Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat kost het allemaal??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat kost het allemaal??

    Als bezitter van de canon G3 (waar ik nog heel gelukkig mee ben) wil toch iets verder gaan, denkende aan een SLR.
    Ik denk nu aan bv, d100 of d70 van Nikon of 300d of 10d van Canon.
    Natuurlijk zeggen jullie nu "het ligt er aan wat je wilt uitgeven"
    Dat begrijp ik natuurlijk wel.
    Vandaar mijn vraag:
    Wat ben ik ongeveer kwijt voor een goede SLR met bijbehorende lenzen.
    Kan je allemaal opzoeken op internet is jullie antwoord dan weer, maar het probleem is dat ik niet weet wat voor lenzen ik nodig heb voor dergelijke camera's.
    Wie kan mij een beetje wegwijs maken in dit doolhof van mogelijkheden, vooral met die lenzen?
    Groeten Sambal
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Als je begint bij de body, Canon of Nikon (prijs en kwaliteit liggen op een lijn), met de bijhorende kitlens kan je al behoorlijk wat. Koop daar dan een zoom lens bij, vertrekkend bij 28 a 50 tot 200 a 300 (persoonlijk heb ik een 28-300)en je hebt al 'n serieus bereik.
    Daar voeg je nog wat geheugen bij en 'n flitske...
    en ben je al 'n 1500 a 2000 euro kwijt.

    De volgende lenzen die je dan koopt hangen af van wat je verder wil doen. Macro, tele,... maar dat wist je al.

    Groeten,
    Erik

    Comment


    • #3
      Originally posted by aqw0
      Als je begint bij de body, Canon of Nikon (prijs en kwaliteit liggen op een lijn), met de bijhorende kitlens kan je al behoorlijk wat. Koop daar dan een zoom lens bij, vertrekkend bij 28 a 50 tot 200 a 300 (persoonlijk heb ik een 28-300)en je hebt al 'n serieus bereik.
      Daar voeg je nog wat geheugen bij en 'n flitske...
      en ben je al 'n 1500 a 2000 euro kwijt.

      De volgende lenzen die je dan koopt hangen af van wat je verder wil doen. Macro, tele,... maar dat wist je al.

      Groeten,
      Erik
      Kun je me nog een korte uitleg geven over waar die 28 en die 300 voor staan?
      Ik lees het vaak maar weet niet precies wat het het betekend.
      Ik denk dat er zo nog veel mensen zijn die dat niet weten en voor vele van jullie is dit gesneden koek zoals we in nederland zeggen.
      Ik hoor het wel, Groeten Sambal
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #4
        Voor zover ik weet moet je 300 gedeel door 28 doen = 10,71 en dan heb je dus ongeveer tien keer optische zoom. Als dit niet goed is dan corrigeert iemand me maar!
        "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

        Comment


        • #5
          Ik denk dat je voor de cam, een tweetal lenzen (met een verdeeld bereik tussen zeg maar 28 (breed) en 200 (tele) ), geheugen, extra batterij, flits en cameratas heel snel moet rekenen op een €2500 à €3000.

          MAAR dat bedrag blijft afhankelijk van je camerakeuze 300D/D70 tov D100/10D en de lenzen... You get what you pay for!
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Is 2dehands een optie??? 500-700 euro voor een body (D30/D60) als je geluk en wat geduld hebt en met wat startlenzen kan je al een begin maken voor <1000 euro. En daarna uitbouwen (al wil je het niet, het gebeurt toch )
            www.lowspark.nl

            Comment


            • #7
              Originally posted by jijsambalbij
              Kun je me nog een korte uitleg geven over waar die 28 en die 300 voor staan?
              Ik lees het vaak maar weet niet precies wat het het betekend.
              Ik vrees, "met alle respect", als je niet weet waar de 28 en 300 voor staan, je nog niet echt klaar bent voor dslr. Een prosumer zou volgens mij, op dit ogenblik een betere tussenstap zijn om dan naar dslr over te schakelen. Voor minder dan 1000 euro heb je tegenwoordig prachtige prosumercamera's met groot zoombereik en met de instelmogelijkheden van een dslr. Denk maar aan de nikon coolpix 8700 - Minolta A2 of fuji FinePix S20. Stuk voor stuk prachtige camera's, en meer dan waardige opvolgers voor je G3.

