Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag voor 5D gebruikers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag voor 5D gebruikers

    Ik heb een vraag voor 5D gebruikers.

    Ik loop met het idee in mijn achterhoofd om mij volgend jaar een 5D aan te schaffen. Ik had zoiezo een tweede body in gedachte (een 30D bijvoorbeeld) maar met dat ik mij nu meer en meer ga concentreren op event-fotografie in slechte lichtomstandigheden dacht ik hiermee een voordeel te halen.

    Mijn indruk is dat de 5D met zijn Full Frame sensor minder last heeft van ruis op hogere ISO waarden. Ik kan nu echter niets terugvinden in de review op dpreview.com of dit nu inderdaad zo is ten opzichte van een 20D/30D.

    Daarom mijn vraag. Heb je een 5D en trek je daarmee in slechte lichtomstandigheden comfortabeler onder hoge ISO waarden? Heb je minder last van ruis dan met een ouder toestel? (10D/20D/30D/350D?)

    Ik moet natuurlijk voor mezelf uitmaken of de overstap het geld waard is. Ik heb inderdaad een aantal lenzen die niet te gebruiken zijn op een 5D die ik dus tweedehands zal moeten aanbieden en aanvullen met nieuwe/tweedehandse lenzen in eenzelfde bereik. Daarmee in gedachte ben ik een kostenplaatje aan het vormen. Alles zal ook afhangen natuurlijk van de prijsevolutie van de 5D en eventuele aankondigingen die Canon zal doen binnen dit en een half jaar.

    Alle reacties en opmerkingen zijn welkom.

    Dave
    pixelpusher

  • #2
    Re: Vraag voor 5D gebruikers

    Hier alleszins een immens tevreden 5D gebruiker sinds mei 2006. Moet er wel bij zeggen dat ik ook een paar goeie lenzen heb (24-70 mmm en 70-200 mm beide f 2.8 en L)
    Foto's zijn zoveel scherper dan voorheen met 10D en idd de ruis bij hogere ISO is opmerkelijk minder!
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Vraag voor 5D gebruikers

      Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      Mijn indruk is dat de 5D met zijn Full Frame sensor minder last heeft van ruis op hogere ISO waarden. Ik kan nu echter niets terugvinden in de review op dpreview.com of dit nu inderdaad zo is ten opzichte van een 20D/30D.
      De Canon 5D heeft minder ruis dan een Canon 20D.
      Maar ik betwijfel dat het verschil in ruis het verschil in prijs kan verantwoorden.
      Maar de 5D heeft nog andere voordelen (en nadelen)

      Gebruikers van de 5D spreken over 1 stop verschil in ruis tegenover de 20D.
      Dus ISO 1600 op de 5D is gelijk aan ISO 800 op de 20D.

      Dpreview zegt dat er geen verschil is: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page21.asp
      Maar dpreview is subjectief over het verschil in ruis.

      Dpreview meet enkel de hoeveelheid ruis, en niet het uitzicht van de ruis, een uitzicht dat bij de 5D veel minder storend is dan bij de 20D.

      En dpreview houdt geen rekening met het verschil in pixels.
      Als de 5D fotos herschaald worden naar dezelfde grootte van de 20D fotos dan wordt de ruis uitgemiddeld en dus minder zichtbaar.

      Er staan hier ook nog testfotos : http://forum.belgiumdigital.com/show...5&postcount=78
      En dit is 100 % in het midden : http://forum.belgiumdigital.com/show...9&postcount=86

      Merk op dat de 5D en 20D fotos nog geen gelijke grootte hebben, wat het voordeel van de 5D nog zou vergroten.

      Ik kan vergrotingen tot 1 meter maken op ISO 1600 en daarmee ben ik (bijna ) tevreden.

      Als je het oude 5D topic 5 keer naleest dan weet je alvast meer.

      Jan.
      Last edited by Jan_10D; 16 november 2006, 20:14.

