Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lenzen voor Canon EOS 10D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lenzen voor Canon EOS 10D?

    Ben op zoek naar een goede standaardlens, een macrolens en een telelens. Wat raden jullie mij aan? Enkele mogelijkheden:
    - Canon 50/1,4 EF USM
    - Sigma 17-35/2,8-4 EX Aspherical HSM
    - Canon 17-40/4,0 EF L USM
    - Canon 70-200/3,5-5,6 EF USM
    - Sigma 70-200/2,8 APO EX HSM
    - Canon 70-300/4,0 EF L USM
    - Canon 100/2,8 EF USM
    - Sigma 105/2,8 EX
    - Sigma 50-500/4-6,3 APO EX RF/HSM
    Voor het gemak beperk ik me tot 2 merken; het aanbod is té groot.
    http://www.demetrius.be
    Canon EOS 10D with battery grip + the following Canon EF USM lenses: 17-40mm f4,0 L | 50mm f1,4 | 28-135mm f3,5-5,6 IS | 35-350mm f3,5-5,6 L | 100mm f2,8 Macro

  • #2
    ha den Dimi.....

    vermeld er even bij naar welke soort fotografie je interesse uitgaat...als ik me niet vergis is dat architectuur, het vliegwezen en macrofotografie...

    Stef

    Comment


    • #3
      standaardlens : Canon 28-135 IS USM
      breedhoek : Sigma 15-30 of Canon 17-40L
      zoom : Canon 70-200L/F4 (als je echt super scherpe beelden wil) of de Sigma 50-500 (als je het bereik nodig hebt)

      daarbovenop zou ik toch een externe flash zoals de 420ex of 550ex aanraden (of de goedkopere Sigma modellen), je zal versteld staan hoeveel verschil zo'n externe flash maakt

      Macro lenzen heb ik geen ervaring mee, maar ik denk dat de Sigma 185mm vrij goed is (Dama?)
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

      Comment


      • #4
        inderdaad, Stef, het "buitenwerk": architectuur (vooral industriële), natuur (zowel landschappen als macro) en alles wat met vliegtuigen te maken heeft (bezoek regelmatig airshows in binnen- en buitenland)
        http://www.demetrius.be
        Canon EOS 10D with battery grip + the following Canon EF USM lenses: 17-40mm f4,0 L | 50mm f1,4 | 28-135mm f3,5-5,6 IS | 35-350mm f3,5-5,6 L | 100mm f2,8 Macro

        Comment


        • #5
          Dit is idd een mooie combinatie.
          Voor die macro kan een sigma 105 mm (geen 185mm, Lapino ) of een Canon 100mm aanbevolen worden.
          Qua scherpte is de Sigma de Canon waard, Sigma is iets luidruchtiger en trager in het scherpstellen (Canon heeft USM-motor).
          Originally posted by lapino
          standaardlens : Canon 28-135 IS USM
          breedhoek : Sigma 15-30 of Canon 17-40L
          zoom : Canon 70-200L/F4 (als je echt super scherpe beelden wil) of de Sigma 50-500 (als je het bereik nodig hebt)

          daarbovenop zou ik toch een externe flash zoals de 420ex of 550ex aanraden (of de goedkopere Sigma modellen), je zal versteld staan hoeveel verschil zo'n externe flash maakt

          Macro lenzen heb ik geen ervaring mee, maar ik denk dat de Sigma 185mm vrij goed is (Dama?)
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

          Comment


          • #6
            De 28-135 is een hele mooie standaardlens die veel in combinatie met de 10D gebruikt wordt
            Heb m zelf ook en vind m geweldig
            www.turnfoto.nl

            Comment


            • #7
              Domme vraag waarschijnlijk, maar waarvoor staat "IS"?
              http://www.demetrius.be
              Canon EOS 10D with battery grip + the following Canon EF USM lenses: 17-40mm f4,0 L | 50mm f1,4 | 28-135mm f3,5-5,6 IS | 35-350mm f3,5-5,6 L | 100mm f2,8 Macro

              Comment


              • #8
                Image Stabilisation oftewel een beeldstabilisator in de lens zelf...een beetje zoals de "steadyshot" op de Sony-handycams...

                dat laat je toe ook de ochtend na een zware Klik-Klak vergadering uit de hand te trekken op 1/15e

                Stef

                Comment


                • #9
                  Image Stabilisation = Beeldstabilisatie
                  Dit is een gyroscopisch systeem in de lens waardoor langere belichtingstijden mogelijk gemaakt worden.
                  Men spreekt van 2 stops winst.
                  Als de vuistregel zegt 1/125e voor een brandpuntsafstand van 125mm, kan je met IS tot 1/30 gaan 'zonder' bewegingsonscherpte.

