Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijkende speedtest Ridata vs. Sandisk in D7i

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergelijkende speedtest Ridata vs. Sandisk in D7i

    Dit is uiteraard geen wetenschappelijke test en de grootte van de kaarten is niet gelijk maar toch wou ik jullie dit niet onthouden.

    Mijn testprocedure:
    De wegschrijftijd van één (1) foto in de maximale grootte (2560x1920) in TIFF-formaat.

    Waarom TIFF: het geeft de grootste bestandsgrootte (ongeveer 14-15Mb) en dus een langere wegschrijftijd/foto. Dit op zijn beurt verkleint de foutmarge door reactietijd voor het indrukken van de chronometerknop.

    Waarom maar één: de meegeleverde Sandisk is een kaartje van MAAR 16Mb, dus...

    Ik heb telkens 4 keer gemeten per kaart, kwestie van foutmarge te tonen/te verkleinen. Maar nogmaals: dit is maar een amateurtestje voor een zekere graad van vergelijking.

    Sandisk 16 Mb(meegeleverd):

    foto1: 34s 25"
    foto2: 34s 69"
    foto3: 34s 93"
    foto4: 35s 03"


    Ridata 128 Mb :

    foto1: 20s 65"
    foto2: 20s 38"
    foto3: 20s 75"
    foto4: 20s 48"


    Ridata 256 Mb :

    foto1: 17s 54"
    foto2: 17s 60"
    foto3: 17s 28"
    foto4: 17s 48"

    Dit is nogmaals een bevestiging van hetgeen hier reeds meermaals is gezegd: Ridata presteert duidelijk beter dan Sandisk. Wel moet hier misschien rekening gehouden worden met het feit dat de Sandisk "slechts" een 16Mb kaart betreft.

    Tweede vaststelling: Hoe groter de kaart, des te sneller het wegschrijven gebeurt. Dit kan eveneens een verklaring zijn waarom de Sandisk véél slechter presteert. Spijtig genoeg (nu ja...niet echt)heb ik geen grotere Sandisk-kaart, en gezien deze prestaties ben ik ook niet geneigd er snel één te gaan halen

    Graag had ik deze test ook met de snelheid van de HAMA 128Mb kaart opgevrolijkt. Helaas: deze blijkt niet compatibel met mijn D7i ! Merkwaardig, gezien hij in de Dimage 5 (en in de HP C200 van mijn broer) probleemloos zijn werk deed... Dus, als er geinteresseerden zijn: ik verkoop hem voor 60 Euro. Hij is anderhalve maand (en ongeveer 300 foto's) oud. Uiteraard mag U hem eerst testen alvorens de aankoop.

    Tot daar mijn mededeling.

    greetz,
    Canon EOS 5D mk III / EF 50 F1,4 / EF 24-105 F4 / EF 70-200 F2,8 / EF 100-400 F4,5-5,6 / Meike MK-5D3 / ​Ext EF 1.4x II

  • #2
    Een interessante test, ondanks de beperkte schaal!
    Bedankt,
    Tim (steeds contenter met zijn 2x Ridata 128 MB)

    Comment


    • #3
      Bedankt...
      Dit is weeral iets wat dit forum groot maakt, anderen laten weten van je ervaringen.
      Ik had soortgelijk testje gedaan...
      (Maar niet zo uitgebreid en genoteerd)
      En idd Ridata was ook bij mij bijna 50 % sneller dan mijn sandisk.
      maar ik had gewoon op de secondewijzer van m'n horloge gekeken en niet met stopwatch... dus...
      Bedankt hoor.

      Mic / Oly E-20 / http://home2.pi.be/michel30/bd/mic/mic.htm

      Comment


      • #4
        Juist nog een schrijf-testje gedaan :
        54 files / 149Mb totaal
        Sandisk 512Mb : 2 min 59 sec
        Ridata 512Mb : 54 sec

        -----------------
        Dirk
        -----------------
        Dirk
        www.kums.be/dirk
        +-+ Nog steeds geen nieuwe foto's +-+

        Comment


        • #5

          Juist nog een schrijf-testje gedaan :
          54 files / 149Mb totaal
          Sandisk 512Mb : 2 min 59 sec
          Ridata 512Mb : 54 sec

          -----------------
          Dirk

          Wooouw, da's een heel verschil he???
          Da's al bijna 76 % sneller voor de Ridata..
          Ik denk dat als de mensen dit eenmaal weten het snel gedaan zal zijn met al die andere merken.

          Mic / Oly E-20 / http://home2.pi.be/michel30/bd/mic/mic.htm

          Comment


          • #6
            Deze test was gedaan met een Firewire cardreader. Zal proberen overmorgen de test nog eens te doen met een IDE PCMCIA reader, een PCI PCMCIA reader en een USB reader en dan een tabel maken met ook de leessnelheid erbij.

