Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera in extreme vrieskou

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke camera in extreme vrieskou

    Hallo,

    Volgend jaar naar Lapland en gezien de temperaturen daar toch een vraagje voor tips :-)

    met name de fotoapparatuur, camera, lens, tas etc

    Ik heb de keuze uit 4 Canon EOS camera´s : R7, 1D mkiv, 7D mk1 en 6D. is het dan verstandiger de 1D mee te nemen dan bijv de R7.
    Gebruik van lens: beter een weather sealed dan een kitlens denk ik?
    Hoe kan je het beste je camera gebruiken buiten? zolang mogelijk in je tas, op je statief houden om zo weinig mogelijk adem en dus condens?

    Andere tips zijn ook welkom :-)

    grt
    Rob

  • #2
    Re: Welke camera in extreme vrieskou

    Je neemt uiteraard meerdere bodies mee, elk liefst voorzien van een grip en je gebruikt de originele canon batterijen
    Weathersealed ja/nee dat ligt er maar net aan wat je exact gaat doen, maar is geen vereiste je kan een regenhoes en een buf gebruiken. Condens kan je met usb dauwlint bestrijden, je hebt dan wel een powerbank nodig

    zolang je niet bezig bent met fotograferen zit alles in de tas, als je bezig bent kan je fotograferen zoals je wilt, vanop statief of uit het handje....

    en vergeet je draadontspanners niet.......

    Comment


    • #3
      Re: Welke camera in extreme vrieskou

      Accu's leveren minder vermogen als ze erg koud zijn, daarom wordt aangeraden om een paar reserve accu's dicht tegen je lichaam te bewaren (binnenzak van een jas bijvoorbeeld) zodat je de accu kan wisselen als ze niet voldoende stroom meer kan leveren omdat de temperatuur te laag is.
      De 1D modellen hebben een veel grotere accu, waarschijnlijk hebben die minder snel last van dat probleem (al heb ik daar persoonlijk geen ervaring mee, ik heb alleen hier in België wel eens gefotografeerd op koude winterdagen, en dat is niet echt te vergelijken met de wintertemperaturen in het noorden).
      Een reserve camerabody meenemen zal ook zeker geen slecht idee zijn, en de weather sealed lenzen kunnen inderdaad ook beter tegen extreme omstandigheden dan goedkope kitlenzen.

      Condens krijg je vooral als je van buiten naar binnen komt, dat gebeurt hier ook als je op een koude winterdag buiten gaat fotograferen, en dan terug binnen komt.
      Haal dan zeker geen lens van de camerabody terwijl die nog koud is want dan krijg je condens aan de binnenkant van de camera en lens.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke camera in extreme vrieskou

        Wat vooral héél belangrijk is dat is om je reservebatterijen in je zakken te steken en zeker niet in je rugzak.
        Broekzakken is het beste, bedoeling is om ze zo warm mogelijk te houden.

        Wat betreft body, tegenwoordig kan wel elke body dit aan, doch een 1D zal steeds de overhand hebben door z'n goede weersealing maar ook de veel sterkere batterijen.
        Dus ik zou in jouw plaats de 1D en de R7 meenemen.
        Wat lenzen betreft, weather sealed is uiteraard altijd beter, zeker als je in een sneeuw of regenbui terechtkomt.
        Ook niet vergeten dat de goedkopere kitlenzen helemaal geen sealing hebben, dus bvb van binnen naar buiten gaan of omgekeerd kan al problemen geven met condens aan de binnenkant van je lens.

        Persoonlijk, als ik dan zo'n reis zou maken dan opteer ik om het beste/betrouwbaarste mee te nemen, maar zoals gezegd dat is een persoonlijke keuze

        ps. blijkbaar was Bart me net voor met zijn reactie terwijl ik nog aan het typen was, dus redelijk wat hetzelfde geschreven .....

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 12 maart 2023, 18:52. Reden: ps
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment

        Working...
        X