Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke film camera??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke film camera??

    Hallo,

    ben nu al een tijdje bezig met digitale fotografie.
    Nu zag ik pas wat mensen met een film camera fotograferen.
    wat zijn hier nu echt de voordelen van??
    Ik heb al wat gelezen over de veel betere kwaliteit, maar wat nog?
    Hoeveel kost een ''goede'' film camera tegenwoordig nog?
    Ik zou wel graag een goede kwaliteit hebben, ik heb even gezocht en vond
    bijvoorbeeld een pentax spotmatic. Is dat iets of niet?
    Ik vind het wel heel fijn dat die echt van stevig metaal is!
    Ik heb namelijk geen idee welke ik zou kopen...
    Ik hoef geen film camera net als een hasselblad ofzo, maar gewoon
    een goede slr.
    De lenzen zijn toch ook niet zo duur?
    Nog een belangrijke vraag: Hoe krijg je die filmrolletjes op je pc???

    Zou ik dit eigenlijk wel doen want het lijkt me wel leuk voor 100euro ofzo.
    Maar waarom zou ik het doen?

    alvast bedankt voor jullie antwoorden!

    Vriendelijke groet Joep
    Last edited by joeperrr; 23 maart 2010, 15:46.
    Canon 5D II; Canon 17-40mm F4.0 L; Canon 100mm F2.8 L; Pentacon 29mm F2.8; Konica c35 ; Chinon CEII; Yashica YK

  • #2
    Re: Welke film camera??

    snap niets van het verhaal hoor:
    heb je het nou over een fotocamera die kan filmen of een filmcamera waar je foto's mee kan nemen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Welke film camera??

      inderdaad met de nieuwe DSLR's kan je filmen, het enige probleem je hebt snel de neiging om ja camera dwars te leggen om iets er heel op te krijgen waardoor je beeld ook gaat liggen. opzich kwaliteit is inderdaad heel mooi, maar ik blijf bij het principe een fototoestel is voor foto's een filmcamera voor films.
      Als je dan een camcorder zou kopen moet je je afvragen met wat ga ik werken: dvd, hdd, dv (en wat is het nog allemaal). voor sommige type camera's heb je enkel een USB of FireWire kabel nodig (en natuurlijk die ingangen op je PC) andere (tegenwoordig bijna niet meer) werken via die rood, wit en geel connector (scart heet da zeker? ). In principe is er dan niet veel moeilijks aan of je laad ze in via een software (als je met DV werkt) of je kopieert de filmpjes op je harde schijf.

      Comment


      • #4
        Re: Welke film camera??

        Net als Bouk, even 3x gelezen om te begrijpen wat je zoekt.

        ANALOOG toestel dus.

        Wel je vindt toestellen vanaf 25€ tot ... Hangt een beetje af van wat voor toestel.
        Een kleinbeeld slr kan leuk zijn als je er de lenzen van je digitaal toestel op kan gebruiken. Maar pas echt leuk wordt het als je met rol of vlakfilm kan werken, maar dan heb je direct ook een ander soort camera.

        Film digitaliseren doe je op de scanner (een goede kost ook direct wat).
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: Welke film camera??

          Oorspronkelijk geplaatst door joeperrr Bekijk bericht
          Nog een belangrijke vraag: Hoe krijg je die filmrolletjes op je pc???
          Gewoon neerzetten..
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Welke film camera??

