Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens geeft mij dit resultaat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens geeft mij dit resultaat?

Ik had de vraag reeds in het vereerde forum gesteld. Ik denk dat ze hier beter thuis hoort.

De bijgevoegde foto heb ik genomen met een Canon A80 op een zonninge zondag middag met een sluiter van 1/250 en een f2.8. De afstand tot de lens was minder dan 10 cm. Ik heb nu een Nikon D70 en vraag mij af welke lens en instellingen ik zou nodig hebben om een dergelijke foto met mijn D70 te maken. Kan iemand mij adviseren?

FotoBoy..... Leven is leren, leven is ontdekken!

http://fotoboy.fotopic.net/

Re: Welke lens geeft mij dit resultaat?

zal het dan hier ook maar eens zetten

macrolens zoals de nikkor 105 de sigma 105 of de tamron 90

maar uwe afstand tot de lens zal wel wa groter worden. als ge me een van deze 3 lezen tot op 10 cm zou gaan dan gaat ge enkel zijn hoofdje hebben.

eventueel een nikkor 50mm (is geen macro lens maar dit plaatje zou je erook mee geschoten kunnen hebben.

de instellingen hangen een beetje van het weer af maar als het een zonnige dag was dan kan je 1/125 nemen en f.2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
      de instellingen hangen een beetje van het weer af maar als het een zonnige dag was dan kan je 1/125 nemen en f.2.8
      Dat laatste zal dus niet lukken. Om met je D70 evenveel scherptediepte te krijgen als je A80 bij dit soort opnames, zal je wellicht f11-f16 moeten gaan gebruiken. Dat betekent langere sluitertijden (statief) of hogere ISO of flitsen. Hier heb je meteen een van de ontegensprekelijke nadelen van een SLR: macro's zijn geen simpele snapshots meer.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
        macro's zijn geen simpele snapshots meer.
        Zijn die dat dan ooit wel?
        Dit is toch g een macro, maar een close-up??!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
          Dat laatste zal dus niet lukken. Om met je D70 evenveel scherptediepte te krijgen als je A80 bij dit soort opnames, zal je wellicht f11-f16 moeten gaan gebruiken. Dat betekent langere sluitertijden (statief) of hogere ISO of flitsen. Hier heb je meteen een van de ontegensprekelijke nadelen van een SLR: macro's zijn geen simpele snapshots meer.
          bwa,
          van veel scherptediepte is er hier toch geen spraken hé. als ik bij deze foto f11 ga nemen dan is er toch wel e pak meer scherpte diepte dan hier.
          bij echte macro opnames ben ik het me u volledig eens. maar dit is idd toch eerder een close -up 'ke hé.
          bij echte macro's hebde zeker een statief nodig maar hier zou het ook gaan zonder een statief.

allez, mijn mening hé

Comment

Macro is alles waarbij het onderwerp minstens even groot afgebeeld wordt als het in werkelijkheid is. Mij lijkt dit rupsje serieus groter te zijn dan in werkelijkheid => macro gaat hier zeker op!!

Anderzijds, ik heb hier eeh Canon 100/2.8 macro en ik kan je vertellen dat je op 2.8 nauwelijks scherptediepte hebt, zeker als je het beestje zo groot wil hebben zoals hier. Ik heb het hier (afhankelijk natuurlijk van de afstand tot het onderwerp) over nauwelijks een 2-tal cm!! Dus op 2.8 moet de focus er al heel goed opzitten om alles netjes scherp te hebben wat je wil.
            Zelfs bij deze foto zou ik durven spreken van een frontfocus, want er is meer zand scherp voor het beestje dan het beestje zelf

De vergelijking van f/2.8 op een compact/consumer komt overeen met f/11 op een (D)SLR is niet uit de lucht gegrepen en komt overeen met het resultaat van een hele reeks testen!! Doe maar eens een google, dan zul je wel zien dat die vergelijking er niet ver naast zit... Ik kan trouwens vergelijken tussen een S602z en m'n 10D...

Een andere mogelijkheid om dit soort foto's te maken is gebruik te maken van een tussenring... Die kun je op iedere lens gebruiken en daarmee maak je van de meeste niet-macrolenzen een macro-lens. Doe ook maar eens een search op tussenringen, dat is hier onlangs ook nog aan bod geweest en ik heb in een van die draadjes ook wat voorbeelden gepost...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
              Macro is alles waarbij het onderwerp minstens even groot afgebeeld wordt als het in werkelijkheid is.
              Ben je daar héél zeker van??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jaded
                Ben je daar héél zeker van??
                Yep, een lens wordt als macro bestempelt van zodra de verhouding 1:1 is, zijnde 1 cm onderwerp komt overeen met 1cm beeldvlak...

Sommige fabrikanten lappen die definitie trouwens heel af en toe aan hun laars
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                  Yep, een lens wordt als macro bestempelt van zodra de verhouding 1:1 is, zijnde 1 cm onderwerp komt overeen met 1cm beeldvlak...

