Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke camera

    In een grijs verleden heb ik een A2 opleiding fotografie gevolgd maar heb dit beroepsmatig slechts kort uitgeoefend. Wel heb ik indertijd mijn legerdienst gedaan als persfotograaf. (nog samen met o.a. Michiel Hendrickx). Nadien is alles wat stilgevallen wegens geen tijd en andere verplichtingen. Als ik zie wat tegenwoordig de mogelijkheden zijn van digitale fotografie dan begint het toch terug serieus te kriebelen. Dus heb ik besloten me terug te storten op mijn oude passie. En nu mijn vraag. Welk type camera en lens kan ik me best aanschaffen ? Mijn interesse gaat hoofdzakelijk uit naar zwart-wit en meer specifiek naar landschap -en portretfotografie. Zelf heb ik na veel omzwervingen op het internet mijn oog laten vallen op een Nikon D700 met een 24-70 f/2.8 lens. Een vrij dure combinatie en ik vraag me toch af of dit niet een beetje een overkill is voor hetgeen ik wens te doen. Ik heb me ook laten wijsmaken dat het dynamisch bereik van analoog nog steeds groter is dan digitaal. Mijn inziens toch een belangrijk gegeven voor het type fotografie dat ik wens te doen of zie ik dit verkeerd ?
    Nikon D700 + nikkor 24-70 f/2.8G en nog mooie voornemens voor in de toekomst

  • #2
    Re: welke camera

    Wie houdt zich nog bezig met analoog ?

    Gezien je kennis van de materie zul je niet bedrogen uitkomen met zo'n toestel.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: welke camera

      Geen slechte keuze
      Die DR bij analoog versus Digitaal: het is aan 't keren maar ik ben nog niet echt overtuigd.

      Vergelijk een paar camera's en hun sensors hier.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: welke camera

        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        Wie houdt zich nog bezig met analoog ?
        misschien meer dan je denkt
        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
        Our English website: www.kaichitravel.com
        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

        Comment


        • #5
          Re: welke camera

          Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
          misschien meer dan je denkt
          Yep maar het probleem van de kosten speelt ook mee.
          Film, ontwikkelen, vergroter enz. enz.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: welke camera

            Allesinds een perfect toestel die D700, misschien opteren voor de 12-24 van nikon? Dan kan je later nog aanvullen met de 24 70, of omgekeerd natuurlijk.

            Comment


            • #7
              Re: welke camera

              Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
              Allesinds een perfect toestel die D700, misschien opteren voor de 12-24 van nikon? Dan kan je later nog aanvullen met de 24 70, of omgekeerd natuurlijk.
              De 12-24 is een dx lens, en niet aangeraden voor een fx camera.

              De 14-24 is een betere keuze , maar deze is wel heel wijd
              Last edited by PVA; 4 september 2010, 18:43.
              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

              Comment


              • #8
                Re: welke camera

                Oorspronkelijk geplaatst door ALVANHE Bekijk bericht
                In een grijs verleden heb ik een A2 opleiding fotografie gevolgd maar heb dit beroepsmatig slechts kort uitgeoefend. Wel heb ik indertijd mijn legerdienst gedaan als persfotograaf. (nog samen met o.a. Michiel Hendrickx). Nadien is alles wat stilgevallen wegens geen tijd en andere verplichtingen. Als ik zie wat tegenwoordig de mogelijkheden zijn van digitale fotografie dan begint het toch terug serieus te kriebelen. Dus heb ik besloten me terug te storten op mijn oude passie. En nu mijn vraag. Welk type camera en lens kan ik me best aanschaffen ? Mijn interesse gaat hoofdzakelijk uit naar zwart-wit en meer specifiek naar landschap -en portretfotografie. Zelf heb ik na veel omzwervingen op het internet mijn oog laten vallen op een Nikon D700 met een 24-70 f/2.8 lens. Een vrij dure combinatie en ik vraag me toch af of dit niet een beetje een overkill is voor hetgeen ik wens te doen. Ik heb me ook laten wijsmaken dat het dynamisch bereik van analoog nog steeds groter is dan digitaal. Mijn inziens toch een belangrijk gegeven voor het type fotografie dat ik wens te doen of zie ik dit verkeerd ?
                De D700 icm de Nikon 24-70 F2.8 is een zeer goede keuze
                Ook de Nikon 28-70 F2.8 is ook een goede keuze. Soms 2dehands te vinden rond een 750-800 euro.
                Voor portret kijk eens naar de nikon af-d 85 F1.8 (zeer scherpe lens)
                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: welke camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                  De 12-24 is een dx lens, en niet aangeraden voor een fx camera.

