Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat na Canon 300D en beperkt budget?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat na Canon 300D en beperkt budget?

    Ik ben helemaal nieuw in de wereld van fotografie. Ik ben hier mee begonnen om een bezigheid te hebben tijdens mijn depressie en ik merk dat ik het erg fijn vind om met mijn camera op stap te gaan. Ik heb momenteel een Canon Eos 300D, maar er blijkt een vuiltje/vlekje in het toestel te zitten waardoor alle foto's eindigen met een vlek op. Dit krijg ik er niet af aangezien dat het in de body zit achter een glaasje. (iemand tips om dit te kunnen verwijderen of doe ik hier mijn camera mee kapot?)

    Ik zit er nu over te denken om een ander toestel aan te schaffen. Ik heb de standaard lens die bij deze camera zat, verder geen. Ik gebruik de camera vooral om foto's van de kinderen te nemen en foto's in de natuur. Een camera die niet stilzittende objecten wat aan kan is handig dus. Ik heb geen enorm budget en ben dan ook vooral aan het denken aan een 2de hands toestel. Ik kreeg de aanbieding van iemand om een Canon Eos 400D over te kopen voor 100euro, maar dit gaat dan alleen over de body zonder lenzen. Is dit een goede prijs of niet? Ik zoek eigenlijk vooral een camera mét extra lens zodat ik in de natuur nog beter kan inzoomen op details.

    Kunnen jullie mij misschien helpen met wat voor toestel ik verder zou kunnen? Ik zou er toch makkelijk een paar jaar verder mee moeten kunnen doen zonder teleurgesteld te worden. Ik merk dat ik zelf door de bomen het bos niet meer zie.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

    300D was destijds mijn eerste digitale spiegelreflex.
    Mijn tweede was een 50D. Die heb ik 9 jaar gehad en is mij uitstekend bevallen. Zijn op dit moment voor zo’n €200 of minder te koop. Bij een normaal aantal clicks een fijne camera. En je oude lens past er op.
    De mijne is te koop, maar ik woon in het noorden van Nederland en dat is niet handig. Kan eventueel leveren in Limburg (Geleen) over een week, via mijn dochter .

    Comment


    • #3
      Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

      Opsturen naar België met DHL parcel kost ook maar €9,00 hoor.
      @ TS, met een 400D schiet je niet veel op hoor.
      Aangezien je geen echte freak zijt zou ik uitkijken naar een 50D of hoger maar zeker niet lager dan 50D.
      Beet(je geduld oefenen en je zult wel beet hebben.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

        Ook voor mij was de 300D mijn eerste digitale spiegelreflex. Het is anno 2020 nog steeds een prima camera als je begint met fotografie.

        Het vlekje waar je last van hebt, is een sensorvlekje. Ik zou denk ik eerst proberen je sensor te (laten) reinigen en dan ondertussen lekker door te sparen voor een betere camera. Als je googlet op "sensor reinigen" dan vind je diverse websites met uitleg over hoe je dit zelf kunt doen. Je loopt hierbij het risico dat je je sensor beschadigt, maar als je toch al bereid bent om een andere tweedehands camera te kopen, zou je het natuurlijk gewoon kunnen proberen.
        Er zijn ook bedrijven die dit voor je kunnen doen. Kost misschien een paar tientjes, maar dan kun je die €100,- voor die 400D besparen.
        Tenslotte is het ook vrij eenvoudig om de sensorvlekjes met behulp van software uit je foto's te verwijderen. Ook hier zijn goede handleidingen van te vinden op internet.

        De prijs van €100,- voor die 400D vind ik overigens aan de hoge kant. Als je online zoekt, dan vind je 400D's zonder lens voor prijzen van €50,- tot €90,-. Ik zag er ook eentje voor €80,- bij een fotozaak, inclusief 1 jaar garantie. Het verschil in kwaliteit met de 300D zal niet heel erg groot zijn.

        De lens die je bij je 300D hebt, past ook op een 400D.