              Mijn gedacht hé
              Oli.

              Edit: kijk hier maar eens: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=43428 1000 euro inclusief extra batterijgrip.

              Comment


              • #8
                Ik weet niet of je een prosumer-tussenstap moet maken. De D70 bijvoorbeeld, heeft een uitgebreid pakket prosumerfuncties aan boord, zodat je er eenvoudig mee kan beginnen, maar ook verder in kan doorgroeien naar echte SLR-fotografie, zonder auto-toestanden.

                Er staat een prima inleiding tot en basiscursus digitale fotografie op de homepage van Belgium Digital...

                In elk geval:

                28-300 is het zoombereik van een lens, van minimum brandpuntsafstand, tot maximumbrandpuntsafstand, hoe hoger, hoe meer tele, en bijgevolg is lager meer groothoek.

                Bij klassieke 35mm film SLR's werd 50mm zowat aanzien als een standaardbrandpuntsafstand, omdat de beeldhoek vrij goed overeen stemt met wat de mens aanvoelt als zijn gezichtsveld. Kleiner heet 'groothoek', groter tele.

                Extra weetje voor digitale camera's met ccd's die kleiner zijn dan een kleinbeeldnegatief: deze getallen op de lens, moet je vermenigvuldigen met de factor die aangeeft hoeveel groter een kleinbeeldnegatief is tegenover de ccd. Bij een D70 bijvoorbeeld 1.5

                Je lens 28-300 is dus niet langer een 28-300 op een digitale SLR maar -in D70 geval- een 42-450. Je zoomfactor blijft dus wel hetzelfde, maar alles schuift op naar tele.

                Nu ja... er is zoveel over te vertellen... Er bestaan ook prima avondscholen en zo als je je ECHT de kunst van het fotograferen wil meester maken tot in de fijnzinnige details...

                'k hoop dat je ondanks de turbo-uitleg toch iets wijzer bent geworden...

                Comment


                • #9
                  Ik ga deze zomer overstappen naar digitaal en ben dus ook aan het uitkijken wat mij dat gat kosten. Natuurlijk heb ik nog geen Cf-haartjes en moet ik die er nog bijkopen ...

                  Canon EOS10D
                  SanDisk Ultra II 512Mb (2x)
                  Tamron 28-300 (wordt 45-480)
                  Naamlose BP-511
                  ==> Totaalprijs : 2050€

                  Daarna wordt het sparen voor een Sigma 18-50 ... om m'n groothoek terug te krijgen ...

                  Ik denk dat je voor 2500€ al heel mooi materiaal kunt krijgen ...

                  Greetz,

                  EBOS
                  Don't dream your life, live your dream !
                  just some camera ...http://www.andries.net.tf

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Koen_vervoort
                    Ik weet niet of je een prosumer-tussenstap moet maken. De D70 bijvoorbeeld, heeft een uitgebreid pakket prosumerfuncties aan boord, zodat je er eenvoudig mee kan beginnen, maar ook verder in kan doorgroeien naar echte SLR-fotografie, zonder auto-toestanden.
                    Natuurlijk, maar om een dslr "echt" tot z'n recht te laten komen heb je kwalitatieve lenzen nodig en dan ben je een veelvoud van de prijs van een prosumer kwijt.
                    Laat ons eerlijk wezen:
                    voor een budget van 1000euro heb je een prosumer met 28/200 of zelfs 35/280 lenzen. Om een dslr te hebben met hetzelfde breedhoek - zoom vermogen heb je in de budgetklasse 2 lenzen voor totaal van 1000 a 1100 euro nodig (28-70 2.8 en 70-200 2.8). Alleen zie ik dan het nut niet van een dslr te kopen: je hebt geen toplenzen, maar je bent wél veel meer geld kwijt dan een prosumer, nl 2000 euro en foto's die géén meerwaarde bieden.

