Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

    Ik vroeg me af of er hier nog veel mensen op dit forum analoog fotograferen en met welke toestellen.

    Of welke toestellen hebben jullie in de kast liggen onder het stof.


    Ikzelf fotografeer nog redelijk veel analoog met al mijn toestellen eigenlijk. (afhankelijk van welke film op dat moment opzit.)

    analoge toestellen:

    Hasselblad 503CW + Carl zeiss T* 80mm 2.8
    Rolleiflex 35C (twee-oogig)
    Holga
    Diana F+
    Leica R4 + 50mm 1:2
    Canon AE1 +50mm 1:1,8
    Olympus OM1 +50mm 1:1,8
    Canon eos 1N die ik gebruik met de lezen van mijn 5D
    Canon eos 5 " " " "
    Polroid landcamera SX70



    De pentax 67II + 105 mm 1:2,4 staat nog op mijn verlanglijstje.

    De bovenste 2 gebruik ik het meest eigenlijk, Gebruik ik zelfs liever dan mijn 5D , en vraag me niet waarom. Ik ben nochtans digitaal begonnen dus het is niet uit heimwee naar het analoge tijdperk ofzo. Het is gewoon leuk.

  • #2
    Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

    das volgens mij 2 keer dezelfde post

    bij mij een pentax (geen idee welk nummer) en een praktica5, beide kleinbeeld
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

    **=ol

    Comment


    • #3
      Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

      er zijn voor mij wel een aantal voordelen aan het analoog fotograferen.
      Voor mij is analoog fotograferen vooral trager fotograferen. Het is wellicht nostalgie ook, maar ik geniet ook meer van een rolletje van 12 volschieten (middenformaat) op een dag dan van 12 digitale beelden schieten op een kwartier tijd. Je bent bewuster bezig met je beelden en dat zorgt er voor mij ook voor (op een ander moment) dat ik digitaal meer aandacht heb in het fotograferen.
      Ik heb het gevoel dat ik minder gejaagd ben door het ontbreken van onmiddellijke feedback. Als je digitaal fotografeert en mijn beelden zijn niet goed, dan word ik nerveus en wil ik beter kunnen doen. Als de beelden wel goed zijn dan word ik euforisch en wil ik meer kunnen doen. Met analoog heb ik veel meer berusting in mijn werk.
      Ik krijg ook altijd een déjà vu gevoel als ik de beelden dan verder verwerk (hybride workflow)

      Verder is het lastig, duur, traag, omslachtig, ... maar o zo zalig om beeld te zien als je je rolletje uit je ontwikkeltank haalt

      O ja, ik heb wel wat kleinbeeld toestellen maar daar fotografeer ik niet mee:
      Canon T90
      Canon A-1
      Canon AE-1
      Diax

      waar ik wel mee fotografeer zijn deze middenformaat camera's:
      Rolleiflex 3.5 tlr
      Yaschica 645 tlr
      Fujica GW690ii
      Voigtlander Bessa I 6x9

      en ik heb wel eens een filmpje geduwd in een
      Zeis Ikon Nettar
      Agfa Isolette
      Last edited by charlemagne; 30 juli 2020, 21:26. Reden: toestellen bijgevoegd
      www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

      Comment


      • #4
        Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

        Kan er niet aan doen, maar een fototoestel met film gebruiken is toch een prettiger beleving dan een digitaal toestel te gebruiken.

        Wat voor toestel? Heb er hier een 30-tal staan. Van 16mm tot 4x5. Elk heeft zijn moment. Kwestie van waar ik zin in heb. Tegenwoordig is het eerder de grotere formaten. 4x5 met de Wista, 6x9 met een Fuji of Rittreck. Maar het meest is een Mamiya 645 ProTl in gebruik. 6x6 eigenlijk het minste omdat het vierkante formaat mij weinig zegt. Maar om de een of andere reden zijn toestellen waar je door de lens kijkt dus toch wel het meest gebruikt.

        Comment


        • #5
          Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

          Wat ik nog weet van de analoge fotografie in de jaren 90 en 70 is dat een gewone werkmens zich kon permitteren en dat was niet zo bijster veel.
          Een Nikon, Canon en Olympus was al super.
          Een Leica was al voor meer begoede mensen.
          En een Hasselblad was enkel voor professionelen.
          Zelf was ik al heel blij met een Yashica Electro X its, Betaalbaar voor de werkmens zonder een boterham minder te moeten eten.

          En als je me nu om het verschil vraagt, ja 1.000 X liever digitaal!
          Goedkoper en sneller punt uit.
          Maar leren fotograferen doe je analoog met een 50mm en daarmee moet je uw plan leren trekken en na enkele lessen ging dat heel goed.
          Nu spreek men direct van een groothoek, een telelens, een macrolens te kopen zonder dat men er ooit een in handen heeft gehad.
          Het verschil en crop en FF kan een beginneling nooit inschatten, ze horen iets en ze zijn weg. Kijk eerst naar het verschil tussen crop een FF en kijk eerst door die verschillende lenzen.
          Ik ben begonnen met een 50mm, daarna kocht ik een 28mm en fotografeerde alsof er een 50mm op stond, 99% van de foto's waren voor de vuilbak.
          Toen ik die onder de knie had kocht ik een 135mm en dat ging beter omdat ik mijn lesje van de 28mm had geleerd.
          Trouwens heb ik direct ook fotografieschool gelopen en dat hielp enorm.

