Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over zoom....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over zoom....

    Ik vroeg me laatst eens het volgende af.

    Als je een 75-300mm zoomlens hebt kun je dan gewoon 300/75 = 4X zoom of gaat dit niet altijd op. Het is voor mij wel een handige manier om ongeveer voor te stellen hoeveel bereik een bepaalde lens heeft.
    Gaat deze manier dus altijd op of niet?

    p.s Ik overweeg om begin volgend jaar (een maand of 3 na de Photokina) een DSLR aan te schaffen; ofwel een 300D of 1 van de nieuwere modellen die er dan misschien wel zijn. Daarom wil ik graag wat meer weten over DSLR's... Daarbij schiet me nog een vraag te binnen: Hoe weet je of je klaar bent voor een DSLR? (of je genoeg ervaring hebt en of het wat voor jou is)

    Alvast Bedankt,

    Myth

    "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

  • #2
    Ja, je kunt dat gewoon zo stellen. Maar onmiddellijk zie je dat 3x zoom niet alles zegt:
    zowel een 30-90, als een 25-75 zijn beide een 3x zoom...
    (hypothetische waarden)


    Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

    Comment


    • #3
      Originally posted by VJ
      Ja, je kunt dat gewoon zo stellen. Maar onmiddellijk zie je dat 3x zoom niet alles zegt:
      zowel een 30-90, als een 25-75 zijn beide een 3x zoom...
      (hypothetische waarden)


      Jörg
      Kan iemand dat misschien eens verder uitleggen want dat heb ik nooit echt begrepen?
      "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

      Comment


      • #4
        Kan iemand dat misschien eens verder uitleggen want dat heb ik nooit echt begrepen?
        * 90 / 30 = 3 = 3X optische zoom

        * 75 / 25 = 3 = 3X optische zoom
        Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

        Comment


        • #5
          Een ander (grotendeels hypothetisch) voorbeeld:

          Een 20-200 is een 10x zoom, net zoals een 50-500. Het is idd eenvoudigweg de uiterste telestand (2de getal) delen door de uiterste widestand (1ste getal) om het aantal keer zoom te berekenen.
          Daarmee zie je idd. dat het aantal keer zoom eigenlijk nietszeggend is...
          De eerste lens zal voor iemand die landschappen fotografeert heel interessant zijn, want is redelijk breed. Daarnaast is ze eerder beperkt bruikbaar voor iemand die graag fotokes neemt van vogelkes die een eindje verder weg zitten.
          De tweede lens is dan weer interessanter voor die vogelkesfotograaf wegens een goede telestand, maar veel minder interessant voor de landschappenfotograaf wegens een "onbruikbare" wide-angle...
          In dit geval kun je hetzelfde onderwerp met een 50-500 twee en een half keer dichterbij brengen dan met de 20-200, ook al zijn beiden 10x zooms...

          Maw het aantal keer zoom heeft absoluut niets te maken met het bereik van de lens.


          Voor het gemak heb ik hier even geen rekening gehouden met de cropfactor...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Ik zie sterretjes en ze hangen niet buiten aan den hemel zenne !

            Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

            Comment


            • #7
              Aha, je ziet ze vliegen... We helpen gerust met ze naar beneden halen
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment


              • #8
                Idd wel erg ingewikkeld maar bedankt voor de duidelijke uitleg Cooma!
                "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

                Comment

                Working...
                X