Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

    hallo,

    Ik zou mijn 1ste spiegelreflexcamera willen kopen.
    De bedoel is dat ik er van alles mee ga trekken maar ik zou ook graag zaalsporten mee willen kunnen trekken.
    Ik had zo gedacht aan een budget van +/-1000 euro (voor camera/objectief).
    Het merk of wel nikon of wel canon.

    Maar zou iemand mijn iets kunnen aanraden?
    Canon EOS 70D, Canon EF 70-200mm f/2.8L , Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon Speedlite 600EX-RT, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6, Canon EF-S 18-55 IS
    flickr Blog Facebook

  • #2
    Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

    Je wil meteen met een van de moeilijkste onderwerpen beginnen.
    In zalen is er altijd te weinig licht, geen enkele kitlens is geschikt om actiefoto's te maken als er niet veel licht is.
    Bij zaalsporten hebben ze niet graag dat je daar de hele tijd staat te flitsen, dat is erg storend (bij de ene sport al wat meer dan bij de andere).
    Meestal wordt er daarvoor minstens een f2,8 lens gebruikt, een 24-70 f2,8 + een 70-200 f2,8 is een goed begin voor dat soort actiefotografie (dat is voor een full-frame camera, voor een crop kan dat eventueel ook een 17-50 f2,8 (of iets in die aard) + een 50-150 f2,8 zijn).
    De enige lens die niet zo heel duur is, en die ook goed bruikbaar is voor low-light actiefotografie is de Canon 85mm f1,8.
    Als je bijvoorbeeld kiest voor een 700D met 18-55 STM kitlens (je zal die camera toch ook wel eens voor iets anders willen gebruiken), en je koopt er nog een 85mm f1,8 bij, dan zit je al net over de 1000 euro (als je wat zoekt dan kan dat misschien nog wat goedkoper).
    Die 700D is niet de beste Canon als je op erg hoge iso wil fotograferen, maar als je met een budget van rond de 1000 euro wil toekomen, dan is een full-frame camera geen optie.

    Tel daar nog een geheugenkaartje, extra accu, fototas en nog wat andere spulletjes bij (een zonnekap voor de lenzen is een betere investering dan uv-filters die ze je altijd willen aansmeren).

    En dan heb je nog geen ervaring met dat soort fotografie, daardoor zal het heel erg moeilijk worden om aanvaardbare resultaten te krijgen, zeker bij zaalsporten.
    De automatische standen hebben hun beperkingen, zo gaat de iso in de "sport" stand vast op 400 staan, en dat is niet hoog genoeg om de actie te bevriezen in die omstandigheden (in heel wat zalen moet je eerder naar iso 1600 of hoger gaan om de sluitertijd kort genoeg te krijgen, zelfs met lichtsterke lenzen).
    Je hebt dus de basiskennis over fotografie nodig (diafragma, sluitertijd, iso, scherptediepte, witbalans...) om van daaruit zelf door ervaring te leren wat de best mogelijke instellingen zijn om onder bepaalde omstandigheden het maximum uit je materiaal te halen.
    Dat is de enige methode om met zo goed mogelijke foto's thuis te komen.
    In bepaalde omstandigheden zal je zelfs met het beste materiaal nog problemen hebben om echt goede foto's te maken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

      Voorzichtig ga ik het toch vragen. Je hebt vast en zeker al wat onderzoek gedaan? Wat heb je zelf gevonden. Er is namelijk al erg veel informatie over dit onderwerp te vinden op het forum en Google. Je bent niet de eerste die voor deze keuze staat.

      Voor zaal sporten komt men al snel adviezen voor de wat snellere objectieven uit. Bijvoorbeeld de 70-200 f/2.8, maar deze zijn niet echt goedkoop. Je zult al snel door je budget zijn. Mijn ervaring is dat je zelfs prima indoor kunt fotograferen met bijvoorbeeld een 650D en 55-250 IS. Belangrijk is wel dat je bereid bent je te gaan verdiepen in fotografie. Het is immers niet je camera die de belangrijkste factor is voor de foto, maar jij die op de ontspanknop drukt hebt een hele belangrijke rol door het goed in te kunnen stellen van de camera. De belichtingsdriehoek (Diafragma, Sluitertijd en ISO) zullen hier een hele belangrijke rol in spelen.

      Zelf zou ik zeggen start met een basis set en ga heel veel oefenen. Upgraden kun je gaande weg altijd nog doen. Dure camera's en objectieven zullen het allemaal gemakkelijker maken, maar je zult merken als je de basis van fotografie beheerst dat fotografie echt verslavend en leuk is.