Sommige fabrikanten lappen die definitie trouwens heel af en toe aan hun laars
                  Ja,maar het beeldvlak is de CCD, niet de foto Het object dat je fotografeert moet dus op de CCD minstens even groot worden weergegeven, voor een echte macro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jorisbens
                    Ja,maar het beeldvlak is de CCD, niet de foto Het object dat je fotografeert moet dus op de CCD minstens even groot worden weergegeven, voor een echte macro
                    Heb ik ooit anders beweerd? Van een foto weet je nooit of die nu uitvergroot is of niet... Van de voorbeeldfoto heb ik gewoon even naar het detail enz. gekeken en gemerkt dat hij niet extreem uitvergroot werd aan de kwaliteit te zien...

Trouwens op een DSLR (en APS-camera) moet je dan ook nog eens rekening houden met de cropfactor, ook voor macro
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
                      bwa,
                      van veel scherptediepte is er hier toch geen spraken hé. als ik bij deze foto f11 ga nemen dan is er toch wel e pak meer scherpte diepte dan hier.
                      bij echte macro opnames ben ik het me u volledig eens. maar dit is idd toch eerder een close -up 'ke hé.
                      bij echte macro's hebde zeker een statief nodig maar hier zou het ook gaan zonder een statief.
                      Het gaat hier toch niet over macro of close-up? Het is gewoon een gegeven dat de scherptediepte bij een SLR 3 à 4 keer kleiner is dan bij een compact toestel. Dat heeft alles te maken met de fysieke afmetingen van de sensor en daar kan je gewoon niks aan veranderen. Een typische compact heeft bij f2.8 een scherptediepte die vergelijkbaar is met f11 op een APS formaat dSLR sensor. Bij de meeste foto's is dat een voordeel omdat je creatief met scherpte en onscherpte kan spelen (wat bij een compact toestel ontzettend moeilijk is) maar eens je dichterbij komt - noem het macro of close-up, maakt niet uit - wordt het verschrikkelijk lastig om alles in focus te krijgen dat je in focus wil.

Denk je dat je met je D70 op f11 veel meer scherptediepte krijgt dan in het voorbeeld van de vraagsteller? Mijn DOF calculator vertelt mij dat een 105mm lens, op 50cm van het onderwerp gefocust, een scherptediepte van 2cm heeft. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar mijn macro's en close-ups zijn voor 95% met flits en op f16 gemaakt. En dan nog is het soms zwoegen om genoeg scherptediepte te krijgen. Vantweekend heb ik nog even met een 100/2.8 macro gespeeld en voor de fun heel wat wijd open gefotografeerd. In dat geval zit je dus echt niet met centimeters bezig, maar met millimeters.

Om op de reactie van Jaded terug te komen: ja, in vergelijking met een dSLR is het maken van macro-opnames met een compact toestel kinderspel. Geen klein diafragma, geen flits. Je zet gewoon je toestel aan en je doet maar. Dat is wat ik bedoelde met "snapshots".
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

De vraag was inderdaad niet of het hier om een macro of een close-up gaat, maar wel 'welke lens moet ik aanschaffen om een dergelijk resultaat te krijgen'. Blijkbaar toch een 105mm macro lens.

Marc, ik zal zeker eens nazoeken wat de mogelijkheden van tussenringen zijn.

Andere suggesties zijn zeker welkom.

Comment

Hi Fotoboy,
                          Een macrolens werkt het makkelijkste...
                          Tussenringen is ook een optie, maar makkelijker is denk ik een goede voorzetlens. Het hangt een beetje af wat voor lens je momenteel al hebt.
                          Nikon heeft goede in 52mm en 62mm en de canon 500D is verkrijgbaar in maten tot 77mm.
                          hieronder 3 voorbeeldjes genomen met een goede lens en een 500D als voorzetlens (deze schroef je gewoon voorop je lens)
                          1
                          2
                          3

succes Edwin
                          Mijn Foto's

Comment

Tussenringen en voorzetlenzen doen ongeveer hetzelfde werk... Er zijn echter een paar verschillen:

* Voorzetlenzen hebben een bepaalde diameter om op de lens te passen. Ze kunnen dus maar op een paar lenzen geschroefd worden. Tussenringen werken op ALLE lenzen, want zitten tussen body en lens.

* Voorzetlenzen voegen een laag glas toe, met dus mogelijk wat kwaliteitsverlies meebrengen. Tussenringen voegen gewoon lucht toe, wat meer afstand tussen glas en beeldvlak. Zet die ringen op een goede lens, en je krijgt even goede macro's...

* Tussenringen brengen lichtverlies mee omdat er meer afstand komt tussen lens en beeldvlak. Je zult dus genoeg licht nodig hebben om de foto te kunnen maken. Anderzijds worden de meeste macro's gemaakt met flits... Van voorzetlenzen heb ik niet echt een idee wat die voor gevolgen hebben voor lichtopbrengst e.d. (maar ik denk dat dat nihil zal zijn...)
                            Fuji S602Z & extra's
                            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Marc, een idee waar ik tussenringen voor een D70 kan vinden?

Comment

Working...
                              X