Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV-filter op 18-70mm Nikkor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV-filter op 18-70mm Nikkor

    De kitlens van de D70 heeft zo'n mooie grote lens vooraan. Zou het niet beter zijn daar een UV-filter op te plaatsen? Of geeft dat licht- of kwaliteitsverlies?
    Kan je dan die flashy zonnekap er nog opzetten?

    groetjes

    peter
    Nikon D70 / AF-S Nikkor 18-70mm

  • #2
    daar is al 1 en ander over gezegd ende geschreven... kijk een keertje naar wat oudere threads...

    Comment


    • #3
      Ik ga op die van mij er in elk geval 1 opzetten. Toen ik dinsdag m'n D70 ging afhalen hadden ze er wel geen 67mm filters binnen, maar die zou ik normaal vanmiddag moeten hebben...

      Wat de zonnekap betreft geen probleem --> de filter wordt nl in de binnenrand van de lens geschroefd (je kan die schroefdraad trouwens zien zitten) en de zonnenkap klikt langs de buitenzijde om de lens. Geen probleem dus.

      En wss klikt de beschermdop gewoon weer in de rand van de UV filter, hoewel ik dat nu nog niet met zekerheid weet...
      Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

      Comment


      • #4
        Ik heb er direct zo een UV op gezet en zie toch geen verschil
        in iedergeval ben ik nu zekerder dat er niks kan aankomen
        ik zou wel een goed merk kopen bv: Cokin enz..
        NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

        Comment


        • #5
          Originally posted by Aragorn
          En wss klikt de beschermdop gewoon weer in de rand van de UV filter, hoewel ik dat nu nog niet met zekerheid weet...
          Ja hoor, zolang het filter ook 67mm schroefdraad aan de voorzijde heeft.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            ik heb er op't moment ook een uv-filtertje opgezet.
            resultaat: Lensflare , zelfs met zonnekap.

            Misschien moet het zo'n extra dun model zijn, ik weet 't niet.

            Comment


            • #7
              Neem een filtertje van een deftig merk met een degelijke coating, zodat je geen extra reflectie genereert tussen de lens en de achterzijde van de filter...

              Comment


              • #8
                aangezien het een DX lens is, beware of vignetting, dus een "ultra slim" filter vragen, deed ik ook ...

                Comment


                • #9
                  Bij topfoto hebben ze deze, maar die prijzen lopen zo uiteen, en je ziet niet direct verschil ertussen.

                  Hama 67mm, Schutzfilter UV-Effekt, vergütet (19.90 euro)
                  Hama 67mm, Schutzfilter UV-Effekt, Ultra Wide, C14 (47.90)
                  B+W 67E UV (010) MRC (45,95)
                  B+W 67E UV (010) MRC Slim incl. Objektivdeckel (69.90)
                  of nog een andere?

                  Kan iemand helpen hiermee?
                  Nikon D70 / AF-S Nikkor 18-70mm

                  Comment


                  • #10
                    Als je een slim filter nodig hebt, is deze van behoorlijke kwaliteit voor niet al te veel geld. Alleen jammer dat het glas zo dun is, dus je mag er niet te hard op wrijven of je moet gelijkmatige druk geven aan beide kanten.
                    Originally posted by fastrep
                    Hama 67mm, Schutzfilter UV-Effekt, Ultra Wide, C14 (47.90)
                    Anders neem je maar deze: B+W 67E UV (010) MRC (45,95). Die gebruik ik altijd, maar ik heb geen lenzen met kleinere beeldcirkel.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      OK de vraag is dan alleen, heb ik een slimfilter nodig op die lens van mij (18-70mm nikkor)? Op de site van topfoto staat bij de suggesties voor deze lens de beide hama-modellen, dus hieruit besluit ik dat die slimfilter niet nodig is?
                      Nikon D70 / AF-S Nikkor 18-70mm

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb de onderstaande, tot nu toe geen problemen mee gehad.

                        Originally posted by fastrep
                        Hama 67mm, Schutzfilter UV-Effekt, Ultra Wide, C14 (47.90)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by kurtvaes
                          Ik heb de onderstaande, tot nu toe geen problemen mee gehad.

                          Originally posted by fastrep
                          Hama 67mm, Schutzfilter UV-Effekt, Ultra Wide, C14 (47.90)
                          Ik gebruik ook die Hama Ultra wide C14 UV 390 M67 (VII) Bestelnr. 70467.
                          Bij Grobet in Antwerpen 46 euro betaald.
                          Marcel
                          Nikon body's plus wat Nikkor glas.
                          Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

                          Comment


                          • #14

                            Ik heb er een sigma EX multi coated (37EURotjes) opstaan... geen lichtverlies... en de bijgeleverde zonnekap van de 18 - 70 is niet via schroefdraad maar een kliksysteem ... Past nog steeds...

                            Van op site:

                            EX Filters
                            Multi-Coated UV filter
                            UV filter cuts haze for sharper black and white prints and corrects the blues and violets in color prints. The multi-coated reduce reflection and is designed to be used with multi-coated lenses to protect and reduce excess UV. Multi coated UV filter designed for outdoor photo, portrait photo and snap shot photo. UV filter has a filter factor of zero and requires no change in exposure.

                            Mvg,
                            Johan
                            ______________________________________
                            Johan Leuyckx
                            Nikon D70 + 50mm 1.8D + 18-70mm AF-S DX
                            www.leuyckx.be

                            Comment

                            Working...
                            X