Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lensen voor Canon D-60

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lensen voor Canon D-60

    Ik verwacht eerstdaags mijn Canon D-60.
    Maar ben er nog niet uit welke lensen aan te kopen voornamelijk gebruik portret fotografie.

    Welke lensen gebruiken jullie als D-60 eigenaars en zijn jullie pro en contras.

    m.v.g.


  • #2
    Hallo Est,

    Welkom op het forum van BD.
    Er zullen vast antwoorden komen, want Jaja heeft al een D 60 en nog anderen ook denk ik maar van Jaja weet ik dat hij een aantal lenzen erbij heeft. Misschien kun je alvast een "search" doen, dan word je alvast wat wijzer denk ik. Antwoorden zullen zeker ook komen. Ik wil je alvast veel plezier toewensen met je D60 en ga je ook wat foto's posten om ons de resultaten te laten zien ?

    Groetjes,

    Hannie
    Olympus E-10
    Hannie

    Comment


    • #3
      Hallo est,

      Ik heb mijn D60 nog mar een maand, en ben dus ook nog redelijk "vers"
      Maar hier zijn de lenzen:
      - Canon EF 28-135 f3.5-5.6 IS USM
      Ik denk dat dit voor heel veel mensen de eerste lens is. Ze is goed van zoombereik en heeft Image Stabilisation waardoor relatief lange sluitertijden mogelijk zijn (1/15 uit de losse hand is geen enkel probleem).
      Deze lens heeft "standaard" wel een beetje last van onderbelichting, en dus gebruik ik als standaard compensatie EV +0.5.
      Over deze lens ben ik zeer tevreden.
      Je moet wel de zonnekap extra bijbestellen.
      Goede prijs/kwaliteitverhouding.
      - Sigma 17-35mm f2.8-4.0 EX IF ASF
      Mijn "groothoek". Het eerste exemplaar dat ik ontving was helemaal onscherp aan de rechterzijde van de foto - dus terug.
      Het tweede exemplaar is veel beter en ik ben er tevreden over.
      Goede kleuren, snelle automatische scherpstelling (ASF is de tegenhanger van Canon's USM).
      Sigma levert draagtas en zonnekap standaard erbij.
      - Sigma 50-500mm f4.0-6.3 EX RF APO
      Mijn "lievelingslens"
      2,8 kg zwaar, maar elke gram is zijn geld waard.
      Automatische scherpstelling werkt prima.
      De lens is goed op elke focale lengte, dus van 50 tot en met 500mm.
      Prima van kleur, contrast en scherpte.
      Ik ben er zeer tevreden van en "schoorvoetend" wordt toegegeven dat deze lens haast dezelfde kwaliteit levert als de Canon 100-400
      Geen IS, maar ik heb het al klaargespeeld om op 500mm uit de losse hand tot op 1/60 te fotograferen.
      - Canon 100mm 2.8 macro: in bestelling maar nog niet aangekomen ...

      Qua lenzen is het aanbod groot.
      Veel mensen zweren enkel bij de Canon lenzen, en liefst nog de L serie (witte).
      Die zullen ongetwijfeld hun voordelen hebben, maar zijn zeker niet nodig voor prima foto's. Maar als je een onbeperkt budget hebt ...
      De Sigma 50-500mm wordt bv. gebruikt door o.a. dse fotografen van National Geographic.
      Sigma is een goed alternatief.
      Hun 70-200mm lens krijgt een evengoede kwotatie als die van Canon.

      En zo zal iedereen wel zijn eigen ervaring hebben met lenzen.
      Ik ben in elk geval zeer tevreden met de lenzen die ik nu heb ...

      Groeten,
      Jaja


      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Een zeer goede lens en zeker niet duur die ik je kan aanraden voor portretfotografie is de 50mm f1.4. Is zeer scherp, en zeker niet duur, integendeel.

        Ik doe vooral sportfotografie en heb daarvoor een canon 70-200mm f2.8 en de 300mm F4.0, alletwee uit de L reeks.

        Hans.

        Canon EOS 1D
        70-200mm L f2.8 (My favorite lens)
        http://www.sportfotos.be

        Comment


        • #5
          Beste est!
          DE lens om te starten met uw D60 is de 50mm f1,4. Super scherpe lens. Niet duur en de ideale portertlens. Is een 80mm met de D60. Als Canon fotograaf blijf ik bij de lenzen van het merk zelf. Heb ik in het verleden ook altijd gedaan toen ik nog met Nikon werkte.
          Ik beschik nu over de 50mm f1,4, 16-35mm f2,8 L USM, 70-200mm f2,8 L. Extender 1,4x. Set tussenringen van Kenko 12, 20 en 36 mm. In bestelling is 100mm f2,8 Macro. En ik overweeg om dit jaar de 400mm f2,8 IS USM aan te schaffen. Daarvoor praat ik best nog eens met mijn echtgenote denk ik.
          Ik ben ZEER tevreden over mijn D60 en mijn favoriete lens is eigenlijk de 70-200 mm f2,8 L. Hopend u hiermee van dienst te zijn geweest. Ik wens je alvast véél fotoplezier.
          Geert Soenens.

          Comment


          • #6
            Hoe bereken je eigenlijk het werkelijke bereik v/een lens bij een dig.kam zoals Geert zegt een 50mm is eigenlijk een 80mm.