            -----------------
            Dirk
            -----------------
            Dirk
            www.kums.be/dirk
            +-+ Nog steeds geen nieuwe foto's +-+

            Comment


            • #7

              Dit is uiteraard geen wetenschappelijke test en de grootte van de kaarten is niet gelijk maar toch wou ik jullie dit niet onthouden.

              Mijn testprocedure:
              De wegschrijftijd van één (1) foto in de maximale grootte (2560x1920) in TIFF-formaat.

              Waarom TIFF: het geeft de grootste bestandsgrootte (ongeveer 14-15Mb) en dus een langere wegschrijftijd/foto. Dit op zijn beurt verkleint de foutmarge door reactietijd voor het indrukken van de chronometerknop.

              Waarom maar één: de meegeleverde Sandisk is een kaartje van MAAR 16Mb, dus...

              Ik heb telkens 4 keer gemeten per kaart, kwestie van foutmarge te tonen/te verkleinen. Maar nogmaals: dit is maar een amateurtestje voor een zekere graad van vergelijking.

              Sandisk 16 Mb(meegeleverd):

              foto1: 34s 25"
              foto2: 34s 69"
              foto3: 34s 93"
              foto4: 35s 03"


              Ridata 128 Mb :

              foto1: 20s 65"
              foto2: 20s 38"
              foto3: 20s 75"
              foto4: 20s 48"


              Ridata 256 Mb :

              foto1: 17s 54"
              foto2: 17s 60"
              foto3: 17s 28"
              foto4: 17s 48"

              Dit is nogmaals een bevestiging van hetgeen hier reeds meermaals is gezegd: Ridata presteert duidelijk beter dan Sandisk. Wel moet hier misschien rekening gehouden worden met het feit dat de Sandisk "slechts" een 16Mb kaart betreft.

              Tweede vaststelling: Hoe groter de kaart, des te sneller het wegschrijven gebeurt. Dit kan eveneens een verklaring zijn waarom de Sandisk véél slechter presteert. Spijtig genoeg (nu ja...niet echt)heb ik geen grotere Sandisk-kaart, en gezien deze prestaties ben ik ook niet geneigd er snel één te gaan halen

              Graag had ik deze test ook met de snelheid van de HAMA 128Mb kaart opgevrolijkt. Helaas: deze blijkt niet compatibel met mijn D7i ! Merkwaardig, gezien hij in de Dimage 5 (en in de HP C200 van mijn broer) probleemloos zijn werk deed... Dus, als er geinteresseerden zijn: ik verkoop hem voor 60 Euro. Hij is anderhalve maand (en ongeveer 300 foto's) oud. Uiteraard mag U hem eerst testen alvorens de aankoop.

              Tot daar mijn mededeling.

              greetz,

              Minolta's hebben de vreemde eigenschap dat ze geen kaarten accepteren die eerst in andere camera's hebben gewerkt.
              Vreemd maar bijna altijd waar, dus Minolta eigenaren koop geen occassions! of in andere camera geteste kaart.

              Digitaalfotograferen
              John

              Comment


              • #8
                Ah ja ?? Dat zou de verklaring kunnen zijn...
                Thanx voor de info !

                greetz,
                Canon EOS 5D mk III / EF 50 F1,4 / EF 24-105 F4 / EF 70-200 F2,8 / EF 100-400 F4,5-5,6 / Meike MK-5D3 / ​Ext EF 1.4x II

                Comment


                • #9
                  @ The Wolf: Mijn testje ging nu specifiek over het gedrag van de kaarten in de Dimage 7i omdat DPreview waarschuwt dat de prestaties van de verschillende kaartjes ook nog eens kunnen verschillen per fototoestel waarin je ze gebruikt.

                  Maar laat je testjes maar komen hoor ! Ben toch van plan een interne IDE-CFreader te kopen... Als je suggesties hebt ? In België of Europa ?(Amerika heb ik al gevonden maar daar twijfel ik over ivm met invoerrechten en taxen)

                  greetz,
                  Canon EOS 5D mk III / EF 50 F1,4 / EF 24-105 F4 / EF 70-200 F2,8 / EF 100-400 F4,5-5,6 / Meike MK-5D3 / ​Ext EF 1.4x II

                  Comment


                  • #10
                    In Belgie aan 65,- euro.

                    -----------------
                    Dirk
                    -----------------
                    Dirk
                    www.kums.be/dirk
                    +-+ Nog steeds geen nieuwe foto's +-+

                    Comment


                    • #11
                      En nu de hamvraag: Waar ?

                      greetz,
                      Canon EOS 5D mk III / EF 50 F1,4 / EF 24-105 F4 / EF 70-200 F2,8 / EF 100-400 F4,5-5,6 / Meike MK-5D3 / ​Ext EF 1.4x II

                      Comment

                      Working...
                      X