Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke compactcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke compactcamera?

    Hallo iedereen,

    ik heb me even geregistreerd omdat ik met een vraag zit over de aanschaf van een nieuwe compactcamera.

    Ik ben momenteel in het bezit van een Canon Powershot S50 (zwart) en heb daar flink plezier van gehad. Maar ik voel toch dat hij achterop begint te raken als ik het vergelijk met nieuwere modellen van familie of vrienden. Het was nog de tijd van de kleine LCD schermpjes ook...

    Dus ik ben op zoek naar iets nieuws. Welke voorwaarden heb ik:

    - compact. Ik heb al zitten twijfelen of ik niet voor een instapmodel DSLR, bv de EOS 500D zou gaan, om me dan nog wat verder te verdiepen in de technische mogelijkheden, maar ik vermoed dat ik een compact camera toch sneller zal meenemen dan eender welke DSLR, dus daarom graag compact.
    - graag weer Canon. Ik ben intussen al zo gewoon om met Canon te werken, niet enkel mijn Powershot S50, vroeger ook nog Powershot G5 en op het werk af en toe een EOS 450D.
    - ik stel zelf graag mijn instellingen in omdat ik van mening ben dat manueel beter is dan automatic, en hoewel ik er iets van ken, ben ik geen pro fotograaf dus zo ver gaat mijn kennis ook niet. Maar ik ken wel de basisbegrippen diafragma, sluitertijd enz. Dit maakt dat ik waarschijnlijk niet meteen de meest basis camera zal kiezen (denk ik?) Graag ook een camera waar ik deftige kwaliteit mee heb zonder flits.
    - deftige film mogelijkheden met een mooie beeldkwaliteit.

    Dat is het zo wat. Ik heb zelf al zitten kijken op de website van Canon, maar ik raak daar niet wijs uit de modellen. Bovendien snap ik het verschil eigenlijk niet tussen de Ixus reeks en de Powershot reeks. Wat is het meest uitgesproken verschil tussen deze 2 reeksen?

    Alle advies is welkom!

    Erinyes.

  • #2
    Re: Welke compactcamera?

    Als het toch een Canon moet zijn die bovendien ook nog eens goed is en waar je zelf het
    een en ander bij kan instellen, dan raad ik u de Canon G11aan. Dit is een zeer degelijke
    compact (hoewel niet zo klein, al valt dit nogal mee). Maar wel fantastisch materiaal waar
    u voortreffelijke resultaten mee kunt behalen.

    Comment


    • #3
      Re: Welke compactcamera?

      ik begon met een Sony DSC-9 (Sony altijd leuke bediening, goed in lowlight en velen zelfs nightvision!), dan testte ik 3 bridgemodellen (Konika Minolta Dimage Z3, Z5 en Canon Powershot S3 IS).
      Na zoveel jaar geleden had ik opeens een compactcam nodig en zag een paar weken geleden dater er ondertussen een nieuw segment is : de superzoom compactcamera's.
      Na het lezen van vele reviews kocht ik de Panasonic TZ5. Is bijna idem als de TZ7 waar ze veel reclame van maken met het Statue of Liberty op VTM.

      10x optische zoom & HD movies, deze combinatie ga je niet veel vinden, meestal en povere 3x a 5x optische zoom en geen HD movies. Ik twijfelde even met Fujifilm omdat dit merk het best zou presteren in lowlight, maar er bestond geen Fujifilm met de combinatie veel optische zoom/HD movies, wat ik belangrijker vond.

      Van compactcams ben ik niet echt merktrouw, ik kies voor de beste specificatie's van het moment. De Panasonic menustructuur is heel overzichtelijk met vele instellingen en presets.
      Last edited by CanonYouCan; 14 december 2009, 20:07.

      Comment


      • #4
        Re: Welke compactcamera?

        Het moet toch echt wel compact zijn, de G reeksen vind ik persoonlijk al te zwaar om compact te noemen. Ik heb nog met de G5 gewerkt en die vind ik niet compact. Daarom ook dat deze voorwaarde als eerste stond

        Wat is dat net "superzoom"? En als ik op Pixmania kijk naar de Panasonic Lumix reeks, zie ik wel de TZ7 en de TZ6 maar geen TZ5. Is dit de nieuwere versie van jouw toestel al?
        Ik ben wel bereid om van Canon af te wijken, moet eerlijk zeggen dat het met enige tegenzin is, aangezien ik de Canon bediening al gewoon ben. Maar dat zou waarschijnlijk een kleine aanpassing zijn in't begin en eens ik er mee weg ben...

        Hoe is de Panasonic TZ5 van bediening. Kun je snel alles bedienen wat je nodig hebt zonder eindeloos in menu's te moeten klikken?

