Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

    Ik ben op zoek naar een nieuwe compact camera. Ik ben nu in het bezit van een Pentax Optio S4 en deze is nu toch wel echt aan vernieuwing toe.

    Ik zou graag meer zoom willen, een sneller toestel, langdurige batterij, goede flits én natuurlijk scherpe foto's met mooie kleurresultaten. Ik neem vooral foto's van personen en de natuur buiten.

    Ik dacht zalf aan Canon maar ben in het ruime aanbod het spoor bijster.
    Kies ik best voor Powershot of Ixus ? Of ander merk?

    Wie heeft er goede raad en suggesties?
    Dank!

  • #2
    Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

    Bekijk de Canon S100, Fuji X10 en Olympus XZ-1 eens en vergelijk de mogelijkheden. Van een ingebouwde flitser moet je niet al te grote wonderen verwachten (voor noodgevallen en invulflitsen bij tegenlicht wel bruikbaar).

    Comment


    • #3
      Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

      Het zou niet slecht zijn om je budget toe te lichten.

      Comment


      • #4
        Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

        De Fuji X-10/Olympus XZ-1/Canon S100/Nikon P7100 zijn inderdaad de betere compacts, dus met grotere sensor en in het geval vd Fuji en Olympus ook met een lichtsterke lens. Maar de Sony RX100 staat nog een trapje hoger en is de beste compact die je kan krijgen momenteel. De Canon G1X heeft een nog grotere sensor maar klein kan je dit toestel niet noemen.

        Hier zie je een vergelijking qua formaat tussen de RX100, Fuji X10 en Canon G1X,

        side by side

        side by side top

        Een echt groot zoombereik hebben deze toestellen niet, ong. 4x optische zoom. Wil je meer zoom dan moet je een compact nemen met een kleine sensor vb. Canon SX260, maar beeldkwaliteit is iets minder en vooral op de hogere ISO waarden. Je gaat toch ergens moeten kiezen want je kan het niet allebei hebben.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

          Ik zou inderaad ook die Canon SX260 noemen als je wat meer zoom wil. Trouwens Nikon Coolpix 9300/9100 zit in datzelfde groepje, nl de travelzooms. Qua beeldkwaliteit in de hoge ISO's vallen die anders behoorlijk mee al denk ik wel dat ze het tegen bvb een Canon G1 niet gaan halen.


          Djienbe

          Comment


          • #6
            Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

            Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
            Het zou niet slecht zijn om je budget toe te lichten.
            Het best stap je een winkel binnen ,je legt uit wat je verwacht van het toestel + wat je wil besteden .
            Jou vraag is zeer moeilijk te beantwoorden alleen al door de zeer grote keuze aan toestellen .

            Ik gebruik zelf bv de nikonP 7100 naast mijn dslr de nikon P7100 heb ik 430 euro betaald achteraf gezien zou ik dit toestel nooit meer kopen terwij andere gebruikers hem geweldig vinden.
            Kwalitatief zullen de toestellen van verschillende merken uit dezelfde prijsklasse aan elkaar gewaagd zijn en moet je toch zelf beslissen wat bij jouw en je budget past

            Comment


            • #7
              Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

              De Nikon 9100 moet je zeker in overweging nemen . . .
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

                Heb hier enkele crops gemaakt tussen de high-end compacts (dus met grotere sensor) en de Sony RX100 (met 1 inch sensor), ISO800 en JPEG

                Nikon P7100
                Fuji X10
                Canon S100
                Panasonic LX7
                Olympus XZ1

                Sony RX100

                Het is duidelijk dat je met de RX100 de beste foto's zult maken, tot ISO800 zelfs vergelijkbaar met een dslr qua scherpte en ruis. En hij past in je hemdzakje.
                Last edited by alex606; 11 september 2012, 16:20.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

                  Dank voor jullie reacties.
                  Budget had ik inderdaad beter vermeld. Tussen de 200 en 300 euro.