      Comment


      • #4
        Re: Vraag voor 5D gebruikers

        Mijn test hier op BD (kijk eens onder besprekingen) schept op dat vlak ook duidelijkheid. O ppixelniveau zijn de verschillen niet zo groot, maar je hebt wel 50% meer pixels....
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

        http://supermasj.zenfolio.com

        Comment


        • #5
          Re: Vraag voor 5D gebruikers

          Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
          En dit is 100 % in het midden : http://forum.belgiumdigital.com/show...9&postcount=86
          Jan.
          Hoi Jan, in deze thread zeg je dat de foto's van 5D donkerder zijn dan die van 20D ? Wil dit zeggen dat iso1600 instelling in praktijk hogere iso heeft bij 20D dan bij 5D?

          Comment


          • #6
            Re: Vraag voor 5D gebruikers

            Ik ken de 10D/20D/5D allemaal zeer goed en kan je vertellen dat de 5D op DIT moment zover ik weet de beste performer is qua ruis.

            Sinds ik de 5D gebruik ben ik niet bang om ISO3200 te gebruiken.
            Er is inderdaad ruis te zien bij ISO1600/3200 maar op de print zie je hier niets van terug.

            Het probleem met digitale fotografie is een beetje dat mensen op een PC scherm kijken en dan een vergelijk maken, je moet eigenlijk kijken op de print, en dan is de 5D zelfs op ISO3200 (mits je goed belicht) gewoon zeer zeer goed.

            MvrGr.
            Frank
            http://www.frankdoorhof.com

            Comment


            • #7
              Re: Vraag voor 5D gebruikers

              Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
              Hoi Jan, in deze thread zeg je dat de foto's van 5D donkerder zijn dan die van 20D ? Wil dit zeggen dat iso1600 instelling in praktijk hogere iso heeft bij 20D dan bij 5D?
              Zoals je kan zien was er 0,3 ev verschil.

              Maar dpreview zegt dat alle Canon DSLR dezelfde afwijking hebben.
              ISO 3200 bij Canon is in werkelijkheid ISO 4000.

              De Canon 5D was met 135L f2, de 20D was met 85 1,8.
              De hoeveelheid glas in een lens bepaalt ook de hoeveelheid lichtverlies.

              De DSLR zou dit bij gelijke instellingen voor de gebruiker verbergen, maar het lijkt logisch dat een zoom lens met intern 23 lenzen iets meer licht verliest dan een vaste lens met intern 6 lenzen.


              Oorspronkelijk geplaatst door FrankD Bekijk bericht
              Ik ken de 10D/20D/5D allemaal zeer goed en kan je vertellen dat de 5D op DIT moment zover ik weet de beste performer is qua ruis.
              En ook beter dan de 1DsII. Maar deze heeft dan wel meer pixels en zo toch een ruis voordeel.

              Oorspronkelijk geplaatst door FrankD Bekijk bericht
              Sinds ik de 5D gebruik ben ik niet bang om ISO3200 te gebruiken.
              Er is inderdaad ruis te zien bij ISO1600/3200 maar op de print zie je hier niets van terug.
              Ik heb een ander probleem met de 5D. Soms WIL ik ruis in een afdruk. Erg moeilijk met de 5D.

              Jan.
              Last edited by Jan_10D; 17 november 2006, 09:16.

              Comment


              • #8
                Re: Vraag voor 5D gebruikers

                Thanks Jan_10D!!

                Hmmm... zal nog maar wat sparen

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag voor 5D gebruikers

                  Daar hebben we filters voor die ruis toevoegen LOL
                  http://www.frankdoorhof.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag voor 5D gebruikers

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                    Zoals je kan zien was er 0,3 ev verschil.

                    De Canon 5D was met 135L f2, de 20D was met 85 1,8.
                    De hoeveelheid glas in een lens bepaalt ook de hoeveelheid lichtverlies.
                    Opnieuw kunnen vaststellen dat de EF 135L tot 1/3 ev minder licht doorlaat dan de EF 85L, beide op de Canon 5D.

