Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor portret op 10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor portret op 10D

    Hallo allemaal,

    Ik heb net wat lopen zoeken binnen het forum, of ik wat informatie kon vinden mbt portret fotografie icm een 10D.
    Helaas vloog de zoek procedure eruit (heb alleen binnen dit forum gezocht)

    Maar ala ... ik zal mijn vraag maar stellen:

    Kan iemand mij adviseren welke lens ik het best kan gebruiken voor portretten op mijn 10D?
    Misschien bestaat er al treath, maar die heb ik dus niet kunnen vinden

    Mijn huidige lens is een 28-135

    In iedergeval alvast bedankt voor jullie moeite.



    Met de groeten van Stanley !

    Albumpies

    Canon Stuff

  • #2
    ik ben heel tevreden met mijn canon EF 50mm f/1.8 II, een van de scherpste primes van canon, en echt geen geld (heb em nieuw 125 euro of zo betaald). ideaal voor portretten in mijn geval. naar mijn mening is een brandpuntsafstand van 35 tot 50mm het meest geschikt voor een portret (rekening houdend met de cropfactor van 1.6 van de 10D).

    Comment


    • #3
      Pieter Jelle,

      Wat vindt jij bv een 20mm F2.8 lens voor dit soort doeleinden?

      Of zou ik beter die centen in mijn broekzak kunnen houden voor bv een externe flitser?

      Die 50mm is volgens mij wel een stuk lichtgevoeliger dan die 20mm, of zie ik dat verkeerd?


      Met de groeten van Stanley !

      Albumpies

      Canon Stuff

      Comment


      • #4
        Wat vindt jij bv een 20mm F2.8 lens voor dit soort doeleinden?

        Of zou ik beter die centen in mijn broekzak kunnen houden voor bv een externe flitser?

        Die 50mm is volgens mij wel een stuk lichtgevoeliger dan die 20mm, of zie ik dat verkeerd?

        20mm is wat te kort voor portretten, je moet dan te dicht bij de persoon gaan staan, ook is de 50mm lichtsterker, scherper en goedkoper (heb hem ook trouwens).

        spaar je geld voor de flash, een onmisbaar stukje speelgoed voor de fotograaf.

        wil je een vb van de 50mm hoe scherp ie wel kan zijn, hieronder is er een vriend van mij die ik getrokken heb, met de 50mm en externe flash, je ziet dat de scherpte er afdruipt.
        wel ong 2500Kb, full size foto.
        http://users.skynet.be/freewallpapers/stijn.jpg
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          20mm lijkt mij inderdaad wat kort, meer nog: zo'n grote hoek zal voor vervorming van het gezicht zorgen, wat zich bv uit in een overdreven grote neus van de geportretteerde persoon. de bovenvermelde 50mm is inderdaad ook 3 f-stops lichtsterker, wat als resultaat heeft dat je op een lage iso-waarde kan blijven werken, met minder ruis als gevolg. je kan je geld voor de 20mm dus in iets anders investeren 20mm lijkt me sowieso een wat ongelukkige brandpuntsafstand voor een 10D, een 16-35 of zo lijkt me dan interessanter, dan heb je toch nog redelijk wat groothoek, en dek je ook nog het gebied tot aan de 28mm die je al hebt in ieder geval succes!

          Comment


          • #6
            Dank voor jullie uitleg.
            Ik ga voor de 50mm/F1.8 en de 420EX


            Met de groeten van Stanley !

            Albumpies

            Canon Stuff

            Comment


            • #7
              Originally posted by smhdlb
              Ik ga voor de 50mm/F1.8 en de 420EX
              Goeie keuze.
              Ik wou er voor de volledigheid toch nog even aan toevoegen dat verscheidene macrolenzen uitermate geschikt zijn als portretlens. Je koopt dan eigenlijk twee lenzen in één. De 100mm van Canon of de 90mm van Tamron zijn mooie voorbeelden. Er zijn ook nog een paar langere en kortere macrolenzen, maar als je macro en portret met 1 lens wil doen, blijf je best rond 100mm. Dat geeft 160mm op je 10D en dat is nog altijd goed voor portretten. Langere lenzen zouden als resultaat een wat afgeplat gezicht geven bij portretten. Kortere lenzen zijn dan weer minder interessant bij macro's.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Hallo, Als het voor portretten in de studio is heb je aan je 28-135 een goede lens, voor portretten in openlucht is de lens ook goed maar daar zou je beter zijn met een 2,8 over heel het zoombereik, dit om een geringe scherptediepte te hanteren die er voor zorgt dat je een mooie wazige achtergrond krijgt zonder storende details. In de studio is het tegenwoordig allemaal flits en dus heeft je 2,8 daar niet veel nut want je bent al héél snel aan F8 en F11. Een portret maak je best met een lichte tele zo tussen de 85 en de 105 op kleinbeeld, met je 50mm kom je wegens de cropfactor van 1.6 dus aardig in de buurt. Een lens voor portet hoeft echter niet scherp te zijn, integendeel vroeger gebruiken de fotografen een slechte lens voor hun beste portretten. De reden is vrij simpel met een gestoken scherpe lens zie je ieder pukkeltje, haartje, rimpeltje, vlekje enz in het gelaat. Let eens op de portretten van enkele generaties terug, ze hielden enkel de ogen scherp. Nu met het digitale zitten we eigelijk te scherp voor een plastisch portret, vandaar dat we softwarematig gaan soften om zo de schoonheidfoutjes te verdoezelen en onze modellen beter op de foto te doen uitkomen dan ze in werkelijkheid zijn.

                Voorbeeld onbewerkt ----------------------------------------------------- Voorbeeld bewerkt




                Opgenomen met een EOS D60 met een Sigma 24-70 F2,8 EX op diafrafgma 11

                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Jemig zeg
                  Dat is me nogal een verschil
                  Maar wel leuk voorbeeld.

                  Ik ga straks die 50mm halen, van het weekend maar eens uitproberen.


                  Met de groeten van Stanley !

                  Albumpies

                  Canon Stuff

                  Comment


                  • #10
                    Ik zelf gebruik meestal een 50mm 1,4 en een 135mm 2,0.
                    F1,4 en 2,0 omdat ik met een geringe scherptediepte kan werken en de eventuele "schoonheidsfoutjes" op die manier al goed uit focus krijg (ok, niet noodzakelijk de klassieke aanpak, maar smaken verschillen...).
                    Maar als het "karakterkoppen" zijn, mag het van mij best haarscherp: elke rimpel, elke moedervlek, elke oneffenheid heeft dan zijn bijdrage aan het uitgesproken karakter.
                    Als je beperkt bent tot een kleine studioruimte zal een 135mm op een 10D aan de lange kant blijken te zijn. Dan opteer je inderdaad misschien beter voor een lens in het 50 tot 100mm bereik.

                    Comment


                    • #11
                      50mm/1.4 is duurder dan 50/1.8 maar heeft voordelen:

                      snellere autofocus
                      fulltime manual focus
                      beter "bokeh" (voorstelling van de achtergrond die buiten het DOF valt)
                      1/2 stop lichtsterker
                      degelijker gebouwd
                      "Away put your weapon, I mean you no harm"

                      Comment


                      • #12
                        Nou ... ik heb um gekocht.
                        Zal er eens dit weekend mee spelen.

                        Ik heb de 50mm F1.8 II gekocht (is wel plastic vatting)
                        Lekker klein lensje trouwens, heel wat anders dan die 28-135 IS USM die ik al had



                        Met de groeten van Stanley !

                        Albumpies

                        Canon Stuff

                        Comment

                        Working...
                        X