        Comment


        • #5
          Re: Welke compactcamera?

          Dit vond ik op dpreview over de TZ7:

          I've owned this camera for nearly half-a-year, and I no longer use it. It's nice to have such a large zoom. But the images from this camera in anything dimmer than bright sunlight look like a watercolor painting. At ISO 400, the smearing starts, and no setting can make it go away.

          While I was prepared to sacrifice SOME image quality for a longer zoom, I didn't expect such a highly regarded camera to take such poor pictures. The short battery life sealed its fate to the dustbin.
          Its an okay camera but not extremely good. You can see grain or electronical noise also in 80 ISO. The german testers, chip.de , found 248 dB noise, 80 ISO (Nikon D90 has 127, 100 ISO) . That's too much noise !
          Ik vind dit toch wel een GROOT nadeel. Hoe ervaar jij dat CanonYouCan

          Comment


          • #6
            Re: Welke compactcamera?

            Noise is er altijd bij een compactcam (ook bij m'n vorige 3 Sony-Minolta-Canon), een compactcam koop je dus niet voor lowlight-fotografie, indien je geen noise wenst => lage iso's, statief of flits.
            Hoe meer megapixels op een kleine sensor, hoe meer noise, deze TZ7 heeft er zelfs nog 2 meer. Beter resolutie verlagen naar 5 megapixels wat ruim voldoende is. In daglicht presteert hij super, kleurvol en goed contrast.

            Ik kocht de Panasonic TZ5 eigenlijk voor m'n vrouw, dus je kunt u al inbeelden dat de bediening voor een vrouw (die nooit fotografeert) niet te moeilijk mag zijn
            Er is een Ai mode die fouten corrigeert, en zoveel automatische instellingen heb ik nog nooit gezien op een compactcamera :

            - Vuurwerk
            - Kaarslicht, lekker romantisch
            - Landschap
            - Luchtopnamen
            - Multi aspect: gelijktijdig 3:2, 4:3, 16:9.
            - Portret
            - Sneeuw
            - zelfportret.
            - zonsondergang
            - Sport
            - Sterrenhemel
            - Strand
            - Onderwater

            Dit is maar een kleine greep uit het aanbod

            Review:


            Is ook meegenomen als ik eens m'n spiegelreflex niet bij me heb dat er zoveel optische zoom aanwezig is + in HD kan filmen (ideaal voor op m'n lcd af te spelen).
            Heb ik op Ebay besteld (staat nog ene te koop zie ik op €142) de TZ7 kost al gauw €240.

            De compactheid vind ik persoonlijk minder van belang in tegenstelling tot de beeldkwaliteit. Mijn dslr is een semi-pro 40D (verkoos hem boven een 500D instapmodel omdat deze te plastiekerig + te klein is, is ook trager en geen balast voor toekomstige zwaardere lenzen, als je toch van plan bent verder te gaan met je hobby.

            De 40D is een semi-pro klasse die je nu voor de prijs van een instapmodel 500d kan hebben. Ben er dus meteen ingevlogen zonder instapmodel te moeten kopen om dan weer toch te moeten verkopen.
            Kun je ook compact maken door bvb een 50 1.4 lensje erop te zetten, maar geen binnenzakformaat, past wel in een grotere zak van een jas + topquality
            Last edited by CanonYouCan; 14 december 2009, 21:24.

            Comment


            • #7
              Re: Welke compactcamera?

              Het moet toch echt een compact zijn hoor, geen pro of zelfs semi-pro. Ik wil hem echt gewoon in mijn tas kunnen steken zonder het gevoel te hebben dat ik een muilezel ben en dat heb ik wel met alle DSLR's. Ja die instellingen als vuurwerk, romantisch, landschap, zijn dat in feite "verantwoorde" instellingen? Ik had het in feite meer op Tv en Av dan de instellingen die jij vernoemt.

              Daarbij is het budget van een DSLR direct al een stuk hoger dan eender welke echte compact camera en dat heb ik er momenteel ook niet voor over.

              Is er een compactcam die wel uitzonderlijk goed is in lowlight dan? Ik heb onlangs foto's genomen met een Canon Ixus 90 en daar zag je toch wel enorm veel ruis.

              Ik heb misschien kans om een Canon EOS 450D over te kopen van een familielid die nu tot de vaststelling komen dat ze toch beter met compactcamera's overweg kunnen (), weinig gebruikt, is dat een aanrader? Hoe is video daarmee?

              Comment


              • #8
                Re: Welke compactcamera?

