Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke compactcamera voor pro fotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke compactcamera voor pro fotograaf

    Ik heb een Canon 5D II. Omdat die echt niet zo handig in mijn zak past, zou ik graag een compact camera kopen.

    De bedoeling is om wat leuke beelden te maken als ik uitga, om wat leuke momenten vast te leggen, op vakantie als mijn 5D meenemen een beetje te zwaar is,...

    Belangrijke functies zijn:
    - Kunnen fotograferen vanuit sluitervoorkeuze en diafragmakeuze, eventueel ook manueel.
    - Goede kwaliteit bij hoge ISO
    - Goede lens met relatief grote opening
    - Relatief groot zoombereik
    - Snel, geen vertraging op ontspanner enzo.
    - Klein en licht.
    - Goede batterij.

    Minder belangrijk:
    - Filmfunctie is niet nodig.
    - Superveel pixels ook niet. Maar mag wel.
    - Aan enkele automatische programma's heb ik genoeg.
    - Speciale functies zoals glimlachherkenning en dergelijke zijn absoluut niet nodig.
    - Anti-rode ogen functie is niet nodig.

    Ik ben helemaal niet meer thuis in het compact segment. Ik heb dat niet meer opgevolgd enzo, dus ik heb geen idee.

    Canon lijkt me een logische keuze, maar misschien kennen jullie wel betere modellen.

    Belangrijk is dat ik me niet ga doodergeren aan het toestel, aangezien ik de kwaliteit en mogelijkheden van een SLR gewend ben. Ik besef wel dat je geen SLR in een compact kan proppen, maar het zou er toch dicht tegenaan mogen leunen, hehe.
    Last edited by Evi Photo; 24 maart 2010, 16:34.
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

  • #2
    Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

    Zet je vooroordelen opzij en ga voor een Sigma compact; waarschijnlijk gaat je Canon daarna de deur uit.
    Flickr
    Sigma Sd14; Sigma 50mm f2.8; Sigma 10-20mm; Sigma dp1;Sigma dp2

    Comment


    • #3
      Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

      Waar je je snel aan gaat ergeren is het gebrek aan een zoeker. Je staat een beetje verloren met een pakje sigaretten in je gestrekte arm te hopen dat wat je (een beetje) op de lcd ziet ook je foto zal worden. Zo zijn mijn fuji's en coolpixen allemaal weer de deur uitgegaan.
      Daarom heb ik, naast mijn Nikon D700 en D300, een arsenaal aan objectieven, flitsers en tassen...sinds kort een Canon G11. Die ga ik dit weekend eens in Dublin proberen maar ik ben er nu al tevreden over. Succes!

      Comment


      • #4
        Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

        Oorspronkelijk geplaatst door Marefrisium Bekijk bericht
        Zet je vooroordelen opzij en ga voor een Sigma compact; waarschijnlijk gaat je Canon daarna de deur uit.
        vertel eens wat meer over die sigma dp1 en dp2

        Comment


        • #5
          Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

          Dat lijkt me de spec van de compact die iedereen wil. De kleine sensor in die bakskes zal je sowieso op hogere iso's (lees > 200) teleurstellen. Maar buiten in goed licht maken die dingen gewoon goeie foto's.
          Ik zelf heb een Panasonic TZ3 en ga zeker de nieuwe TZ8 eens bekijken. die heeft voor het eerst ook manuele regelmogelijkheden, maar mist nog steeds RAW als optie

          P.

          Oorspronkelijk geplaatst door Evi Photo Bekijk bericht
          Ik heb een Canon 5D II. Omdat die echt niet zo handig in mijn zak past, zou ik graag een compact camera kopen.

          De bedoeling is om wat leuke beelden te maken als ik uitga, om wat leuke momenten vast te leggen, op vakantie als mijn 5D meenemen een beetje te zwaar is,...

          Belangrijke functies zijn:
          - Kunnen fotograferen vanuit sluitervoorkeuze en diafragmakeuze, eventueel ook manueel.
          - Goede kwaliteit bij hoge ISO
          - Goede lens met relatief grote opening
          - Relatief groot zoombereik
          - Snel, geen vertraging op ontspanner enzo.
          - Klein en licht.
          - Goede batterij.

