Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade voor D300s: D610 of D750

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade voor D300s: D610 of D750

    Kort even de situatie schetsen: Ik ben hoofdzakelijk bezig met natuurfotografie, meerbepaald landschappen en in de toekomst normaal ook meer macro.
    Momenteel werk ik met een Nikon D300s maar deze is aan vervanging toe, voor mij het ideale moment om over te schakelen naar FF.
    De D810 valt buiten budget, het zal dus gaan tussen de D610 en D750.

    En daar begint het: Welke van de twee?
    Ik heb niet meteen behoefte aan wifi, een kantelbaar scherm of de uitgebreide video mogelijkheden,... Mijn hoofdredenen om voor de D750 te kiezen zijn de betere AF, betere ISO en betere lichtmeting en scherpstelling in slechte lichtomstandigheden. Een ander niet onbelangrijk punt is de autonomie van de batterij aangezien ik er regelmatig op uit trek voor meerdaagse trekkingtochten. De technologie is ook gewoon nieuwer.
    Maar het argument van de AF bijvoorbeeld is relatief bij landschaps- en macrofotografie...
    En het prijsverschil tussen beide is toch rond de 500 euro.

    Hoe is de werking va de D610 in slechte licht omstandigheden? Is dit echt dramatisch zoals sommige mensen laten uitschijnen of nog steeds een upgrade vergeleken mijn D300s?
    En zijn er mensen die overgestapt zijn van 51 scherpstelpunten naar 39? Wat is jullie ervaring hiermee? Ervaren jullie dit als een gemis?

    Andere redenen om voor het ene of andere toestel te kiezen?

    Ik besef dat ik qua bouw van de body sowieso een serieuze stap achteruit zet, maar hier kan ik mee leven.

    Alvast bedankt voor jullie input!

    Groetjes,
    Andries
    https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

  • #2
    Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

    Mij lijkt een kantelbaar scherm bij Macro toch wel erg handig.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

      ik zou voor de D750 gaan. heb nu zelf de D610 maar een betere AF zou welkom zijn.
      Wat betreft de accu, ik kan met 3 accu's ongeveer 10 a 12 dagen fotograferen tijdens tochten.
      Kantelscherm lijkt me toch ook wel handig bij Macro hoor.
      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
      Our English website: www.kaichitravel.com
      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

        Toen ik mijn D300 vervangen heb stond ik ook voor het dilemma overstappen naar FX of het bij DX houden.
        Ik heb toen eens een dagje kunnen testen met een D600 van een kennis. De D300 was in der tijd een toestel uit de pro reeks van Nikon en de D600 is een instapmodel in de FX reeks.
        Ik was er dus vlug uit dat ik mijn D300 niet ging vervangen door een D600 en ben uiteindelijk met een D7100 bij DX gebleven.
        De D750 heb ik geen ervaring mee maar ik heb er al veel goeds over gehoord, dus als het budget het toelaat zou ik toch voor de D750 gaan.

        Mvg Yves.
        What you see is what you get

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

          Of waarom niet uitkijken naar een tweedehands D700 ? Alle voordelen van FF, nog altijd een dijk van een camera. En bovendien compatibel met batterijen en battery-pack van je D300s. Zo kun je misschien wat geld uitsparen voor een extra FF-lens .

          Mvg,
          Peter.
          Nikon D700 en een paar oude AI-primes

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

            Voor macro lijkt mij een D7200 meer aan te raden dan een D610, een cropcamera geeft meer scherptediepte. Als je toch naar FF dan is de D750 in alles in het voordeel. ik ken iemand die wel redelijk wat concerten fotografeert met een D600 maar of hij regelmatig focus problemen heeft weet ik niet. Op flickr kan je met 'camerafinder' alle beelden met die camera gemaakt vinden (en de meeste met de EXIF er bij) dat is misschien interessant om vergelijking te maken in beeldkwaliteit in de praktijk
            Last edited by kawaracer; 5 januari 2016, 12:41.

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

              ik zou even op de D500 wachten, komt in Maart.

              Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
              Our English website: www.kaichitravel.com
              Breng eens een bezoekje aan Siberie!

