Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel aankopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk toestel aankopen?

    Hallo,

    Graag zou ik een digitaal fototoestel kopen. Ik ken echter heel weinig (zeg maar gerust niets ) over digitale camera's.

    Wat verwacht ik van zo'n toestel?
    Eigenlijk niet meer en niet minder dan mijn huidige, gewone fototoestel.
    Ik verwacht een goede kwaliteit van foto's (ook bij iets minder licht). Het is vooral de bedoeling om foto's van mijn jonge kinderen (een tweeling van 16 maanden) te nemen . Dit moet zowel thuis als op reis kunnen. Ik wil ook automatisch kunnen zoomen.
    Het is niet mijn bedoeling om die foto's achteraf digitaal te bewerken op mijn pc. Een soort functie tegen rode ogen zou dus handig meegenomen zijn. Dan kan ik de foto's laten zoals ze zijn en zo laten afmaken. Ook zou het handig zijn dat de camera automatisch bepaalt of het nodig is om te flitsen bij weinig licht.

    Misschien vragen jullie zich af waarom ik dan zo'n toestel nodig heb. (Ik ben immers toch niet van plan de digitale mogelijkheden te gebruiken...) Eerst en vooral zitten mijn kinderen niet echt meer stil. Daardoor heb ik de laatste tijd geregeld "mislukte" foto's: ze kijken net weg, ogen zijn dicht, hebben zich net omgedraaid... Die mislukte foto's zou ik dan kunnen verwijderen. Ik kan dan ook kritischer zijn. Daarbij sluit ik niet uit dat ik in de toekomst wel meer van alle digitale mogelijkheden gebruik zal maken.

    Welk toestel kunnnen jullie me aanraden? (merk en type) Waarmee moet ik rekening houden? (pixels, lenzen, geheugenkaarten...)

    Alvast bedankt voor de tips en hulp die jullie me kunnen geven,
    Davy.

  • #2
    Re: Welk toestel aankopen?

    Oorspronkelijk geplaatst door Dafke
    Ik wil ook automatisch kunnen zoomen.
    bij mijn weten is er geen enkel toestel dat weet wat de eigenaar precies wil, en daar automatisch zoomend op reageert

    Comment


    • #3
      Re: Welk toestel aankopen?

      Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
      bij mijn weten is er geen enkel toestel dat weet wat de eigenaar precies wil, en daar automatisch zoomend op reageert
      Leuk idee, zouden ze nog moeten uitvinden!

      Natuurlijk bedoelde ik gewoon dat ik geen lenzen wil wisselen of zo. Gewoon: een alles-in-één camera.

      Comment


      • #4
        Re: Welk toestel aankopen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Dafke
        Hallo,
        Het is niet mijn bedoeling om die foto's achteraf digitaal te bewerken op mijn pc.
        Dat zal heel moeilijk worden om dat vol te houden in dit digitale tijdperk. Zelf bezit ik de Canon Powershot Pro1 en ben daar dik tevreden over, maar doe eens wat met de zoekfunctie. In ieder geval veel succes met je aankoop.

        groeten, Jan.
        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

        Comment


        • #5
          Re: Welk toestel aankopen?

          Ik denk dat je gewoon een digitale compact camera nodig hebt. En omdat je foto's van je kinderen wilt maken, en die misschien ook wel eens op een groter formaat wilt uitprinten, kun je dan het beste 4 of 5 megapixels nemen (de W serie van sony is ook erg goed) Ook kun je even letten op het formaat van het schermpje. je hebt schermpje van 1,8 tot 2,5 inch, en 2.5 inch is lekker groot. En dat rode ogen reductie zit tegenwoordig op elke camera, en ook bepaalt de camera tegenwoordig zelf of hij moet flitsen ja, of nee. Ik zou gewoon es naar de fotowinkel gaan, en je lekker laten informere, verschillende camera's vasthouden. Je bent toch niet verplicht om meteen een camera te kopen. Denk er nog es over na, en bepaal dan welke camera je wilt succes alvast.
          I create, therefore I exist

          D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

          Comment


          • #6
            Re: Welk toestel aankopen?

            Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
            bij mijn weten is er geen enkel toestel dat weet wat de eigenaar precies wil, en daar automatisch zoomend op reageert
            Jawel! Ik ken iemand (de Goemmer!) en die had een analoog compactje (ik denk van Minolta) en die zoomde automatisch! Stelde je scherp op iets ver weg, dan zoomde hij naar tele, stelde je scherp op iets dichtbij, dan pakte hij "breedhoek" (nu ja 35mm of zo). Echt waar!
            Ga met zo'ne mens niet op reis (ik spreek uit ervaring) bij elk landschapje staat die twee minuten fwieet fwiet fwieeeet (ja het was luidruchtig ook) een fwiiiiiieeeet fwiiieeeeet foto te maken! Kris<br>
            PS. Om het on-topic te houden... als je kinderen wil fotograferen wil je geen lange sluiter delay, bij de meeste mensen die van analoog naar een digitale compact overstappen werkt dit danig op de zenuwen! Dan kom je uit bij een reflex (prijzig) of bij de zeer snel reagerende Ricoh compactcamera's (leuk en goedkoop, maar qua beeld niet de beste).
            Last edited by krisd; 4 april 2005, 19:42.

