Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke systeemcamera kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke systeemcamera kopen?

    Hallo,
    Ik ben een zoektocht gestart naar een voor mij geschikte systeemcamera.
    Ik had voordien een Nikon D70, maar die staat inmiddels te koop. Ik wil deze vervangen door een compacter toestel.

    Ik wil graag een compact toestel met viewfinder. Tot 800 euro wil ik eraan uitgeven.
    Ik heb lang getwijfeld om de nex 5n aan te schaffen, maar die heeft dan weer het nadeel dat hij geen viewfinder heeft.
    Daarom zou mijn uiteindelijke keuze uitgaan naar de Panasonic Lumix DMC-G3 (in kit met de 14-42 en 45-200mm). Ik gaf voornamelijk voorkeur aan een Sony, maar dit laat ik even terzijde.
    Bij Digicamshop staat deze momenteel aangeboden voor 779 euro, dit leek me wel interessant.

    Hebben jullie andere voorstellen of aanraders? Positieve/negatieve ervaringen?
    Bedankt alvast voor jullie advies!

    Grt, Maike

  • #2
    Re: Welke systeemcamera kopen?

    Ik heb naast mijn D300 DSLR onlangs een Sony NEX 5N aangekocht en ben zeer tevreden over de prestaties een beeldkwaliteit van dit ding. Een viewfinder heeft hij inderdaad niet, maar stoort me (tot nu toe) niet.

    Comment


    • #3
      Re: Welke systeemcamera kopen?

      nadeel van 5n is ontbreken EVF, maar het is wel zo dat je deze kunt bijkopen, dan ga je wel over je budget, maar je kan dit wel nog op later tijdstip bijkopen.
      beeldkwaliteit 5n is beter, maar de pana is zekers niet slecht, in het geheel niet.

      je hebt in deze klas volgende toestellen:
      de sony nex5
      panasonic DMC-G3
      olympus pen EPL3
      samsung nx200 (geen viewfinder)

      de olympus gebruikt nog oudere 12mp sensor, is wat beeldkwaliteit betreft misschien wel de zwakste.

      denk niet dat de pana of de sony je gaan tegenvallen, pana en oly hebben een 4/3 beeldformaat de andere 3/2 zoals je d70.
      pana heeft sneller AF dan de sony, je kunt op pana ook de oly lenzen gebruiken.

      pana en sony hebben zeer goede video functie.

      Comment


      • #4
        Re: Welke systeemcamera kopen?

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        pana heeft sneller AF dan de sony
        De Af snelheid van de Nex-5N is onlangs verbeterd via firmware update. Ik denk toch dat ze vergelijkbaar zijn nu.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Welke systeemcamera kopen?

          Ik ben zeer tevreden met mijn G3 naast een D700. Voor 80% komt uit beide camera's nagenoeg het zelfde resultaat, alleen als snel beweegt, donker is of een dunnen dof vereist is, gaat de Nikon met de lichtsterke lenzen mee en op de fiets eigenlijk alleen de G3 nog maar.
          G3 + 14-42 + 45-200 + oly 17 2.8
          'tis jammer dat de prijs van MFT lenzen omgekeerd evenredig is met de maat, een 7-14 gaat tegen de €1000 kosten, dan toch liever een Nikkor 14-24.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Welke systeemcamera kopen?

            Vind ik een faire vergelijking, Klik

            de olympus gebruikt nog oudere 12mp sensor, is wat beeldkwaliteit betreft misschien wel de zwakste.
            Puerte, ik heb hier op dit forum van jou nog niet veel gelezen, maar hoe meer ik lees, hoe meer jou reacties voor mij toch aan geloofwaardigheid inboeten. Zout is gezond, maar teveel is..

            Neen ze gebruiken geen oudere 12Mp sesnor, jawel ze hebben de sensor opnieuw ontworpen, jawel met maar 12Mp, neen daarom niet de slechtste wat beeldkwaliteit betreft, jawel met de snelste AF, Jawel met beeldstabilisatie in de body.

            'tis jammer dat de prijs van MFT lenzen omgekeerd evenredig is met de maat
            Inderdaad, daar verschiet ik ook toch ook van. Daarom is het wel interessant om dat aspect in de vergelijking mee te nemen!

