Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

    Na zo een 10 jaar gebruik te hebben gemaakt van een Canon 400D, 2 jaar geleden overgeschakeld naar de Canon 70D. Beiden in combinatie met lenzen Tamron 17-50mm F/2.8 SP Di II VC, Canon 70-200 4.0 L en Canon 10-18, Canon EF-S 10-18mm F/4.5-5.6 iS STM en verder nog een hoop toebehoren.

    De laatste keren dat ik op reis was en zo een hele dag door steden en langs bezienswaardigheden aan het wandelen was, begon ik mezelf af te vragen:
    - zou ik met een lichter fototoestel, evenveel last hebben van mijn bovenlijf en rug na een hele dag stappen
    - zou ik vanwege het toch iets 'compactere', dit lichter fototoestel nog meer ter hand nemen omdat het meer rond de hals zou hangen in plaats van in de fototas steken
    - is dit ander toestel even gemakkelijk en snel te bedienen zoals mijn huidige SLR
    - zijn de foto's van dezelfde kwaliteit als met mijn SLR
    - zou ik de huidige SLR combinatie verkopen, of gewoon aanvullen

    Na al die vragen ben ik me wat meer gaan verdiepen in de systeemcamera's, waarbij Canon pas later in gang is geschoten dan andere merken.
    Deze andere merken, Panasonic, Sony, Fujifilm hebben een aantal prachtige toestellen in hun gamma, doch bij het bekijken van de toestellen, denk ik dat qua bediening de EOS het meest in lijn ligt van het huidig toestel.

    Enkele van mijn wensen zijn een 20-24 mpix, APS-C sensor, flitsvoet, RAW mogelijk, snelle aanpassing van Av, Tv, ISO, belichtingscompensatie (liefst via instelwiel ipv via menu). Van Canon komt voor mij dan de EOS M5 in beeld.

    Welk toestel, eventueel van andere merken, zouden jullie mij aanbevelen?
    Zijn er hier nog die de overstap (of aanvulling) hebben gedaan van SLR naar systeemcamera? Welke camera hebben jullie gekozen en waarom?
    Wie heeft gekozen voor de Canon EOS M5 en wat zijn jullie bevindingen van dit toestel?

    Ik heb er al veel over gelezen, doch zou hier graag enkele reviews vernemen van anderen die net zoals ik iets meer bezig zijn met fotografie dan de gemiddelde instap gebruiker.
    Eos R
    Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

  • #2
    Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

    Hey Schorrie,

    Ik heb een gelijkaardig probleem gehad. Ik vond mijn huidige kit te zwaar om overal mee te sleuren (lees: wandeltochten)
    Uiteindelijk heb ik - in verschillende fases - voor 2 opties gekozen:

    - een nekontlastende draagriem (type sunsniper) die naar "meeneemcomfort" voor mij een wereld van verschil maakt.

    - een lichtere body: aankoop van Canon 200D (ter aanvulling van 7DII) voor als gewicht primeert op frame rate, AF systeem, ... meestal in combinatie met 50 mm 1.8 STM als ik echt licht wil gaan.
    (alleen het wisselen van body levert bijna 500 g op; als ik mijn 17-55 2.8 lens vervang door de 50 1.8 STM komt het totaal op iets meer dan 900 g)
    Waarschijnlijk komt de EF-S 24 mm pancake lens ook nog wel in mijn lenstas te zitten (of de 10-18 STM).
    Groot voordeel hier is dat al mijn andere (grotere lenzen (oa 70-300L, 100 mm macro)) er zonder probleem op passen (en omgekeerd: een lichte lens zoals de 50 1.8 STM op de 7DII werkt ook wel leuk)
    Waarom de 200D: kantelbaar scherm met dual pixel AF, de connectiviteit (WiFi), nieuwe sensor, nieuwere DIGIC-processor, de 4 extra Mpix zijn meegenomen;

    Ik heb lang gedacht om een camera zoals Fuji X100-reeks er bij te nemen als aanvulling / lichtere optie, maar na een weekendje op stap te zijn daarmee, was het gevoel waarop in gehoopt had, er niet.