      Welk merk Nikon of Canon? ga naar een winkel en houdt er een paar vast. Welke ligt goed in de hand, maar ook niet geheel onbelangrijk welk vind jij prettig. Zelf loop ik nog al eens me suf te zoeken in een Nikon camera. Terwijl Nikon een erg goed merk is.

      Comment


      • #4
        Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

        Misschien eens uitkijken naar een tweedehands Canon 50D of Nikon D3 + een Sigma 50-150 f/2.8 OS voor de zaal sporten.
        De eerste Canon 5D + een Canon 70-200 f/2.8 kan misschien ook nog lukken, maar dan vraag ik mij hoeveel clicks die 5D dan wel zal hebben.
        Duizend euro om met dit soort fotografie te starten is heel erg krap.
        Ik heb hier nog een Tokina 50-135 f/2 liggen die eventueel weg mag en die is echt heel scherp. De AF is helaas niet van de snelste, toch minder snel dan een Canon L lens, maar natuurlijk stukken goedkoper.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

          De bedoeling is dat ik heel het weekend in de sporthal hang. Zo kan ik veel oefenen terwijl de jeugd aan het spelen is.
          We hebben ook nog onze eigen fotograaf rond lopen. Maar hij trekt met een Canon EOS 5D Mark III. hier staan zijn foto's (http://www.flickr.com/photos/cedjans/with/10597284824/)
          Daarom gaat mijn voorkeur naar canon omdat ik van hem misschien wel lenzen kan lenen en ook kan leren van hem. Ik krijg ook op school fotografie. Dus ik moet er inderdaad ook gewone foto's met kunnen trekken.
          En dat is nu even het voornaamste denk ik. maar wil soms ook wel al in zaal gaan trekken. maar als dat nu iets minder is, is het zo maar wil een camera waar ik zeker op verder kan bouwen .
          Canon EOS 70D, Canon EF 70-200mm f/2.8L , Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon Speedlite 600EX-RT, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6, Canon EF-S 18-55 IS
          flickr Blog Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Misschien eens uitkijken naar een tweedehands Canon 50D of Nikon D3 + een Sigma 50-150 f/2.8 OS voor de zaal sporten.
            De eerste Canon 5D + een Canon 70-200 f/2.8 kan misschien ook nog lukken, maar dan vraag ik mij hoeveel clicks die 5D dan wel zal hebben.
            Duizend euro om met dit soort fotografie te starten is heel erg krap.
            Ik heb hier nog een Tokina 50-135 f/2 liggen die eventueel weg mag en die is echt heel scherp. De AF is helaas niet van de snelste, toch minder snel dan een Canon L lens, maar natuurlijk stukken goedkoper.
            De sensor van de 50D is op hoge iso niet meteen de beste, een 650D heeft de sensor van de 7D, en die is iets beter, die sensor (licht aangepast versie) zit ook in de 700D en 100D.
            Mijn ervaring is dat de autofocus van de 700D (= dezelfde als die van de 650D, de liveview-AF van de 700D is wel verbeterd ten opzichte van die van de 650D) prima werkt in de meest uiteenlopende omstandigheden, die is zelfs beter dan die van een 5D MKII.

            Koban, een 55-250 zou ik zelf niet aanraden voor indoor-sportfotografie, omdat ik zelf weet dat ik dan gewoonlijk een f2,8 lens moet gebruiken met het diafragma helemaal open en de iso op 1600-6400.
            Met een f5,6 lens moet de iso dan nog eens twee stops hoger, gesteld dat het al mogelijk is met de camera die je wil gebruiken, dan nog zal de beeldkwaliteit heel sterk achteruit gaan op iso 12800 of 25600 (bij de 1DX en de 5D MKIII hou ik iso 12800 aan als maximum om nog een aanvaardbare beeldkwaliteit over te houden).
            Het is wel mogelijk dat er sporthallen zijn waar er wel voldoende licht voorzien is zodat je met een 55-250 foto's kan maken, maar ik vermoed dat er op de meeste plaatsen toch te weinig licht is voor een 55-250.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

