Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 25

Standaard werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

Ik vroeg me af of er hier nog veel mensen op dit forum analoog fotograferen en met welke toestellen.

Of welke toestellen hebben jullie in de kast liggen onder het stof.

Ikzelf fotografeer nog redelijk veel analoog met al mijn toestellen eigenlijk. (afhankelijk van welke film op dat moment opzit.)

analoge toestellen:

Hasselblad 503CW + Carl zeiss T* 80mm 2.8
    Rolleiflex 35C (twee-oogig)
    Holga
    Diana F+
    Leica R4 + 50mm 1:2
    Canon AE1 +50mm 1:1,8
    Olympus OM1 +50mm 1:1,8
    Canon eos 1N die ik gebruik met de lezen van mijn 5D
    Canon eos 5 " " " "
    Polroid landcamera SX70

De pentax 67II + 105 mm 1:2,4 staat nog op mijn verlanglijstje.

De bovenste 2 gebruik ik het meest eigenlijk, Gebruik ik zelfs liever dan mijn 5D , en vraag me niet waarom. Ik ben nochtans digitaal begonnen dus het is niet uit heimwee naar het analoge tijdperk ofzo. Het is gewoon leuk.

Standaard Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

das volgens mij 2 keer dezelfde post

bij mij een pentax (geen idee welk nummer) en een praktica5, beide kleinbeeld
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Standaard Re: werken op film...... vergane glorie of nostalgie en leuk om mee bezig te zijn .

er zijn voor mij wel een aantal voordelen aan het analoog fotograferen.
    Voor mij is analoog fotograferen vooral trager fotograferen. Het is wellicht nostalgie ook, maar ik geniet ook meer van een rolletje van 12 volschieten (middenformaat) op een dag dan van 12 digitale beelden schieten op een kwartier tijd. Je bent bewuster bezig met je beelden en dat zorgt er voor mij ook voor (op een ander moment) dat ik digitaal meer aandacht heb in het fotograferen.
    Ik heb het gevoel dat ik minder gejaagd ben door het ontbreken van onmiddellijke feedback. Als je digitaal fotografeert en mijn beelden zijn niet goed, dan word ik nerveus en wil ik beter kunnen doen. Als de beelden wel goed zijn dan word ik euforisch en wil ik meer kunnen doen. Met analoog heb ik veel meer berusting in mijn werk.
    Ik krijg ook altijd een déjà vu gevoel als ik de beelden dan verder verwerk (hybride workflow)

Verder is het lastig, duur, traag, omslachtig, ... maar o zo zalig om beeld te zien als je je rolletje uit je ontwikkeltank haalt

O ja, ik heb wel wat kleinbeeld toestellen maar daar fotografeer ik niet mee:
    Canon T90
    Canon A-1
    Canon AE-1
    Diax

waar ik wel mee fotografeer zijn deze middenformaat camera's:
    Rolleiflex 3.5 tlr
    Yaschica 645 tlr
    Fujica GW690ii
    Voigtlander Bessa I 6x9

en ik heb wel eens een filmpje geduwd in een
    Zeis Ikon Nettar
    Agfa Isolette
    Laatst gewijzigd door charlemagne; 30 juli 2020 om 22:26 Reden: toestellen bijgevoegd
    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Kan er niet aan doen, maar een fototoestel met film gebruiken is toch een prettiger beleving dan een digitaal toestel te gebruiken.

Wat voor toestel? Heb er hier een 30-tal staan. Van 16mm tot 4x5. Elk heeft zijn moment. Kwestie van waar ik zin in heb. Tegenwoordig is het eerder de grotere formaten. 4x5 met de Wista, 6x9 met een Fuji of Rittreck. Maar het meest is een Mamiya 645 ProTl in gebruik. 6x6 eigenlijk het minste omdat het vierkante formaat mij weinig zegt. Maar om de een of andere reden zijn toestellen waar je door de lens kijkt dus toch wel het meest gebruikt.

Wat ik nog weet van de analoge fotografie in de jaren 90 en 70 is dat een gewone werkmens zich kon permitteren en dat was niet zo bijster veel.
    Een Nikon, Canon en Olympus was al super.
    Een Leica was al voor meer begoede mensen.
    En een Hasselblad was enkel voor professionelen.
    Zelf was ik al heel blij met een Yashica Electro X its, Betaalbaar voor de werkmens zonder een boterham minder te moeten eten.

