtlek te testen maar wou het even meegeven...

          DSD_3438 by Yannick Ongena, on Flickr
          Last edited by Passero; 10 augustus 2021, 21:51.
          http://www.yonaweb.be/passero
          Flickr Photostream

          Comment


          • #6
            Re: Witte vlek op elke foto

            Enige dat dan overblijft is een gat in de sluiter of een defect in de sensor. Vroeger is er eens een en ander te doen geweest over lasers die "gaten branden" in sensors. Gat in de sluiter kan ook als je naar de zon richt maar dat was eerder vroeger met sluiters in stof. Nog nooit gehoord met metalen sluiters.

            Wat zijn de laatste foto's die je genomen hebt VOOR het probleem er was?

            Comment


            • #7
              Re: Witte vlek op elke foto

              Als ik het zo lees heb je zelfs bij geen enkel licht toch de vlek, dus is het geen lichtlek maar een probleem met de sensor lijkt me
              Ga eens 's nachts naar buiten en neem een foto met lensdop erop en met redelijke korte sluitertijd, zorg dat er geen enkel licht in de buurt is
              Als er dan nog iets te zien is dan lijkt het me een probleem met de sensor

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Witte vlek op elke foto

                Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
                ....
                3. Daar zie ik wel een vlek, maar is niet meer rond. Zie bijlage:
                ...
                Conclusie:
                Geen plek met een volledig donker toestel: lijkt me de sensor niet.
                Verschillende objectieven - kan alleen aan de camera liggen dan
                Lijkt me dus door de sluiter te komen. De vage plek wordt geprojecteerd op de sensor.
                Je kan de test herhalen met een lange sluitertijd maar naar de gesloten gordijnen kijken op beschadigingen.
                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Witte vlek op elke foto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Als ik het zo lees heb je zelfs bij geen enkel licht toch de vlek, dus is het geen lichtlek maar een probleem met de sensor lijkt me
                  Ga eens 's nachts naar buiten en neem een foto met lensdop erop en met redelijke korte sluitertijd, zorg dat er geen enkel licht in de buurt is
                  Als er dan nog iets te zien is dan lijkt het me een probleem met de sensor

                  grts
                  Sieg
                  Antwoord #5 blijkbaar geen probleem Sieg.
                  Volgens mij een probleem met de sluiter of met het diafragma hendeltje dat een duw heeft gekregen,
                  zou je eventueel kunnen testen met een type E objectief.

                  Comment

                  Working...
                  X