            Comment


            • #7
              Re: Welke systeemcamera kopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Doc86 Bekijk bericht

              Neen ze gebruiken geen oudere 12Mp sesnor, jawel ze hebben de sensor opnieuw ontworpen, jawel met maar 12Mp, neen daarom niet de slechtste wat beeldkwaliteit betreft, jawel met de snelste AF, Jawel met beeldstabilisatie in de body.

              de olympus gebruikt nog altijd oude 12mp (updated voor AF ?) sensor ook terug te vinden in panasonic GF3 en zijn beeldkwaliteit valt vooral op hogere ISO uit ten toon toz van de 3 andere. Zit op het niveau van de de lichtere panasonic versie (GF3) die ook nog deze 12mp sensor gebruikt. Panasonic (waar oly meer dan waarschijnlijk zijn sensors haalt) gebruikt de nieuwe veel betere 16mp sensor voor zijn G3 model, en zo doet ook olympus voor zijn E-M5.

              Beeldkwaliteit van de oly is zwakste vd 3 (en nog niet een klein beetje !)

              Comment


              • #8
                Re: Welke systeemcamera kopen?

                Beste beeldkwaliteit -> Sony NEX(-5N).
                Beste AF-> Nikon V1/J1.
                Grootste keuze qua lenzen -> Micro Four Thirds.
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke systeemcamera kopen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  'tis jammer dat de prijs van MFT lenzen omgekeerd evenredig is met de maat, een 7-14 gaat tegen de €1000 kosten, dan toch liever een Nikkor 14-24.
                  prijs van de nikkor 14-24 F4 dx versie is zelfs iets duurder dan de pana 7-14mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke systeemcamera kopen?

                    Een redelijk(e en) objectieve vergelijking in zowel positieve als in de negatieve zin over beide toestellen, de Olympus pen EP3 en de Sony nex 5N. Link

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke systeemcamera kopen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Emaike Bekijk bericht
                      Hallo,
                      Ik ben een zoektocht gestart naar een voor mij geschikte systeemcamera.
                      Ik had voordien een Nikon D70, maar die staat inmiddels te koop. Ik wil deze vervangen door een compacter toestel.

                      Ik wil graag een compact toestel met viewfinder. Tot 800 euro wil ik eraan uitgeven.
                      Ik heb lang getwijfeld om de nex 5n aan te schaffen, maar die heeft dan weer het nadeel dat hij geen viewfinder heeft.
                      Daarom zou mijn uiteindelijke keuze uitgaan naar de Panasonic Lumix DMC-G3 (in kit met de 14-42 en 45-200mm). Ik gaf voornamelijk voorkeur aan een Sony, maar dit laat ik even terzijde.
                      Bij Digicamshop staat deze momenteel aangeboden voor 779 euro, dit leek me wel interessant.

                      Hebben jullie andere voorstellen of aanraders? Positieve/negatieve ervaringen?
                      Bedankt alvast voor jullie advies!

                      Grt, Maike
                      Een moeilijke zoektocht.
                      Heb de voorbije twee maanden ook een zoektocht gehad naar een systeemcamera.
                      8 jaar geleden heb ik mijn EOS D30 verkocht met al mijn lenzen en toebehoren en een canon powershot Pro1 gekocht, prima toestel met heel scherpe foto's, maar natuurlijk geen reflex.
                      Ik miste er vooral de macro op en de mogelijkheid om weinig scherptediepte te creëren.
                      2 jaar geleden ongelukkig laten vallen en een kleinere compact gekocht maar met de foto's van dat toestel was ik echt niet tevreden, slechte ruisonderdrukking, niet echt scherpe foto's.

                      En eind vorig jaar de systeemcamera's ontdekt. Was dat er maar 8 jaar geleden.

                      Het volgende is uiteraard een persoonlijk visie:
                      ik had/heb nood aan een compacte camera/lens combinatie, dus heel draagbaar, maar toch met goede resultaten

                      - Nikon 1/V1 viel af door te kleine sensor, evenals een pentax -> ik wilde toch terug de mogelijkheid om weinig scherptediepte te creëren.
                      - Olympus en Panasonic vielen eerst af omdat de sensor minder scoorde in de hogere ISO waarden. Zij hadden wel genoeg keuze uit compacte EN goede lenzen
                      - Sony viel uiteindelijk af door een te beperkte keuze van (compacte) lenzen. En een paar mindere lenzen (volgens reviews toch)
                      - Samsung viel uiteindelijk om dezelfde reden af , alhoewel de NX200 heel interessant was. De keuze van de lenzen was (voor mij) te beperkt. Diegene die eerst interessant leken (ivm grootte, ...) bleken ook niet de best presterende te zijn.

