Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    Misschien is CMOS minder stabiel dan CCD ??
    Het grootste voordeel van een CMOS sensor (A/D conversie per afzonderlijke cel) is ook z'n grootste nadeel (verschillen per cel). Canon heeft een aantal interessante ontwikkelingen gedaan die ruis minimaliseren en onderlinge verschillen in cellen terugdringen.

    CMOS is op dit moment vooral economisch winnaar, maar technisch kan CCD best betere resultaten opleveren (als er maar genoeg geld in R&D gepompt wordt).

    Comment


    • #17
      Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

      Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
      Het grootste voordeel van een CMOS sensor (A/D conversie per afzonderlijke cel) is ook z'n grootste nadeel (verschillen per cel). .....).
      Moet ge mij eens uitleggen hoe Canon die 14 bit A/D conversie implementeert op celbasis ? Ik kan bijna niet geloven dat ze meteen ook 10+miljoen 14 bit A/D's geintegreerd hebben op de sensor van bvb een 40D ? 't zou zo een sensorchip van een halve kilo kunnen worden met een fill factor van 5% of minder ..
      zeker gezien de complexiteit van APS ...http://en.wikipedia.org/wiki/Active_pixel_sensor
      Rob galbraith heeft er een leuk stukje over geschreven
      http://www.robgalbraith.com/public_f...hite_Paper.pdf maar de enige conversie die op celnivo gebeurt is "..Because CMOS sensors have a converter at each photodiode to transform the charge to voltage, each row of photodiodes can be read separately, and multiple channels of sensor data can be read out simultaneously at high speed..." en dat is allesbehalve A/D conversie !

      Er wordt hier gedaan alsof CMOS het moderne godsgeschenk is aan sensortechnologie ?? Gut de techniek is in de transistor- en ICtechnologie al stokoud .. Het voordeel is het heel lage stroomverbruik omdat "MOS" technologie gebruik maakt van spanningssturing ipv stroomsturing voor "klassieke" transistoren ..
      zie



      Ondertussen doopt men alles wat ook maar met MOS te maken heeft gemakkelijkheidshalve maar CMOS .. de vlag dekt IMHO al lang de lading niet meer
      Dat men er nu in slaagt om sensoren te maken waarbij de lichtgevoelige cellen een "MOSFET" staart hebben is allesbehlave een wereldwonder en een techniek die zo bekend en stabiel is als de vroegere kasseistenen ..
      oh well ...

      Comment


      • #18
        Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        en dat is allesbehalve A/D conversie !
        Daarin was ik abuis - weet ook niet wat mij bezielde toen ik dat typte .

        En je hebt gelijk hoor, CMOS is al stokoud. Zonder nu een nieuwe hoog-technische discussie te gaan voeren zien we wel dat er aan de CMOS image sensor nog immer doorontwikkeld wordt. Residual noise reduction is bijvoorbeeld zo'n nieuwe techniek).

        Comment


        • #19
          Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Dat men er nu in slaagt om sensoren te maken waarbij de lichtgevoelige cellen een "MOSFET" staart hebben is allesbehlave een wereldwonder en een techniek die zo bekend en stabiel is als de vroegere kasseistenen ..
          Mooi, Reggulus, jij lijkt er iets van te weten.
          Vind jij zelf dat de nieuwste CMOS techniek beter is dan de nieuwste CCD techniek? En wel in hoeverre (snelheid en stroomverbruik kennen we onderhand) beinvloed dit bijv DR, etc?

          Karel

          Comment


          • #20
            Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

            Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
            Het grootste voordeel van een CMOS sensor (A/D conversie per afzonderlijke cel) is ook z'n grootste nadeel (verschillen per cel). Canon heeft een aantal interessante ontwikkelingen gedaan die ruis minimaliseren en onderlinge verschillen in cellen terugdringen.

            CMOS is op dit moment vooral economisch winnaar, maar technisch kan CCD best betere resultaten opleveren (als er maar genoeg geld in R&D gepompt wordt).
            ADC bevindt zich niet noodzakelijk op de CMOS sensor. Nikon D300 heeft bvb een externe ADC.
            Sony heeft deze sensor voor de A700 aangepast en de ADC's op de sensor zelf geplaatst, met name 1 ADC per kolom, dus in totaal ongeveer een 4000 ADC's. Dit om de afstand (vertaal ruis) van het analoge signaal te beperken. Zelfde technologie wordt ook toegepast in hun 24mp FF CMOS sensor.
            Deze methode verhoogt de S/N en ook de snelheid, welke met huidige CCD technologie niet te halen is, nml een scan rate van meer dan 6 frames/sec en dit voor 24mp beelden.

            Canon gebruikt wel een terugkoppeling systeem om de ruis te reduceren, en ik dacht dat dit per pixel geimplementeerd is, en ook de oorzaak, van in sommige gevallen, iets te cleane plastiekachtige beelden.

            Comment


            • #21
              Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

              Heb je daar ook ergens een tech spec van (application note? oid) ? want dat interesseert mij wel .. omdat ze dan ook samen met de A/D de nodige (digitale) registers mee moeten integreren in de chip anders kunnen ze die gedigitaliseerde data nergens kwijt tot ze uitgelezen worden ?