            Comment


            • #7
              Re: Welk toestel aankopen?

              Als ik zo lees wat jij wilt hebben dan is de Fuji s7000 voor U SPECIAAL gemaakt
              Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

              Comment


              • #8
                Re: Welk toestel aankopen?

                Ga eens naar de Media-Markt: niet om te kopen, maar eens om de toestellen te voelen. Bijna alle toestellen liggen daar uitgestald. Dan weet je ook hoe compact ze kunnen zijn. Fuji s7000 is m.i. alles behalve compact; je steekt het niet in je binnenzak. Schrijf daar de mogelijke kandidaten eens op, en lees dan de reviews er eens op na. Heb je dan een beslissing genomen moet je afwegen of het de moeite loont ff naar Duitsland te rijden of toch in België te kopen.

                PS Panasonic heeft een mooi compact toestel met 6x optische zoom en een LCD van 2.0. ( zie http://www.dpreview.com/reviews/spec...nic_dmclz2.asp )

                Mvg,

                Comment


                • #9
                  Re: Welk toestel aankopen?

                  Helaas hebben digitale compactcamera's altijd een vertraging tussen het indrukken van de ontspanknop en het daadwerkelijk maken van de foto. Het verschilt wel per merk en type. Ik zou zeker eens gaan kijken op bv www.dpreview.com want daar staan allemaal vergelijkingen tussen de camera's in.
                  Misschien is een camera uit de Nikon coolpix serie of de Canon G serie wat?
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk toestel aankopen?

                    Aan allen, alleszins al bedankt voor de informatie.

                    Wat het aantal megapixels betreft, geen probleem: 4 à 5.

                    Ik lees echter ook heel veel over het type van lenzen. Dit zou ook van groot belang zijn. Veel hiervan klinkt me echter als Chinees in de oren. (al die types, nummers... help! ) Als ik in een winkel ga informeren, hoe weet ik dan of de lenzen goed zijn?

                    Al die technische gegevens bij de vergelijkingen tussen camera's op dpreview.com vind ik ook moeilijk. Ik weet niet altijd hoe ik die gegevens moet interpreteren. Zijn er dingen waar ik speciaal aandacht moet voor hebben?

                    Eén positieve noot: ik leer steeds bij.

                    Alvast bedankt,
                    Davy

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk toestel aankopen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door JLP
                      Helaas hebben digitale compactcamera's altijd een vertraging tussen het indrukken van de ontspanknop en het daadwerkelijk maken van de foto. Het verschilt wel per merk en type. Ik zou zeker eens gaan kijken op bv www.dpreview.com want daar staan allemaal vergelijkingen tussen de camera's in.
                      Misschien is een camera uit de Nikon coolpix serie of de Canon G serie wat?
                      Die Ricoh's hebben dus quasi geen vetraging maar niemand schijnt dit te weten. Dit, samen met het feit dat ze een echte breedhoek hebben (zoom vanaf "28mm") maakt ze volgens mij héél interessant (pas op, ik heb er nog nooit echt mee gespeeld). Ze zijn nog schappelijk van prijs ook. Het enige nadeel is dat ze niet tot de topklasse horen in beeldskwaliteit maar ik denk niet dat dat op 10x15 prints zichtbaar zal zijn. Ik zou die zeker niet overslagen! Kris.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk toestel aankopen?

                        Hoi,
                        Heb verleden week de LZ2 van Panasonic gekocht (bij Topfoto in Duren) ... heeft volgens mij alles wat een introductietoestel nodig heeft ... 5 Mega, 6X optische zoom, optische beeldstabilisator, compact formaat (past in binnenzak), burst mode (je kan verschillende kiekjes in één reeks na elkaar trekken), zeer zuinig (rond 250 foto's met 2 AA-tjes!!) en prijs onder de 350 euro (339 euro bij topfoto) ...
                        Je zet hem in de simpele modus en begint direct met succes te fotograferen ... ben je het een beetje gewoon, dan kan je al eens proberen om een aantal instellingen manueel te veranderen ...
                        (Review zie hierboven)
                        Groetjes,
                        Pascal

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk toestel aankopen?

                          de canon powershot reeks ben ik wel tevreden van. heb zelf nu de A70 en daar heb ik denk ik toch een aantal mooie foto's mee kunnen maken.
                          Zou dan wel voor de nieuwere gaan natuurlijk de a95 ofzo.
                          Uiteraard dit is persoonlijke mening. Ik vond toestel zeker in het begin geweldig, eventueel een negatief puntje bij mijn toestel dat die wat last had van ruis. Maar dat gaan de meeste compact camera's naar mijn idee wel hebben.

                          Succes ermee

                          Comment

                          Working...
                          X