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

                Bedankt voor jullie reacties.
                Ik ben gewoon van met een hoekzoeker te werken, maar inderdaad... Voor macro is een kantelbaar scherm zeker een plus.


                Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                ik zou even op de D500 wachten, komt in Maart.

                http://www.dpreview.com/news/8529664...announces-d500
                De D500 lijkt mij enorm gericht op actie- en sportfotografie, maar is denk ik wel dé langverwachte upgrade voor de D300s.
                Fantastische specs, maar voor mij denk ik redelijk overkill. En het is een DX-camera natuurlijk, terwijl ik juist aan het kijken ben naar FF.

                Ik ben benieuwd ook naar de lanceringsprijs. Maar misschien is het inderdaad wel interessant om te kijken of de lancering ervan impact heeft op de huidige prijzen van bijvoorbeeld een D750, hoewel het natuurlijk twee verschillende toestellen zijn.
                https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

                  Hoi,
                  Oorspronkelijk geplaatst door Dreekes Bekijk bericht
                  Bedankt voor jullie reacties.
                  De D500 lijkt mij enorm gericht op actie- en sportfotografie, maar is denk ik wel dé langverwachte upgrade voor de D300s.
                  Fantastische specs, maar voor mij denk ik redelijk overkill. En het is een DX-camera natuurlijk, terwijl ik juist aan het kijken ben naar FF.

                  Ik ben benieuwd ook naar de lanceringsprijs. Maar misschien is het inderdaad wel interessant om te kijken of de lancering ervan impact heeft op de huidige prijzen van bijvoorbeeld een D750, hoewel het natuurlijk twee verschillende toestellen zijn.
                  De te verwachten D500 wordt geen concurrent van de D750, D500 is APS-C, D750 is FF.
                  Dit wordt gewoon een flinke update boven de D7200... ook wat prijs betreft...
                  Dpreview schat een prijs in van rond de $2000,-

                  Adrie

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

                    Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                    Dit wordt gewoon een flinke update boven de D7200... ook wat prijs betreft...
                    Dpreview schat een prijs in van rond de $2000,-
                    Ik wil nog wel eens zien wat die D500 meer kan dan de D7200.
                    Het verkoopspraatje zal straf moeten zijn om die prijsverdubbeling goed te praten...
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Ik wil nog wel eens zien wat die D500 meer kan dan de D7200.
                      Het verkoopspraatje zal straf moeten zijn om die prijsverdubbeling goed te praten...
                      Wat hij meer kan.... Tja het hangt er van af wat je zoekt hé... Als sport en actiefotograaf zijn 10fps wel een droom. Tel daarbij de gigantische buffer en de verbeterde AF en ISO en je hebt denk ik een gerechtvaardigde prijs... Ik zeg hier niet dat dit voor iedereen geschikt is, maar voor de semi-pro sport en actiefotografen denk ik dat dit wel een meerwaarde is.
                      Mvg,
                      Gregory
                      www.gvg-photo.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

                        Oorspronkelijk geplaatst door GregoryVG. Bekijk bericht
                        Wat hij meer kan.... Tja het hangt er van af wat je zoekt hé... Als sport en actiefotograaf zijn 10fps wel een droom. Tel daarbij de gigantische buffer en de verbeterde AF en ISO en je hebt denk ik een gerechtvaardigde prijs... Ik zeg hier niet dat dit voor iedereen geschikt is, maar voor de semi-pro sport en actiefotografen denk ik dat dit wel een meerwaarde is.
                        Wel inderdaad, het hangt af van wat je zoekt. Bulke zei hier ergens ook al dat het eindelijk een camera is die haast alle features bevat waar de foto-enthousiast naar heeft gevraagd.

                        Dat doet mij een beetje denken aan de lang verhoopte Canon 3D van ruim 10 jaar geleden, die uiteindelijk de 7D geworden is. Is dat allemaal niet het resultaat van een kunstmatige segmentering van de SLR markt? Vroeger had je pro en amateur. Toen zijn de "instapmodellen" erbij gekomen. Daarna kwam full frame erbij en kreeg je categorieen per sensorformaat. Uiteindelijk is er vandaag nauwelijks nog sprake van productlijnen want de features lopen kriskras doorheen de prijsklassen.