                    In het andere geval - toplenzen (28/70 en 70/200 ook 2.8) en we spreken van 900 euro voor de 28/70 en 1900euro voor de 70/200 - lenzen alleen! Hetgeen zéker de moeite waard is, maar toch niet aan te raden aan mensen die geen idee hebben waar de 28 of de 300 voor staan.

                    verdiep je eerst in het prosumergamma, de optiek, fotografie in het algemeen en maak dan de overstap naar dslr. Leer niet lopen voor je kan stappen

                    Oli

                    @EBOS: 1500euro over hebben voor een 10d (één van de beste en betaalbare dslr's op de markt) en 300 € voor de lens investeren, is als een BMW met een ladamotor kopen een Nikon cp8700 zal betere resultaten en groter zoombereik geven dan je 10d met tamronglas!

                    Comment


                    • #11
                      Ik vrees wel dat Oli ergens een punt heeft hoor.Wat baat het een DSLR te kopen en dus veel geld uit te geven aan een dure body als je er dan bij wijze van spreken "rommelglas" gaat opzetten.Tuurlijk moet je ergens beginnen en kan je later betere lenzen kopen.Dat is wel zo maar dan gaat een prosumer veel betere kwaliteit geven.

                      En bedenk dat eigenlijk de body de echte "verliespost" is en dat het de lenzen zijn waarin je je centen moet investeren want die ga je jaren én jaren gebruiken,ook als je een andere body koopt over enkele jaren.Je mag een camera hebben met veel mooie knopkes en functies maar als het glas dat ervoor staat niet kwalitatief is gaan je foto's inderdaad niet al te geweldig zijn vrees ik en gaan er heel wat mensen ontgoocheld zijn.

                      Bedenk ook dat je met een DSLR veel meer nabewerking nodig hebt.Een DSLR kopen om JPEG's die kant en klaar zijn uit de camera te toveren is zonde en kan ook weleens tegenvallen,maar dit is puur m'n persoonlijke mening.
                      Danny's Photosite

                      Comment


                      • #12
                        Ja, en als je auto leert rijden, kan je best ineens een BMW kopen, want al de rest is rommel. Anders kan je beter ne velo kopen... Komaan, mannen, be serious!

                        “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                        Scott Adams

                        Comment


                        • #13
                          Ik vind beide gedachtengangen goede punten bevatten, dus zal het van z'n budget en doorgroeiplannen afhangen...

                          Misschien kan je inderdaad stellen dat diezelfde body tegen dat je je prosumer beu bent zoveel minder zal kosten als wat de prosumer je nu gekost heeft als je niet het allernieuwste model neemt.

                          Maar dan zit je toch nog met een tweede 'overstap' achteraf...

                          Comment


                          • #14
                            't Kost toch allemaal veel hoor. De fototas, het geheugen, de grip, batterijen, filterkes, ... alles kost aardig wat. De lenzen natuurlijk het meest. Onlangs vroeg mijn vrouw: wat is die fototas (met alles erin) nu al waard? Ik ging effe aan het rekenen, en werd niet goed...
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #15
                              Nie te veel bij nadenken, jong! Slecht voor den tikker...
                              Originally posted by Jochen
                              't Kost toch allemaal veel hoor. De fototas, het geheugen, de grip, batterijen, filterkes, ... alles kost aardig wat. De lenzen natuurlijk het meest. Onlangs vroeg mijn vrouw: wat is die fototas (met alles erin) nu al waard? Ik ging effe aan het rekenen, en werd niet goed...

                              “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                              Scott Adams

                              Comment

                              Working...
                              X