Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke toestel als tweede meenemen op safari?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke toestel als tweede meenemen op safari?

    Ik ga in september op safari en ik zou, naast mijn Nikon D90, graag nog een tweede toestel meenemen als backup. Ook kan ik dan mijn 300f4 op mijn d90 laten om beestjes te fotograferen en moet ik niet telkens van lens wisselen als ik ook een mooi landschap tegenkom.

    Ik dacht aan D40x, D50 en D60 maar elk heeft natuurlijk zijn voor en nadelen...
    • D50: is de oudste, heeft maar 6MP, minder goede flash en een kleiner scherm maar deze kan wel ook alle lenzen aan en heeft een grotere body (wat handig is met mijn grote handen). Ook heeft deze dezelfde batterijen (EL-EN3a) als mijn D90
    • D40x: is klein en heeft AF-S nodig maar heeft wel 10MP, een groter scherm en is recenter
    • D60: is ook klein, minder goede flash dan d40x en heeft AF-S nodig maar heeft wel 10MP en ook een groter scherm. Deze is de recentste en dus ook de duurste.


    Het AF-S aspect lijkt me niet echt een nadeel omdat ik toch van plan ben om er een AF-S lens op te laten zitten. Maar het zou natuurlijk leuk zijn om het te hebben als mijn D90 het begeeft, dat ik mijn 300f4 er ook kan opzetten...

    Vanwege de compatibiliteit met mijn D90 lijkt de D50 de beste keuze maar dat is dan natuurlijk ook weer de oudste... Zijn er nog aspecten die ik over het hoofd zie? Suggesties?
    mvg
    Bert

  • #2
    Re: Welke toestel als tweede meenemen op safari?

    ik zou me niet blindstaren op de mp, ok 6mp is niet om te zeggen superveel maar toch meer als genoeg om een grote afdruk mee te laten maken tenzij je posters van 4m lang gaat laten afdrukken
    nadeel is natuurlijk wel dat je minder kan gaan croppen achteraf om zo een beestje dat je bent tegengekomen wat groter te krijgen maar dit lijkt me geen probleem aangezien je een 300mm lens op je andere body hebt

    en het feit dat je dezelfde batterijen kan gebruiken is ook behoorlijk handig
    moest ik in je geval zijn zou ik dus duidelijk voor de "oude" d50 gaan
    wat achter het glas staat is belangrijker dan het glas zelf

    Comment


    • #3
      Re: Welke toestel als tweede meenemen op safari?

      Beste oplossing, D300 bijkopen, en je D90 als backup gebruiken, D300 heeft het voordeel heel wat stofbestendiger te zijn dan alle camera's hier opgenoemd.

      Trouwens, ik heb reeds een paar safari's in Zuid-Afrika gemaakt, en alles gefotografeerd met een D300 met een 70-200 AF-S VR f2.8, deze is er bijna nooit afgeweest, 300mm prime zou in veel gevallen te lang zijn geweest.

      Snel bewegende zebra, gefotografeerd van uit een rijdende jeep, VR active op ON.
      Last edited by Guest42; 16 januari 2010, 10:33.

      Comment


      • #4
        Re: Welke toestel als tweede meenemen op safari?

        Als je geen hoge iso nodig hebt, en toch een vrij stofbestendige body wil hebben is misschien een Nikon D200 een optie.
        Op safari heb je volgens mij geen hoge iso nodig he!
        2de hands te vinden rond een 400 euro

        Anders indien je wil gaan tussen de 3 toestellen die jij voorstelt, zou ik gaan voor de Nikon D50. Ook al heeft hij maar 6mpixels
        Opgelet: batterij van D90 bruikbaar in de D50, maar batterij van D50 niet bruikbaar in D90 wegens ontbreken 3de contact.
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Welke toestel als tweede meenemen op safari?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Beste oplossing, D300 bijkopen, en je D90 als backup gebruiken
          Zo gauw ik een D300 vind voor minder dan €400, is dit inderdaad de best optie
          mvg
          Bert

          Comment


          • #6
            Re: Welke toestel als tweede meenemen op safari?

            Nog liever een D40 dan een D50!
            Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Welke toestel als tweede meenemen op safari?

              en een 2e hands d80 of zo? die mag toch ook niet teveel meer kosten? zou ik persoonlijk eerder doen...
              [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

              Comment

              Working...
              X