          Ik weet nog donders goed dat we in de club foto's toonden van onze kunsten.
          Het verschil tussen mijn foto's uit de beginjaren waren zo erbarmelijk vergeleken met de foto's van de oudere leden, ouderdom speelde wel degelijk een rol omdat ze al jaren bezig waren met fotografie.
          Af en toe zat er een jeugdig talent bij, dat moet ik ook zeggen, maar die waren heel dun gezaaid.

          Wat ik wil zeggen:
          Wees bescheiden, denk niet dat het simpel is, en luister naar ervaren fotografen met ondervinding.
          Denk niet dat die "ouwe" zijn tijd allang voorbij is, zou zou soms lelijk kunnen verschieten.

          Dat gezegd zijnde acht ik mij mezelf maar als een middelmatige amateurfotografke.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

            Iedereen fotografeert analoog! Het digitale volgt pas na de sensor in de processor.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Iedereen fotografeert analoog! Het digitale volgt pas na de sensor in de processor.
              Ook niet verkeerd

              Comment


              • #8
                Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfie Junior Bekijk bericht
                Ikzelf fotografeer nog redelijk veel analoog met al mijn toestellen eigenlijk
                Fotograferen en dan? Zelf ontwikkelen en afdrukken in de donkere kamer met de vergroter, chemicaliën en heel die pattaklam? Heb ik jaren gedaan, ik begin daar niet meer aan. Veel te zeer een vuiligheid. En gezond kan dat ook niet zijn, zo met uw neus boven de ontwikkelaar en de fixeer.
                https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                Comment


                • #9
                  Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

                  Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                  Fotograferen en dan? Zelf ontwikkelen en afdrukken in de donkere kamer met de vergroter, chemicaliën en heel die pattaklam? Heb ik jaren gedaan, ik begin daar niet meer aan. Veel te zeer een vuiligheid. En gezond kan dat ook niet zijn, zo met uw neus boven de ontwikkelaar en de fixeer.
                  En dat is beter dan de hele dag op een stoel naar een scherm zitten turen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

                    Ge kunt in elk geval geen stommiteit begaan zoals ik, alles via het bad wegspoelen en dan s' anderdaags moeten vaststellen van waar komt die vuiligheid in dat bad?
                    Elk zijn meug hoor, maar ik heb de plaats niet meer en geen zin meer en eerlijk gezegd ben ik meer dan de helft vergeten...... denk ik toch.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

                      Ik heb nog mijn NIkon F80, met een 50mm 1.8. Die gaat niet weg denk ik, of iemand zou me er nog wat geld voor moeten willen geven.
                      Know what you know, and don't know what you don't know.

                      Comment


                      • #12
                        Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        ...die vuiligheid in dat bad ...
                        :
                        Tja hangt ervan af wat je als vuiligheid definieerd...
                        Verbruikte ontwikkelbaden bevatten metallisch zilver en verbruikte fixeerbaden bevatten complexe zilverzouten. Destijds een gegeerd afvalprodukt voor de recuperatie van het zilver.
                        Ymmv
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

                          Tja, het is misschien zoals met oldtimers.

                          Comment


                          • #14
                            Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

                            Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                            er zijn voor mij wel een aantal voordelen aan het analoog fotograferen.
                            Voor mij is analoog fotograferen vooral trager fotograferen. Het is wellicht nostalgie ook, maar ik geniet ook meer van een rolletje van 12 volschieten (middenformaat) op een dag dan van 12 digitale beelden schieten op een kwartier tijd. Je bent bewuster bezig met je beelden en dat zorgt er voor mij ook voor (op een ander moment) dat ik digitaal meer aandacht heb in het fotograferen.
                            Ik heb het gevoel dat ik minder gejaagd ben door het ontbreken van onmiddellijke feedback. Als je digitaal fotografeert en mijn beelden zijn niet goed, dan word ik nerveus en wil ik beter kunnen doen. Als de beelden wel goed zijn dan word ik euforisch en wil ik meer kunnen doen. Met analoog heb ik veel meer berusting in mijn werk.
                            Ik krijg ook altijd een déjà vu gevoel als ik de beelden dan verder verwerk (hybride workflow)
                            Moraal van het verhaal, fotografeer digitaal met de gedachte zoals je vroeger analoog werkte.
                            Een manueel analoge opleiding is goud waard, zo kom je bij een huwelijksreportage met geen 3.000 RAW bestanden thuis waar je er bij nader inzien 90% meteen naar de vuilbak kan verwijzen....

                            Comment


                            • #15
                              Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Moraal van het verhaal, fotografeer digitaal met de gedachte zoals je vroeger analoog werkte.
                              Een manueel analoge opleiding is goud waard, zo kom je bij een huwelijksreportage met geen 3.000 RAW bestanden thuis waar je er bij nader inzien 90% meteen naar de vuilbak kan verwijzen....
                              Zeer wijze woorden van Geert (gebeurt wel eens meer). Er zijn mensen die na 14 dagen vakantie met meer NEF's thuis komen dan ik na drie maanden.

                              Comment

                              Working...
                              X