        Comment


        • #5
          Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

          Oorspronkelijk geplaatst door Wouter! Bekijk bericht
          Ook voor mij was de 300D mijn eerste digitale spiegelreflex. Het is anno 2020 nog steeds een prima camera als je begint met fotografie.

          Het vlekje waar je last van hebt, is een sensorvlekje. Ik zou denk ik eerst proberen je sensor te (laten) reinigen en dan ondertussen lekker door te sparen voor een betere camera. Als je googlet op "sensor reinigen" dan vind je diverse websites met uitleg over hoe je dit zelf kunt doen. Je loopt hierbij het risico dat je je sensor beschadigt, maar als je toch al bereid bent om een andere tweedehands camera te kopen, zou je het natuurlijk gewoon kunnen proberen.
          Er zijn ook bedrijven die dit voor je kunnen doen. Kost misschien een paar tientjes, maar dan kun je die €100,- voor die 400D besparen.
          Tenslotte is het ook vrij eenvoudig om de sensorvlekjes met behulp van software uit je foto's te verwijderen. Ook hier zijn goede handleidingen van te vinden op internet.

          De prijs van €100,- voor die 400D vind ik overigens aan de hoge kant. Als je online zoekt, dan vind je 400D's zonder lens voor prijzen van €50,- tot €90,-. Ik zag er ook eentje voor €80,- bij een fotozaak, inclusief 1 jaar garantie. Het verschil in kwaliteit met de 300D zal niet heel erg groot zijn.

          De lens die je bij je 300D hebt, past ook op een 400D.
          Door een sensorreiniging kan je de sensor niet beschadigen hoor
          Voor de sensor ligt namelijk nog een beschermplaatje (filter), dat zou je kunnen beschadigen maar dan moet je al heel lelijk doen
          Ik doe het al vele jaren zelf bij mijn camera's, nog geen problemen gehad
          Doch inderdaad als je het niet vertrouwt kun je best eens een fotowinkel binnenstappen

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

            Voor mij was de Canon 300D ook de eerste digitale spiegelreflexcamera (het was de eerste "betaalbare" DSLR).

            De sensor reinigen is niet moeilijk, maar het moet wel op de juiste manier gebeuren omdat er anders kans is dat de sensor beschadigd wordt.
            Je kan dat laten doen, maar als je de juiste "gereedschappen" koopt dan kan je dat gemakkelijk zelf.
            Op YouTube zijn er filmpjes genoeg met uitleg over het reinigen van de camerasensor.
            Het voordeel is dat als je nu iets fout doet met een camera die nog een heel beperkte "verkoopwaarde" heeft is dat het financiële risico heel klein is.
            En je kan dan op de 300D oefenen om de sensor te reinigen zodat je het later ook zelf kan doen als je ooit een duurdere camera koopt (dan krijg je er meer vertrouwen in, als je het één keer hebt gedaan dan is het de volgende keer geen probleem meer).


            Elke opvolger van de 300D zal een betere fotokwaliteit leveren, en vooral de meest recente zullen tweedehands meer geld moeten kosten.
            Welke camera je dan het best koopt is afhankelijk van het beschikbare budget, hoe meer je kan (of wil) uitgeven, hoe beter recenter (en beter) de camera zal zijn.
            Hou er rekening mee dat niet alle Canon camera's werken met Compact Flash kaartjes, maar als je een camera koopt waar SD kaartjes in gebruikt worden (400D), dan is dat normaalgezien geen heel groot probleem want SD kaartjes zijn vrij goedkoop (goedkoper dan de Compact Flash geheugenkaartjes die je in de 300D gebruikt).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

              De vlek blijkt een beschadiging te zijn en dus geen weg te reinigen vlekje wist een kennis me te zeggen die fotograaf is.

              Is de Canon 700D een goed toestel? Mijn budget is maximum 300euro, een extra lens zou wel fijn zijn.

              Bedankt alvast voor jullie reacties.

              Comment


              • #8
                Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

                Oorspronkelijk geplaatst door Yonesca Bekijk bericht
                De vlek blijkt een beschadiging te zijn en dus geen weg te reinigen vlekje wist een kennis me te zeggen die fotograaf is.