    Comment


    • #3
      Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

      Bedankt voor je reactie alvast,

      Heb mijn body idd eens op de weegschaal gelegd en in combinatie met de Tamron 17-50 en battery grip kom ik op 1,760 kg, pak de fototas met daarin nog een speedlite met batterijen en ik zal toch snel aan 2kg zitten

      Die optie nekontlastende draagriem heb ik ook al eens aan gedacht, net terug van reis Thailand waar we toch aardig wat afgestapt hebben en dan ben ik mij ervan bewust dat regelmatig de SLR in de fotorugzak gaat ipv aan de hals, om dan rugzak telkens naar voor te moeten schuiven en SLR te nemen. Daarom dat ik dacht aan iets 'toegankelijker'.

      Was er eerst aan het denken om alles te verkopen en te vervangen door systeemcamera, maar op aanraden van vriendin en tevens met het gedacht dat ik één van de volgende jaren een self-drive door Zuid-Afrika of Namibië wil doen, ga ik alles toch maar bijhouden. Want op zo een reis waarbij je veelal met de auto onderweg bent, maakt het gewicht niet uit en bijkomend kan je dan je SLR voorzien van een eventueel gehuurde 100-400 ofzo.

      Aankoop/vervanging is nog niet voor direkt, dus kan nog paar maanden nadenken ....
      Eos R
      Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

      Comment


      • #4
        Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

        Ik heb nooit begrepen waarvoor een battery grip dient op een DSLR met minstens 1000 foto's per acculading.
        Neem ook niet mijn hele uitrusting mee op stap.

        Ik gebruik nu een combinatie van de 7DII (met een 400mm tele of 180 macro naargelang) en een M10 met 15-45.
        Voor 90% van de opnamen is de M10 een zeer goede camera, voor 300 EUR een koopje met een redelijk wijde groothoek.

        Het gebeurt me ook dat ik de EF-S 10-22 op de M10 zet (maar je 10-18 is een betere keuze) of uiteraard de EF-M 22 f:2 voor een echte jaszakcamera.
        Met de EF-S 60mm macro is de M10 ook nog compact maar de AF van dit toestel is hierop niet goed bruikbaar.

        Ik vrees dat de 200D een beetje gaat tegenvallen qua bediening tov een 7DII.

        Ik overweeg een M6 bij te kopen voor de betere AF tov de M10. Binnenin identiek aan de 200D.
        Daar gaan dan waarschijnlijk nog wel andere EF-M lenzen en accessoires bijkomen natuurlijk maar als ik van merk verander kost het veel meer.
        Last edited by palombian; 21 december 2017, 17:24.

        Comment


        • #5
          Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Ik heb nooit begrepen waarvoor een battery grip dient op een DSLR met minstens 1000 foto's per acculading.
          Dat komt omdat dat 'slechts' de secundaire functie van de verticale grip is, want dat is de échte functie van de grip en camera bediening in de portretstand. Ik heb zelfs niet eens een accu in mijn camera, want dan kan de grip er gewoon altijd op blijven.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

            Ik heb na lang wikken en wegen sinds kort mijn 6D vervangen door een M5.
            Gisterenavond heb ik in de nevel/motregen een aantal foto's gemaakt en ik was aangenaam verrast door de M5. Over het algemeen veel minder ruis en zelfs op het eerste gezicht een betere dynamiek dan mijn 5D III.

            5D III met 16-35 f/4 in RAW en M5 met EF-M 18-55 in JPG. (ook raw mogelijk maar mijn rawconvertor kan ze nog niet aan).

            Ik beklaag mij de aankoop zeker niet, alleen is het wel een duur toestel.
            Door zijn compactheid en vele mogelijkheden is het een heel leuk toestel. De mogelijkheden zijn enorm en mits een koppelstuk kun je al je huidige objectieven blijven gebruiken (alleen de AF van mijn Tamron 150-600 doet het niet).
            De menustructuur en bediening word je snel gewoon omdat veel dingen terugkeren en gelijkaardig zijn aan een 'volwassen' toestel.

