Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens gebruik je best voor portret foto's....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens gebruik je best voor portret foto's....

    Door de vele vragen om eens een portret te nemen zou ik graag weten welke lens je best gebruikt voor zulke foto's.....

    misschien ook wel nuttig ik heb een 10D-tje...

    Greets
    Silver

    http://www.silver.web-log.nl

  • #2
    Ik denk, nadruk op denk, dat als je voor de beste kwaliteit gaat je best voor prime lenzen neemt.

    24 mm 2.8 of 1.4
    50 mm 1.8 of 1.4
    85 mm 1.8
    100 mm 2.8
    ...

    Maar voor het gemak de 28-135.

    Niet?

    Comment


    • #3
      Originally posted by Silver
      Door de vele vragen om eens een portret te nemen zou ik graag weten welke lens je best gebruikt voor zulke foto's.....

      misschien ook wel nuttig ik heb een 10D-tje...
      Het meest natuurlijke objectief (zelfde gezichtshoek) is 50 mm (omgerekend). Als portretobjectief wordt 80 - 100 mm (omgerekend)
      véél gebruikt, ook omwille van het feit dat je dan op een goede afstand staat wat het model "gerust stelt"

      Comment


      • #4

        Het meest natuurlijke objectief (zelfde gezichtshoek) is 50 mm (omgerekend). Als portretobjectief wordt 80 - 100 mm (omgerekend)
        véél gebruikt, ook omwille van het feit dat je dan op een goede afstand staat wat het model "gerust stelt"
        een 80 mm verleent je ook een iets beperktere scherptediepte wat bij portret aangewezen is, maar dit kan je ook bereiken met een grotere diafragma opening. Een 50 mm prime en een 85 mm prime lijken me een goede keuze.

        Comment


        • #5
          De beste lens of brandpuntsafstand voor portret is zo tussen de 85 en de 105 mm in kleinbeeld.
          Dit moet zeker geen prime zijn, een zoom doet het ook héél goed. Wat ik wel wil benadrukken je heb voor portret niet echt een scherpe lens vandoen. Er zijn trouwens héél weinig modellen die de confrontatie met een scherpe lens aankunnen, een portret moet alleen scherp zijn in de ogen, verder mag het al wat softer zijn. Probeer slechts één lichtje in de ogen te vangen, alhoewel hier enige retouche met PS zeer gemakkelijk te doen is. Indien je niet in een studio gaat opnemen maar gewoon in de nabije omgeving verdient het aanbeveling om meer tele te gebruiken en een groter diafragma. Dit om een mooie zachte achtergrond te bekomen zonder storende scherpte. Een reflectiescherm kan héél nuttige diensten bewijzen.


          Véél succes nog.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Thanks Guys......
            Greets
            Silver

            http://www.silver.web-log.nl

            Comment


            • #7
              heb zeer mooie resultaten met de canon 50mm 1.8
              (zeer scherpe maar ook goedkope lens)

              Comment


              • #8
                Originally posted by Jaded
                24 mm 2.8 of 1.4
                De persoon waarvan jij een portetfoto gaat nemen met deze lens gaat niet echt tevreden zijn denk ik
                Waarom niet ineens een fisheye zodat hij/zij helemaal een ballonhoofd heeft

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens gebruik je best voor portret foto's....

                  Hallo,

                  Betreft uw onderstaande post ben ik aan het twijfelen tussen de
                  Canon EF 85mm f/1.8 USM (9.4/10) (ultrascherp ook bij wenig licht)
                  Canon EF 50mm f/1.8 II (8.6/10) (zeer goedkoop)

                  Ik zou wel een EOS400D kopen omdat er minder ruis is bij hogere waarden dan Nikon. Zou u de 85mm of 50mm aanraden voor portretfotografie, rekening houdende met de 1.6 cropfactor (50mm = 80mm, 85mm = 136mm)

                  Thanks!
                  Innovator

                  Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
                  een 80 mm verleent je ook een iets beperktere scherptediepte wat bij portret aangewezen is, maar dit kan je ook bereiken met een grotere diafragma opening. Een 50 mm prime en een 85 mm prime lijken me een goede keuze.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens gebruik je best voor portret foto's....

                    mijn 85mm is mijn favoriete portretlens

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens gebruik je best voor portret foto's....

                      Hier ook 85 mm mijn favoriet, zowel op 1,6 als op 1,3 crop.

                      Vooral de werkafstand tov het model speelt toch wel in het voordeel, je zit er niet met je neus bovenop.

                      Maar ook de 50mm is een prachtlens, zeker voor zijn prijs. Niets belet je met een 50mm te starten en obv van die ervaring evt een 85 bij te kopen.

                      Hoedanook, beide modellen zijn gewild op de occasiemarkt, een miskoop gaat dat ooit zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens gebruik je best voor portret foto's....

                        Klassiek zijn portretlenzen vaak prime's tussen de 85 en 130mm.
                        Omgerekend dus 50 tot 85mm. Zelf verkies ik mijn 50/1.4 op mijn 400D.
                        Canon R | Leica Q
                        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                        [/COLOR]

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens gebruik je best voor portret foto's....

                          Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                          Klassiek zijn portretlenzen vaak prime's tussen de 85 en 130mm.
                          Omgerekend dus 50 tot 85mm. Zelf verkies ik mijn 50/1.4 op mijn 400D.
                          dat vind ik ook, en op mn 1D gebruik ik liever de 85mm 1.8...
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens gebruik je best voor portret foto's....

                            Voor portret spelen er dus een drietal dingen mee:
                            • vertekening: je wil liefst geen eierhoofden
                            • afstand: je wil geen 3 meter van je onderwerp weglopen (uitzonderingen bevestigen de regel)
                            • scherptediepte: je wil het portret uit de achtergrond kunnen halen en al wat soft gaan in het gezicht zelf


                            Dus op FF langer dan 50mm om vervorming te voorkomen, niet langer dan 135mm om toch in de buurt te blijven en bij voorkeur een maximale opening van minstens f2.0 om vrolijk met wat onscherpte te kunnen spelen.

                            Op crop 1.6 wordt dat dan tussen 35mm en 85mm.

                            Als je dus met een 10D werkt, zou ik achter een 50mm f1.4 beginnen zoeken. Of voor minder dan €100 de 50mm f1.8, da's nooit gefopt.
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens gebruik je best voor portret foto's....

                              Nikkor 105mm f/2.8G ED IF AF-S VR om uw schoonmoeder van dichtbij te trekken...

                              en dan veel USM

                              Comment

                              Working...
                              X