Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macrolens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke macrolens?

    Hoi

    Terug een vraagje van een beginner.

    Ik zou willen beginnen met macro-fotografie.

    Welke lens kunnen jullie mij aanraden?
    (voor canon eos 300D & eos 300 analoog.
    Dus ik zoek een lens waar ik zou een beetje alles mee kan doen maar ook kwalitatief ok is.

    Nu spreken we dus even niet over de prijzen.(maar je mag ze wel vermelden).


    mvg

    nonkelween


    Canon eos 300 KIT - Canon 300D KIT - Canon 28-135 IS USM - Sigma 105 macro - Canon 70-200/4l

  • #2
    Voor de echte macrofreaks is er de MPE65 en van verschillende merken zijn er toppers van 180mm. Persoonlijk vind ik dit soort aankopen alleen maar nuttig als je de lens echt intensief gaat gebruiken. Deze lenzen zijn groot en zwaar en vragen ook een aangepaste flits-setup.

    Wil je het allemaal wat minder spectaculair/groot/duur/moeilijk doen, dan zijn er de midrange macro's van rond de 100mm. Mijn persoonlijke volgorde: Canon 100, Tamron 90, Sigma 105. Die drie zijn ook nog als scherpe portretlens te gebruiken of als allround-prime, al is het al wat aan de lange kant qua brandpunt.

    Wil je een occasionele macro maken, dan kan ik je alvast een 50mm (1.4 of 1.8) aanbevelen in combinatie met een tussenring (12/20mm). De tussenringen zijn een goedkope manier om dit compacte, scherpe lensje om te vormen tot een leuke macro waarmee je zelfs probleemloos AF kan gebruiken voor bijvoorbeeld grotere insecten die van de ene bloem naar de andere vliegen. Die ringen werken trouwens uitstekend op zowat elke lens tussen 50 en 200mm, maar ze pakken een of meerdere stops licht af. Flitsen is dus de boodschap.

    Algemeen gesproken kan je er alvast van uit gaan dat de echte macro primes binnen elk merk tot de allerscherpste lenzen behoren. Er zijn ook een aantal zooms die de vermelding "macro" in hun omschrijving hebben, maar daar mag je je niet al te veel van voorstellen. Als je met een zoom aan macro wil doen, koop dan een zoom van goeie kwaliteit en zet er een macro-voorzetlens op.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      ikzelf heb de 100mm macro van canon en ben daar uitermate tevreden van, heel scherpe lens en kwalitatief heel goed gebouwd, nietemin, heb al evenscherpe resultaten gezien van de tamron en sigma tegenhanger.
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

      Comment


      • #4
        De Tamron 90mm doet het bijna op elk vlak beter dan de soortgenoten in zijn categorie...

        Heb deze lens onlangs voor een goeie prijs gekocht van Jimmy; en ze is echt de top !

        Stef

        Comment


        • #5
          Ik weet niet of er slecht macrolenzen zijn (het zijn ten slotte meestal primes).

          Ik heb de Sigma 105, en dik tevreden.
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

          Comment


          • #6
            Ook ik heb de Sigma 105 2.8 EX Macro, en dik tevreden.

            Gr Motordigitaal.
            www.motordigitaal.nl
            ---------------------
            Canon Eos 850, Eos 600, Eos 5+ Grip.
            Canon Eos 300D.
            Canon Baterygrip BG-E1
            Canon EF 20-35/3.5-4.5 USM.
            Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM.
            Sigma 135 - 400 mm F4,5 - 5,6 APO ASFERISCH RF
            Sigma 105 mm F2,8 EX MACRO
            Xs drive II VP2060 20 Gb
            En een zooitje randgebeuren.
            ----------------------
            Fuji Fine Pix 2300
            ----------------------
            KL/ZW doka
            Gr Motordigitaal
            www.motordigitaal.nl & www.eosstock.com

            Comment

            Working...
            X