            Het is handig wanneer je een toestel hebt waar ook je andere lenzen op passen. Analoge 100 asa heeft ongeveer een resolutie van 16Mpix, 50 asa diafilm 20Mpix. De korrel (ruis) is wel veel mooier dan van een digitaal toestel en zeer grote vergrotingen vind ik aangenamer. Alles boven de 400 asa kan je wel vergeten qua korrel in vergelijking met een digitale body.
            De leercurve met een anloog toestel is wel veel langer dan digitaal vermits je niet onmiddelijk resultaat ziet. Wanneer je het echter beheerst kan het wel voordelen leveren. Laatst nog iets gelezen die het uit kostperspectief zag. Hij gebruikte 100 films per jaar, ging uit van afschrijving van 3 jaar op een digitale body (5DII) en was veel goedkoper uit. Hij had wel al een diascanner. Dit is ook lang mijn reden geweest waarom in niet volledig digitaal ben gegaan.
            Digitaliseren kan je met een filmscanner (vanaf ±150€) of een flatbedscanner met diamodule (van 100€). Om top resultaten te bekomen zal je echter eerder 500€ moeten uitgeven. Ikzelf heb nu een Epson 3490 Photo (±100€) en hiermee bekom ik resultaten die vergelijkbaar zijn met 6Mpix, dus prima voor A4, maar ook niet meer dan dat.
            Alle merken hebben goede toestellen gehad. Je spotmatic is meer een toestel voor de die-hard die met hele oude toestellen willen werken. Ik heb hier nog een Pentax P30n, Z-70 en Z1-p welke weg mogen.
            Te veel lenzen en te weinig tijd.
            http://pentaxlenstest.blogspot.com/

            Comment


            • #7
              Re: Welke film camera??

              rolletjes ontwikkelen, inscannen en op cd-rom zetten, en voila, ze zijn ineens digitaal geworden..

              film is anders dan digitaal, het is waar je van houdt.. persoonlijk vind ik analoog zeker zijn charmes hebben.. een analoog toestel hoeft niet al teveel kosten, al hangt het natuurlijk wel af, van welk merk, type of weet ik veel je wilt hebben..

              een analoge leica-M3 of MP zal meer kosten dan bv een nikon F of een canon AE-1 oid..

              hangt een beetje af van wat je wilt dus..

              wat mij vooral aanstaat, is de eenvoud van deze toestellen.. geen menu's, niet al teveel knoppenwerk, en geen display's..

              voor het snellere werk is een dslr baas en bovenbaas.. voor al het andere prefereer ik analoog.

              op www.camerapedia.org vind je een enorme verzameling oudere toestellen, en een kleine beschrijving ervan..

              gewoon proberen..

              zelf schiet ik nog met vele analoogskes: zenit, mamiya, olympus, konica, minolta, kodak, agfa, leica, practica, pentax, nikon, en euh, voor de rest ben ik de tel kwijtgeraakt..

              en 1 dslr... een sony..

              Comment


              • #8
                Re: Welke film camera??

                Als je goeie kwaliteit wilt is film duur. Ik gebruik Fuji Reala en zo een rolletje kost minstens 5€. Reala is een pro film, en pro film moet ontwikkeld worden in een pro lab, en ik heb tot nu toe nog maar één gevonden in Limburg: Elka in Bilzen. Heel goed gedaan maar wel duur: 16€. Al de andere labs zijn niks, ofwel niet scherp genoeg, ofwel kleuren te flets of te fel, enz...
                Als je toch een analoge camera wil kopen zoek dan een Nikon F100. Subliem machine!

                Comment


                • #9
                  Re: Welke film camera??

                  Oorspronkelijk geplaatst door RDLPhotography Bekijk bericht
                  andere (tegenwoordig bijna niet meer) werken via die rood, wit en geel connector (scart heet da zeker? ).
                  Dat zijn 'cinch' aansluitingen, rood/wit is sterero geluid en geel is "composite", namelijk kleur en z/w en sync in een enkel signaal.

                  SCART is zo'n grote brede stekker met tientallen pinnetjes in.
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke film camera??

                    Analoge fototoestellen zijn inderdaad tegenwoordig erg goedkoop te vinden, maar je mag niet enkel naar aanschafprijs kijken. Vóór ik m'n eerste digitale reflex kocht (de Pentax *istDS eind 2004) heb ik vele jaren op basis van film gewerkt met als finaal beoogde resultaat digitale beelden.