            Toen de regen begon te verergeren heb ik mijn M5 weggestoken en mijn 5DIII genomen want die is wel spatwaterdicht.

            Moest ik de beslissing opnieuw kunnen nemen zou ik het quasi zeker opnieuw doen (in combinatie met een DSLR). De M5 als -steengoede- wandelcamera, de DSLR voor specifieke zaken of reportages.
            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

            Comment


            • #7
              Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

              Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
              Ik heb na lang wikken en wegen sinds kort mijn 6D vervangen door een M5.
              Gisterenavond heb ik in de nevel/motregen een aantal foto's gemaakt en ik was aangenaam verrast door de M5. Over het algemeen veel minder ruis en zelfs op het eerste gezicht een betere dynamiek dan mijn 5D III.

              5D III met 16-35 f/4 in RAW en M5 met EF-M 18-55 in JPG. (ook raw mogelijk maar mijn rawconvertor kan ze nog niet aan).

              Ik beklaag mij de aankoop zeker niet, alleen is het wel een duur toestel.
              Door zijn compactheid en vele mogelijkheden is het een heel leuk toestel. De mogelijkheden zijn enorm en mits een koppelstuk kun je al je huidige objectieven blijven gebruiken (alleen de AF van mijn Tamron 150-600 doet het niet).
              De menustructuur en bediening word je snel gewoon omdat veel dingen terugkeren en gelijkaardig zijn aan een 'volwassen' toestel.

              Toen de regen begon te verergeren heb ik mijn M5 weggestoken en mijn 5DIII genomen want die is wel spatwaterdicht.

              Moest ik de beslissing opnieuw kunnen nemen zou ik het quasi zeker opnieuw doen (in combinatie met een DSLR). De M5 als -steengoede- wandelcamera, de DSLR voor specifieke zaken of reportages.

              Een M5 die minder ruis aflevert dan een 6D en betere DR heeft dan een 5DMKIII ... dat lijkt me toch niet echt realistisch
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

                Lijkt me anders wel logisch, deze heeft wsl dezelfde sensor als de 80D en dat is naast de 5d4 de beste Canon sensor qua DR.

                https://www.dpreview.com/reviews/ima...&y=0.508307636
                Last edited by oermens; 21 december 2017, 23:06.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

                  Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                  Lijkt me anders wel logisch, deze heeft wsl dezelfde sensor als de 80D en dat is naast de 5d4 de beste Canon sensor qua DR.

                  https://www.dpreview.com/reviews/ima...&y=0.508307636


                  Voor DR zou het kunnen, al zal het zeer miniem zijn .. voor ruis is de 6D volgens mij nog altijd de betere
                  Bron: dpreview.com
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Een M5 die minder ruis aflevert dan een 6D en betere DR heeft dan een 5DMKIII ... dat lijkt me toch niet echt realistisch
                    Op een lager niveau: mijn M10 heeft minder ruis dan de 7DII (beide met LR in raw).
                    Het is dus best mogelijk dat er aan de M-reeks is gesleuteld.

                    @PhilippeDeli:
                    Ik ben zo gek op de compactheid van de M10 dat ik liever een M6 zou kopen en de extra zoeker wanneer ik hem nodig heb, alhoewel dat evenveel of meer kost dan een M5 (op de M100 kan je die niet zetten). Het zijn inderdaad geen goedkope toestellen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

                      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      Voor DR zou het kunnen, al zal het zeer miniem zijn .. voor ruis is de 6D volgens mij nog altijd de betere
                      Bron: dpreview.com
                      Da's waar, maar de 6D heeft ook aanzienlijk grotere pixels dan de M5, ik wou vooral aangeven dat als TS een spiegelloos toestel zoek dat zo dicht mogelijk aansluit bij zijn vorige camera (wat ik goed kan begrijpen) hij als enige keuze een Canon M reeks met aps-c sensor heeft en dat de beste keuze dan volgens mij sowieso een toestel met die sensor is (ik weet niet of er nog zijn buiten de M5), dat is gewoon de modernste technologie die Canon in huis heeft.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Op een lager niveau: mijn M10 heeft minder ruis dan de 7DII (beide met LR in raw).
                        Het is dus best mogelijk dat er aan de M-reeks is gesleuteld.

