Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werking spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Werking spiegelreflex

    Ik heb mij nog eens zitten te verdiepen in de werking van een spiegelreflex maar ik lees tegenstrijdige berichten. Vandaar de vraag hier.

    De lichtmeting gebeurt die als de spiegel opengeklapt is of niet? Soms lees ik dat de spiegel beperkt lichtdoorlatend is en zo input geeft aan de sensoren. Gebeurt de meting dan door de echte sensor want ik zou denken dat de sluiter op dat moment nog dicht is of zijn er aparte meetsensoren?

    De lichtmeting gebeurt met de ontspanknop half ingedrukt. Wat gebeurt er nog wanneer de knop half ingedrukt is?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Werking spiegelreflex

    volgens mij gebeurt de lichtmeting voor het openen van de spiegel anders zou je in je zoeker niet kunnen zien welke sluitertijd er bv gekozen wordt bij diafragmavoorkeuze of andersom
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Werking spiegelreflex

      De lichtmeetsensor zit na het matglas ergens voor in het prismahuis(bij Nikon) en dus gebeurt de lichtmeting met niet opgeklapte spiegel, maar met LV is alles dus weer anders.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Werking spiegelreflex

        Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht

        De lichtmeting gebeurt met de ontspanknop half ingedrukt. Wat gebeurt er nog wanneer de knop half ingedrukt is?
        Ik denk dat er heel wat electronica aan het werken gaat zodra je die knop half indrukt, waaronder de AF natuurlijk.
        En al de berekeningen voor die die AF en lichtmeting.
        En dan nog niet te spreken over jou hersens die de de compositie gaat bezien en of de lichtmeting goed is.
        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

        Comment


        • #5
          Re: Werking spiegelreflex

          Bij klassieke DSLR toestellen maakt men nog altijd gebruik van een 3de sensor welke zich meestal rond of achter het prisma bevindt, dit systeem kan enkel het licht meten als de spiegel in rust is.(sensor afgedekt)
          Natuurlijk als de spiegel opgeklapt is, tijdens maken van opname, in live-view of in video mode, wordt licht naar die sensor onderbroken en schakelt men afhankelijk van het toestel over naar lichtmeting op de beeldsensor.

          Bij meer geavanceerde systemen, toestellen zonder spiegel (systeemcamera's, compactcamera's) of toestellen met vaste spiegel (SLT) wordt het licht altijd op de beeldsensor gemeten.

          Bij lichtmeeting wordt de oppervlakte van een beeld verdeeld in zogenaamde zone's, de meetresultaten van die zone's bepalen het uiteindelijk meetresultaat. (evaluatieve lichtmeet methode).
          Hoe meer zones je hebt hoe nauwkeuriger je uiteindelijke lichtmeting, bij de betere DSLR toestellen heb je zo een 60-tal zones, bij lichtmeting via beeldsensor spreekt men al vlug over 1200 zones en meer.
          Dit maakt dat 500€ toestellen zonder flapperende spiegel nauwkeuriger licht kunnen evalueren dan 5000€ DLSR.
          Last edited by puerte; 30 december 2012, 10:33.

          Comment


          • #6
            Re: Werking spiegelreflex

            Welk verband is er tussen de lichtmeting en een scherpstelpunt? Waarom zegt men dat bij de meeste toestellen enkel het middelste scherpstelpunt bruikbaar is? Wat meet een scherpstelpunt is dat enkel reflecterend licht? Het gebruik van 1 scherpstelpunt heeft dat nadelen naar de lichtmeting toe of draait dit enkel rond het punt bepalen van waarop je de verhouding 1/3 voor, 2/3 achter bepaald. Kan er iemand nog iets meer uitleg geven over het verband tussen lichtmeting en scherpstelpunt. Alvast bedankt!
            Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

            Comment


            • #7
              Re: Werking spiegelreflex

              Bij sommige oudere AF systemen is het middelste AF punt het meest gevoelige, ik dacht dat dit ook zo was bij de canon 5dmkii, maakt dat dit AF-punt het snelst reageert en ook het meest nauwkeurige is vooral bij minder licht en als dusdanig ook het meest aangewezen is om te gebruiken.
              Een scherpstelpunt meet geen licht maar wordt enkel gebruikt om te focussen. (klassieke DSLR gebruikt 3 sensor's, beeldsensor, sensor voor lichtmeting, en AF-sensor)
              Het is wel zo dat bij lichtmeting rekening gehouden kan worden met het gebied waar het gebruikte scherpstelpunt zich bevindt, men kent dan aan die zone een hoger gewicht toe dan aan de andere zone's.
              Ken de juiste details niet voor canon maar staat wel beschreven in de handleiding veronderstel ik.

              Comment


              • #8
                Re: Werking spiegelreflex

                Hoe meer zones je hebt hoe nauwkeuriger je uiteindelijke lichtmeting, bij de betere DSLR toestellen heb je zo een 60-tal zones, bij lichtmeting via beeldsensor spreekt men al vlug over 1200 zones en meer.
                Bij Sony vind ik idd het aantal zone's, maar bij Nikon vind ik enkel het aantal pixels op de lichtmeetsensor, niet hoeveel zone's. Waar heb jij het gevonden?
                D800 en een goed glasservies

                Comment

                Working...
                X