                  De 14-24 is een betere keuze , maar deze is wel heel wijd
                  Mijn excusens, ik bedoelde weldegelijk de 14-24.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke camera

                    De DR van de eerste toestellen(1-3Mpix: D30, D1, ..etz) was slechter dan dia-film ±8 stops. Bij de 6Mpix was dit ongeveer gelijk aan dit van diafilm ±10stops. De huidige toestellen zoals de D700 komt in de buurt van de beste negatieffilm ±13stops ! Uiteraard enkel in raw. Jpg is 8bits (=8stops).
                    Bij de huidige toestellen zijn de sensors wel best OK. Het enige sensor die vandaag niet goed is qua DR is de Samsung 14mpix sensor. Deze is te vinden in de Samsung evil-toestellen en Pentax K20D en K7. En vermoed wordt dat Pentax nu donderdag de opvolger van de K7 gaat aankondigen met Sony sensor.

                    Hier kan je zien welke toestellen de beste DR hebben, en nog andere info betreft de sensor. Dit verteld uiteraard niets over het toestellen enkel de sensor (=film).
                    http://www.dxomark.com/index.php/eng...ensor-rankings

                    De enige vraag die je moet stellen is of je FF of voor Crop gaat.
                    Te veel lenzen en te weinig tijd.
                    http://pentaxlenstest.blogspot.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      Wie houdt zich nog bezig met analoog ?

                      Ik !!! En digitaal nog maar een goei jaar..
                      grts Peter
                      BD1754BE / Body & glass

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                        Wie houdt zich nog bezig met analoog ?

                        Zou je toch staan van kijken. De persoon die me dit vertelde is lesgever cinematografie aan het RITZ. Hijzelf werkt analoog, laat de film vervolgens inscannen en verwerkt dit dan verder digitaal. Ik heb het resultaat gezien van een reisreportage van mijn zoon en vriendin. Hij met een compact camera in Jpeg mode en zij met een oud analoog fototoestel. (geen toptoestel) In de presentatie waren de diverse foto' s gemengd en niet gemarkeerd. Ik kon stuk voor stuk de analoog gemaakte foto's eruit halen.
                        Let op, ik wil geen pleidooi houden voor analoog of digitaal. De mogelijkheden in digitaal zijn zo breed en plezant dat je wel gek zou zijn om terug te starten met een analoge uitrusting.
                        Last edited by LesC; 5 september 2010, 11:48. Reden: Quote verbeterd
                        Nikon D700 + nikkor 24-70 f/2.8G en nog mooie voornemens voor in de toekomst

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door ALVANHE Bekijk bericht


                          Hij met een compact camera in Jpeg mode en zij met een oud analoog fototoestel. (geen toptoestel) In de presentatie waren de diverse foto' s gemengd en niet gemarkeerd. Ik kon stuk voor stuk de analoog gemaakte foto's eruit halen.
                          Een compact camera tov van een oud analoog fototoestel (=35mm film)
                          Welke compact en welk oud analoog toestel?

                          Dit is een beetje appelen met peren vergelijken.
                          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                            Een compact camera tov van een oud analoog fototoestel (=35mm film)
                            Welke compact en welk oud analoog toestel?

                            Dit is een beetje appelen met peren vergelijken.
                            Bijna kokosnoten met pruimen..
                            grts Peter
                            BD1754BE / Body & glass

                            Comment

                            Working...
                            X