                    Initieel liet ik na iedere reeks in het labo Kodak Photo CD's maken van een selectie van een 100-tal beelden. Dat kostte me toen 2500 BEF (een dikke 60 EUR) per CD. Het aantal filmrolletjes dat ik daarvoor optrok varieerde maar 't waren er toch minstens een 10 à 15-tal. Zowel aankoop als ontwikkeling van die dia-rolletjes moest telkens weer worden betaald.

                    Voor de laatste twee jaar kocht ik me een scanner die fatsoenlijke scans van die dia's kon maken (Epson Perfection 4870 Photo). Die koste ook aardig wat, maar ik vermijdde de kost van de CD en was bovendien niet beperkt tot 100 opnames èn ik had het scan-proces volledig zelf onder controle. Maar het kostte me wel vele lange uurtjes om alle dia's in te scannen. Eén reeks van 24 opnames (het maximum voor één batch) kostte me een half uur om alles op te zetten, en dan was de scanner 2 à 3 uur bezig voor het scannen en bewaren op harde schijf. Tussen het scannen en het bewaren moest ik bovendien nog even door de reeks lopen op de oriëntatie van de beelden aan te passen, en omdat ik natuurlijk niet naast de PC bleef wachten verloor ik daar meestal ook wel nog wat tijd. Gemiddeld deed ik één rolletje per avond. Als je die uren in "kost" doorrekent, niet goedkoop...

                    Maar het heeft wel iets, zo fotograferen met een analoog toestel. Je gaat intuitief veel zorgvuldiger te werk, en daardoor leer je ook beter kijken. Langs de andere kant mis je de onmiddellijke feedback van digitaal, waardoor je minder snel uit technische fouten gaat leren... De keerzijde van de medaille...

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke film camera??

                      Bedankt voor jullie reacties!
                      Ik was misschien wat onduidelijk, maar ik bedoel wel zeker een analoge camera.
                      Ik denk dat ik maar geen zal kopen, want voor mij lijkt het nogal veel werk...
                      Ik heb een samsung clx-3175FN printer/scanner, denken jullie dat dit volstaat?
                      Ik heb namelijk geen idee over gemiddelde kwaliteit scanners..
                      Op marktplaats heb ik wat oude cameratjes gevonden met 2 a 3 lichtsterke lenzen bijvoorbeeld, 50mm 1.7, 135 2.8,..voor 50euro! Maar denken jullie dat ik hier wat aan heb of is het gewoon oud en''slecht''? Is het degelijke kwaliteit, of hangt dit heel erg van het toestel en de lenzen af?
                      En als ik jullie goed begrijp moet ik dus eerst mijn filmrolletje bij bijvoorbeeld het kruidvat laten ontwikkelen, en dan de foto's inscannen?
                      Denken jullie dat ik zoiets wel zou moeten kopen? Volstaat mijn canon 40D niet gewoon?
                      Of krijg je echt ''andere'' fotos met zo'n camera?
                      Sorry voor al de vragen maar ik ben echt lake op dit vlak ,
                      Alvast bedankt!

                      Met vriendelijke groet,
                      Joep
                      Canon 5D II; Canon 17-40mm F4.0 L; Canon 100mm F2.8 L; Pentacon 29mm F2.8; Konica c35 ; Chinon CEII; Yashica YK

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke film camera??

                        kruidvat???

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke film camera??

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                          kruidvat???
                          Yep, die ontwikkelen de films in een kruidenbad. Ecologisch verantwoord.
                          Vriendelijke groet,

                          Jos

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke film camera??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                            Yep, die ontwikkelen de films in een kruidenbad. Ecologisch verantwoord.
                            ecologisch verantwoord vind ik prima, zolang ik maar de plaatjes terugkrijg, die ik lekker vind..

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke film camera??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                              kruidvat???
                              Kennen ze toch in NL ook, niet? KLIK
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X