                        Voor elk belangrijk systeem dat in een camera zit, heb je tegenwoordig verschillen die niet de logica van de hogere (prijs)klasse volgen. Waarom krijg je wifi, gps en een kantelbaar scherm op een instapmodel (maar niet alledrie samen wellicht) en moet je in de hogere reeksen blijkbaar naar die D500 gaan om dat bewegend schermpje te kunnen krijgen in combinatie met een topklasse autofocus? De enige logische motivering achter dat soort keuzes is mijns inziens de verkoopcijfers.

                        Maar genoeg negativiteit Afgezien van de prijs maakt dergelijk toestel mij ook enthousiast. Ik wilde gewoon het punt maken dat de prijzen eens te meer niet evenredig zijn met de upgrades. Ik snap dat je als actiefotograaf graag 10fps en een buffer van 200 raws ter beschikking hebt, maar hoeveel procent meer 'keepers' heb je tegenover een D7200 met 7fps en een buffer van 20? En is dat 1000 euro meer waard?
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                          Wel inderdaad, het hangt af van wat je zoekt. Bulke zei hier ergens ook al dat het eindelijk een camera is die haast alle features bevat waar de foto-enthousiast naar heeft gevraagd.

                          Dat doet mij een beetje denken aan de lang verhoopte Canon 3D van ruim 10 jaar geleden, die uiteindelijk de 7D geworden is. Is dat allemaal niet het resultaat van een kunstmatige segmentering van de SLR markt? Vroeger had je pro en amateur. Toen zijn de "instapmodellen" erbij gekomen. Daarna kwam full frame erbij en kreeg je categorieen per sensorformaat. Uiteindelijk is er vandaag nauwelijks nog sprake van productlijnen want de features lopen kriskras doorheen de prijsklassen.

                          Voor elk belangrijk systeem dat in een camera zit, heb je tegenwoordig verschillen die niet de logica van de hogere (prijs)klasse volgen. Waarom krijg je wifi, gps en een kantelbaar scherm op een instapmodel (maar niet alledrie samen wellicht) en moet je in de hogere reeksen blijkbaar naar die D500 gaan om dat bewegend schermpje te kunnen krijgen in combinatie met een topklasse autofocus? De enige logische motivering achter dat soort keuzes is mijns inziens de verkoopcijfers.

                          Maar genoeg negativiteit Afgezien van de prijs maakt dergelijk toestel mij ook enthousiast. Ik wilde gewoon het punt maken dat de prijzen eens te meer niet evenredig zijn met de upgrades. Ik snap dat je als actiefotograaf graag 10fps en een buffer van 200 raws ter beschikking hebt, maar hoeveel procent meer 'keepers' heb je tegenover een D7200 met 7fps en een buffer van 20? En is dat 1000 euro meer waard?
                          Ik moet je helemaal volgen en het is zoals je zelf aanhaalt afhankelijk van wat je zoekt. Ikzelf zou bijvoorbeeld graag 1000 € meer neertellen voor die features toen ik een jaar geleden voor de D750 ging. Had mijn keuze toen kunnen doen verschillen ( afhankelijk van de ruisprestaties in hoge iso's, maar op die tests is het nog even wachten).
                          Mvg,
                          Gregory
                          www.gvg-photo.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

                            Ondertussen is de beslissing genomen, het is een D750 geworden.
                            Qua lenzenset was ik toch sowieso niet gebonden aan DX-format en om nog eens een paar maanden te wachten en meer geld uit te geven voor een D500... Daar is het leven te kort voor.

                            Bedankt iedereen voor de input!
                            https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                            Comment


                            • #15
                              Re: Upgrade voor D300s: D610 of D750

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dreekes Bekijk bericht
                              Ondertussen is de beslissing genomen, het is een D750 geworden.
                              Qua lenzenset was ik toch sowieso niet gebonden aan DX-format en om nog eens een paar maanden te wachten en meer geld uit te geven voor een D500... Daar is het leven te kort voor.

                              Bedankt iedereen voor de input!
                              Het is een schitterend toestel! wees daar maar zeker van.
                              Mvg,
                              Gregory
                              www.gvg-photo.com

                              Comment

                              Working...
                              X