              Comment


              • #22
                Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

                Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                Mooi, Reggulus, jij lijkt er iets van te weten.
                Vind jij zelf dat de nieuwste CMOS techniek beter is dan de nieuwste CCD techniek? En wel in hoeverre (snelheid en stroomverbruik kennen we onderhand) beinvloed dit bijv DR, etc?

                Karel
                Dat is IMHO technologisch koffiedik kijken omdat technische specificaties over die sensortechnologie maar mondjesmaat te vinden is en de fabrikanten laten zich absoluut niet in de kaart kijken omdat de concurentie zeker meeluistert.
                Het is wel duidelijk dat men daar overal met man en macht aan R&D aan 't sleutelen is om de technologie te verbeteren zeker nu er zo een massale vraag is naar digitale fotografie ... mogelijk spelen er in de implementatie van CCD of CMOS gewoon de simpele bedenkingen mee dat de uitval voor de fabrikatie van grote (APS en FF) sensoren gewoon veel lager is in CMOS dan in CCD (ttz het afleveren van het aantal "foutloze" chips) misschien is het zo dom als dat maar dit is maar een gok .. .. zelf denk ik dat puur op characteristieken gebied beide gewoon haasje over spelen maar je zit wel met het probleem dat de ene maar bvb 1/1.8" groot en de ander APS-C formaat is .. de toepassingsgebieden overlappen mekaar nauwelijks ...
                (Ik heb een tijdje Sony CX-News gevolgd voor de kleinere sensoren maar per slot van rekening wordt men daar op 't eind ook niet echt veel wijzer mee )
                FWIW
                Last edited by Guest41; 28 maart 2008, 22:05.

                Comment


                • #23
                  Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

                  Voor ruis weet ik het niet, maar als het over dynamisch bereik en kleurenpallet gaat dan kan niemand tippen aan Fuji's superCCD dacht ik, en dat is, zoals de naam het al zegt , een CCD technologie...
                  http://www.digifotofreak.nl

                  Comment


                  • #24
                    Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Heb je daar ook ergens een tech spec van (application note? oid) ? want dat interesseert mij wel .. omdat ze dan ook samen met de A/D de nodige (digitale) registers mee moeten integreren in de chip anders kunnen ze die gedigitaliseerde data nergens kwijt tot ze uitgelezen worden ?

                    Pre-PMA 2008: In a surprise move Sony today announced its entry into the rapidly-expanding 24x36mm imaging sensor market with its own 24.81 megapixel CMOS offering. Joining Canon and Nikon in the full-frame market, this new chip promises to output all pixels at 6.3 fps with lower noise than other designs of similar pixel-pitch thanks to its “Column-Parallel A/D Conversion Technique” whereby each column of photosites is given its own Analogue to Digital Converter. The ADCs themselves are 12-bit, flying in the face of current trends which are toward 14-bit devices but the combination of speed, dynamic range and sheer resolving power displayed by this sensor make it one to watch for when Sony puts into full production hopefully before the year is out.

                    Als je zoekt vind je iets meer gedetaileerde uitleg van Sony zelf.

                    Voor de A700 sensor is het blokdiagram + beschrijving beschikbaar, weet het zo direct niet meer staan maar met wat zoekwerk vind je het wel.

                    Comment


                    • #25
                      Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

                      Bedankt ... hier meer info voor de freaks


                      Comment


                      • #26
                        Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                        Voor ruis weet ik het niet, maar als het over dynamisch bereik en kleurenpallet gaat dan kan niemand tippen aan Fuji's superCCD dacht ik, en dat is, zoals de naam het al zegt , een CCD technologie...
                        Inderdaad, maar Fuji heeft een ander patroon (honingraat) en normaal gebruikt men bayer ... en kleur heeft niks met CCD of CMOS te maken vermits elke sensor alleen licht en donker ziet ... wit en zwart ... allez, in feite allen maar licht ...
                        Kleuren word bepaald door de kleurlensjes die op elke pixel staan ...

                        Comment


                        • #27
                          Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

                          Bij mijn weten is Fuji evenzeer een Bayer sensor .. FWIW

                          Comment


                          • #28
                            Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Bij mijn weten is Fuji evenzeer een Bayer sensor .. FWIW

                            Nee ... bayer is schaakbord (dambord) patroon en Fuji heeft een honingraat patroon ...

                            Comment


                            • #29
                              Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

                              Oorspronkelijk geplaatst door belgian pie Bekijk bericht
                              Nee ... bayer is schaakbord (dambord) patroon en Fuji heeft een honingraat patroon ...
                              Dat maakt op zich niets uit. Dat is gewoon de vorm (en ook de 45° orientatie) maar het blijft Bayer zonder twijfel.

                              Hubert
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment


                              • #30
                                Re: wat is het verschil tussen een 'CMOS' en een 'CCD' sensor

                                Oorspronkelijk geplaatst door belgian pie Bekijk bericht
                                Nee ... bayer is schaakbord (dambord) patroon en Fuji heeft een honingraat patroon ...

                                .. zoals gezegd .. misschien eens iets lezen over wat een Bayer Mosaic patroon is ? en de theorie er achter ?

                                Comment

                                Working...
                                X