                Is de Canon 700D een goed toestel? Mijn budget is maximum 300euro, een extra lens zou wel fijn zijn.

                Bedankt alvast voor jullie reacties.
                Heeft hij de sensor bekeken met een verlicht vergrootglas ?
                Met het blote oog is dit amper of moeilijk te zien hoor
                Lijkt me sterk dat de sensor zou beschadigd zijn als je er zelf nooit bent aan geweest

                Met je vooropgestelde budget zal je naar tweedehands toestellen moeten gaan veronderstel ik
                Een 700D is inderdaad een goed toestel en al veel recentere technologie, dus daar kom je makkelijk een tijdje mee verder.
                Ik ken mensen die prachtige opnames maken met een 450D, dus zo zie je maar dat de persoon achter het toestel zeker van zeer groot belang is en niet enkel het gebruikte materiaal
                Een lens erbij voor die prijs lijkt me wat teveel van het goede, maar wie weet heb je geluk als iemand dit leest en nog wat spullen heeft liggen

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

                  Ik heb een tijdje een 700D gehad, dat is zeker geen slechte camera, als je die kan vinden binnen je budget dan is dat een veel betere keuze dan een 400D.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

                    Als je de 700D voor 300 euro op de kop kan tikken heb je zeker een goede zaak gedaan. Daar moet dan wel minstens een lens bij zijn anders kan je die beter kopen op ebay of zo. Daar staan ze rond de 250 a 300 euro MET kitlens.
                    Is een erg goed toestel trouwens. Ik denk dat je plat achterover zal vallen als je zal merken hoeveel beter die camera al is ivm de 300D.
                    Ja zal dat vooral merken aan de ruisprestaties die veel beter zijn in donkere omstandigheden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Heeft hij de sensor bekeken met een verlicht vergrootglas ?
                      Met het blote oog is dit amper of moeilijk te zien hoor
                      Lijkt me sterk dat de sensor zou beschadigd zijn als je er zelf nooit bent aan geweest
                      Ik heb dit toestel gekregen van iemand, dus geen idee wat er voordien mee gebeurd is. Je ziet met het blote oog het vlekje zitten. Je kan er onmogelijk aan aangezien het niet aan de buitenkant zit.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

                        Wat voor lens is aan te raden? Ik heb mijn 18-55 kitlens nog liggen van mijn 300D dus die kan ik zeker nog gebruiken op mijn andere toestel.
                        Ik neem graag foto's aan het water bij ons waar veel vogels zitten, maar ook in de dierentuin bijvoorbeeld waar mijn kitlens niet voor volstaat omdat ik niet genoeg zoom heb.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

                          Dag,
                          de EFs 55-250 STM is uitermate goed geschikt voor toestellen zoals de 700D.
                          Die kun je ook makkelijk tweedehands vinden, voor een dikke € 100.

                          Succes
                          Filip

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Yonesca Bekijk bericht
                            Ik heb dit toestel gekregen van iemand, dus geen idee wat er voordien mee gebeurd is. Je ziet met het blote oog het vlekje zitten. Je kan er onmogelijk aan aangezien het niet aan de buitenkant zit.
                            Oei, da's niet goed dan, spijtig uiteraard

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat na Canon 300D en beperkt budget?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Yonesca Bekijk bericht
                              Wat voor lens is aan te raden? Ik heb mijn 18-55 kitlens nog liggen van mijn 300D dus die kan ik zeker nog gebruiken op mijn andere toestel.
                              Ik neem graag foto's aan het water bij ons waar veel vogels zitten, maar ook in de dierentuin bijvoorbeeld waar mijn kitlens niet voor volstaat omdat ik niet genoeg zoom heb.
                              Die oude 18-55 kitlens van de 300D was nu niet onmiddellijk een geweldig goed objectief, maar toen goed genoeg voor een 6 Mpix camera.
                              Gelukkig zijn de recente opvolgers (18-55 IS STM) stukken beter. Een 55-250 IS is ook een aanrader.
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X