Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke filter aanschaffen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke filter aanschaffen?

    Hallo,

    De herfstperiode is leuk om mooie foto's te trekken van de mooie kleuren, maar helaas heb ik hierbij enorm veel last van een felle witte lucht.
    Ik heb op het net al eens rondgeneusd wat voor filters er hiervoor gebruikt worden en ben bij een twee soorten terechtgekomen :
    - polarisatiefilter en skylightfilter..
    Wat zijn de grote verschillen hierin en wat zou ik het best aanschaffen?

    Groetjes, Tony
    .::Minolta Dimage 7Hi::.
    ALS HET ONGELUK IN EEN KLEIN HOEKJE ZIT..
    ..ZIT HET GELUK DAN IN DE REST?

  • #2
    Je moet helemaal geen filter aan schaffen om van die felle witte lucht af te geraken.
    Diafragma hoger f-getal zetten en dan een snellere sluitertijd. Dit helpt zeer zeker. Door de knieën gaan helpt bij dit soort foto's ook veel.

    Laat me iets weten of het lukt hé !

    Comment


    • #3
      Hey The_End,

      Ik heb nogmaals geprobeerd, maar het haalt weinig uit.. het blijft redelijk fel wit licht..
      Als je een landschap trekt waar lucht bij op mag, dan heb er niet veel aan om de knieën een keertje te plooien .

      Een voorbeeld van wat ik bedoel vind je hier : http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=33120

      Groetjes, Tony
      .::Minolta Dimage 7Hi::.
      ALS HET ONGELUK IN EEN KLEIN HOEKJE ZIT..
      ..ZIT HET GELUK DAN IN DE REST?

      Comment


      • #4
        voor zo'n dingen helpt een skylight, uv of polarisatiefilter niet.
        De enige filter die je voor dit wel kunt gebruiken is een graduele grijsfilter, die laat bovenaan (waar normaal de lucht is) minder licht door dan onderaan, zo bekom je dat je landschap goed belicht is en de lucht niet overbelicht.

        Maar je trekt natuurlijk digitaal dus kan je al veel oplossen met photoshop, je trekt bv twee foto's (vanop statief) en die laat je dan maar samensmelten, dit ofwel manueel(heel veel werk) of met de DRI action van fredmiranda (kan soms wel een steekje laten vallen).
        Ook kan je bv slecht 1 foto trekken die wat onderbelicht is en die dan in photoshop dupliceren, een foto ferm oplichten en de anders desnoods nog een beetje verdonkeren en dan hetzelfde ritueel, ze laten samensmelten.
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by fredericrom
          Ook kan je bv slecht 1 foto trekken die wat onderbelicht is en die dan in photoshop dupliceren, een foto ferm oplichten en de anders desnoods nog een beetje verdonkeren en dan hetzelfde ritueel, ze laten samensmelten.
          Als je vanaf 1 JPEG vertrekt, hoef je de omweg van 2 foto's niet te maken. Met de curves kan je selectief genoeg ophelderen, lijkt me.

          De DRI methode is superinteressant als je in RAW kan fotograferen. Dan maak je een ietwat onderbelichte foto met voldoende detail in de lucht (het lichtste deel), en maak je er een "overbelichte" variant van, die de juiste belichting van de donkerste delen weergeeft - zonder kwaliteitsverlies. Vervolgens die twee versies combineren met de DRI action en klaar.

          By the way, Frederic, als DRI een steekje laat vallen, kan je in sommige gevallen zelf gaan corrigeren door in de history een paar stapjes terug te gaan en zelf de selectie aan te passen waar het probleem zit. Vervolgens de action opnieuw uitvoeren vanaf "feather" en je krijgt het gewenste resultaat. Concreet zie ik soms problemen wanneer de lichte delen van de overbelichte foto niet voldoende overbelicht zijn. (Klinkt tegenstrijdig hé .)
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Concreet zie ik soms problemen wanneer de lichte delen van de overbelichte foto niet voldoende overbelicht zijn. (Klinkt tegenstrijdig hé .)
            nee want dat probleem had ik ook al ondervonden, wel goede tip om een paar stapjes terug te gaan om de selectie handmatig wat aan te passen
            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

            Comment


            • #7
              Originally posted by fredericrom
              je trekt bv twee foto's (vanop statief) en die laat je dan maar samensmelten
              Ik heb een bracketing functie op mijn camera staan, maar had het statief niet mee genomen natuurlijk..

              Maar met een polarisatiefilter krijg je toch een diepblauwe hemel te zien als je hem correct gebruikt of ben ik verkeerd geïnformeerd dan?

              Groetjes, Tony
              .::Minolta Dimage 7Hi::.
              ALS HET ONGELUK IN EEN KLEIN HOEKJE ZIT..
              ..ZIT HET GELUK DAN IN DE REST?

              Comment


              • #8
                Originally posted by tonyke
                Maar met een polarisatiefilter krijg je toch een diepblauwe hemel te zien als je hem correct gebruikt of ben ik verkeerd geïnformeerd dan?
                Dat is in zekere zin waar: je kan contrast verhogen met een polarisatiefilter, en dat zie je het duidelijkst in de blauwe kleur van de lucht. Zo sterk soms, dat het onnatuurlijk wordt.

                Het probleem met het soort foto dat je hier toont, is dat er een te groot verschil in lichtintensiteit is tussen de lucht en het landschap. Dat verschil kan het dynamisch bereik van je camera niet dekken. Als je bij de belichting dan de keuze maakt om het landschap correct te belichten, dan is de lucht overbelicht. Een polarizer kan daar niets aan veranderen. Een graduele grijsfilter (graduated neutral density filter) kan daar wel iets aan doen, door het bovenste stuk van je foto te verdonkeren (minder licht door te laten). Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gebruikt omdat ik de methode met 2 gecombineerde foto's uit 1 RAW file gebruik.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment

                Working...
                X