Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanging analoge camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vervanging analoge camera

    Zou het knnen dat de FUJIFILM X-T30 ZWART + XC 15-45MM voor 829 € bij Kamera Express kan dienen?
    https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

    Comment


    • #17
      Re: Vervanging analoge camera

      Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
      Zou het knnen dat de FUJIFILM X-T30 ZWART + XC 15-45MM voor 829 € bij Kamera Express kan dienen?
      Ik heb gekeken naar deze ook naar de x-t20 en x-t200 en x-t300 maar een te grote leek om de verschillen te begrijpen.

      Comment


      • #18
        Re: Vervanging analoge camera

        Oorspronkelijk geplaatst door Nairo Bekijk bericht
        Stomme vraag, maar wordt het diafragma niet meer op de lens zelf ingesteld?
        Voor de meeste merken bestaan ook thirth party lenzen met een manuele instelling. Maar meestal is het scherpstellen dan ook manueel.
        De manuele lenzen zijn trouwens veel goedkoper dan de electronische versies.

        Comment


        • #19
          Re: Vervanging analoge camera

          Oorspronkelijk geplaatst door Nairo Bekijk bericht
          Ik heb gekeken naar deze ook naar de x-t20 en x-t200 en x-t300 maar een te grote leek om de verschillen te begrijpen.
          Je kunt er altijd eens uw licht gaan opsteken, lijkt me in elk geval een mooie aanbieding En een redelijk lensje om ermee te starten.

          PS: Als je meer wilt weten over de X series van Fujifilm klik dan HIER en scroll naar onder.
          Last edited by Red Falcon; 29 maart 2021, 02:11. Reden: Post Scriptum
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #20
            Re: Vervanging analoge camera

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Dat klopt, maar op mijn Nikons hoef ik die feitelijk niet te gebruiken(buiten de eerste dag), maar op mijn Olympi wordt ik er gek van.

            Een Nikon stel je één keer in en alleen bij zeer bijzondere gelegenheden moet je wat in het menu doen, bv auto iso instellingen. Olympus is na jaren nog steeds een raadsel en simpele dingen als belichtingscompensatie is moeilijk en bij Nikon +/- knopje indrukken en draaien.
            Welke Olympus gebruik jij dan?
            Al mijn Olympus cameras hebben een SCP (Super Control Panel) modus, waarbij alle belangrijke functies te bedienen zijn van uit 1 overzichtelijk scherm.
            Belichtingscompensatie is gewoon aan een wieltje draaien, zoals bij de meeste andere camera's (en natuurlijk is in manuele modus geen belichtingscompensatie beschikbaar want dan zou je en instelling compenseren die je zelf eerder verkeerd instelde).

            Comment


            • #21
              Re: Vervanging analoge camera

              Ik ga wachten op de xt40. Dan zal de xt30 en de X-S10 wat zakken in prijs en zal ik 1 van die 2 kopen

              Comment


              • #22
                Re: Vervanging analoge camera

                Mijn twee centen: je wilt een digitale camera die heel eenvoudig manueel in te stellen is zodat je die dezelfde instellingen kan geven als je analoge toestel, zodat je weet of de belichting goed is. Nu, zowat alle digitale camera's zijn zo in te stellen dat alles manueel werkt, maar niet altijd via een knopje. Gelukkig zijn er ook veel digitale toestellen waar je S, A en ISO wél kan regelen dmv enkele knoppen. Dus, mijn advies: zoek een vriend of buur in de buurt die samen met jou de zoekertjes kan doornemen, en kies daaruit. Pin je niet vast op een merk of model, kijk gewoon naar de layout van de buttons. Zeker weten dat je voor minder dan 500 euro een toestel vindt dat perfect aan je behoeftes voldoeet. Nu al meteen een splinternieuw toestel kopen lijkt mij weggegooid geld. Dat kan je later nog doen, mocht je ooit geheel digitaal willen gaan.
                Know what you know, and don't know what you don't know.

                Comment


                • #23
                  Re: Vervanging analoge camera

                  Heb dit weekend xt-20 + kit lens en enkele accessoires gehaald voor 400€. Momenteel is het veel belovend.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vervanging analoge camera

                    Ik ben net even gaan zoeken voor je.
                    Ik bedacht me net dat er voor Canon een adapter bestaat waarbij je Pentax lenzen kan monteren op een Canon body.

                    Je zou kunnen gaan voor een APS camera. APS wil zeggen een crop sensor met een kleiner maat dan de gekende kleinbeeld 35mm film.
                    Dan zou ik in die prijsklasse een Canon 80D aanbevelen.
                    Het voordeel van dat toestel is dat hij modern is en veel functies bevat. Diafragma en sluiter zijn op dat toestel apart in te stellen via een wieltje. Je kan een manuele lens (van pentax) er op monteren en dan diafragma op de lens instellen.
                    Het toestel is gericht op de gevorderde hobbyist.

                    Alternatief kan je ook voor de 35mm kleinbeeld sensor gaan. Passen ook uw lenzen op mits een adapter.
                    Canon 6D make 2. Ook wek geschreven als 6DII Of 6D Mk II.
                    Die camera is gelijkaardig naar mogelijkheden met de 80D maar moet wel inboeten op maximale sluitersnelheid die maar 1/4000 is.
                    Dit toestel is gericht op de instapper dat een 35mm kleinbeeld sensor wil.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vervanging analoge camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Ik ben net even gaan zoeken voor je.
                      Ik bedacht me net dat er voor Canon een adapter bestaat waarbij je Pentax lenzen kan monteren op een Canon body.