            Mous

            http://users.pandora.be/worldpicture
            http://www.worldpicture.be Canon 10D/Canonlens 28-135mm-100-400mmlens/Canon180mm macro / BG-ED3/Lowepro 75AW/Photo Trekker AW II/Speedlite 550 EX

            Comment


            • #7

              Hoe bereken je eigenlijk het werkelijke bereik v/een lens bij een dig.kam zoals Geert zegt een 50mm is eigenlijk een 80mm.
              Bi jeen digitale spiegelreflex is de beeldsensor kleiner dan de traditionele 35mm film. Hierdoor zie je eigenlijk een "crop" door de lens en niet het volledige bereik.
              Dit noemt men de "FOV crop" of "focal length multiplier"

              Of je aan de hand van de grootte van de beeldchip dit zelf kan berekenen weet ik niet, maar de fabrikant geeft dit meestal mee. Bij de D60 en de D30 is deze FOV crop x1.6, bij de 1D is dat x1.4...

              hopelijk is dat een beetje duidelijk.

              Hans

              Canon EOS 1D
              70-200mm L f2.8 (My favorite lens)
              http://www.sportfotos.be

              Comment


              • #8
                Zou dit niet de verhouding zijn van een 35mm beeldchip ten opzichte van een CCD beeldchip?

                Comment


                • #9
                  Hallo DDICE,

                  Klopt.

                  Jaja

                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    dus 1.6x50= 80, 1.6x500= 800

                    dus de 50-500mm van jaja is, gemonteerd op de D60, een 80-800mm.


                    ToM.
                    ToM.___ //Fuji s602.
                    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                    It goes to 11 you know? 1 louder.

                    Comment


                    • #11
                      Hallo est,

                      Allereerst een hartelijk welkom op het forum.

                      Zelf heb ik een lieveling : de canon 70-200 f4.0L (weet niet beter omdat ik de 2.8 niet kan betalen). Maar het is een kanjer; superscherp in alle openingen en ook supersnel in AF.
                      Voordien had ik de Sigma 70-200 f2.8, maar die heb ik terug moeten sturen wegens AF problemen; het ding bleef maar naar de autofocus zoeken, gepaard met het nodige (lees onplezierig) geluid, waardoor de batterijen ook nog eens veel te snel leeg waren en de opnames onscherp waren. Daardoor ben ik zeer content met de f4.0 van canon.
                      Daarna kocht ik de Sigma 20mm. 1.8. maar die bleek onscherpte te hebben in de rechterzijde van de lens. Hij is nu binnen voor reparatie !!?? (komt daar nog iets goeds van?)
                      Verder heb ik -zoals Jaja- de 28-135 IS. Naar het schijnt de scherpste 'niet L' lens uit het gamma van Canon. Deze is zeker zijn geld waard (ook al moet je steeds een halve stop overbelichten).
                      En dan nog de 50mm. 1.4 Wat een lens!!! Het is naar ik gelezen heb de standaard voor de toekomstig te ontwikkelen lenzen wat kleur betreft bij Canon.
                      Moest ik opnieuw mijn aankopen doen zou mijn eerste lens zeker de 70-200mm. f4.0 zijn. En als mijn budget het niet zou toelaten de 50mm. 1.4.

                      PS. ik heb geen D60 maar een D30

                      Hopende je enige info bijgebracht te hebben en groetende, Suske

                      Mijn plaatjes op 500px...

                      Comment


                      • #12
                        Hoi est,

                        Lees nu pas dat het om "portret-fotografie" gaat. Schaf je dan maar de 50mm. 1.4 of de 50mm. 1.8 aan (de laatste is zeker niet de duurste en zeer geschikt voor portret).

                        Groetjes, Suske.

                        Mijn plaatjes op 500px...

                        Comment


                        • #13

                          En ik overweeg om dit jaar de 400mm f2,8 IS USM aan te schaffen. Daarvoor praat ik best nog eens met mijn echtgenote denk ik
                          Als je vrouw groen licht geeft, mag je er voor mij ook eentje bij bestellen..

                          Koop je alles nieuw, of probeer je toch een goede 2de hands te vinden ?

                          Hans

                          Canon EOS 1D
                          70-200mm L f2.8 (My favorite lens)
                          http://www.sportfotos.be

                          Comment


                          • #14

                            Beste est!
                            DE lens om te starten met uw D60 is de 50mm f1,4. Super scherpe lens. Niet duur en de ideale portertlens. Is een 80mm met de D60. Als Canon fotograaf blijf ik bij de lenzen van het merk zelf. Heb ik in het verleden ook altijd gedaan toen ik nog met Nikon werkte.
                            Ik beschik nu over de 50mm f1,4, 16-35mm f2,8 L USM, 70-200mm f2,8 L. Extender 1,4x. Set tussenringen van Kenko 12, 20 en 36 mm. In bestelling is 100mm f2,8 Macro. En ik overweeg om dit jaar de 400mm f2,8 IS USM aan te schaffen. Daarvoor praat ik best nog eens met mijn echtgenote denk ik.
                            Ik ben ZEER tevreden over mijn D60 en mijn favoriete lens is eigenlijk de 70-200 mm f2,8 L. Hopend u hiermee van dienst te zijn geweest. Ik wens je alvast véél fotoplezier.
                            Geert Soenens.


                            <font size=4></font id=size4>

                            Ne 400mm 2,8 , wete gij wat datta weegt ?? Ne keer praten met uw echtgenote ; praten alleen zal niet volstaan denk ik ( ??? )

                            Comment


                            • #15
                              Beste Luc,
                              Ik ga niet praten tegen mijn vrouwtje omtrent het gewicht van de lens. Het zal hem eerder over de prijs gaan denk ik!

                              Comment

                              Working...
                              X