Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje aan de Nikon DSLR owners

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje aan de Nikon DSLR owners

    Een collega heeft nu een analoge Nikon body, en vraagt zich af of zijn "oude" lenzen zullen werken op de nieuwe Nikon DSLR's (ik vermoed dat hij wacht op de D70).

    Om je een voorbeeld te geven: hij heeft een 80-200 ED liggen die hij indertijd 40000Bf heeft betaald...

    Ik weet dat de nieuwste Canon bodies soms last hebben met oude EOS lenzen. Hoe zit dat bij Nikon?

    Thanks!

    J.
    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Jochen,
    stuur eens een mailtje naar RR, die heeft een AF 70-200 (± 15 jaar oud dacht ik) in gebruik op zijn D100
    Groetjes,
    Frank

    Comment


    • #3
      Als ze binnenin geen chip hebben: geen lichtmeting. Kan je dus weinig mee doen, tenzij je een lichtmeter meeneemt. Maar persoonlijk vind ik dus dat ze niet werken. Lenzen zonder chip zijn zgn. AI en AI-S lenzen (of zoiets). Je kan sommige ervan laten ombouwen in Amerika. Die persoon zet er een chip in en voila, lichtmeting. Scherpstellen moet je natuurlijk manueel doen.
      Nikon, Apple & Epson

      Comment


      • #4
        CPU lenzen, te kennen aan de letters "G" of "D" en zijn te vinden achteraan de lens.

        Deze zijn dan volledig compatiebel met DSLR's

        Anders moet hij/jij het juiste even doorgeven, dan, kunnen we zien hoeverre zijn lens compatiebel is.

        Comment


        • #5
          Jochen,

          ik heb lenzen van mijn vader zijn oude nikon (E-series lenzen van een 20 jaar oud) op mijn D100 gezet en dit werkte. Met werken bedoel ik, ik kon foto's nemen maar ik moest natuurlijk alles manueel instellen.
          De foto's waren zelfs goed van kwaliteit. Goed glas blijft goed glas hé.

          Comment


          • #6
            Originally posted by MacTheKnife
            Als ze binnenin geen chip hebben: geen lichtmeting. Kan je dus weinig mee doen, tenzij je een lichtmeter meeneemt. Maar persoonlijk vind ik dus dat ze niet werken. Lenzen zonder chip zijn zgn. AI en AI-S lenzen (of zoiets). Je kan sommige ervan laten ombouwen in Amerika. Die persoon zet er een chip in en voila, lichtmeting. Scherpstellen moet je natuurlijk manueel doen.
            De lichtmeting gebeurt in het toestel zelf. Bij D of G lenzen zit er een chip in die afstandmeting toelaat. De meeste lenzen van de laaste 15 jaar werken op S2,D1,D2 en D100

            Kijk eens op deze link,
            http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/other/compatibility.html

            Jean

            35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

            Comment


            • #7
              Ik blijf er bij: zolang de lens geen lichtmeting toelaat (en een AI doet dit inderdaad niet volgen Nikonians) is de lens niet werkbaar. Ze past op de body, dat wel. Maar om bij ongeveer elke shot eerst de lichtmeter te moeten bovenhalen... Nee, bedankt!
              Dus: fysisch erop passen: ja/Er zorgeloos mee werken:nee.
              Nikon, Apple & Epson

              Comment


              • #8
                Originally posted by Plimsol
                Originally posted by MacTheKnife
                Als ze binnenin geen chip hebben: geen lichtmeting. Kan je dus weinig mee doen, tenzij je een lichtmeter meeneemt. Maar persoonlijk vind ik dus dat ze niet werken. Lenzen zonder chip zijn zgn. AI en AI-S lenzen (of zoiets). Je kan sommige ervan laten ombouwen in Amerika. Die persoon zet er een chip in en voila, lichtmeting. Scherpstellen moet je natuurlijk manueel doen.
                De lichtmeting gebeurt in het toestel zelf. Bij D of G lenzen zit er een chip in die afstandmeting toelaat. De meeste lenzen van de laaste 15 jaar werken op S2,D1,D2 en D100

                Kijk eens op deze link,
                http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/other/compatibility.html

                Jean


                Hey Plimsol,

                Thanks voor die link! Blijkt dat de lens volledig compatible is.

                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  de 80-200 ed is waarschijnlijk 'n AF lens, dus geen probleem...
                  ik heb ook de AF 70-210/f4 en de AF 28-85/F3.5-4.5 en dat zijn lensen die ik op m'n F801 gebruikt heb...werken probleemloos op 'n D100
                  trage AF...maar wel scherp...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by w00ha
                    de 80-200 ed is waarschijnlijk 'n AF lens, dus geen probleem...
                    ik heb ook de AF 70-210/f4 en de AF 28-85/F3.5-4.5 en dat zijn lensen die ik op m'n F801 gebruikt heb...werken probleemloos op 'n D100
                    trage AF...maar wel scherp...
                    Klopt als een bus.Mijn 70-210 mm van 1987 doet het prima op m'n D100 zonder enig probleem.Wel wat trager,maakt wat meer "kabaal" maar zoals Edmond zegt scherp en met een prachtige DOF.

                    Die 80-200ED is jonger en zal dus wel werken.
                    Danny's Photosite

                    Comment


                    • #11
                      @mactheknife: mac, ik werk veel met manuele lenzen en heb absoluut geen probleem met het schatten van de belichting, Ik heb er niet meer of minder goed belichte fot's mee dan met de automatische belichting.
                      Het vergt wat oefening en ervaring maar maakt je veel beter bewust van hoeveel licht er effectief voorhanden is.

                      De kwaliteit van mijn 200 F4 manueel kost in AF 6 a 10x meer, de kwaliteit van mijn oude F1.4 van 100 euro indertijd is zo goed als hetzelfde als de nieuwe AF 1.4.

                      Geen schrik hebben van oude lenzen, wel zitten er tussen de pareltjes soms ook slechte exemplaren, maar die zijn goed gedocumenteerd op het net.
                      Fujifilm S1pro, sigma 135-400AF 5.6, schneider xenar 105mm f3.5 on bellows,50 mm F3.5 dedicated macro lens by Minolta, nikon 200 f4.0 AI manual focus, 24mm f2.5 tamron mf, a 50mm 1.4 nikon AI mf and an 18-50mm Sigma DC AF zoom (yup the 102 euro lens)

                      Comment

                      Working...
                      X