                      Je zou kunnen gaan voor een APS camera. APS wil zeggen een crop sensor met een kleiner maat dan de gekende kleinbeeld 35mm film.
                      Dan zou ik in die prijsklasse een Canon 80D aanbevelen.
                      Het voordeel van dat toestel is dat hij modern is en veel functies bevat. Diafragma en sluiter zijn op dat toestel apart in te stellen via een wieltje. Je kan een manuele lens (van pentax) er op monteren en dan diafragma op de lens instellen.
                      Het toestel is gericht op de gevorderde hobbyist.

                      Alternatief kan je ook voor de 35mm kleinbeeld sensor gaan. Passen ook uw lenzen op mits een adapter.
                      Canon 6D make 2. Ook wek geschreven als 6DII Of 6D Mk II.
                      Die camera is gelijkaardig naar mogelijkheden met de 80D maar moet wel inboeten op maximale sluitersnelheid die maar 1/4000 is.
                      Dit toestel is gericht op de instapper dat een 35mm kleinbeeld sensor wil.
                      Bedankt voor de informatie. Maar zoals net hier boven gezegd, ik heb dit weekend xt-20 gekocht.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vervanging analoge camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nairo Bekijk bericht
                        Bedankt voor de informatie. Maar zoals net hier boven gezegd, ik heb dit weekend xt-20 gekocht.
                        Mss. een kort ervaringsverslagje geven ifv. de overstap van analoog naar digitaal. (bv. wat is leuk / wat valt tegen ?)
                        Ik vermoed dat er nog wel mensen zijn die dat kunnen waarderen.
                        YMMV
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vervanging analoge camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nairo Bekijk bericht
                          Bedankt voor de informatie. Maar zoals net hier boven gezegd, ik heb dit weekend xt-20 gekocht.
                          Geen probleem.
                          Mijn excuus. Ik had over je reactie gelezen.

                          Veel succes!

                          Ik ben mij aan het klaarmaken voor de omgekeerde wending.
                          Heb zelf lang analoog gewerkt, dan overgestapt naar digitaal.
                          Nu ga ik mijn analoog spul weer aan het werk zetten.

                          Ik heb het grote geluk dat ik altijd bij Canon gebleven ben.
                          Al mijn nieuwe lenzen passen prima op mijn oude analoge camera.
                          Dat spaart mij duizenden euros uit.
                          Het enige dat ik nog nodig heb is een extra plaatje voor mijn statief. En speciale batterijen.
                          Ik heb beiden gevonden in China.
                          Film is hier nog redelijk goed verkrijgbaar.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vervanging analoge camera

                            Ik heb serieuze last gehad van de overstap naar digitaal (ik heb zelfs een jaar dubbel gewerkt), nu, 15 jaar later overweeg ik hetzelfde als Bert.
                            Ik heb gewoon nog alles liggen, in mijn geval van Nikon, 2 F2's met DP-1 zoeker, een EL, een Ft2 en twee Canons AE1 met bijhorende optiek, incluis een kleurendoka....
                            Met het aanpassen naar digitale Nikons (altijd high-end toestellen) had ik omzeggens geen last, enige maanden geleden een D6 in handen gehad, voelde gewoon vertrouwd aan.

                            Maar zoals ik zei : ik had de meeste last met de achteraf-bewerking op de computer, zelfs nu nog vraag ik me soms af : wat ben ik hier in godsnaam aan het doen ?
                            Vroeger moest dat in één keer goed zijn want de bewerkingsmarge in de doka was echt niet zo breed als sommigen beweren.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vervanging analoge camera

                              Ondertussen toch al enkele weken bezig met het toestel. In het begin zie je de bomen niet meer door het bos qua instelmogelijkheden. Maar online vind je vele instellingen en heb 2 leuke instellingen gevonden die gebaseerd zijn op oude Fujifilm.

                              Ook staat het toestel ingesteld op aperture priority. (Zoals mijn pentax ME) vind ik leuke manier van fotograferen.

                              Voordeel tegenover mijn pentax ME en spotmatic is voor de autofocus!! Wat is dat handig! Ander voordeel is dat het op de longrun goedkoper uitkomt doordat films wel redelijk duur zijn.

                              Nadeel ik maak iets meer foto's dan vroeger. Ik maak er nu snel 2 a 3 terwijl het vroeger 1 was. Dus meer sorteren. Maar ik doe niet aan nabewerking, slecht is slecht.

                              Nog een nadeel zijn de batterijen waar ik nu rekening moet mee houden.


                              Voor de rest heel tevreden!!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vervanging analoge camera

                                Groot gelijk ; analoge fotografie is veel rustiger , zelf kom ik daardoor op rust; en als je wat rondkijkt:
                                alles is nog in voldoende hoeveelheid te koop .
                                En je leert ook naar een onderwerp te kijken, te benaderen , net zoals een dier zijn prooi benadert.
                                Niet zoals vele digitalisten : enkele honderden of duizenden opnames maken en dan er toch maar ééntje uitvissen
                                Bij analoge fotografie heb je als amateur zeker 3 X plezier aan je opname ( zonder het voorbereidende en achterafwerk ) 1- je maakt de opname / 2- je ontwikkelt zelf je film / 3- je maakt zelf de afdruk met de vergroter .

                                Comment

                                Working...
                                X