          ...
          Belangrijk is dat ik me niet ga doodergeren aan het toestel, aangezien ik de kwaliteit en mogelijkheden van een SLR gewend ben. Ik besef wel dat je geen SLR in een compact kan proppen, maar het zou er toch dicht tegenaan mogen leunen, hehe.
          Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

          Comment


          • #6
            Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

            is Micro FT een optie?

            ik zit eigenlijk al lang te kijken naar zo eentje + 20mm f1.7
            lijkt me zalig om mee rond te lopen, maar het blijft duur
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

              Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
              vertel eens wat meer over die sigma dp1 en dp2
              Persoonlijk vind ik de DP2 om erbij te hebben bij een andere compact. Een G11 kun je niet vergelijken met een DP2 ...Om goeie resultaten met een DP2 te maken ga je moeten "werken" terwijl het met de g11 gewoon gemakkelijker zal gaan.

              Zo'n dp1/2 is qua gebruik toch wel vaak limiterend

              Comment


              • #8
                Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

                ik heb daarnet eens snel wat oppervlakkig vergeleken en voorlopig vind ik niets wat qua prijs/(theoretische) prestatie beter is dan de panasonic LX3(350euro) (= leica D-lux, miljoenmiljard euro). De G11 is me net dat tikkeltje te duur, ook al zou die compatibel zijn met mijn canonflits en heeft hij een zoeker.... (hmmmm toch weer twijfel)

                Een compact moet voor mij ook wel écht compact zijn, de lens mag er een cm uitsteken maar zo'n micro vierderde dingen zijn toch te groot. Dat is meer een hebbeding dan een nuttigding in mijn geval.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

                  Ik heb gisteren een Canon Powershot S90 gekocht, die is heel compact (kleiner dan de Panasonic LX3, en een groter zoombereik), heeft een zoombereik van 28-105mm en de maximale diafragma-opening is f2-4,9 (De Panasonic is f2-2,8 , dat is beter, maar het zoombereik is wel vrij klein).

                  De sensor van de S90 is dezelfde als die na de G11, en de lens is lichtsterker (toch zeker in de breedste stand).

                  Ik heb een G9 gehad, en die vond ik te groot om altijd mee te nemen, de s90 is veel compacter.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

                    Ik heb al een jaartje de LX3 en ben daar heel tevreden van. Ok, het blijft een compact met z'n beperkingen maar de 24mm groothoek (die redelijk vrij van vervorming is) en de f2 lens zijn super om binnenopnamen te maken daar waar de meeste andere compacts te kort schieten en je meestal van die uitgeflitste foto's hebt. Praktisch alles is manueel in te stellen zoals bij een dslr. Op het strand of andere mindere omstandigheden voor de camera schroef ik er een (ebay)adapter op met een filtertje zodat de lens ook nog eens goed beschermd is. De beeldstabilisatie is zeer goed, beter dan de IBIS van m'n Oly E510. De beperking qua zoombereik is mij geen probleem daar dit geen vereiste was voor mij. Het grootste nadeel vind ik eigenlijk het lenskapje, onhandig...
                    en omdat fotos nog steeds meer zeggen een linkje, niet fantastisch maar dit was de donkerste die ik direkt voor handen heb:iso 400, 1/10s,24mm,-0.3ev
                    enkele grote Nikons , enkele kleine Oly's

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

                      de Leica C- Lux 3.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

                        Ik heb geen vooroordelen en sta open voor alle suggesties!

                        Sommige camera's beginnen wel al een heel aardig prijskaartje te krijgen. Ze zullen misschien hun geld wel waard zijn, maar misschien is dat toch teveel.

                        Ik zoek in ieder geval meer info op over jullie suggesties!
                        www.focusfotografie.be
                        www.facebook.com/eviwilmus

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

                          Die 2 toestellen die vermeld zijn zijn wel goed, maar kosten bijna 400 euro ! Daar heb je bijna een spiegelreflex voor.

                          Een collega van mij zit met dezelfde vraag als de opstartster van dit topic, en zou max 200 euro willen geven.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

                            Canon G serie, ik fotografeer al meer dan 4 jaar met een G7 onderwater en maak hier nog steeds prachtige fotos mee, bovenwater is het een dslr.
                            Zolang mijn behuizing niet volloopt blijft hij meegaan in de duiktas. Zijn opvolger, opnieuw de Gserie maar zolang het niet moet..... .
                            Ps; ik nam er vroeger ook mijn fotos mee bovenwater en was zeer tevreden met de resultaten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke compactcamera voor pro fotograaf

                              Verschil is dat de dp's van Sigma een aps-c sensor hebben tegen de kleinbeeld van de andere genoemde merken..en dat verschil ga je merken.
                              Flickr
                              Sigma Sd14; Sigma 50mm f2.8; Sigma 10-20mm; Sigma dp1;Sigma dp2

                              Comment

                              Working...
                              X