                    Er is dus geen ISO verschil.

                    Verder is de 85 mm van de EF 85L een stuk minder mm dan de 85 mm van de EF 85.
                    Maar wat verwacht je ook voor die prijs.

                    Jan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag voor 5D gebruikers

                      Elke lens reageert natuurlijk anders.
                      Maar NORMALITER mag je er van uit gaan dat als je een lens gebruikt de metering van de camera perfect klopt, deze word immers gedaan door de lens.

                      In de studio heb ik het zeggen en schrijven 1x meegemaakt dat een lens structureel 1/3 fstop onderbelichte tov mijn flitsmeter, dat was een oude versie 28-105 Canon (ben even het exact model kwijt), dit bleek een bekend probleem te zijn en is in latere versies opgelost (zonder mededeling van Canon trouwens).

                      Wide open zit er natuurlijk verschil in lensen, maar normaal zou de metering er rekening mee moeten houden.
                      Je moet wel even je CF (Custom functies) nalopen, die van de 5D staan standaard anders als die van de 20D, ik gebruik meestal avarage whole scene (rond met hekjes eromheen) en een evaluative FEC voor flits.

                      MvrGr.
                      Frank
                      http://www.frankdoorhof.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag voor 5D gebruikers

                        Oorspronkelijk geplaatst door FrankD Bekijk bericht
                        Wide open zit er natuurlijk verschil in lensen, maar normaal zou de metering er rekening mee moeten houden.
                        Dit is geen probleem, enkel een bevestiging van wat ik eerder had geschreven.
                        De vergelijiking hier was met volledig manuele instelliingen, dus zonder lichtmeting.

                        f2,8 bij lens A is niet gelijk aan f2,8 bij lens B en 85 mm bij lens A is niet gelijk is aan 85 mm bij lens B.

                        Een merkwaardig voorbeeld hiervan is de 85L en de 85.
                        De 85 levert meer tele dan de 85L maar ook meer DOF.
                        Een duidelijk bewijs dat de lensconstructie evengoed de DOF bepaalt.


                        Jan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag voor 5D gebruikers

                          Als je meer tele hebt zou je minder DOF moeten hebben.
                          Ik vind het vreemd als dat anders is.

                          Als je beide op f2.8 schiet op dezelfde camera en de ene heeft meer tele is dat degene die minder DOF heeft (of wel een kleinere scherpte diepte) dat heeft weinig met elementen te maken maar met simpele natuurkunde
                          http://www.frankdoorhof.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag voor 5D gebruikers

                            Ik zie wat ik zie.

                            DOF heeft ook met lensconstruktie te maken.
                            Zo heeft de 16-35 op 24 mm een grotere DOF dan de 24-70L op 24 mm.

                            De 85L staat bekend voor de kwaliteit van het OOF gebied.
                            Een deel van deze eigenschap lijkt dat het OOF gebied groter is dan bij een gewone 85.

                            Jan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraag voor 5D gebruikers

                              Ik denk dat je bokeh verwart met DOF.

                              DOF is de scherpte diepte, dit word berekend vanuit je hyperfocalpoint in combinatie met je diafragma, en dit is voor ALLE lensen gelijk als ze op gelijke mm's worden geschoten.

                              Bokeh is wel per lens verschillend, dit kan een IDEE geven dat je een andere scherpte diepte ziet, maar feitelijk zie je door bv meer bladen in je diafragma te gebruiken een mooiere rondere bokeh.
                              Vooral de 70-200f2.8L heeft bv een fantastische bokeh, en de 50mm 1.4 ook.
                              De 50mm 1.8 bv heeft een VEEL mindere bokeh waardoor de foto's harder en minder "romig" overkomen.

                              Het ECHTE DOF is echter gelijk bij gelijke afstanden.

                              MvrGr.
                              Frank
                              http://www.frankdoorhof.com

                              Comment

                              Working...
                              X