Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

werking AF punt ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • werking AF punt ???

    weet dat de AF van canon 10d veel op deze forum is besproken maar heb hier nooit echte testen van dit gezien. MAAR WAT IK WIL WETEN WAT IS ACCEPTABEL WAAR MOET DE SCHERPTE LIJN VAN DE AF.

    Deze schijnt nooit echt bij elke camera precies in het midden te liggen.
    Ik heb deze vraag ook dij een andere fotoforum neer gelegd maar niemand kan me hier bij helpen schijnbaar.

    Dit heb ik daar gepost:
    zoals beloofd hier de voorbeelden van de test opstelling:

    Na het lezen van de test die op de link van blord stond ben ik gisteren aan de slag gegaan om de camera AF systeem uit te testen.


    Op deze site staat ook de testkaart met schaalverdeling die je kan gebruiken en uitprinten. Dat lukte niet geheel, toen ik hem uitprinte was de schaal verdeling totaal anders maar nadat ik hem eerst in Word had geimporteerd en geprint was deze euvel zo verhopen.


    Maar ja toen kon het feest beginnen.
    - eerst een groot stuk karton opgezocht waar ik met lineaal en geodriehoek de lijnen heb uitzet.
    - testkaart op een kartonnendoos geplakt zodat deze haaks op de kartonnen plaat kan staan (anders valt het papiertje om )
    - een halogeen bouwlamp mee genomen voor extra verlichting.
    -statief die stevig kan staan om alles goed uit te richten.

    Toen alles opgesteld stond heb ik een aantal series geschoten met diverse methodes.
    - 1 serie met de MF stand, waarbij bij elke diafragma opening een foto
    - 1 serie met de AF stand, waarbij bij elke diafragma opening een foto en ook telkens de lens iets verdraaid zodat de AF punt telkens opnieuw automatisch moest scherpstellen op de middelste lijn.
    - 1 serie met de AF stand, waarbij de AF punt maar bij de eerste foto heb laten scherpstellen en bij elke diafragma opening een foto.

    Ik gebruikte een sigmalens 24-70mm ex 2,8 en tijdens de serie stond de lens op 50 mm en de camera had 1 AF punt in de midden.

    Hoe ik de resultaat van de foto's moet aflezen heb ik niet zo veel kaas van gegeten. Als ik het vergelijk met die van de andere testen van anderen kom ik er niet zo beroerd van af. Zag wel een afwijking dat de Af schepstel punt niet precies in het midden lag maar net iets er voor, maar dat komt MISSCHIEN omdat ik bij de test een telelens heb gebruikt.
    De test zou misschien beter zijn geweest als ik een vaste 50mm lens had gebruikt.

    De verschil tussen de verschillende series waren er niet echt, zag wel dat bij de MF serie de scherpstel punt niet precies in het midden was dat komt dat ik de camera niet goed had uitgericht (denk ik)
    Bij de AF serie's zag ik wel dat deze telkens de zelfde kleine afwijking hadden onderling. Het maakte voor de camera niets uit of het steets een grote correctie (scherpstellen AF punt) moest maken of dat de AF punt al vast lag daar kon ik geen verschillen in zien (pfff weeer een pluspunt )

    Op de site kan je er 1 van de series zien heb niet de gehele serie opgezet maar foto's bij een opening van f 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32



    Hopelijk hebben jullie er iets aan met deze werkwijze, en als ik iets over het hoofd heb gezien dan hoor ik dat graag.
    MAAR OOK WAT JULLIE VAN DE RESULTATEN VINDEN.

    Oke groetjes hans

    politie honden trainen en glamour fotografie

  • #2
    Ik heb mijn 10D ook getest en met de lenzen in mijn sig was de autofocus precies goed. Alleen met de 70-200/2.8L stond het paar mm naar achter. Op 1 meter afstand is de afwijking nihil.

    Ik denk dat je ook moet kijken op welke afstand de camera staat van de lijnen. Hoeveel procent afwijking acceptabel is weet ik niet, maar onder de 0.5% vind ik best goed. In praktijk merkt je daar niks van.

    Mijn body is van de serie 063030xxxx
    Groetjes, Blord

    Canon 7D en wat lenzen.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Blord
      In praktijk merkt je daar niks van.
      Dat is nog altijd de beste testmethode.
      Er zullen variaties zijn van lens tot lens en van body tot body. Zolang die variaties zich tussen aanvaardbare grenzen bevinden, is er niets om je ongerust over te maken. Hou er ook rekening mee dat de AF sensoren in kruisvorm achter het centrale focuspunt liggen, en dat dat kruis ongeveer 2,5x (een schatting van mij) zo hoog en breed is als het oplichtende vierkantje. Het is dus heel moeilijk om te bepalen of je toestel echt iets verkeerd doet, of dat er toevallig meer contrast gedetecteerd werd op een puntje net buiten het vierkantje dan in het vierkantje.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        pffff het begint bij mij allemaal te dwarrelen, maar als ik naar de test foto's kijkt lijkt het dat de af punt net voor de scherpstelpunt en niet er achter, dat is geen probleem bij een groor diafragma maar bij een kleine zal ik daar denk ik wel rekening mee moeten houden.

        maar we gaan gewoon weer door met foto's schieten en kijken of de af wel goed werkt.

        ieder bedankt voor de uitleg

        groetjes hans
        politie honden trainen en glamour fotografie

        Comment

        Working...
        X