Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel kan ik best kopen voor natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk toestel kan ik best kopen voor natuurfotografie

    Beste leden mijn naam is Manuel en ben van plan om me te gaan verdiepen in natuurfotografie.
    Nu is mijn vraag kan er soms iemand me helpen om te zeggen welk toestel ik daar voor het best kan aanschaffen.
    Het is de bedoeling om zowel vogels als andere dieren er mee te gaan fotograferen.

    Mvg

  • #2
    Re: Welk toestel kan ik best kopen voor natuurfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door MVA Bekijk bericht
    Beste leden mijn naam is Manuel en ben van plan om me te gaan verdiepen in natuurfotografie.
    Nu is mijn vraag kan er soms iemand me helpen om te zeggen welk toestel ik daar voor het best kan aanschaffen.
    Het is de bedoeling om zowel vogels als andere dieren er mee te gaan fotograferen.

    Mvg
    Belangrijkste vraag is dan eerst, heb je een bepaald budget voorhanden ?
    En welk merk heeft je voorkeur ?

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 24 juni 2020, 23:39. Reden: aanvulling
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Welk toestel kan ik best kopen voor natuurfotografie

      Ik zou een nikon d850 overwegen met een nikkor afs 600/4 fl ed. Typische natuurfotografen combo
      .
      Ymmv
      Een leerrijk filmpje

      https://petapixel.com/2019/08/28/20000-vs-2000-can-you-shoot-professional-bird-photos-on-a-budget
      Last edited by Nerdifant; 24 juni 2020, 04:27.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Welk toestel kan ik best kopen voor natuurfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Ik zou een nikon d850 overwegen met een nikkor afs 600/4 fl ed. Typische natuurfotografen combo
        .
        Ymmv
        Een leerrijk filmpje

        https://petapixel.com/2019/08/28/200...os-on-a-budget
        On a budget ?
        Niet bepaald een lens die iedereen zich kan permitteren.
        Zou je niet met iets eenvoudigers zoals een 200-500 zoom beginnen ?
        En als ik met Nikon werkte zou ik de vederlichte 500 5,6 PF nemen, zeker weten.

        Comment


        • #5
          Re: Welk toestel kan ik best kopen voor natuurfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          On a budget ?
          Niet bepaald een lens die iedereen zich kan permitteren.
          Zou je niet met iets eenvoudigers zoals een 200-500 zoom beginnen ?
          En als ik met Nikon werkte zou ik de vederlichte 500 5,6 PF nemen, zeker weten.
          Daar de TS geen budget opgeeft en we niet weten wat zijn exacte bedoeling is gaf ik de TOP combo weer. Zoals het filmpje stelt, geeft de presentator aan dat natuur/dieren fotografie een van de duurste is. Ter vergelijking test hij ook de Tamron 'budget' lens 150-600mm)
          En ja, een 500mm - ook niet echt goedkoop.

          En dan hebben we het nog niet over flitser, statief en gimbal,TC
          Dit soort fotografie is nu eenmaal niet goedkoop., zelfs met PRO-AM en/of occasie
          materiaal. Het gaat niet enkel om een 'kamerake' kopen en thats it. En dan het nodige geduld !

          Dus bezint eer ge begint.

          YMMV
          Last edited by Nerdifant; 25 juni 2020, 09:30. Reden: Nb
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Welk toestel kan ik best kopen voor natuurfotografie

            het nodige geduld, de juiste plaatsen vinden, rekening houden met het licht, achtergrond, eventueel zelf een soort voeder-tak maken, die dagen na elkaar gaan aanvullen zodat de dieren er zeker zullen terugkomen, een schuilplaats/hut, vroeg opstaan, vogels herkennen en determineren, als er ergens een zeldzame vogel zit de auto in en er achter aan, ter plaatse drie uur zitten en niets zien... welkom in de vogelfotografie zelfs zonder dat je je vragen moet stellen bij wel toestel/lens...
            Op zich, elk digitaal reflex toestel zal voldoen, liefst met een lichtsterke (lees: dure) zoomlens of vast groot bereik. Ja, de ene zal wat tragere auto zoom hebben of wat lichtafval in de hoeken, maar als je er net mee begint en wil proeven of het je ligt zou ik geen 1000'den euro's uitgeven. begin echt met de basis (ja, dan moet je het hebben van zonnigere dagen, of een hut korter bij, of digitale zoom of crop) tot je weet dat het je echt aanstaat! dan leer je de beperkingen van je materiaal en kan je op die basis op zoek naar materiaal zonder die beperkingen.
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment

            Working...
            X