              Ja onze sporthal staat ook bekend als iets donkere. Maar als ik nu een toestel zou kopen voor gewoon foto's te trekken buiten en op uitstapjes voor een bedrag van rond de 1000euro.
              En dat ik wel kan uitbreiden met de juiste lenzen voor in een sporthal want dat zijn er normaal van f2,8 he dus met een mooi prijs kaartje. En die koop ik dan later kan ik altijd al wa testen met de lenzen van die vriend.
              welke toestel zou je mij dan aanraden mer te gaan naar een 60d of even bij sparen tot ik een 7d of 70d zou kunnen kopen?
              Canon EOS 70D, Canon EF 70-200mm f/2.8L , Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon Speedlite 600EX-RT, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6, Canon EF-S 18-55 IS
              flickr Blog Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                Ik werk met een nikon D90 en met f2.8 lenzen (een sigma 24-70 en een nikkor 80-200) wel vooral concerten en af en toe veldrijden. De D90 of zelfs een D7000 zijn in combinatie met de 18-105kitlens redelijk goedkoop te vinden, en zijn prima camera's. Voor de lenzen heb ik een hele tijd 2dehands sites afgeschuimd maar na een anderhalf jaar zoeken heb ik voor beide lenzen in totaal 400 eur betaald. Ik zou gaan voor een goede basiscombinatie (vb een D7000+ 18-105mm) en waarmee je de basis kan leren en ondertussen kan je verder sparen voor die lichtsterke zoom lens en dan heb je ineens ook zicht op welke zoom je het meeste nodig hebt een 17-50, 24-70, 70-200mm.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                  ja naar dien d7000 was ik aan het zien bij nikon maar ik ga toch voor een canon gaan denk ik.
                  en is dien d7000 ni gewoon de verbeterde versie van dien d90?
                  Canon EOS 70D, Canon EF 70-200mm f/2.8L , Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon Speedlite 600EX-RT, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6, Canon EF-S 18-55 IS
                  flickr Blog Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                    IK zou in jou geval kawaracers tip in gedachten houden... high ISO prestaties van de d7000 zijn erg goed én de D7000 heeft nog een AF motor in z'n body waardoor je ook nog de 'oudere' AF & AF-D lenzen kan gebruiken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door stijng Bekijk bericht
                      ja naar dien d7000 was ik aan het zien bij nikon maar ik ga toch voor een canon gaan denk ik.
                      en is dien d7000 ni gewoon de verbeterde versie van dien d90?
                      De d7000 is inderdaad de opvolger dan de D90 en is ondertussen ook al opgevolgd door de D7100. Ik volg canon niet maar er zijn zeker vergelijkbare body lenscombinaties als de D7000 + 18-105mm.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door stijng Bekijk bericht
                        Ja onze sporthal staat ook bekend als iets donkere. Maar als ik nu een toestel zou kopen voor gewoon foto's te trekken buiten en op uitstapjes voor een bedrag van rond de 1000euro.
                        En dat ik wel kan uitbreiden met de juiste lenzen voor in een sporthal want dat zijn er normaal van f2,8 he dus met een mooi prijs kaartje. En die koop ik dan later kan ik altijd al wa testen met de lenzen van die vriend.
                        welke toestel zou je mij dan aanraden mer te gaan naar een 60d of even bij sparen tot ik een 7d of 70d zou kunnen kopen?
                        De 7D die ik zelf heb die loopt al enkele jaren en je zou dan bijsparen , dan is de kans dat hij er niet meer is en of een opvolger heeft en zal dan weer een stuk duurder zijn.Je kan hem wel 2dehands kopen dan is hij goedkoper .Bij aangeboden zitten soms dingen die je kunnen interesseren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                          met bij sparen bedoel ik 2 maanden he geen halfjaar meer ofzo
                          en wat vin je van de 60D en 70D van canon he
                          Last edited by stijng; 2 november 2013, 13:12.
                          Canon EOS 70D, Canon EF 70-200mm f/2.8L , Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon Speedlite 600EX-RT, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6, Canon EF-S 18-55 IS
                          flickr Blog Facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                            voor sport: 2de hands Canon 1D2 (of 1D3) met 85/1.8 en 70-200/4.
                            David Leemans
                            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                              Bij aangeboden staat een sigma 70/200 f2.8 met converters te koop.
                              de camera's zou ik eerst eens in de hand nemen om te zien hoe ze aanvoelen.de 70D heeft een nieuwe sensor en als ik mij niet vergis is zijn AF beter dan van zijn voorganger en hij schiet ook meer beelden per sec.
                              Last edited by François02; 2 november 2013, 15:55. Reden: Schrijffout zoals gewoonlijk

                              Comment

                              Working...
                              X