En als je me nu om het verschil vraagt, ja 1.000 X liever digitaal!
    Goedkoper en sneller punt uit.
    Maar leren fotograferen doe je analoog met een 50mm en daarmee moet je uw plan leren trekken en na enkele lessen ging dat heel goed.
    Nu spreek men direct van een groothoek, een telelens, een macrolens te kopen zonder dat men er ooit een in handen heeft gehad.
    Het verschil en crop en FF kan een beginneling nooit inschatten, ze horen iets en ze zijn weg. Kijk eerst naar het verschil tussen crop een FF en kijk eerst door die verschillende lenzen.
    Ik ben begonnen met een 50mm, daarna kocht ik een 28mm en fotografeerde alsof er een 50mm op stond, 99% van de foto's waren voor de vuilbak.
    Toen ik die onder de knie had kocht ik een 135mm en dat ging beter omdat ik mijn lesje van de 28mm had geleerd.
    Trouwens heb ik direct ook fotografieschool gelopen en dat hielp enorm.

Ik weet nog donders goed dat we in de club foto's toonden van onze kunsten.
    Het verschil tussen mijn foto's uit de beginjaren waren zo erbarmelijk vergeleken met de foto's van de oudere leden, ouderdom speelde wel degelijk een rol omdat ze al jaren bezig waren met fotografie.
    Af en toe zat er een jeugdig talent bij, dat moet ik ook zeggen, maar die waren heel dun gezaaid.

Wat ik wil zeggen:
    Wees bescheiden, denk niet dat het simpel is, en luister naar ervaren fotografen met ondervinding.
    Denk niet dat die "ouwe" zijn tijd allang voorbij is, zou zou soms lelijk kunnen verschieten.

Dat gezegd zijnde acht ik mij mezelf maar als een middelmatige amateurfotografke.
    ‘De beste foto's zijn foto's die tastbaar, uitnodigend en echt aanvoelen’

Iedereen fotografeert analoog! Het digitale volgt pas na de sensor in de processor.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Iedereen fotografeert analoog! Het digitale volgt pas na de sensor in de processor.
    Ook niet verkeerd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alfie Junior Bekijk bericht
    Ikzelf fotografeer nog redelijk veel analoog met al mijn toestellen eigenlijk
    Fotograferen en dan? Zelf ontwikkelen en afdrukken in de donkere kamer met de vergroter, chemicaliën en heel die pattaklam? Heb ik jaren gedaan, ik begin daar niet meer aan. Veel te zeer een vuiligheid. En gezond kan dat ook niet zijn, zo met uw neus boven de ontwikkelaar en de fixeer.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
    Fotograferen en dan? Zelf ontwikkelen en afdrukken in de donkere kamer met de vergroter, chemicaliën en heel die pattaklam? Heb ik jaren gedaan, ik begin daar niet meer aan. Veel te zeer een vuiligheid. En gezond kan dat ook niet zijn, zo met uw neus boven de ontwikkelaar en de fixeer.
    En dat is beter dan de hele dag op een stoel naar een scherm zitten turen?

Ge kunt in elk geval geen stommiteit begaan zoals ik, alles via het bad wegspoelen en dan s' anderdaags moeten vaststellen van waar komt die vuiligheid in dat bad?
    Elk zijn meug hoor, maar ik heb de plaats niet meer en geen zin meer en eerlijk gezegd ben ik meer dan de helft vergeten...... denk ik toch.
    ‘De beste foto's zijn foto's die tastbaar, uitnodigend en echt aanvoelen’

Ik heb nog mijn NIkon F80, met een 50mm 1.8. Die gaat niet weg denk ik, of iemand zou me er nog wat geld voor moeten willen geven.
    Know what you know, and don't know what you don't know.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    ...die vuiligheid in dat bad ...
    :
    Tja hangt ervan af wat je als vuiligheid definieerd...
    Verbruikte ontwikkelbaden bevatten metallisch zilver en verbruikte fixeerbaden bevatten complexe zilverzouten. Destijds een gegeerd afvalprodukt voor de recuperatie van het zilver.
    Ymmv

