Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag aan de Fuji X (X-H1) gebruikers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag aan de Fuji X (X-H1) gebruikers

    Recentelijk een Fuji X-H1 met de XF 16-55mm f2.8 lens aangeschaft.
    Komende van een Nikon DSLR is het toch wat wennen en dus volop alles aan het leren qua functies, menu's en instellingen.

    Zit echter met volgende vraag waar ik noch in de handleiding, noch op het www een verklaring voor gevonden heb.

    Als ik op mijn Nikon D90 in de automatische stand trok, dan paste het toestel zowel sluitertijd, als diafragma, als ISO aan … logisch.

    Met de XH1 in eenzelfde soort automatische stand (lees : ik zet alles (= ISO, sluitertijd, diafragma) op de stand A - zit dan in de mode P) blijft het diafragma echter steeds op f2.8 ongeacht de omstandigheden & brandpuntsafstand (terwijl de diafragmaring dus op de A stand staat) - sluitertijd en ISO worden wel (aut.) aangepast.

    Als ik zelf de sluitertijd of ISO instel terwijl ik de diafragmaring op A laat staan past het toestel wel het diafragma (aut.) aan.

    Normaal of … ?

    Dank bij voorbaat !

  • #2
    Re: Vraag aan de Fuji X (X-H1) gebruikers

    ik vermoed dat je toestel de iso zo laag mogelijk wil houden en in verhouding de sluitertijd hoger om bewegingsonscherpte te vermijden waardoor je al heel veel licht zal moeten hebben voor ook het diafragma geknepen zal worden.
    Een andere mogelijkheid is dat je ergens een maximum iso en/of sluitertijd hebt ingesteld
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Vraag aan de Fuji X (X-H1) gebruikers

      Je camera heeft in de A stand ....ISO instellingen die je nog altijd apart kan instellen.
      Er zijn drie preselecties.
      Een preselectie kan als volgt zijn .. maximum ISO 3200 en 1/60 als sluitertijd of ander voorbeeld maximum ISO 12800 en 1/250 als sluitertijd


      Instellingen bevinden zich...

      1. ga naar opname-instellingen (het camera icoontje)
      2. ga naar tabblad 2 "iso auto instellingen"
      3. kies één van de tabbladen auto 1,2 of 3
      4. stel je basis iso, je max iso en je minimum sluitertijd in
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Vraag aan de Fuji X (X-H1) gebruikers

        Waarbij de basis iso geldt als minimum iso.
        Wanneer je de minimum sluitertijd op auto zet wordt deze berekend op basis van de brandpuntsafstand.

        Comment


        • #5
          Re: Vraag aan de Fuji X (X-H1) gebruikers

          Bedankt voor jullie tips !
          Wat te druk gehad de laatste dagen om met de X-+H1 te kunnen bezig zijn, maar ga er zeker mee aan de slag tss Kerst & Nieuw.

          Comment


          • #6
            Re: Vraag aan de Fuji X (X-H1) gebruikers

            Ja ik heb ook dat fenomeen met deze combi: ik moet er écht goed opletten dat mijn diafragma niet wagenwijd open staat. Voor de Fuji-algoritmes is dat blijkbaar een prioriteit. En ik werk ook met die preselecties. Best handig. Ik kan ze rechstreeks bereiken via de linkerknop van de D-pad.
            Ik heb al meermaals voorgehad dat ik thuis merk dat mijn scherptediepte toch niet goed zit omdat - alweer - het diafragma wagenwijd open stond.
            Met de X-T1 in combi met de 18-135 had ik dat niet, maar daar staat het diafragma sowieso meer toe, zodat je automatisch meer scherptediepte hebt.
            Know what you know, and don't know what you don't know.

            Comment


            • #7
              Re: Vraag aan de Fuji X (X-H1) gebruikers

              Misschien is dit een domme opmerking: er bestaat dikwijls verwarring bij de interpretatie van de 'A'-stand. Bij Nikon betekent dat Aperture, waarbij je dus het diafragma instelt en dan gaat de sluitertijd zich aanpassen. Instellingen voor iso kun je dan manueel instellen of eventueel automatisch laten doen door de camera. A betekent dus niet Automatisch. Daarvoor is er bij Nikon de P-stand (van Programma). Dat verschilt wel eens van merk tot merk. Misschien is dat bij Fuji anders, ook Canon heeft een soort 'eigen' symbolen dacht ik....

              Comment


              • #8
                Re: Vraag aan de Fuji X (X-H1) gebruikers

                Ik weet niet of het bij alle X camera's zo is bij Program Mode maar op vele wordt er in de eerste plaats gestreeft naar een snelle sluitertijd en lage ISO.
                Je kan gebruik maken van program shift (rear command dial) als je niet akkoord gaat met wat Fuji je voorstelt of zelf een (hogere) ISO instellen.
                Die program shift werkt niet in bepaalde omstandigheden, bv als je auto kiest voor dynamic range of als je een flash in Auto TTL gebruikt.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag aan de Fuji X (X-H1) gebruikers

                  Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                  Misschien is dit een domme opmerking: er bestaat dikwijls verwarring bij de interpretatie van de 'A'-stand. Bij Nikon betekent dat Aperture, waarbij je dus het diafragma instelt en dan gaat de sluitertijd zich aanpassen. Instellingen voor iso kun je dan manueel instellen of eventueel automatisch laten doen door de camera. A betekent dus niet Automatisch. Daarvoor is er bij Nikon de P-stand (van Programma). Dat verschilt wel eens van merk tot merk. Misschien is dat bij Fuji anders, ook Canon heeft een soort 'eigen' symbolen dacht ik....

                  Helemaal geen domme opmerking :-)
                  Zoals jij het zegt correct.. Fuji heeft geen mode knop.

                  Bij Canon / Pentax meestal M,AV,TV,P (Manueel ,Diafragmavoorkeuze, Sluitertijdvoorkeuze, Program)
                  Bij Nikon/Sony/Olympus meestal PASM of Mode Dial

                  Bij Fuji heb je een draaiknop voor sluitertijd en een dial voor diafragma (en eentje voor iso)
                  Op elke draaikknop staat een A stand.
                  Indien je de drie draaiknoppen op A zet dan staat de camera volautomatisch.
                  Zet je bv diafragma draaiknop op A en stel je een sluitertijd in met de betreffende knop dan werk je in sluitertijdvoorkeuze
                  Zet je sluitertijd draaiknop op A en stel je een diafragma in met de betreffend knop dan werk je in diafragmavoorkeuze
                  Indien je op beide draaiknoppen een waarde instelt dan werk je manueel.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag aan de Fuji X (X-H1) gebruikers

                    Weer iets bijgeleerd ! Thanks !

                    Comment

                    Working...
                    X