                  Uit jullie berichten haal ik dan : de Nikon Coolpix 9100 en de Canon SX260.
                  Beiden hebben een zeer grote zoom 18X. Dat lijkt me heel veel (als amateur met een zoom van 3x nu!)
                  Kennen jullie ook toestellen die bv 8 à 10x zoom hebben en een grote sensor?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

                    Een grotere sensor is moeilijk combineerbaar met jouw prijsklasse, tenzij je bv. naar tweedehands dslr-pakketje gaat zien, of Nex van de eerste generatie (Nex-3 of -5) als je het compacter wil.
                    En dan heb je beter geen 10x-zoom want dat komt de beelden gewoonlijk niet ten goede.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                      Heb hier enkele crops gemaakt tussen de high-end compacts (dus met grotere sensor) en de Sony RX100 (met 1 inch sensor), ISO800 en JPEG

                      Nikon P7100
                      Fuji X10
                      Canon S100
                      Panasonic LX7
                      Olympus XZ1

                      Sony RX100

                      Het is duidelijk dat je met de RX100 de beste foto's zult maken, tot ISO800 zelfs vergelijkbaar met een dslr qua scherpte en ruis. En hij past in je hemdzakje.
                      Alex, ik vraag me zeer hard af waarmee u zichzelf bezighoud! Opnieuw is er aan de foto van de camera dat u aanbeveelt enorm veel clarity of een andere vorm van verscherping is toegevoegd!
                      Merkt niemand dit op? En ik ken dan nog bijlange niet zoveel over nabewerking als sommige anderen op dit forum.
                      Ook als ik totaal fout blijk te zijn, zeg het aub!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                        Opnieuw is er aan de foto van de camera dat u aanbeveelt enorm veel clarity of een andere vorm van verscherping is toegevoegd!
                        Merkt niemand dit op? En ik ken dan nog bijlange niet zoveel over nabewerking als sommige anderen op dit forum.
                        Ook als ik totaal fout blijk te zijn, zeg het aub!
                        Nee, dat zie ik inderdaad niet in die foto.
                        Wat je ziet is volgens mij slechts wat in verschillende test bevestigd wordt.

                        De foto's van Alex zijn ook een standaard test-set-up als ik me niet vergis. Ik herinner me dat rode vlekkenmotief van ergens, weet niet meer precies van welke site...

                        DPR's conclusie :
                        "The RX100 is probably the most capable compact camera on the market today, combining the image quality benefits of a mid-sized sensor with the proportions of a conventional compact. "
                        The Sony Cyber-shot DSC-RX100 is an enthusiast compact camera based around a 20MP 1" CMOS sensor.It features a Zeiss - branded 28 - 100mm equivalent F1.8 - 4.9 stabilized lens featuring Zeiss T * coatings to minimize internal reflection.The rest of its specification is pretty impressive too - a 1.2 million dot 3.0" LCD (VGA resolution but using Sony's WhiteMagic technology to offer greater brightness or improved battery life), and 1080p60 video capture or 1080i with the ability to shoot a 17MP stills without interrupting movie recording. The camera can even boast a respectable 330 shots from a charge, according to CIPA tests.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                          Alex, ik vraag me zeer hard af waarmee u zichzelf bezighoud!
                          Dat vraag ik mij soms ook af

                          Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                          Opnieuw is er aan de foto van de camera dat u aanbeveelt enorm veel clarity of een andere vorm van verscherping is toegevoegd!
                          Ik heb helemaal niks aan nabewerking gedaan. Dat zijn foto's die je zelf ook kunt downloaden en vergelijken, daarom hebben ze die foto's op hun website staan.

                          En ja, je kan ze nog verbeteren door extra verscherping en/of ruisreductie of clarity zoals je wil, maar het verschil ga je blijven zien.

                          Is dat nu zo moeilijk om te aanvaarden dat verschillende camera's ook verschillende resultaten geven?
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

                            Als je alles bijeenzet wat hier al staat dan is die Sony RX100 moeilijk te kloppen als je de hogere ISO's als eerste voorwaarde zet. Jammer toch dat ze zo'n ding nog niet in travelzoom maken. Anderzijds, laat je door die 18x zoom niet afschrikken. Ik heb met de 9100 een foto op max zoom, uit de hand en dan nog vanop een boot getrokken en toch is nog alles scherp.

                            Djienbe

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke compact camera is het meest geschikt voor een amateur fotograaf ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                              Dat vraag ik mij soms ook af



                              Ik heb helemaal niks aan nabewerking gedaan. Dat zijn foto's die je zelf ook kunt downloaden en vergelijken, daarom hebben ze die foto's op hun website staan.

                              En ja, je kan ze nog verbeteren door extra verscherping en/of ruisreductie of clarity zoals je wil, maar het verschil ga je blijven zien.

                              Is dat nu zo moeilijk om te aanvaarden dat verschillende camera's ook verschillende resultaten geven?
                              Blijkbaar is dat gewoon niet mogelijk voor hem (Henri108) Alex, aangezien hij er van overtuigd is dat
                              nikon de beste maakt, staard hij zich daar blind op.!
                              Paul

                              Comment

                              Working...
                              X