                Als lowlight echt belangrijk is zou ik eens wat reviews van Fujifilm compactcams bekijken, staat bekend als best presterende met minst ruis.
                Of de nieuwe technologie van Sony met een Exmor sensor, speciaal om de noise te beperken, er zijn al een aantal compacte modellen zoals de TX1

                Zie http://www.sony.net/SonyInfo/technol...e/cmos_01.html
                TX1 : http://www.amazon.com/Sony-Cyber-sho.../dp/B002IPHIEG

                Maar best eens wat reviews lezen als die wel presteren wat Sony belooft, maar verwacht nooit geen wonderen met hoge iso's.
                Normaal gaan compacte camera's (met kleine sensor) en weinig ruis niet samen, hoe groter de sensor (en meestal de camera ook) hoe minder ruis.
                Net zoals gsm's met camera's, trek je ook geen avondfotos mee om af te printen

                Een Canon 450D zal ook niet compact genoeg zijn voor u, video is wel HD maar in z'n beginschoenen, als ik me niet vergis zijn er al firmware-updates te downloaden om fouten te herstellen.
                Last edited by CanonYouCan; 14 december 2009, 21:52.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke compactcamera?

                  Ok bedankt zal me er eens in verdiepen.
                  En de 400D is idd niet compact maar die zou ik voor een prikje kunnen kopen, dus daar kan ik misschien wat mee experimenteren, mijn eerste DSLR zeg maar. Ik weet dat hij weinig gebruikt is geweest en goed verzorgd want ik ken de mensen persoonlijk.

                  Edit: het is een 400D geen 450D dus die heeft dacht ik geen video functie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke compactcamera?

                    Voordeel van een compact toestel is de prijs en meestal heeft de fabrikant zelf ook een onderwaterhuis voor het toestel. Daarmee zijn eigenlijk ook al de voordelen gezegd:
                    Om te beginnen ben je met een 10x of 12x zoom onderwater geen fluit: reden is dat je juist moet vermijden om te ver in te zoemen want daarvoor moet je een perfecte trim hebben, 2de reden dat de meeste flitsen (en zeker de interne) niet ver genoeg gaan. De bedoeling is juist om heel dicht naar je onderwerp toe te komen al dan niet met een breedhoek, nog een nadeel is wanneer je met een interne flits werkt dat je dan enorm veel backscatter zal hebben (stofdeeltjes die voor het onderwerp verlicht worden door je flits...). In Egypte of een ander exotisch land kan je daar mss nog mee wegkomen maar als je hier bij ons de Oosterschelde ofzo gaat fotograferen zal zeker backscatter hebben..

                    De G-serie van Canon is een ander verhaal want dat is een bridge model die ook RAW aankan, wat ons naar het volgende nadeel van de gewone compacts brengt: Kleuren onderwater: om de echte kleuren te verkrijgen ben je bijna verplicht om te flitsen of moet je een witbalans hebben die je onderwater (of met RAW bovenwater) kan instellen.
                    Je moet ook rekening houden met het feit dat je na 6m al de rode kleur kwijt bent... en dat is niet 6m recht op de onderwerp af: als je op 5 meter diepte een foto neemt van een onderwerp dat op 2m van je weg is heb je al 7m en ben je al je rode kleur kwijt... zelfs is het onderwerp maar op 2m van jou...


                    Dus als je genoegen neemt dat de camera alles regelt voor jou zou ik voor een compact gaan anders zou ik minstens een bridge nemen... Hiermee kan je RAW schieten, witbalans onderwater aanpassen, je kan er zelfs op manule stand foto's maken.
                    Aan de andere kant is het natuurlijk een pak goedkoper om voor een compact te gaan, ook ben je dan niet zoveel kwijt wanneer je toestel inloopt onderwater. Denk niet dat dit jou niet gebeurt want vroeg of laat is het prijs...

                    Ikzelf gebruik zo'n compact (Canon IXUS 110 IS) met een onderwaterhuis van ikelite en heb eigenlijk wel spijt van de aankoop want er is geen manuele stand op en ik kan ook geen RAW schieten... + nog een nadeel is dat de lenspoort van het onderwatertoestel voor een deel in de interne flits blokt waardoor ik genoodzaakt ben om een externe flits te kopen...
                    Hiervoor had ik een Sony DSC-P100 ... enkele beelden zijn hier en hier te bekijken

                    Edit: typo
                    Last edited by JurgenII; 15 december 2009, 11:40.
                    -----------------------------------------------------------------------------------------------
                    Nikon D7000 - AF-S 18-105 VR/ AF-S 55-200 VR/ AF-S 35 f/ 1.8/ AF-S 50 f/ 1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke compactcamera?

                      Ik ben eigenlijk niet van plan om onderwaterfoto's te nemen. Ik mag niet te diep onder water zwemmen, laat staan duiken, want ik verdraag geen druk op mijn oren

                      Toch bedankt

                      Comment

                      Working...
                      X