Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk merk te kiezen voor overstap naar DSLR?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk merk te kiezen voor overstap naar DSLR?

    Hallo,

    Ik heb al iets meer dan een jaar plaatjes geschoten met mijn Nikon Coolpix 5700, maar nu begint het toch ferm te jeuken om te upgraden.
    Met het kiezen van een camera heb ik niet zo'n probleem, dankzij sites als dpreview waar alles perfect getest wordt.
    Het probleem waar ik mee worstel is eerder: ik heb nog niets van slr fotomateriaal, dus ik heb een volledig vrije keuze. Maar met welk merk ga ik dan best in zee? Persoonlijk denk ik dat qua kwaliteit Nikon, Canon, of nog andere niet veel voor elkaar moeten onderdoen. Het gaat mij dus meer om practische zaken, zoals prijs/kwaliteit, florerende tweedehandsmarkt, backwards compatibiliteit bij toekomstige verbeteringen, beschikbaarheid van goede camera's voor een goede prijs, innovativiteit van het merk ...
    Op gebied van lenzen ben ik geïnteresseerd in goede allround performantie, zonder in het absolute topgamma met dito prijzen te moeten vervallen.

    alvast bedankt voor tips!

    (ps: het is absoluut niet mijn bedoeling om een canon/nikon/xxx oorlog te ontketenen, gelieve het dus in de geest van de kerstperiode beschaafd te houden )
    Last edited by ODB; 26 december 2004, 16:07.
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

  • #2
    Re: Welk merk te kiezen voor een starter?

    Begrijp de vraag niet goed.

    Een aantal vaagheden waar je zelf wel het antwoord op hebt?

    Als je weet wat je wil en de belangrijke websites kent waar de verschillende modellen getest worden kan je toch een keuze maken?

    Comment


    • #3
      Re: Welk merk te kiezen voor een starter?

      Ik heb ook een CP5700 gehad. Ik heb nu een Nikon D70.

      Als je met de CP5700 kan werken dan zal je snel weg zijn met de D70 want de knoppen, dials, pictogrammen worden (bijna ) op dezelfde manier gebruikt.

      Een bijkomend voordeel is dat het toestel voor het moment zeergoed geprijsd is. In Duitsland krijg je zelfs 100 Eur terug van Nikon.

      Voor de rest is het keuzes maken, en je budget in het oog houden want je zit wel in andere prijssegment dan met de Prosumers. Maar dat zal je wel snel doorhebben.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Welk merk te kiezen voor een starter?

        Hoi

        Ben een beginner en heb eens gekeken naar de verschillende toestellen...
        De Nikon Coolpix 5700... is deze niet goed ?

        Veel mogelijkheden?

        Had ook gekeken naar de Fujifilm Finepix S7000

        Welk toestel zou het beste zijn?

        THNX
        Canon EOS 500D + EF 18-55 IS + EF-S 55-250mm IS

        Comment


        • #5
          Re: Welk merk te kiezen voor een starter?

          oppassen met een dslr.
          je koopt een dslr om (uiteindelijk) te upgraden.

          flitsers, lenzen, filters,...

          het leuke is: het hoeft niet maar ALLES kan.
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Welk merk te kiezen voor een starter?

            Ik begrijp je "probleem" wel; Eenmaal gekozen voor een bepaald merk, schakel je niet in één twee drie over naar een ander.
            Het is en blijft een persoonlijke voorkeur van de kooper vrees ik.
            Zelf vind ik die Nikon/Canon/pentax/Minolta oorlogjes altijd dikke zever!
            Als ge nu het verschil zou kunnen zien dat een foto met ne Nikon of dan wel met ne Canon genomen was zou ik nog zeggen ja, maar dat kunt ge dus NIET zien.
            Van de twee grootste merken (Canon/Nikon) is er behoorlijk wat 2de-hands materiaal beschikbaar, voor andere is dat iets minder.

            Je zou eens naar een vakhandel kunnen gaan, en daar "aan den lijven" voelen hoe een camera/lens aanvoeld, en daarop mijn aankoop baseren.

            Groeten Geert
            BD0316BE
            Canon

            Comment


            • #7
              Re: Welk merk te kiezen voor een starter?

              Oorspronkelijk geplaatst door CompaCta
              Ik begrijp je "probleem" wel; Eenmaal gekozen voor een bepaald merk, schakel je niet in één twee drie over naar een ander.
              Het is en blijft een persoonlijke voorkeur van de kooper vrees ik.

              Groeten Geert
              Inderdaad, dat is het hem juist. Het is duur gerief, en daarmee wil ik van eerste keer de juiste keuze maken zodat ik bij één merk kan blijven, zonder dat de enige reden om bij merk X te blijven is dat ik er al een half fortuin heb ingestoken.
              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

              Comment


              • #8
                Re: Welk merk te kiezen voor overstap naar DSLR?

                dat is het hem juist. Het is duur gerief, en daarmee wil ik van eerste keer de juiste keuze maken zodat ik bij één merk kan blijven
                Dit is natuurlijk persoonlijk, maar met een keuze tussen Canon en Nikon zit je volgens mij altijd goed.
                Het grotere aanbod 2de-hands materiaal zou voor mij een rede zijn om tussen die twee te kiezen.
                Ik had al Canon materiaal (wat buiten nog één analoog-body allemaal verkocht is) dus mijn keuze was niet zo moeilijk. Mede door de prijs van de 300D de overstap gedaan naar digitaal, maar de prijs van beide merken is sinds de komst van de D70 ook opnieuw wat dichter naar elkaar toe gegroeid.