                        @PhilippeDeli:
                        Ik ben zo gek op de compactheid van de M10 dat ik liever een M6 zou kopen en de extra zoeker wanneer ik hem nodig heb, alhoewel dat evenveel of meer kost dan een M5 (op de M100 kan je die niet zetten). Het zijn inderdaad geen goedkope toestellen.
                        Dat de M10 minder ruis heeft dan een 7D2 trek ik ook in twijfel, maar ik heb hem niet en jij wel dus ik wil je best wel geloven.
                        Zelf heb ik Canon gehad tot aan de 5D2/550D ... en ik herinner mij dat het verschil in de onderlinge APS modellen zeer miniem was. (500D,550D,600D,7D)

                        De komst van de 80D en de op die sensor gebaseerd Mirrorless modellen zal wel een ware verademing zijn voor hedendaagse Canon gebruikers.

                        Compactheid zoals de M6 is zeker aangenaam (ik werk al een aantal jaar met mirrorless Olympus/Panasonic en nu een tweetal jaar met Fuji) (alhoewel de set die ik nu heb is verre van compact)
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

                          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                          Da's waar, maar de 6D heeft ook aanzienlijk grotere pixels dan de M5, ik wou vooral aangeven dat als TS een spiegelloos toestel zoek dat zo dicht mogelijk aansluit bij zijn vorige camera (wat ik goed kan begrijpen) hij als enige keuze een Canon M reeks met aps-c sensor heeft en dat de beste keuze dan volgens mij sowieso een toestel met die sensor is (ik weet niet of er nog zijn buiten de M5), dat is gewoon de modernste technologie die Canon in huis heeft.
                          Idd, volledig mee eens... de EOS M5 is zeker een logische stap voor TS.
                          Mijn eerste indruk die ik had van de M5 is dat dit aanvoelt als een heel goed toestel van degelijke constructie met een hele goede Oled zoeker.
                          Canon weet hoe camera's gemaakt moeten worden en dat zie je ook duidelijk aan de M5.
                          Zelf ben ik ook getriggerd door de M5 maar ik vind dat de concurrentie toch net iets meer te bieden heeft voor minder geld.

                          Maar als bestaande Canon gebruiker is de M5 zeker een goede keuze.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            Een M5 die minder ruis aflevert dan een 6D en betere DR heeft dan een 5DMKIII ... dat lijkt me toch niet echt realistisch
                            Beste, als je goed leest vergelijk ik de M5 met de 5D mk III.

                            De 6D was qua ruis inderdaad veel beter dan de 5 D III. Heb die laatste gehouden omdat het mijn werkbeest is (en hij er spijtig genoeg ook zo begint uit te zien).
                            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van Canon EOS SLR naar Canon EOS M, of andere merken

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Dat komt omdat dat 'slechts' de secundaire functie van de verticale grip is, want dat is de échte functie van de grip en camera bediening in de portretstand. Ik heb zelfs niet eens een accu in mijn camera, want dan kan de grip er gewoon altijd op blijven.
                              Vroeger drukten wij in portretstand af met onze duim .
                              Dat is iets minder gemakkelijk sinds de fabrikanten vonden dat de ontspanknop schuin vooraan moest staan.
                              Daarom worden de meeste foto's nu in landschap gemaakt.

                              Op de M1, M10 en M100 staat die knop trouwens zoals vroeger terug bovenaan (en maar een heel klein beetje schuin) en kan er probleemloos op die manier afgedrukt worden.
                              Maar Canon heeft in de boosheid volhard en de zgn betere modellen M3, M5 en M6 opnieuw voorzien van een handgreep met alweer die veel meer schuin geplaatste knop.
                              Zullen ze dan een batterygrip moeten uitbrengen ?
                              Last edited by palombian; 22 december 2017, 19:51.

                              Comment

                              Working...
                              X