                  EDIT
                  De Stef typt dus veel sneller dan mij...
                  Originally posted by demetrius
                  Domme vraag waarschijnlijk, maar waarvoor staat "IS"?
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by demetrius
                    inderdaad, Stef, het "buitenwerk": architectuur (vooral industriële), natuur (zowel landschappen als macro) en alles wat met vliegtuigen te maken heeft (bezoek regelmatig airshows in binnen- en buitenland)
                    Afgezien van de vliegtuigen, zal je dus graag een groothoek gebruiken. Landschappen vragen een lens die veel detail behoudt, dus zou een Canon 17-40 of Sigma 15-30 goed van pas komen. Voor architectuur zou ik echter de 15-30 laten vallen wegens net iets te veel vervorming op 15mm (tenzij je perfect horizontaal fotografeert). Weet ook dat de 15-30 op een full frame eigenlijk waardeloos is want je hebt vignettering tot zowat 20mm. De 17-40 heeft betrekkelijk weinig vervorming, ook op een 1D met grotere sensor (1.3x crop). Ben je echt heel veel met architectuur bezig, en heb je er wat geld voor over, dan zou ik je de Canon 16-35 aanraden. Die heeft echt heel weinig vervorming, is ook op full frame meer dan bruikbaar en heeft relatief scherpere hoeken.

                    Als tele zou ik je een van de toppers van Sigma aanraden:
                    - 70-200 (met TC omdat 200 af en toe te kort zal zijn voor vliegtuigen),
                    - 100-300 (zal ongetwijfeld een vaste waarde worden),
                    - 50-500 (niet lichtsterk op zijn langst, maar zeker snel genoeg voor wat actie)

                    Een hele goeie macro is de 100 van Canon, maar er zijn alternatieven die iets goedkoper zijn.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Canon 17-40/4,0 EF L USM en een Canon 70-200/4,0 EF L USM
                      Allebij uit de zelfde reeks, en je hebt met deze 2 een compleet bereik met hoge kwaliteit.
                      Met de 70-200 wordt dit toch al een ruime 300 tele ivm de 1.6 factor.


                      Originally posted by demetrius
                      Ben op zoek naar een goede standaardlens, een macrolens en een telelens. Wat raden jullie mij aan? Enkele mogelijkheden:
                      - Canon 50/1,4 EF USM
                      - Sigma 17-35/2,8-4 EX Aspherical HSM
                      - Canon 17-40/4,0 EF L USM
                      - Canon 70-200/3,5-5,6 EF USM
                      - Sigma 70-200/2,8 APO EX HSM
                      - Canon 70-300/4,0 EF L USM
                      - Canon 100/2,8 EF USM
                      - Sigma 105/2,8 EX
                      - Sigma 50-500/4-6,3 APO EX RF/HSM
                      Voor het gemak beperk ik me tot 2 merken; het aanbod is té groot.

                      Comment


                      • #12
                        Heeft canon geen shift lens voor architectuur of vergis ik mij?

                        Een shiftlens is een lens waarvan je het beeldmidden kunt verschuiven zoals op een technische camera met de balgen kan waardoor je de conergerende lijnen vermijd of afzwakt. Je kan dat ook een stuk doen met beeldbewerkingssoftware op de computer.
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Inderdaad, Lazy Charles, Canon heeft 3 tilt-and-shift lenzen:
                          TS-E 24mm f3,5L
                          TS-E 45mm f2,8
                          TS-E 90mm f2,8
                          Over de prijs zullen we het niet hebben zeker?
                          http://www.demetrius.be
                          Canon EOS 10D with battery grip + the following Canon EF USM lenses: 17-40mm f4,0 L | 50mm f1,4 | 28-135mm f3,5-5,6 IS | 35-350mm f3,5-5,6 L | 100mm f2,8 Macro

                          Comment


                          • #14
                            Persoonlijk zou ik eerder gaan naar volgende lenzen : Sigma 18-50, Canon 28-200 en Sigma 50-500.
                            De 18-50 wordt op je 10D een 29-80, ideaal voor statics op airshows.
                            De 28-200 wordt op je 10D een 45-320, ideaal als standaardlens.
                            De 50-500 wordt op je 10D een 80-800, ideaal voor airshows ! Je moet de foto's van 'Sven De Bevere' maar eens bekijken op Airliners.net ... KLIK HIER
                            95% van deze foto's werd met de Sigma 50-500 getrokken.
                            Tenzij je natuurlijk veel geld wilt uitgeven, dan kun je beter lenzen kopen met een Image Stabelizer.
                            Don't dream your life, live your dream !
                            just some camera ...http://www.andries.net.tf

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by EBOS
                              Persoonlijk zou ik eerder gaan naar volgende lenzen : Sigma 18-50, Canon 28-200 en Sigma 50-500.
                              Je maakte vast een grapje... Deze twee lenzen blijven kwalitatief lichtjaren verwijderd van het lijstje dat Demetrius in eerste instantie postte. Over de 50-500 ga je van mij geen kwaad woord horen.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X