                Groeten Geert
                BD0316BE
                Canon

                Comment


                • #9
                  Re: Welk merk te kiezen voor overstap naar DSLR?

                  Zowel Nikon als Canon geven je vrijwel onbeperkte mogelijkheden. Ga dan voor het op dat moment beste toestel kwa prijs/kwaliteit.

                  Het vorige toestel dat ik gebruikte was ook een CP5700. Optisch mooi toestel, maar veeeeeel te traag.

                  6 maanden geleden koos ik voor een D70, toen zonder veel competitie in deze klasse.

                  Nu zou ik wellicht ook de Canon 20D overwegen, maar die is toch duurder dan de D70.

                  Ik heb geen spijt van de stap naar Nikon.
                  Maar met een Canon zou ik ook tevree zijn.

                  Eens gekozen, blijft gekozen...
                  Je bent er dus een beetje mee getrouwd.
                  Last edited by Jokke; 26 december 2004, 16:30.
                  BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk merk te kiezen voor overstap naar DSLR?

                    ben zelf ook overgestapt van de CP5700 naar de D70
                    en je bent er rap mee vertrouwd
                    body is één zaak
                    nog belangrijker zijn de lenzen en da kan ook vrij duur worden

                    dus tenzij je een voorkeur voor Canonlenzen hebt, zou ik de D70 overwegen met de kitlens
                    is een goed begin
                    later kan je een tele aanschaffen en/of lichtsterke 2.8 lenzen

                    pas op 't gaat je geld kosten hé
                    maar heb er nog geen seconde spijt van gehad
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk merk te kiezen voor overstap naar DSLR?

                      Kijk eens uit naar een tweedehands 300D of 10D , Je kan veel toestellen vinden die nog garantie hebben , dan heb je misschien wat meer speelruimte om aan lenzen te denken ?
                      http://www.dullaert.net

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk merk te kiezen voor overstap naar DSLR?

                        Een 300D zou nu héél goed zijn voor een goede lens bij te kopen ... Maar als je liever bij Nikon blijft, sjah, dan blijf je maar bij Nikon hé
                        Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk merk te kiezen voor overstap naar DSLR?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ODB
                          Het gaat mij dus meer om practische zaken, zoals prijs/kwaliteit,
                          Ik denk dat er op dat punt geen echte winner en/of verliezer is. Alle merken hebben hun sterktes en zwaktes (door jou af te wegen.)

                          florerende tweedehandsmarkt,
                          zou zelf hier het voordeel geven aan Pentax: ze smijten de lenzen om zo te zeggen naar je kop. Maar ben mij ervan bewust dat anderen dan weer zouden zeggen Canon. Alles hangt af van de lens/lenzen die je wil...

                          backwards compatibiliteit bij toekomstige verbeteringen,
                          hier zonder enige twijfel het voordeel voor Pentax: alle lenzen en de meeste accesoires ooit voor Pentax gemaakt kunnen op een ist D(s) gebruikt worden.
                          Wat betreft compatibiliteit zou ik zeggen: blijf mijlenver van Nikon itt. wat er meestal wordt beweerd. Om maar één voorbeeld te geven: de D70 lust geen kaas van manuele Nikkors en ook oude flitsen zijn alleen manueel bruikbaar (wat ze weinig interessant maken.)

                          beschikbaarheid van goede camera's voor een goede prijs,
                          allemaal op Minolta en Fuji na. (prijs speelt in hun nadeel.)

                          innovativiteit van het merk ...
                          dan moet je bij Minolta zijn: draadloos flitsen, AntiShake, AF, etc, etc: ze zijn allemaal door Minolta geïntroduceerd...


                          Op gebied van lenzen ben ik geïnteresseerd in goede allround performantie, zonder in het absolute topgamma met dito prijzen te moeten vervallen.
                          Alle merken heben goede all-rounders:
                          Canon bvb 17-85 IS
                          Nikon: 18-70 Dx
                          Pentax DA 16-45
                          Minolta 24-105
                          http://www.digifotofreak.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk merk te kiezen voor overstap naar DSLR?

                            helemaal met MarcFoto eens had het niet beter kunnen verwoorden.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk merk te kiezen voor overstap naar DSLR?

                              OK, bedankt allemaal.
                              Ik ga er nog eens goed over denken, maar t zal waarschijnlijk wel een nikon of canon worden. K voel mij vooral aangetrokken tot de 20D, maar das wel een ferme brok uit mijn budget
                              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                              Comment

                              Working...
                              X