                      Dan kwam de GX1 van panasonic en de Olympus OM-D EM-5.
                      Beide spraken me enorm aan door de directe controls die je kreeg. Touch screen met zelf te bepalen af punt, ...
                      EN door de uitgebreide lenzenmogelijkheden!

                      mijn keuze viel uiteindelijk op de panasonic GX1 met de nieuwe platte 14-42X kit lens.

                      Heel tevreden van het toestel.
                      Heel ontevreden van de kitlens. Er circuleren her en der artikels over problemen op bepaalde sluitertijden enzo. EN dat lijkt bij mijn exemplaar ook wel zo te zijn. Het is misschien nog vroeg voor mij om een volledige conclusie te trekken, moet eerst nog wat meer fotootjes trekken.

                      Ik heb kort erna de 20mm f1.7 en de oly 45 F1.8 bijgekocht. Beide kregen overal lovende kritieken en ik moet zeggen die kloppen volledig.
                      Twee zeer goede en heel compacte lenzen. hiervoor heb ik het gedaan. Een zo compact mogelijke EN goede combinatie die scherpe foto's kunnen leveren.

                      De nieuwe 45-175X van panasonic lijkt op papier een uitstekende keuze voor mij voor de tele kant (heel compact, mooi bereik), maar omdat het kitlensje me wat tegenvalt wil ik hier liever nog mee wachten.

                      Natuurlijk ga je met deze combinatie wel over je budget, enkel de camera kost al een stuk in de 500 euro en als je EVF wil moet je nog eens 200 euro ophoesten...

                      sorry voor het lange verhaal, de reden dat Sony of Samsung afvielen (want ik zou liever een APS-C sensor willen) is echt wel de huidige beperking van genoeg goede compacte lenzen. Want dat was voor mij heel belangrijk.

                      succes met je keuze
                      Arvid

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke systeemcamera kopen?

                        Over die compacte lenzen: als je begint met telezooms dan zijn die panasonic/olympus ook niet echt compact. De panasonic 45-175 meet 9cm, de Nex 18-200 meet 9.9cm. Met zo'n lengte kan je die al niet kwijt in je jaszak bijvoorbeeld.

                        De enige die echt compact is, is de Panasonic 14-42X(2.7cm). De Nex 18-55 is inderdaad groter, 6cm, en de Olympus 14-42 meet 5cm.

                        Sigma brengt een lens uit voor Nex, de 30/2.8 en is 3.8cm lang.

                        SLR Magic heeft een 28/2.8 E-mount die 4cm is.

                        Hoe groter de sensor hoe groter je lenzen ook worden, en met een APS-C sensor is het niet evident om de lenzen klein te houden. Sony is druk in de weer om compactere lenzen uit te brengen, dus die komen er wel vroeg of laat.
                        Last edited by alex606; 8 maart 2012, 20:32.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke systlpen eemcamera kopen?

                          klopt, maar je kan niet blijven wachten. Op dit moment meer (goede) keuze bij micro 4/3. (voor mij toch)

                          Een tele is inderdaad nooit compact, maar je hebt natuurlijk verschillen ...
                          Ik heb er nog wel geen ...

                          Het is uiteindelijk het totaal gewicht waar ik wel op let. De nieuwe X tele van pana is maar 210g. De sony is dan weer meer dan 50% zwaarder, oke is maar 135g meer maar alle beetjes helpen

                          en zolas ik zij, alle commentaar is tenslotte heel persoonlijk

                          grts
                          Arvid

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke systeemcamera kopen?

                            Hartelijk bedankt voor jullie informatie en advies allemaal! Ik kom hier wel wijzer uit denk ik.
                            Alhoewel, de ene heeft lovende kritiek, de andere is er dan negatiever tegenover. Maar ik denk dat ik me toch die G3 zal aanschaffen. Ik ben echt geen pro, en hoef ook geen superdeluxe lenzen, zolang ik maar scherpe foto's kan schieten.
                            Ik las de reviews op http://www.digifotofreak.nl/index.ph...id=80&Itemid=1 en deze zagen er wel goed uit!
                            En tegenover mijn D70 denk ik dan toch dat ik er goed op vooruitga als ik kies voor de G3, toch?

                            Heeft iemand slechte ervaringen met digicamshop of raden jullie me een andere shop aan?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke systeemcamera kopen?

                              denk dat dit een zeer goede keuze is,nex5n is met zoeker al een heel stukje duurder.
                              beeldkwaliteit d70 is niet te vergelijken met G3

                              Comment

                              Working...
                              X