Tja, het is misschien zoals met oldtimers.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
    er zijn voor mij wel een aantal voordelen aan het analoog fotograferen.
    Voor mij is analoog fotograferen vooral trager fotograferen. Het is wellicht nostalgie ook, maar ik geniet ook meer van een rolletje van 12 volschieten (middenformaat) op een dag dan van 12 digitale beelden schieten op een kwartier tijd. Je bent bewuster bezig met je beelden en dat zorgt er voor mij ook voor (op een ander moment) dat ik digitaal meer aandacht heb in het fotograferen.
    Ik heb het gevoel dat ik minder gejaagd ben door het ontbreken van onmiddellijke feedback. Als je digitaal fotografeert en mijn beelden zijn niet goed, dan word ik nerveus en wil ik beter kunnen doen. Als de beelden wel goed zijn dan word ik euforisch en wil ik meer kunnen doen. Met analoog heb ik veel meer berusting in mijn werk.
    Ik krijg ook altijd een déjà vu gevoel als ik de beelden dan verder verwerk (hybride workflow)
    Moraal van het verhaal, fotografeer digitaal met de gedachte zoals je vroeger analoog werkte.
    Een manueel analoge opleiding is goud waard, zo kom je bij een huwelijksreportage met geen 3.000 RAW bestanden thuis waar je er bij nader inzien 90% meteen naar de vuilbak kan verwijzen....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Moraal van het verhaal, fotografeer digitaal met de gedachte zoals je vroeger analoog werkte.
    Een manueel analoge opleiding is goud waard, zo kom je bij een huwelijksreportage met geen 3.000 RAW bestanden thuis waar je er bij nader inzien 90% meteen naar de vuilbak kan verwijzen....
    Zeer wijze woorden van Geert (gebeurt wel eens meer). Er zijn mensen die na 14 dagen vakantie met meer NEF's thuis komen dan ik na drie maanden.

Inderdaad, iedereen die aan fotografie begint, zou analoog moeten starten. Gewoon om te weten wat er gebeurt, hoe dingen met elkaar in verhouding staan, inzicht in het verschijnsel 'licht'.
    Een digitale camera is al een computer die dingen voor jou doet, en waarvan je niet eens weet wat precies. Idem voor de kennis van toestellen. Brandpuntafstand, opening, sluitersnelheid, om nog te zwijgen van iso-waarden....asa, din…..korrel in de film, afhankelijk van de gevoeligheid....
    Er valt zoveel te leren, en geen betere leerschool dan de praktijk hé ! Maar zelf zou ik niet meer terug willen naar het analoge om redenen die hierboven al meermaals werden aangehaald: veel te veel gedoe, veel te weinig mogelijkheden....Mijn meest gebruikte toestellen van toen (Pentax s1a en Yashica mat 2-oog reflex) staan op de kast te 'pronken' en doen mij aan vroeger denken, aan de weinig middelen die we toen hadden, maar ook aan de massa plezier die we er uit haalden....op zolder staat de Meopta vergroter stof te vergaren....als hij tenminste nog heel is....????

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Kan er niet aan doen, maar een fototoestel met film gebruiken is toch een prettiger beleving dan een digitaal toestel te gebruiken.

Wat voor toestel? Heb er hier een 30-tal staan. Van 16mm tot 4x5. Elk heeft zijn moment. Kwestie van waar ik zin in heb. Tegenwoordig is het eerder de grotere formaten. 4x5 met de Wista, 6x9 met een Fuji of Rittreck. Maar het meest is een Mamiya 645 ProTl in gebruik. 6x6 eigenlijk het minste omdat het vierkante formaat mij weinig zegt. Maar om de een of andere reden zijn toestellen waar je door de lens kijkt dus toch wel het meest gebruikt.
    en je vergeet één van de belangrijkste elementen: je hebt de mogelijkheid om voor je beelden ongeëvenaarde printtechnieken te gebruiken. Van silver gelatine print, over lith print, tot platinum/paladium print. Om over analoge kleurenfotografie nog niet te spreken.

