Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vreemde effecten bij extreem tegenlicht met D70; wie heeft dit ook wel eens gezien?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vreemde effecten bij extreem tegenlicht met D70; wie heeft dit ook wel eens gezien?

    Ik heb nu een aantal keren wat vreemde effecten gezien bij het fotograferen met extreem tegenlicht (volle zon); niet vaak hoor, minder dan 10 van de 10.000 opnamen, maar toch... Ik vroeg mij af of mensen dit herkennen als een voorkomend probleem van CCD / CMOS ?
    De foto's zijn gemaakt met een (eerste generatie) Nikon D70 (met 18-70 "kitlens").
    De eerste laat duidelijk een groene baan zien over het meisje dat rechts staat, de rest van de foto lijkt wat mistig maar in ieder geval overbelicht.
    De tweede foto bestaat uit twee foto's die een scherpe stervorm laten zien tegen de zon in. Dat de onderwerpranden iets uitbranden bij sterk tegenlicht weet ik, maar die scherpe hoeken komen mij vreemd voor.
    Nogmaals, deze effecten heb ik tot nu toe maar een paar keer gezien (en ik maak me er geen zorgen om ofzo), maar ik ben toch wel nieuwsgierig of er dergelijke ervaringen zijn èn of er mensen zijn die weten waar het van komt!





    Hoe dan ook, alvast bedankt!

    Gert / BlackAdder
    Come on, don't be a bore: visit my photolog!BlackAdder's Finest Photographs

  • #2
    Re: Vreemde effecten bij extreem tegenlicht met D70; wie heeft dit ook wel eens gezien?

    Dit is absoluut geen probleem veroorzaakt door je digitale camera, dit is gewoon een gevolg van het dynamisch bereik van je camera (en een D70 zit niet zo ver af van de 'goede oude film' gecombineerd met 'flare', de reactie van je lens op dit licht.

    Deze 'flare' verlaagt het contrast van je foto's (de zogenaamde mist), en je camera heeft verkozen om de voorgrond correct te belichten en de zon dus te overbelichten. De stervorm is eveneens een gevolg van 'flare'

    Mijn advies : ik zou dit maar niet te dikwijls doen, je sensor houdt dar niet zo van en de kwaliteit van de foto's zal je nooit bevallen...

    sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

    Comment


    • #3
      Re: Vreemde effecten bij extreem tegenlicht met D70; wie heeft dit ook wel eens gezien?

      Zeker geen goede zaak voor je ccd, gelukkig is het een reflex camera waardoor je ccd maar heel korte tijd aan dit licht en warmte blootgesteld is, doe dit met een digitale meetzoeker en je kan prijs hebben.

      Comment


      • #4
        Re: Vreemde effecten bij extreem tegenlicht met D70; wie heeft dit ook wel eens gezien?

        heren bedankt voor de heldere uitleg!
        ik experimenteer graag... maar met het rechtstreeks tegen de zon in belichten doe ik dan toch maar wat minder

        nogmaals dank en groeten,

        gert / blackadder
        Come on, don't be a bore: visit my photolog!BlackAdder's Finest Photographs

        Comment


        • #5
          Re: Vreemde effecten bij extreem tegenlicht met D70; wie heeft dit ook wel eens gezie

          het is best voor je ogen dat je dat niet doet.

          met je dslr kijk je 'door' je lens. als je dan de zon gaat fotograferen!
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Vreemde effecten bij extreem tegenlicht met D70; wie heeft dit ook wel eens gezien?

            Het eerste voorbeeld lijkt me een lensflare, alhoewel het contrast en de rare groene schijn wel vreemd zijn... het kan ook zijn dat je een goedkope filter voor je lens gebruikt hebt die geen of een slechte coating heeft zodat er reflecties optreden...
            De tweede en derde zijn het gevolg van de CCD en niet de lens... Dit effect heet 'blooming', doe maar eens een search in google naar 'CCD blooming D70' bijvoorbeeld... Of doe een search hier op het forum naar 'blooming'

            groeten,
            wim
            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

            Comment


            • #7
              Re: Vreemde effecten bij extreem tegenlicht met D70; wie heeft dit ook wel eens gezien?

              @Wim; poeh... het filter; huhmm daar zeg je wat... Ik heb geen idee van de kwaliteit ervan Ik heb hem destijds voornamelijk ter bescherming van het voorste lensdeel aangeschaft... Het is een Kaiser Skylight R1.5(1A) ; geen idee in welke kwaliteitscategorie die valt.
              Het blooming effect heb ik idd via google eens opgezocht: idd een fenomeen dat zich bij veel ccd's voordoet bij het fotograferen tegen de zon in.

              Het is me nu al een stuk duidelijker door alle reacties hoe een en ander wordt veroorzaakt; dat wetende kan ik er rekening mee houden. Niet dat het zich vaak heeft voorgedaan, integendeel, maar het riep toch de nodige vraagtekens bij mij op.

              Gert
              Come on, don't be a bore: visit my photolog!BlackAdder's Finest Photographs

              Comment

              Working...
              X