Hier heb ik nog liggen :

2 Nikon F2-photomic met DP-1 zoeker waaronder één met motor. Allebei in nieuwstaat.
    1 Nikomat (geen Nikkormat) EL
    1 Nikkormat FT2
    2 Canons AE-1 met lenzen
    1 Zenit-E met oa de Helios 2
    1 Zeiss-Ikon 6x9
    Aan lenzen ga ik niet beginnen, alleen al van 50/1.4 heb ik er 3

Verder het destijds revolutionaire Patterson Tri-one kleurenvergrotingssysteem (werkte niet met filters maar door elektronisch "mengen" van de LED (jawel) lichtbronnen) met Nikon optiek.

Alleen de 2 Canons mogen weg, ik heb er nooit graag mee gefotografeerd.

Als ik maar één Nikon zou mogen houden zou dat de meest verscheurende keuze uit mijn leven zijn...

Ik heb hier nog bijna al mijn oud materiaal liggen. Maar ik verkies digitaal fotograferen.
    - Toen ik naar Canada ging voor drie weken had ik 30 films bij. Dat kan nu op één kaartje.
    - Als er iets misliep, wist je dat pas als je al een week terug thuis was.
    - De prijs voor al dat ontwikkelen en vergroten viel ook hard tegen.
    - Volgens de dermatoloog is het zelf vergroten en ontwikkelen de reden waarom ik zoveel allergische huidreacties vertoon (16/30 tijdens zo'n test op de rug).
    Maar: ik weet wat diafragma, sluitertijd, perspectief, kleurtemperatuur en gevoeligheid en doen. Alhoewel dat volgens mij ook voor een groot deel is omdat ik begonnen ben met een volledig manuele Canon FTb.

tuurlijk zelf doen! ben net nieuwe producten en papier gaan halen! i love the smell of fixer in the morning...

nog nooit gehoord van een correlatie tussen analoge producten en huidproblemen... natuurlijk, als er staat dat je doka je badkamer is bedoelen ze niet dat je in die producten moet baden hé...
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
    en je vergeet één van de belangrijkste elementen: je hebt de mogelijkheid om voor je beelden ongeëvenaarde printtechnieken te gebruiken. Van silver gelatine print, over lith print, tot platinum/paladium print. Om over analoge kleurenfotografie nog niet te spreken.
    Ik ben al blij als er na het ontwikkelen iets te zien is op het negatief! Zou eens plek moeten vinden om de vergroter op te zetten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
    nog nooit gehoord van een correlatie tussen analoge producten en huidproblemen... natuurlijk, als er staat dat je doka je badkamer is bedoelen ze niet dat je in die producten moet baden hé...
    Je kan van alles een contactallergie krijgen na langdurige/frequente blootstelling. Mijn broer heeft het gehad van deo.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Je kan van alles een contactallergie krijgen na langdurige/frequente blootstelling. Mijn broer heeft het gehad van deo.
    Off topic: meer nog, het soort reactie is soms onvoorspelbaar. Als ik een TUC-koekje durf eten, krijg ik na een tiental minuten jeuk aan mijn onderbenen!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
    Als ik een TUC-koekje durf eten, krijg ik na een tiental minuten jeuk aan mijn onderbenen!
    Dat zijn de muizen die de kruimels komen opeten

Toeme, had ik dat geweten!

Werken op film ? het is een vergane glorie , ook nostalgie maar vergeten mag men niet doen. Ik ben afgelopen maand terug begonnen met analoge fotografie ,

en zeg nu zelf, fotograferen met deze toestellen is al een plezier voordat je op het knopje drukt...
    na het ontwikkelen van de negatieven (zie mijn bijdrages in het analoge forum segment) komt de computer steevast om de hoek kijken.
    dus ... de afdrukken komen uit de Epson printer. Maar het plezier van het fotograferen blijft primeren...

Soortgelijke discussies

1. SD Beeksebergen 16-4-2005
    Door monsi in forum Shooting Days
    Reacties: 122
    Laatste bericht: 23 april 2005, 18:43
  2. 2° SD MOTOR + AUTO "Stille waters" >>> groepsfoto is klaar !
    Door teddy-bear in forum Shooting Days
    Reacties: 540
    Laatste bericht: 9 september 2004, 16:59

Regels voor berichten